En färgglad trio.
Först en till SL-trafiken med låga ryggar, utan bälte och en spegelvänd rullstolsdekal. Den identiska 7957 stod inne i hallen. Observera typsnittet på "7956".
(http://imageshack.com/a/img538/8872/7JeNMW.jpg)
Nobina 7956 hos Volvo, Huddinge 2014-12-16.
(http://imageshack.com/a/img674/1618/LokHOQ.jpg)
Nobina 7956 hos Volvo, Huddinge 2014-12-16.
Sen en av tre till UL-trafiken. En av de andra som observerades var 7987 (EMK848).
(http://imageshack.com/a/img537/6841/0CromF.jpg)
Nobina 7988 hos Volvo, Huddinge 2014-12-16.
Sist men inte minst en gröning:
(http://imageshack.com/a/img673/8123/mwWys6.jpg)
Nobina 7955 hos Volvo, Huddinge 2014-12-16.
Snyggt, Fredde.
7984 rullar redan ute i trafik idag såg jag nu ikväll.
//Niclas
Mycket märkligt typsnitt på 7956 som sagt. Är det känt vilket trafikområde den ska till?
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 16 december 2014, 23:41:30 PM
7984 rullar redan ute i trafik idag såg jag nu ikväll.
Trevligt! Du (och andra också, förstås) får gärna fortsätta rapportera gärna när fler dyker upp! :)
7956 & 7957 skall till Södertälje :)
///
MGA
7983-7985 är tagna i trafik, utan biljettmaskiner.
Lite märkligt att den ena har begåvats med extraljus nertill och de andra två upptill. borde man inte ha samma standard när de är samma firma som köper?
Oavsett trafikföretag är det nästan alltid skillnad på hur det utrustas till SL-trafiken jämfört med bussar till övriga Sverige. En buss som gått i övriga landet och sedermera flyttas till SL-trafiken är ju rena lyxiga limousinerna jämfört med de snålspecade SL-bussarna.
De nedre ljusen är gissningsvis diodljus för körning dagtid, för att slippa slita på xenonhalvljuset i onödan. Att detta inte är standardutrustning på alla Volvo 8900 är rätt märkligt!
De övre lamporna i skyltskåpet är xenonhelljus.
Fast xenon ljus på en sl-buss tycker inte jag låter snålutrustning, isåfall är de märkligt att de andra två inte har led belysning för att spara på xenon lamporna, fast de kanske de har i form av den nedre lampan i vanliga lamphuset? och sen inget vanligt halogen helljus som sl bussen har?
Volvo 8900 har väl aldrig haft halogenhalvljus, utan bara kunnat leverans med xenonhalvljus?
I övrigt håller jag med om att det är ovanligt med "spolierljusen" på den röda bussen. Detta tillhör verkligen inte vanligheterna.
samtliga keolis 57xx 8900 har halogen hel/halvljus
Vilken depå skall 7955 till?
Citat från: homer skrivet 17 december 2014, 10:33:50 AM
Lite märkligt att den ena har begåvats med extraljus nertill och de andra två upptill. borde man inte ha samma standard när de är samma firma som köper?
Nertil Dimljus.
Upptill Fjärrljus
Citat från: Ersa skrivet 17 december 2014, 11:14:52 AM
Oavsett trafikföretag är det nästan alltid skillnad på hur det utrustas till SL-trafiken jämfört med bussar till övriga Sverige. En buss som gått i övriga landet och sedermera flyttas till SL-trafiken är ju rena lyxiga limousinerna jämfört med de snålspecade SL-bussarna.
Och vilka andra huvudstäder i Europa kör runt med bussar specade enligt dina önskemål? Jag har inte sett några i de tiotal huvudstäder jag har varit i.
Jag vet inte om jag kan kalla ställen som Herräng, Rånäs och Nynäshamn för huvudstäder... ;)
För visst går det att jämföra t.ex Rimbo med Knutby, Hallstavik med Östhammar, samt Nykvarn med Strängnäs. Detta helt utan att dra in Stockholms innerstadsgarage.
Fortfarande SL trafik. han menar ju huvudstadslänet jämfört med andra
Citat från: MGA skrivet 17 december 2014, 02:21:44 AM
7956 & 7957 skall till Södertälje :)
Citat från: Jacob skrivet 17 december 2014, 05:36:31 AM
7983-7985 är tagna i trafik, utan biljettmaskiner.
