http://www.swebus.se/Kundsupport/Om-oss/Press/?nd_ukey=223d1e5c940874eb700d1041b90f2a2e&nd_view=view_pressrelease&nd_id=1100969
Är det verkligen rätt tillfälle nu i jultrafiken där det i stora delar av landet är förrädiskt väglag med blixthalka, som kommer plötsligt? Jag får intrycket att Swebus sätter punktligheten före säkerheten.
I den bifogade videon kan man se att bussföraren pratar med trafikledningen i en handhållen mobiltelefon liksom att hon informerar resenärerna i en handhållen mikrofon. Båda sakerna under körning. Är det för övrigt lämpligt att be en bussförare bara köra en annan väg som han eller hon inte har kört förut? För det kan väl inte vara så att Swebus förare har utbildning på alla omvägar.
Dessutom ger man än känga till Bus4You för att de kör med dubbeldäckare. I dag finns det väl ingen som på fullt allvar menar att nya dubbeldäckare skulle vara instabilare än de högbyggda bussar som Swebus använder.
Det enda som man väl kunnat göra annorlunda är att man använt handsfree eller högtalarkopplad telefon vid samtalet med TL, det har väl dock inte gjort sig lika bra på film :-)
Informationen till kunderna ger hon genom den mikrofon som är monterad på förarstolen (på en arm) och det är väl den man bör använda även om jag ofta glömmer den och tar sladdmikrofonen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2014, 16:53:07 PM
http://www.swebus.se/Kundsupport/Om-oss/Press/?nd_ukey=223d1e5c940874eb700d1041b90f2a2e&nd_view=view_pressrelease&nd_id=1100969
Dessutom ger man än känga till Bus4You för att de kör med dubbeldäckare. I dag finns det väl ingen som på fullt allvar menar att nya dubbeldäckare skulle vara instabilare än de högbyggda bussar som Swebus använder.
Där man introducerat dubbeldäckare i lokaltrafik har det ju inte direkt gjort succé. Ta till exempel Blekinges Kustbussen från Karlskrona till Kalmar linje 500. Från att ha kunnat ställt klockan efter bussen anländer denna nu regelmässigt till destinationen 10-15 minuter för sent under högtrafik och då har den avgått från startorten i tid. Så dubbeldäckare i linjetrafik blir nog för min del ett nej tack. Även om man kan spara någon enstaka förstärkningsbuss. Ska man ha längre körtid, högre bränsleförbrukning, högre underhållskostnader och högre inköpspris så kanske inte besparingen blir jättestor i slutändan i alla fall.
Både längs Norrlandskusten och i Östergötland sänker man väl dessutom hastigheten rejält för dubbeldäckarna när det börjar blåsa.
Den marknadsföringstaktik som Swebus använder har får mig att välja bort dem när jag åker expressbuss. Tycker varken att den är ärlig eller särskilt schysst.
Citat från: Jo skrivet 19 december 2014, 21:12:32 PM
Där man introducerat dubbeldäckare i lokaltrafik har det ju inte direkt gjort succé. Ta till exempel Blekinges Kustbussen från Karlskrona till Kalmar linje 500. Från att ha kunnat ställt klockan efter bussen anländer denna nu regelmässigt till destinationen 10-15 minuter för sent under högtrafik och då har den avgått från startorten i tid. Så dubbeldäckare i linjetrafik blir nog för min del ett nej tack. Även om man kan spara någon enstaka förstärkningsbuss. Ska man ha längre körtid, högre bränsleförbrukning, högre underhållskostnader och högre inköpspris så kanske inte besparingen blir jättestor i slutändan i alla fall.
Både längs Norrlandskusten och i Östergötland sänker man väl dessutom hastigheten rejält för dubbeldäckarna när det börjar blåsa.
Dubbeldäckare skall naturligtvis inte användas på linjer med många hållplatser.
Mellan Borås och Göteborg går dubbeldäckarna lika snabbt som de "enkeldäckare" som användes förut på linjen. Den restidsförlängning som blivit beror på att bussen nu går en längre väg för att få med hållplatsen vid Korsvägen. Och detta trots att dubbeldäckarna är strypta vid 90 km/tim för att ge bekvämare resa.
Lika bra passar säkert dubbeldäckare på Bus4You. I varje fall fult av Swebus att döma ut satsningen efter bara några veckor. Och det var om Swebus marknadsföring som den här tråden handlade från början. Vi kanske kan fortsätta med det.
Som jag antydde så finns det ingen anledning att sänka hastigheten på nya dubbeldäckare mer än på vanliga högbyggda bussar. Jag har själv åkt dubbeldäckare Göteborg-Borås när det blåst 24 sekundmeter och det har knappt märkts i bussen. Samma sak har flera förare på linjen som jag talat med sagt.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 december 2014, 18:45:32 PM
Informationen till kunderna ger hon genom den mikrofon som är monterad på förarstolen (på en arm) och det är väl den man bör använda även om jag ofta glömmer den och tar sladdmikrofonen.
