Detta har diskuterats flera gånger om men hur är det? Är det tillåtet med växlande test i destinationsskylten? Om det inte är det - vilket är lagrummet?
TSFS 2013:63, 21 kapitel angående belysning m.m 19§:
"19 § Fordon får inte ha anordning som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare.
Fordon får inte heller ha anordning med vilken kan visas under färd växlingsbara eller rörliga bilder, texter eller motsvarande, synliga för trafikanter utanför fordonet. Buss i linjetrafik får dock ha destinationsskylt eller motsvarande. Sådan skylt får visa växlingsbar trafikinformation endast i anslutning till hållplats."
Den första generationen punktmatrisskyltar av märket Brose från sent 90-tal klarade inte av dubbla rader text, som senare kom på Mobitecs versioner, utan där blev alla "via-destinationer" till växlande text. Vilket inte uppskattades av alla resenärer i t.ex Östersund. Så redan 2001-2002 sade Länstrafiken i Jämtland ifrån, och bad alla operatörer att enbart skylta slutdestination som fast text, om systemet inte klarade av dubbla rader.
Citat från: Lars_L skrivet 19 december 2014, 21:12:19 PM
"Sådan skylt får visa växlingsbar trafikinformation endast i anslutning till hållplats."
Idag skulle man rent teoretiskt kunna koppla "växlingsfunktionen" att aktiveras när framdörren är öppen och/eller när parkeringsbromsen är aktiverad.
Citat från: Lars_L skrivet 19 december 2014, 21:12:19 PM
TSFS 2013:63, 21 kapitel angående belysning m.m 19§:
"19 § Fordon får inte ha anordning som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare.
Fordon får inte heller ha anordning med vilken kan visas under färd växlingsbara eller rörliga bilder, texter eller motsvarande, synliga för trafikanter utanför fordonet. Buss i linjetrafik får dock ha destinationsskylt eller motsvarande. Sådan skylt får visa växlingsbar trafikinformation endast i anslutning till hållplats."
Märklig bestämmelse. Här, i Phoenix, har bussarna destinationsskyltar som växlar text både fram och bak även när de är i rörelse och under de drygt 20 år jag bott här har jag aldrig hört talas om någon trafikolycka som orsakats av detta.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 19 december 2014, 23:59:24 PM
Märklig bestämmelse. Här, i Phoenix, har bussarna destinationsskyltar som växlar text både fram och bak även när de är i rörelse och under de drygt 20 år jag bott här har jag aldrig hört talas om någon trafikolycka som orsakats av detta.
Inga olyckor här heller, vad jag vet, men flera resenärer som missade bussen på det sena 1990-talet. Detta då skylten växlade mellan:
161 Hackås via
161 OrrvikenNär tant Agda tittade upp såg hon "161 Orrviken" på bussen som rullade förbi, och då hon skulle hela vägen till ändhpl Hackås så väntade hon in nästa buss. Först när bussen passerat Agda växlade skylten sakta åter till "161 Hackås via".
Vilket ledde till klagomål. Vilket i sin tur ledde till stopp för skyltväxlingarna.
Men lagtexten är ju som synes betydligt yngre än ovanstående händelser.
Vad jag förstår får dest skylten inte växla mellan "Direktbuss Sälen" och "God Jul"???
Det är märkligt att man som lagstiftare förbjuder växlande destinationer på bussar men godkänner gigantiska bländande reklamskyltar med minst sagt växlande text...
Kom inte de här bestämmelserna till för att kunna hantera reklambilar som kördes runt i bland annat Stockholm? Vid körning används denna lagstiftning, när de parkeras finns lagstiftning som ger möjlighet till fordonsflytt.
Personligen förstår jag inte riktigt vitsen med växlande skyltar. Tumregeln bör vara att det ska vara så enkelt och tydligt som möjligt och där ser jag inte att växlande/rullande destionationsskyltar skulle underlätta. I synnerhet inte om man blandar dessa budskap med diverse ovidkommande info som t.ex. "God jul", "Trevlig resa" osv.
