(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A4276.jpg)
Hej !
Dagens nostalgibild kommer som ni ser från Jönköping i början på 70-talet.
Mvh Peter Ö
Vilket tidsdokument :)/Ulf
Jönköping hade totalt drygt 30 Capitoler av flera modeller, C70/3, C75, C76 och var trea vad gäller antalet sådana, efter Stockholms ca 300 st, och SJ med runt 35 st.
Citat från: Björn Forslund skrivet 11 december 2014, 12:02:43 PM
Jönköping hade totalt drygt 30 Capitoler av flera modeller, C70/3, C75, C76 och var trea vad gäller antalet sådana, efter Stockholm och SJ som hade något fler.
Apropå det: hur var det? Använde SJ sina Capitoler någon annanstans än i Stockholmsområdet?
Jag har sett en uppgift om att Jönköping hade 32 Capitoler, om man nu vill försöka vara exakt.
Det var väl numris 20-51? Nr 24 var den första nylevererade. 20-23 var begagnade tillkomna i efterhand. (C75-prototypen, Nässjövagnen och de två från Gävle) Både den första och den sista 24 (SvOf) och 51 (numera hos GDG-klubben i Dalarna) finns alltså bevarade,
Så det blir nog exakt 32 st.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 december 2014, 12:13:15 PM
Apropå det: hur var det? Använde SJ sina Capitoler någon annanstans än i Stockholmsområdet?
Jag har sett en uppgift om att Jönköping hade 32 Capitoler, om man nu vill försöka vara exakt.
SJ:s Capitoler hörde väl hemma i Stockholm, men inför Dagen H blev det troligen en del rockader. Wallenberg köpte ju ett antal C75 "spett" som hamnade på BSBV -området och i Södertälje. Tyvärr målades bara SOAB-vagnen om, många hade ju gärna sett Capitoler i gult med svart snibb...
Uffe E torde veta mer om Capitolernas placeringar.
Hej! Som bussdiggare och Jönköpingsbo måste det ha varit kul att uppleva mixen innovativa Volvo B512, ASJ/Ramlösa och ScV Capitol samtidigt på 50/60-talet! Hälsn. BengaB40