Det man ser vid båda tillfällena är att hon håller i ratten med en hand för att prata i mikrofonen. Det finns säkrare sätt att lösa detta på än genom en mikrofon som är placerad på förarstolen. T ex genom en mygga på rockslaget.
Jag påstår inte att Swebus fuskar med säkerheten men ser man filmen får man det intrycket. Förutom detta med mobiltelefon och mikrofon även när det sägs att bussarna inte berörs av vädret och att bussen utan vidare kan omdirigeras till annan väg vid hinder. Om man sedan lägger till bilderna från den smala vägen som bussen väljer i stället blir man ännu mer mörkrädd. Det är ju möjligt att just chauffören på bilden - ett föredöme i övrigt - kände till den vägen men hur många av Swebus förare skulle göra det.
Nu tror jag att Swebus är så dåligt utan kritiken riktar sig mest mot Swebus marknadsavdelning som är ansvariga för innehållet i filmen. Påståendet om att 98 procent av bussarna är punktliga är t ex förbryllande. Dessutom uppger de inte hur de räknar punktlighet: skall bussen vara exakt på tid (eller för tidig vid ankomst), räknas 5 minuters försening (som tågen gör) som punktligt eller räknas 15 minuter (som flyget gör)?
Det var en intressant filmsnutt. Det fanns både saker jag kände igen från mina två år i bolaget, men även ordval som kändes som lite väl mycket "floskler".
Bra sammanhållning i företaget? Nja, det är nog mera ett ensamjobb (motsv långtradarchaffis) där man knappt ser skymten av sina kollegor. Filmmässigt ser det ju bra ut med stadsmiljön i mörker, men till 90% består ju jobbet av uppåt 10 timmars monoton motorvägskörning genom skogar och på fält varje arbetsdag. Som Staffan misstänker förekommer ingen utbildning av alternativa omvägar, utan sådana har föraren förhoppningsvis redan lärt sig privat på sin fritid. Trafikledarna är helt klart duktiga på sitt arbete, men givetvis kan inte heller de veta varenda gammal riksväg som går parallellt med dagens Europavägar.
Plus får filmen för korrekthet när det gäller "skådespelarna", som är äkta yrkesmänniskor i sina rätta roller. Rätt bussar med rätt teknik används. Det är just dessa lite äldre Nokia sladdtelefoner som används i bussarna, och de hade då förr inget stöd för blåtand. Hur som helst är dessa fasta "biltelefoner" lätta att använda, och känns betydligt mer trafiksäkra än dagens sladdmikrofoner i 1900 st SL-bussar.
Vad gäller statistiken tror jag ändå att den kan stämma. Det skulle mycket till med större avstängningar av motorvägar i kombination med fordonsfel för att avgången skulle bli särskilt försenad. En avstängning av E4 pga av en trafikolycka i höjd med Hölö som ledde mig in på gamla Riksettan, i kombination med kylarvätskebrist och spontanfyllning av kylarvatten på Statoil i Järna, samt av polis påtvingad färd över Kungsholmen till Cityterminalen ledde vad jag minns till max 20 minuters försening under en av de mer händelserika eftermiddagarna.
När det gäller haverier och strul gick det mesta att snabbfixa under korta stopp. Som t.ex att nolla Scanians (på 8:an låsta) växellåda med batterifrånskiljaren, eller att stänga (de finskmärkta) kranarna i Volvon där värmesystemet fick frispel och brassade på full värme mitt i sommaren. Allt detta med snabb och effektiv telefonhjälp från den egna depåchefen. Jag var jag bara med om ett enda vagnstopp (pga större luftläcka) under två års heltidsjobb. Det är bra statistik! :)
Citat från: Ersa skrivet 19 december 2014, 23:42:12 PM
Plus får filmen för korrekthet när det gäller "skådespelarna", som är äkta yrkesmänniskor i sina rätta roller. Rätt bussar med rätt teknik används. Det är just dessa lite äldre Nokia sladdtelefoner som används i bussarna, och de hade då förr inget stöd för blåtand. Hur som helst är dessa fasta "biltelefoner" lätta att använda, och känns betydligt mer trafiksäkra än dagens sladdmikrofoner i 1900 st SL-bussar.
Jag har fått ett par meddelanden om att bussföraren inte är anställd av Swebus utan har ett helt annat jobb inom branschen. Dock är hon naturligtvis bussförare på riktigt men jobbar i ett annat företag.
Citat från: Ersa skrivet 19 december 2014, 23:42:12 PM
Vad gäller statistiken tror jag ändå att den kan stämma. Det skulle mycket till med större avstängningar av motorvägar i kombination med fordonsfel för att avgången skulle bli särskilt försenad. En avstängning av E4 pga av en trafikolycka i höjd med Hölö som ledde mig in på gamla Riksettan, i kombination med kylarvätskebrist och spontanfyllning av kylarvatten på Statoil i Järna, samt av polis påtvingad färd över Kungsholmen till Cityterminalen ledde vad jag minns till max 20 minuters försening under en av de mer händelserika eftermiddagarna.
