De som har följt forumet ett tag vet att jag alltid brukar fota bussar på julafton, och i år var det inget undantag. I texten nedan refererar jag några gånger till förra årets julreportage, som finns här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61016.0.html (http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61016.0.html)
För att kunna trafikera större delen av Mälaröarna utan att onödigt många förare ska behöva missa julfirandet har man ett antal roliga linjevarianter som bara förekommer denna dag på året. Jag gav mig ut mitt på dagen när den "vanliga" helgtrafiken just höll på att övergå i extra intressant specialtrafik. Ännu kunde man inte åka 316 hela vägen till Brommaplan...
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/12/24/bild1.jpg)
...men linje 176 uppvisade redan en specialskyltning! Vanligtvis skyltas alltid texten "176 Mörby station", men de sista turerna på julafton är avkortade till Brommaplan. Om jag läser rätt i tidtabellen var det här dagens näst sista 176:a mot stan, trots att klockan bara var 14:39. På julaftonskvällen är det de röda linjerna som dominerar igen! :)
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/12/24/bild3.jpg)
Färden fortsatte till Brommaplan, där jag skulle dokumentera några fler speciella skylttexter. Klockan 15:35 var det dags för 315 mot Jäsängen, som alla andra dagar på året utgår från Svanhagen på Färingsö. Det är alltså bara på julafton man ser linje 315 vid Brommaplan.
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/12/24/bild4.jpg)
På julafton brukar linje 302 gå via Närlunda på Ekerö, och därför har skylttexten "302 Knalleborg via Närlunda" förekommit tidigare år. Till min stora besvikelse har man nu tagit bort via-texten så att bussarna bara skyltade det gamla vanliga "302 Knalleborg". :(
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/12/24/bild5.jpg)
Linje 316 är precis som 315 förlängd till Brommaplan en kväll per år, och klockan 16:50 var det dags för dagens första sådana tur.
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/12/24/bild6.jpg)
Därefter avvek jag för att inta min medhavda middag, och när jag var tillbaka hade det börjat snöa. Mycket bättre än duggregn som det var förra året! :)
Vid 20:50 skulle en ny 316 avgå, denna gång bara till Stenhamra. När jag fotade samma tur förra julen skyltade den "316 Stenhamra", men nu var det ändrat till "316 Solbacka". Dessutom stannade bussen vid fel hållplatsläge, så jag fick älga över terminalen med kamerastativet i handen för att hinna fota. :P (Egentligen kan man inte hävda att det var "fel" hållplatsläge eftersom linje 316 inte står med på någon av väntkurerna vid Brommaplan, men julturerna på 316 brukar avgå från samma hållplatsläge som övriga Färingsölinjer. Den här gången stannade bussen där linjerna mot Ekerö brukar stå.)
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/12/24/bild7.jpg)
Efter 20:50 blev terminalen helt öde, bortsett från några få frusna resenärer vid hållplatsläget mot Spånga samt en kuf med kamera som gick varv efter varv för att hålla värmen.
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/12/24/bild8.jpg)
När ytterligare en timme snart hade passerat nalkades årets viktigaste tidpunkt, nämligen klockan 21:50 på julafton!!! Vid det tillfället avgår årets enda tur på linje 309 mot Kaggeholm via Älvnäs, och således ges årets enda möjlighet att fota denna specialskyltning! Förra året blev detta högtidliga ögonblick förstört av Arriva 7110, vars matrisskylt delvis var ur funktion, men den här gången gick det bättre!! :D
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/12/24/bild10.jpg)
Bakom stannade en till special-302:a utan specialskyltning, men jag brydde mig inte om att ta någon närbild på den. Istället gick jag och sa god hjul till bussföraren med tomteluva, som jag har träffat på vid tidigare julfotande.
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/12/24/bild11.jpg)
Då årets viktigaste uppgift var utförd återstod bara att fota linje 316 klockan 22:20 och sedan åka hem med den. Även här var det en trevlig bussförare som fick en hjulhälsning.
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/12/24/bild12.jpg)
Hoppas att dessa bilder var till glädje! Nu var det åttonde året i rad som jag fotade någon buss på julafton, tänk vad tiden går... :o
Lika trevligt varje år att få se denna julaftonskavalkad. Tack!!