I många fall utgår man sedan bara från sig själv, men en stor orsak till att saker som detta regleras i lag och liknande handlar om att vissa utsatta grupper annars får problem. Detta med destinationsskyltning som ändras är t.ex. inte speciellt uppskattat hos de människor (som i vissa fall är fler än man tror) som har synnedsättningar, lässvårigheter eller andra kognitiva nedsättningar.
Citat från: Lars_L skrivet 19 december 2014, 21:12:19 PM
TSFS 2013:63, 21 kapitel angående belysning m.m 19§:
"19 § Fordon får inte ha anordning som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare.
Fordon får inte heller ha anordning med vilken kan visas under färd växlingsbara eller rörliga bilder, texter eller motsvarande, synliga för trafikanter utanför fordonet. Buss i linjetrafik får dock ha destinationsskylt eller motsvarande. Sådan skylt får visa växlingsbar trafikinformation endast i anslutning till hållplats."
Uppenbarligen har man inte läst denna lagtext hos Trosabussen, de kör jämt och ständigt med växlande skyltar under färd och gjort så under ett antal år...
Citat från: virtual1 skrivet 20 december 2014, 15:24:57 PM
Uppenbarligen har man inte läst denna lagtext hos Trosabussen, de kör jämt och ständigt med växlande skyltar under färd och gjort så under ett antal år...
Har också lagt märke till det. ::)
Det är skillnad på växlande (rotation) och rullande text, blanda inte ihop dom när ni diskuterar :)
Citat från: Ersa skrivet 20 december 2014, 00:09:42 AM
Inga olyckor här heller, vad jag vet, men flera resenärer som missade bussen på det sena 1990-talet. Detta då skylten växlade mellan:
161 Hackås via
161 Orrviken
När tant Agda tittade upp såg hon "161 Orrviken" på bussen som rullade förbi, och då hon skulle hela vägen till ändhpl Hackås så väntade hon in nästa buss. Först när bussen passerat Agda växlade skylten sakta åter till "161 Hackås via".
Vilket ledde till klagomål. Vilket i sin tur ledde till stopp för skyltväxlingarna.
Men det där var väl egentligen främst ett ganska bra exempel en ogenomtänkt skyltning. Hade den växlat mellan
161 Hackås och
161 via Orrviken hade ju inte problemet varit alls lika stort eftersom man då direkt sett att Orrviken-texten är en via-skyltning, inte slutdestinationen.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 december 2014, 14:21:57 PM
Men det där var väl egentligen främst ett ganska bra exempel en ogenomtänkt skyltning. Hade den växlat mellan 161 Hackås och 161 via Orrviken hade ju inte problemet varit alls lika stort eftersom man då direkt sett att Orrviken-texten är en via-skyltning, inte slutdestinationen.
Visst, men det hade ändå varit fortsatt otydligt för äldre och andra med nedsatt syn.
Citat från: Ersa skrivet 21 december 2014, 15:20:43 PM
Visst, men det hade ändå varit fortsatt otydligt för äldre och andra med nedsatt syn.
Hade de haft bättre syn på sina ögon om de bara behövt se en destination och ingen via-destination menar du? :-D
Det var att "fel" destination visades de sekunder som bussen rullade förbi som de klagade på. Ordet "via" vette sjutton om de ens hann uppfatta ändå. Men sedan skyltningen ändrades så att slutdestinationen alltid visades (som ensam text, eller översta raden av dubbla) försvann klagomålen från seniorerna.
Dock skulle jag gärna vilja ha dubbla rader text på långa 639an för att reda ut lite enkel geografi för resenärer från Tekniska som har noll koll på var Rimbo och Hallstavik ligger i förhållande till varandra, och vilken av dem man kör till först. Samt dagens riktigt svåra gåta att samma linje skyltar två helt olika destinationer, helt utan via-text, som många tycker är otydligt. Många frågor från resenärerna blir det, kan jag erkänna. Men då orterna inte ens syns på hållplatsens linjekarta är det kanske inte så underligt...