Tack för upplysningarna! :)
Uppenbarligen blir flera personer än idag år 2014 smått upprörda över "mina önskemål" om att få ha t.ex två takplacerade extraljus, fungerande farthållare, fungerande FM-radio, medstyrande tredjeaxel på boggivagnar samt luftfjädrad förarstol på de bussar som trafikerar långa landsbygdslinjer, oavsett län. Dock tänker jag ändå inte be om ursäkt för dessa upprörande åsikter. ;)
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2014, 03:30:13 AM
Uppenbarligen blir flera personer än idag år 2014 smått upprörda över "mina önskemål" om att få ha t.ex två takplacerade extraljus, fungerande farthållare, fungerande FM-radio, medstyrande tredjeaxel på boggivagnar samt luftfjädrad förarstol på de bussar som trafikerar långa landsbygdslinjer, oavsett län. Dock tänker jag ändå inte be om ursäkt för dessa upprörande åsikter. ;)
Nej det är inte det som upprör. Det tycker jag också att bussar som rullar i de områden som du avser ska ha som standard.
Däremot är det tråkigt att det ska gnällas på SLs bussar så fort någon lägger ut en bild. Det finns ju faktiskt väldigt många SL bussar som har klass 2 standard, detta trots att de går i områden som
egentligen skulle klara sig bra utan vare sig gardiner, läslampor, bälten etc. Men detta talas det inte om här. Ta Stockholm Sydväst Gubbängen, ett garage som knappast kör några landsbygdslinjer,
ändå är merparten av deras bussar regionalbussar. Jag tycker att det är slöseri med pengar. Sedan är det total idioti att dessa ledvagnar bara har barnvagsplats i främre delen av bussen när de går i områden där många tar med barnvagn på bussen. Det var ju tur att mesiga svensson sa i från när SL och Keolis tänkte införa samma dumheter i innerstaden. Då lyssnade SL/Keolis. Men förortsfolkets röst verkar inte väga lika tungt trots att behovet är minst lika stort. Nej, huvudsaken är att bussarna har bälten, extraljus och annat lull lull. Jag tycker att det gott kan vara innerstadsbussar i Stockholms ytterSTADS-områden. Då kanske standarden på bussarna i Rimbo etc. skulle kunna förbättras. Rätt saker där de mest behövs.
Bussarna specas normalt efter avtalskrav, men i Gubbängens och Nybodas fall var det även andra faktorer som vägde in. En buss tillbringar inte alltid hela livet i samma depå och då är det enklare och mer ekonomiskt på lång sikt att "överutrusta" bussarna om det gör dem mer användbara. Att Keolis kör med regionalbussar på linjer som inte behöver det beror helt enkelt på att de vill ha större flexibilitet i sin fordonsflotta. Detta är bra även för oss skattebetalare som slipper betala för helt nya bussar för att de befintliga inte uppfyller kraven i avtalet.
Om jag förstått saken rätt har Keolis dessutom stått för en stor del av merkostnaderna för Gubbängens bussar själva.
En fråga angående vagntyper och garageplacering; Tillverkar inte MAN ledvagnar med lågentré? Tänker på alla de 18,75m som Keolis har i Nacka och Sydväst. Känns lite overkill med låggolv och känns mindre troligt att de hamnar i innerstan i framtiden. Fast huvudsaken är väl komforten och den kanske är tillräckligt bra ändå i dessa.
Absolut ska rätt saker vara på sin rätta plats. Men istället för att kasta på all tänkbar utrustning direkt, kan man ju hellre med stor fördel "bara" förbereda bussar på att de i framtiden kan kompletteras med extra utrustning. Nobinas B9S i Umeå tätort är ett exempel. Lågentré med tysta dörrar, som har farthållare och fyra st helljuslampor i fronten. Det skulle inte förvåna mig om de redan är typgodkända för att framöver få ha stolar med trepunktsbälten, om det skulle behövas efter en framtida flytt. Danielssons är ett annat lysande (upplägg för ordvits) exempel som jag aldrig kommer sluta imponeras över när det gäller specifikationer vid nyköp. Två takmonterade extraljus kanske inte behövs på alla marknader, men man beställer ändå kablar uppdragna och fästen monterade. Vem vet? Dessa lampor kanske behövs monteras om tre eller fem år?
Att merbeställa förberedelser på att i framtiden snabbt och billigt kunna montera gardiner, höga stolar med trepunktsbälten samt högt placerade extraljus (på tak eller innanför vindrutan), måste ju ändå vara billigare än att ägna timtal att "såga" i en 8-10 år gammal buss för att få in utrustning. Eller helt enkelt strunta i bältena (med huvudmannens godkännande) för att golvet inte är godkänt för bältesförsedda passagerarstolar och luftfjädrade förarstolar.