/Hasse
Trevliga bilder och ett något unikt sätt att fira julafton på. ;)
Varför håller man på på detta sätt på Mälaröarna? De flesta länshuvudmän slutar väl köra vid 18-tiden på julaftons kväll. Men finns det någon annanstans där man gör sådana här speciallinjer som bara går på julafton? Och hur fungerar det med information till den allmänhet som inte använder sig av reseplaneraren utan trycka tidtabeller? Jag antar att detta är en gammal tradition, kanske redan sedan Wallenbergs-tiden.
I Borås gick för cirka 15 år sedan några speciella julaftonslinjer i tätortstrafiken. Den ordinarie trafiken slutade vid 18-tiden och sedan var det ett par timmars paus och sedan kördes dessa linjer med - om jag minns rätt - tre bussar som täckte in det allra mest av Borås tätort. Långa omvägar kunde det bli men man kom i alla fall fram. Vid Södra torget var det möte mellan de tre linjerna. Dock upphörde detta på grund av alldeles för dåligt utnyttjande. Detta trots att det på den tiden var nolltaxa på julafton (gällde hela Älvsborgstrafiken).
Julaftonstrafiken på Mälaröarna är inte så märkvärdig egentligen. Problemet är att det är en variant på den ordinarie trafik som fanns för tio år sedan. Ingen har hittills haft tid, lust eller ekonomiskt incitament att uppdatera den. Det är ett effektivt sätt att trafikförsörja området på, men inte särskilt lätt att kommunicera till kunderna.
Jag tycker nog man bör ifrågasätta Julaftonstrafiken i stort, framförallt i storstadsområdena. Varför går tunnelbanan med 30-minuterstrafik och korta tåg så att alla inte kommer med tågen samtidigt som Roslagsbanan och pendeltåg går i ordinarie söndagstrafik? Och varför körs vissa stomlinjer (176,177 tex) inte alls efter 15?
SL bör nog se över sina riktlinjer för jultrafiken så att man åtminstone inte behöver lämna kvar resande pga överfulla fordon i överdrivet gles trafik.
Citat från: Karsten skrivet 26 december 2014, 10:30:17 AM
Julaftonstrafiken på Mälaröarna är inte så märkvärdig egentligen. Problemet är att det är en variant på den ordinarie trafik som fanns för tio år sedan. Ingen har hittills haft tid, lust eller ekonomiskt incitament att uppdatera den. Det är ett effektivt sätt att trafikförsörja området på, men inte särskilt lätt att kommunicera till kunderna.
Jag tycker nog man bör ifrågasätta Julaftonstrafiken i stort, framförallt i storstadsområdena. Varför går tunnelbanan med 30-minuterstrafik och korta tåg så att alla inte kommer med tågen samtidigt som Roslagsbanan och pendeltåg går i ordinarie söndagstrafik? Och varför körs vissa stomlinjer (176,177 tex) inte alls efter 15?
SL bör nog se över sina riktlinjer för jultrafiken så att man åtminstone inte behöver lämna kvar resande pga överfulla fordon i överdrivet gles trafik.
Fast i år körde man faktiskt med långa tåg på i alla fall grön linjen! Man har förvisso förbättrat trafiken på många håll årligen på julafton. Men som "alltid" i SL-trafiken krävs det nästan att det endera kommer klagomål från kunder eller önskemål från entreprenören att köra tätare trafik. Mälaröarna hade väl som längst kvar av alla trafikområden att nästan all trafik upphörde vid 16.00-tiden - efter det hade man bara två omlopp ute fram till ca 20.00, då man dubblerade till fyra omlopp totalt. Idag krävs det i vilket fall 7 stycken. Så det är ju nästan en fördubbling! En orsak är väl också att man vill passa med t-banan som bara går en gång i halvtimmen. Då blir det inget bra att köra normal söndagstabell.
Det var ju inte heller länge sedan pendeln hade 60-minuterstrafik på julaftonskvällen. Att man inte förändrat tunnelbanan är väl för att SL är fast vid 30-minuter som någon "helig gräns". Men faktiskt gick t-banan var 20:e minut på julafton före man återinförde kvartstrafik i normaltabellen för lågtrafik. Stomlinjerna är ju också lite knepiga då det egentligen har fler funktioner - 176-177 har ju främst sett som en tvärförbindelse (den funktion som stombussarna på senare tid fått förtydligad) - då har man väl tyckt det vara en rimlig besparing eftersom det finns andra alternativ (509). Men tydligt mot resenärerna är det ju inte. Men framförallt t-banan borde ju gå oftare - inte minst då flertalet busslinjer har passning till pendeltåg i närförort och då tenderar att gå precis före det att t-banan kommer in, eller kommer in till stationen precis efter att t-banan har gått...
