Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Handen-Benke skrivet 09 december 2014, 12:52:20 PM

Titel: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Handen-Benke skrivet 09 december 2014, 12:52:20 PM
Jag satt alltid bakom föraren som verkade både snäll, tuff och tuggade tuggummi. Jag kollade in varenda manöver och tyckte det var spännande med den mullrande motorn där fram. Jag lekte till och med "buss" med min cykel på Klubbacken med hållplatser, avgångstider och så vidare. På vintern "henkade" man efter bussen, fast det var både farligt och lite läskigt.
Jag fick senare uppleva (åka med) Metropol, Capitol, Büssing på den linjen.
Vi byggde kärror och svepte ner för Klubbacken, förbi Anderssons kiosk och ända ner till båtklubben. Det gick undan. Kälke på vintrarna.
I bärjan av 70-talet blev det då dax att själv sätta mig bakom CF-ratten i Björknäs under läraren Rosengrens instruktioner.
Vilken högtidsstund! Sedan efter grundutbildningen blev placeringen i Handen med CR 110:or, CF:are, Volvo m.fl.
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 09 december 2014, 19:28:08 PM
Citat från: Handen-Benke skrivet 09 december 2014, 12:52:20 PM
Jag satt alltid bakom föraren som verkade både snäll, tuff och tuggade tuggummi. Jag kollade in varenda manöver och tyckte det var spännande med den mullrande motorn där fram. Jag lekte till och med "buss" med min cykel på Klubbacken med hållplatser, avgångstider och så vidare. På vintern "henkade" man efter bussen, fast det var både farligt och lite läskigt.
Jag fick senare uppleva (åka med) Metropol, Capitol, Büssing på den linjen.
Vi byggde kärror och svepte ner för Klubbacken, förbi Anderssons kiosk och ända ner till båtklubben. Det gick undan. Kälke på vintrarna.
I bärjan av 70-talet blev det då dax att själv sätta mig bakom CF-ratten i Björknäs under läraren Rosengrens instruktioner.
Vilken högtidsstund! Sedan efter grundutbildningen blev placeringen i Handen med CR 110:or, CF:are, Volvo m.fl.

Otroligt, din historia kan lika bra vara min!
Frågan är om du åkte linje 16A, 161, 136 och/eller linje 135? Ja Büssingen kan du väl bara ha åkt på linje 135. Min historia är linje 161 där vi glatt "kappkörde" med Capitolen på linje 161 nerför Klubbacken med våra cyklar och trampbilar. Den vänlige Olofsson som körde lät oss alltid vinna förmodligen mest av säkerhetsskäl! Olofsson älskade f.ö korta linjer så han flyttade i början av 60-talet över till linje 131 vilket ju var det kortaste man kunde hitta!

Du säger att motorn satt fram. Vad är det för typ av buss som du kommer ihåg? En "Dogg" kanske rentav ett "Höghus"? Bilden nedan är tagen vid hpl Selmedalsvägen år 1958 efter en väl utförd kappkörning med linje 161 nerför Klubbacken. Observera den solida hållplatsen, den kraftiga tavlan och papperskorgen av stål! Den som försökte göra åverkan på dessa ting fick nog mest skylla sig själv. Vanligtvis slutade dock inte kappkörningen med 161:an vid hpl Selmedalsvägen utan nedanför branten vid den blivande "Sätta-snigel-på-ögat-parken!" Vilka minnen!

Mr H

(http://i58.tinypic.com/2q322ww.jpg)
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Gunnar D skrivet 10 december 2014, 09:01:04 AM
Här väcks minnen av att leka busslinjer med cykel och trampbil!
Det är väl Mr H själv på bilden med hållplatsstolpen och den fina topptavlan? I bakgrunden syns väl Brådstupsvägen med affärslängan och den bensin-/servicestation man tyckte var så märklig med sin udda och moderna integrering i bostadsmiljön. Minns också lekparken med klätterställning och gungbräde.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 10 december 2014, 09:36:46 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 10 december 2014, 09:01:04 AM
Här väcks minnen av att leka busslinjer med cykel och trampbil!
Det är väl Mr H själv på bilden med hållplatsstolpen och den fina topptavlan? I bakgrunden syns väl Brådstupsvägen med affärslängan och den bensin-/servicestation man tyckte var så märklig med sin udda och moderna integrering i bostadsmiljön. Minns också lekparken med klätterställning och gungbräde.

Mvh Gunnar

Ja på alla frågor/påståenden med tillägget att det var just den lekparken som senare blev "Sätta-snigel-på-ögat-parken". Det var nämligen i den parken "informationen" från barnen till de som fuskade med TV-licensen spelades in. Men det var förstås långt senare!
:D
Mr H
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Gunnar D skrivet 10 december 2014, 10:16:51 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21Maumlh24aug63Web_zpse6d168bf.jpg)

Denna nybehandlade reprisbild visar 161:an när den nyss anlänt till Mälarhöjden från Klubbacken på morgonen 24 aug 1963.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: HJP skrivet 10 december 2014, 11:56:55 AM
****
Jisses vilka minne som väcks i denna tråd!  :)
Jag bodde i andra änden av linjen, och minns när den kom - vi skulle få en egen busslinje!
Min syster och jag, fick åka ett varv på linjen, bara för att prova den. Vilket äventyr! Jag tror att det var ett "höghus", vi åkte med. Vilket år kan det ha varit?
Senare, när jag gick i folkskolans klass 8, praktiska linjen, och var ute på praktik, åkte jag Gillegatan-Mälarhöjden, varannan vecka, och vidare med spårvagn 16.
Höstterminen 1960, var det så dags att börja i yrkesskolan, då åktes linjen varje dag, för inte orkade man gå 8-10 minuter till spårvagnen....
Jag såg att ingen betalade, eller visade upp något kort. De hälsade bara "God morgon", och satte sig. En morgon tog jag mod till mig, och gjorde likadant. Det kändes jättekonstigt, och jag hade en känsla av att föraren tänkte: "Vad nu?!", men han sade ingenting. Så fortsatte det en tid, tills han sa att jag måste visa kortet.
Många år senare, körde jag själv linjen med H32 Büssing. Jag gillade det, men förstår inte riktigt varför Olofsson gillade dessa korta linjer så mycket, att han t.o.m. valde 131:an, som jag också kört. Men smaken är väl olika.