Enligt Postvagnen ganska nyligen blir Swebus minst 45 minuter sen mellan Stockholm och Södertälje varje fredagseftermiddag på grund av köer. Jag tror sanningen ligger någonstans mitt emellan vad Swebus säger och vad Postvagnen säger. Men eftersom man inte redovisar vad punktlighet innebär så kan man ju lika väl klämma i med 100 procents punktlighet ("med punktlighet menar vi att bussen är mindre än två veckor försenad"). Om de räknar som järnvägen gör så är man i rätt tid om förseningen inte överstiger 5 minuter. Och om de räknar som flyget är det 15 minuter. Om de räknar som andra bussbolag är det... ja, vad. Jag känner inte till någon branschdefinition på detta. Och även om: hur kollar man? Tågen kollas av trafikledningen och flygen av flygledningen.
Jag ser ofta Swebussar stanna till i Borås på väg mellan Stockholm och Göteborg. Åtminstone 10 procent av dem är 10-15 minuter försenade. Även om man nu inte mäter på mellanhållplatser utan bara på sluthållplatsen så kommer dessa bussar inte vara i rätt tid i Göteborg. Om man inte bryter mot hastighetsbestämmelserna, och det vet jag att Swebus inte gör.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2014, 22:02:49 PM
Nu tror jag att Swebus är så dåligt utan kritiken riktar sig mest mot Swebus marknadsavdelning som är ansvariga för innehållet i filmen. Påståendet om att 98 procent av bussarna är punktliga är t ex förbryllande. Dessutom uppger de inte hur de räknar punktlighet: skall bussen vara exakt på tid (eller för tidig vid ankomst), räknas 5 minuters försening (som tågen gör) som punktligt eller räknas 15 minuter (som flyget gör)?
På Swebus hemsida går det att läsa om deras resevillkor:
Förseningar/Restidsgaranti
När vår buss är försenad till resenärs ankomstort med mer än 50 minuter mot våra angivna tider i tidtabellerna, har resenären rätt till kompensation. Observera att Swebus åtagande gäller till ankomstorten i vår egen trafik (gäller inte då resenär köpt en tilläggsresa med en annan trafikutövare). Se även regler i samband med landsöverskridande trafik under: Gränspasseringar.
Vid försening med mer än 50 min ersätts resenär med en (1) fri enkelresa motsvarande den resa som gällde vid förseningstillfället, ersättningen fås som ett tillgodokonto.
Är förseningen mer än två timmar återbetalas biljetten samt ett tillgodokonto motsvarande biljettpriset som gällde vid köptillfället.
Tillgodokonto kan sedan användas vid köp av ny resa med Swebus.
Om förseningen orsakas av trafikstörningar som Swebus inte råder över, utgår ingen kompensation. För förseningar som orsakas av händelser som kan hänföras till Force majeure utgår normalt ingen kompensation. Vid övriga förseningar finns aktuell information på vår hemsida, www.swebus.se.Det kanske är den definitionen som de går efter när de räknar på 98 % punktlighet?
Citat från: Carl Eric skrivet 20 december 2014, 13:53:57 PM
På Swebus hemsida går det att läsa om deras resevillkor:
Förseningar/Restidsgaranti
När vår buss är försenad till resenärs ankomstort med mer än 50 minuter mot våra angivna tider i tidtabellerna, har resenären rätt till kompensation. Observera att Swebus åtagande gäller till ankomstorten i vår egen trafik (gäller inte då resenär köpt en tilläggsresa med en annan trafikutövare). Se även regler i samband med landsöverskridande trafik under: Gränspasseringar.
Vid försening med mer än 50 min ersätts resenär med en (1) fri enkelresa motsvarande den resa som gällde vid förseningstillfället, ersättningen fås som ett tillgodokonto.
Är förseningen mer än två timmar återbetalas biljetten samt ett tillgodokonto motsvarande biljettpriset som gällde vid köptillfället.
Tillgodokonto kan sedan användas vid köp av ny resa med Swebus.
Om förseningen orsakas av trafikstörningar som Swebus inte råder över, utgår ingen kompensation. För förseningar som orsakas av händelser som kan hänföras till Force majeure utgår normalt ingen kompensation. Vid övriga förseningar finns aktuell information på vår hemsida, www.swebus.se.
Det kanske är den definitionen som de går efter när de räknar på 98 % punktlighet?
Nej, riktigt så illa kan det inte vara. Så stora förseningar är ovanliga och det skulle innebär att Swebus i så fall skulle vara sämre än tåget på att hålla tiderna. I den mån de förekommer beror det oftast på stopp på vägen, t ex efter trafikolyckor, som är orsaken och då betalar Swebus inte ut någon kompensation eftersom de inte råder över detta.
Min gissning är att de räknar som flyget, det vill säga 15 minuter. Men de får gärna tala om själva hur de räknar.