Men med tanke på att resandet i Stockholm i alla fall när alla börjar komma från julmiddagar och annat, är ungefär lika hög som under normal lågtrafiktid - om än resmönstret ser lite annorlunda ut (betydligt större andel av trafikströmmarna kommer från förorterna in till stan än annars under kvällstrafiktid), så borde det ju vara rimligt att köra normal söndagstabell. Att man idag tittar i sin app efter närmaste resan ökar väl egentligen kravet på enkelhet i trafikeringen...Strukturen och logiken blir ju inte lika tydlig där som i tryckt form
Edit- hittade en jultabell från 1984-allt är inte som man mindes det och har korrigerat i texten efter det.
På UL kör vi som vanlig söndagstrafik hela helgen. Skönt att va ledig i fem dagar då man jobbar endast mån-fredag.
//Niclas
Citat från: Hobgoblin skrivet 26 december 2014, 09:34:50 AM
Lika trevligt varje år att få se denna julaftonskavalkad. Tack!!
/Hasse
Jätteroligt att den uppskattas, stort tack själv! ;)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 december 2014, 10:00:12 AM
Trevliga bilder och ett något unikt sätt att fira julafton på. ;)
Varför håller man på på detta sätt på Mälaröarna? De flesta länshuvudmän slutar väl köra vid 18-tiden på julaftons kväll. Men finns det någon annanstans där man gör sådana här speciallinjer som bara går på julafton? Och hur fungerar det med information till den allmänhet som inte använder sig av reseplaneraren utan trycka tidtabeller? Jag antar att detta är en gammal tradition, kanske redan sedan Wallenbergs-tiden.
Tack! Julaftonsturerna står i början av tidtabellen under rubriken Helgtrafik. Här finns det avsnittet i pdf-format: http://sl.se/ficktid/vinter/HhelgEker%C3%B6.pdf (http://sl.se/ficktid/vinter/HhelgEker%C3%B6.pdf) Även om denna information är lite mer komprimerad än de ordinarie tidtabellerna tycker jag huvudsakligen den går bra att tyda.
Mycket trevligt :)
Fina och intressanta bilder! :)
Citat från: Lars_L skrivet 26 december 2014, 11:00:16 AM
Fast i år körde man faktiskt med långa tåg på i alla fall grön linjen! Man har förvisso förbättrat trafiken på många håll årligen på julafton. Men som "alltid" i SL-trafiken krävs det nästan att det endera kommer klagomål från kunder eller önskemål från entreprenören att köra tätare trafik. Mälaröarna hade väl som längst kvar av alla trafikområden att nästan all trafik upphörde vid 16.00-tiden - efter det hade man bara två omlopp ute fram till ca 20.00, då man dubblerade till fyra omlopp totalt. Idag krävs det i vilket fall 7 stycken. Så det är ju nästan en fördubbling! En orsak är väl också att man vill passa med t-banan som bara går en gång i halvtimmen. Då blir det inget bra att köra normal söndagstabell.
Det var ju inte heller länge sedan pendeln hade 60-minuterstrafik på julaftonskvällen. Att man inte förändrat tunnelbanan är väl för att SL är fast vid 30-minuter som någon "helig gräns". Men faktiskt gick t-banan var 20:e minut på julafton före man återinförde kvartstrafik i normaltabellen för lågtrafik. Stomlinjerna är ju också lite knepiga då det egentligen har fler funktioner - 176-177 har ju främst sett som en tvärförbindelse (den funktion som stombussarna på senare tid fått förtydligad) - då har man väl tyckt det vara en rimlig besparing eftersom det finns andra alternativ (509). Men tydligt mot resenärerna är det ju inte. Men framförallt t-banan borde ju gå oftare - inte minst då flertalet busslinjer har passning till pendeltåg i närförort och då tenderar att gå precis före det att t-banan kommer in, eller kommer in till stationen precis efter att t-banan har gått...
Men med tanke på att resandet i Stockholm i alla fall när alla börjar komma från julmiddagar och annat, är ungefär lika hög som under normal lågtrafiktid - om än resmönstret ser lite annorlunda ut (betydligt större andel av trafikströmmarna kommer från förorterna in till stan än annars under kvällstrafiktid), så borde det ju vara rimligt att köra normal söndagstabell. Att man idag tittar i sin app efter närmaste resan ökar väl egentligen kravet på enkelhet i trafikeringen...Strukturen och logiken blir ju inte lika tydlig där som i tryckt form
Edit- hittade en jultabell från 1984-allt är inte som man mindes det och har korrigerat i texten efter det.