När det gäller SL-trafiken brukar operatörerna tyvärr gärna snåla i beställningarna, vilket jag tyvärr tror kostar dem en hel del på längre sikt. Att bara som ett enda exempel börja eftermontera extraljus på generation 1 av då nästan nya Volvo B9S måste ha kostat Busslink en hel del i onödan. Eller glömde man helt enkelt att bocka i rutan för "extraljus" i Säffle? För man visste ju om att de skulle till mörka Roslagen...
Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 december 2014, 00:35:41 AM
En fråga angående vagntyper och garageplacering; Tillverkar inte MAN ledvagnar med lågentré? Tänker på alla de 18,75m som Keolis har i Nacka och Sydväst. Känns lite overkill med låggolv och känns mindre troligt att de hamnar i innerstan i framtiden. Fast huvudsaken är väl komforten och den kanske är tillräckligt bra ändå i dessa.
Det går att få både 18m- och 18,75m-varianten av Lion's City med ett trappsteg upp efter tredje dörren. MAN kallar det för lågentré, jag tycker nog det är gränsfall med tanke på att största delen av golvytan fortfarande är låggolv men det blir onekligen bättre komfort längst bak då man slipper säten som klättrar på hjulhusen och därför får konstiga vinklar.
Om jag minns rätt har inte MAN några "riktiga" lågentrébussar i sitt sortiment, det är det i stort sett bara Scania, Volvo och eventuellt VDL som har i dagsläget.
Anledningen är att marknaden för dessa bussar är liten eftersom konceptet nästan inte existerar utanför Skandinavien.
MAN har tagit fram en kompromisslösning där man byggt upp låggolvsbussen Lion´s City med podestrar för att få dem typade som lågentrébussar.
Hur Mercedes gjort med Citaron vet jag inte, men även den har ju motorn under golvet längst bak, så jag förmodar att de gjort någon liknande lösning för att slippa utveckla en helt ny variant.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 januari 2015, 17:14:57 PM
Om jag minns rätt har inte MAN några "riktiga" lågentrébussar i sitt sortiment, det är det i stort sett bara Scania, Volvo och eventuellt VDL som har i dagsläget.
Anledningen är att marknaden för dessa bussar är liten eftersom konceptet nästan inte existerar utanför Skandinavien.
MAN har tagit fram en kompromisslösning där man byggt upp låggolvsbussen Lion´s City med podestrar för att få dem typade som lågentrébussar.
Hur Mercedes gjort med Citaron vet jag inte, men även den har ju motorn under golvet längst bak, så jag förmodar att de gjort någon liknande lösning för att slippa utveckla en helt ny variant.
2 axliga Citaro LE har inte portalaxel bak och får väl därför anses som en "riktig" LE, 3 axliga Citaro däremot erbjuds INTE som LE.
MAN har i a f tidigare som du skriver enbart haft extra podestrar och i övrigt lika som helt låggolv, om jag minns rätt så har detta förändrats.
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2014, 03:30:13 AM
Uppenbarligen blir flera personer än idag år 2014 smått upprörda över "mina önskemål" om att få ha t.ex två takplacerade extraljus, fungerande farthållare, fungerande FM-radio, medstyrande tredjeaxel på boggivagnar samt luftfjädrad förarstol på de bussar som trafikerar långa landsbygdslinjer, oavsett län. Dock tänker jag ändå inte be om ursäkt för dessa upprörande åsikter. ;)
Nu är ju detta tolvmeters bussar med 2-2-1 dörrar så oavsett läslampor och bälte är det väl tveksamt om de kommer att placeras som regionalbussar i framtiden. Så för just dess bussar är nog stadsbussinredning mest lämplig.
Citat från: Jo skrivet 30 januari 2015, 22:28:35 PM
Nu är ju detta tolvmeters bussar med 2-2-1 dörrar så oavsett läslampor och bälte är det väl tveksamt om de kommer att placeras som regionalbussar i framtiden. Så för just dess bussar är nog stadsbussinredning mest lämplig.
12-13 meter tvåaxligt (dock med dörrställning 1-1-0 och bra stolar) är något jag gärna skull vilja se på ett flertal landsbygdslinjer redan idag, istället för dagens lite överdrivna besatthet av 15-metersbussar med dörrställning 1-1-1.