Vilken beteckning hade provvagnen H25A, hette den Senator 12R eller något annat?
Bonusfråga; Hur benämndes inv-nr innan bussarna fick nya reg-skyltar? H25A t.ex. (som inte fick ny reg-skylt) hade reg-nr A75443 men pratade man då om 5443 eller 443 eller rentav 75443, hur fungerade det?
Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 december 2014, 20:21:13 PM
Bonusfråga; Hur benämndes inv-nr innan bussarna fick nya reg-skyltar? H25A t.ex. (som inte fick ny reg-skylt) hade reg-nr A75443 men pratade man då om 5443 eller 443 eller rentav 75443, hur fungerade det?
De små invändiga inventarienummerskyltarna på 60-talet hos SS/SL angav hela 74xxx resp 75xxx-numret. I den dagliga trafik- och verkstadstjänsten var det förstås viktigt att numret som kommunicerades skulle vara åtskiljande.
Mitt minne från Nyboda 1971-72 var att när man skulle hämta ut sin buss så definierades den som 42xx (H32 Büssing) resp 54xx (H23 Capitol). I Huddinge 1972-73 så var det i regel också fyrställigt utom en gubbe som bara brukade säga treställigt. En gång när jag skulle hämta ut min buss så fanns det både en CF och en Capitol som svarade mot det treställiga numret varvid jag fick återvända för att be om precisering! I alla papper etc var det i regel fyrställigt.
/Gunnar
Under vänstertrafiktiden var det treställiga nummer som användes i vagnhallar och i trafiken (t.ex. på utryckningslistorna) i SS-området - utom förstås för trådbussar och H15. Sedan högertrafik införts så kom man efter hand att börja använda fyrställiga. Inte nödvändigtvis samtidigt i de olika garagen, vad jag minns.... ?
/Hasse
****
Här finns en del att läsa om H25A Büssing provvagn. Många bilder:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,44237.msg323746.html#msg323746
HJP
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/BusslistaBmhBkh1963TrimWeb_zpsf6ebe6d0.jpg)
Citat från: Hobgoblin skrivet 16 december 2014, 16:56:40 PM
Under vänstertrafiktiden var det treställiga nummer som användes i vagnhallar och i trafiken (t.ex. på utryckningslistorna) i SS-området - utom förstås för trådbussar och H15.
Nja, stämmer väl inte helt som kan ses ovan på listorna från 1963. På Brommalistan var det fyrställiga bussnummer och på Brännkyrkalistan treställiga. Egentligen var det väl Brännkyrkalistan som hade särskilt behov av fyrställiga bussnummer....
Som bonus en "Idbricka" från en Metropol.
/Gunnar