Varför gör man inte som man gjort i Oslo i alla år:
https://ruter.no/Documents/Rutetabeller/Oslo/juleruter_buss-Oslo_2014.pdf
Här ställer man in trafiken i 3 timmar på julaftons sena eftermiddag/kväll mellan 18-21 och kör nattrafiken.
Skulle säkert fungera i Stockholm med (om vi inte hade sådana hutlösa taxipriser).
Citat från: roggek skrivet 28 december 2014, 08:28:21 AM
Varför gör man inte som man gjort i Oslo i alla år:
https://ruter.no/Documents/Rutetabeller/Oslo/juleruter_buss-Oslo_2014.pdf
Här ställer man in trafiken i 3 timmar på julaftons sena eftermiddag/kväll mellan 18-21 och kör nattrafiken.
Skulle säkert fungera i Stockholm med (om vi inte hade sådana hutlösa taxipriser).
Fast även om det inte är slagsmål på alla håll om att få jobba på julafton, så har jag förstått det som att det fungerar rätt bra att fylla tjänsterna utan straffkommendering; dels är det ju många som inte firar jul, dels är det många som har släkten på annan ort - och måste man ändå jobba julhelgen, kan man ju då lika gärna köra.
Vinsten att ställa av turer några timmar är ju ganska minimal. Kräver ännu mer specialplanering och korta kvällspass som väl ingen blir glad över. Det är ju också rätt mycket folk i rörelse (antar jag) mellan Kalle Anka och eftermiddagsfika (som ska firas hos några släktingar) vidare till julmiddag hos andra släktingar etc. Hela idén med kollektivtrafik är väl att man inte kan (ska behöva) åka taxi. Tidigare var det ju också omöjligt att få tag i en - men det har ju faktiskt förändrats på senare år.
Citat från: roggek skrivet 28 december 2014, 08:28:21 AM
Varför gör man inte som man gjort i Oslo i alla år:
https://ruter.no/Documents/Rutetabeller/Oslo/juleruter_buss-Oslo_2014.pdf
Här ställer man in trafiken i 3 timmar på julaftons sena eftermiddag/kväll mellan 18-21 och kör nattrafiken.
Skulle säkert fungera i Stockholm med (om vi inte hade sådana hutlösa taxipriser).
Hade inte SL nå´t liknande fram till 90-talet i de julhäftena man gav ut? Vill minnas det var mer indragningar förr.
Citat från: Bussmicke skrivet 28 december 2014, 10:55:37 AM
Hade inte SL nå´t liknande fram till 90-talet i de julhäftena man gav ut? Vill minnas det var mer indragningar förr.
Jo det var övervägande speciallistor på -80 talet i julhelgen
SL Pendeltågen gick faktiskt med 30 minuters trafik hela julafton med långa tågsätt på Märsta-Södertälje linjen. Uppsalatrafiken gick på kvällen ner på 60 minuters trafik
Citat från: Bussmicke skrivet 28 december 2014, 10:55:37 AM
Hade inte SL nå´t liknande fram till 90-talet i de julhäftena man gav ut? Vill minnas det var mer indragningar förr.
Jo det stämmer. Hittade ett sådant från 1984 för centrala regionen när jag städade ur några gamla lådor härförleden. Men generellt var det inte mindre indragningar, däremot har det skett en utjämning; på den tiden gick 160 var 12:e minut hela julaftonskvällen (exempelvis) och alla t-banelinjer i 20 minuterstrafik (alltså normal kvällstrafik), medan just Ekerö har fått nära dog fördubblad trafik sedan dess.
Tack för dessa fina bilder! Kul att få se de f.d. Råstavagnarna i 80xx-serien på 300-linjer!
8051 levererades ursprungligen till Råsta men flyttades senare till Norrort och Ljusterö.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 december 2014, 11:09:10 AM
Tack för dessa fina bilder! Kul att få se de f.d. Råstavagnarna i 80xx-serien på 300-linjer!
8051 levererades ursprungligen till Råsta men flyttades senare till Norrort och Ljusterö.
Varsågod, roligt att de gillades!! :)