(http://i60.tinypic.com/n9jyr.jpg)

Repriserar min bild på H10 6620, i vändslingan vid Gillegatan. Det är den enda bild jag har från denna linje. Den är från 1980-talet.
Man kan se, till vänster, att bussen inte står intill kantstenen, Slingan är byggd för vänstertrafik, och passade aldrig för högertrafiken. Numera är den borttagen.
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 10 december 2014, 16:25:42 PM
Citat från: HJP skrivet 10 december 2014, 11:56:55 AM
****
Jisses vilka minne som väcks i denna tråd!  :)
Jag bodde i andra änden av linjen, och minns när den kom - vi skulle få en egen busslinje!
Min syster och jag, fick åka ett varv på linjen, bara för att prova den. Vilket äventyr! Jag tror att det var ett "höghus", vi åkte med. Vilket år kan det ha varit?
Senare, när jag gick i folkskolans klass 8, praktiska linjen, och var ute på praktik, åkte jag Gillegatan-Mälarhöjden, varannan vecka, och vidare med spårvagn 16.
Höstterminen 1960, var det så dags att börja i yrkesskolan, då åktes linjen varje dag, för inte orkade man gå 8-10 minuter till spårvagnen....
Jag såg att ingen betalade, eller visade upp något kort. De hälsade bara "God morgon", och satte sig. En morgon tog jag mod till mig, och gjorde likadant. Det kändes jättekonstigt, och jag hade en känsla av att föraren tänkte: "Vad nu?!", men han sade ingenting. Så fortsatte det en tid, tills han sa att jag måste visa kortet.
Många år senare, körde jag själv linjen med H32 Büssing. Jag gillade det, men förstår inte riktigt varför Olofsson gillade dessa korta linjer så mycket, att han t.o.m. valde 131:an, som jag också kört. Men smaken är väl olika.

(http://i60.tinypic.com/n9jyr.jpg)

Repriserar min bild på H10 6620, i vändslingan vid Gillegatan. Det är den enda bild jag har från denna linje. Den är från 1980-talet.
Man kan se, till vänster, att bussen inte står intill kantstenen, Slingan är byggd för vänstertrafik, och passade aldrig för högertrafiken. Numera är den borttagen.

Nej Olofssons förkärlek för kortlinjer är svår att förstå. Möjligen kan jag tänka mig att han gillade det sociala med att känna alla passagerare som morsade på honom. Sedan att han bytte från linje 161 till linje 131 kan ju bero på bättre tjänster där eftersom det var en heldagslinje och man slapp delad tjänst. Man kan ju undra hur många slängar man gjorde per dag på linje 131 upp och ned för backen!

Mr H
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: HJP skrivet 10 december 2014, 16:32:09 PM
Citat från: Mr H skrivet 10 december 2014, 16:25:42 PM
Nej Olofssons förkärlek för kortlinjer är svår att förstå. Möjligen kan jag tänka mig att han gillade det sociala med att känna alla passagerare som morsade på honom. Sedan att han bytte från linje 161 till linje 131 kan ju bero på bättre tjänster där eftersom det var en heldagslinje och man slapp delad tjänst. Man kan ju undra hur många slängar man gjorde per dag på linje 131 upp och ned för backen!

Mr H
****
Ja, det ligger nog mycket i detta.
På 131:an slapp han åtminstone komma ihåg linjesträckningen. Uppför backen, nedför backen. Inte mycket att ta miste på  ;)
Sedan hade han ju rasterna vid Liljeholmen, och träffade, på så vis, kollegorna lite oftare. Det har också ett värde.
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 december 2014, 16:33:38 PM
Citat från: Mr H skrivet 10 december 2014, 16:25:42 PM
Nej Olofssons förkärlek för kortlinjer är svår att förstå. Möjligen kan jag tänka mig att han gillade det sociala med att känna alla passagerare som morsade på honom. Sedan att han bytte från linje 161 till linje 131 kan ju bero på bättre tjänster där eftersom det var en heldagslinje och man slapp delad tjänst. Man kan ju undra hur många slängar man gjorde per dag på linje 131 upp och ned för backen!

Mr H

131:an var en fasa att bli utlånad till och innan man "gjort sig ett namn" var det ju där man hamnade, om jag minns rätt hann man med 30-32 varv på en tjänst där. 165:an var vad man hoppades på vid utlåning till Nyboda
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 10 december 2014, 16:37:32 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 december 2014, 16:33:38 PM
131:an var en fasa att bli utlånad till och innan man "gjort sig ett namn" var det ju där man hamnade, om jag minns rätt hann man med 30-32 varv på en tjänst där. 165:an var vad man hoppades på vid utlåning till Nyboda

Kan jag tänka mig! Skönt för kåren då att det fanns någon/några som frivilligt tog på sig sådana tjänster!
En sådan här diskussion väcker verkligen minnen! Kommer ihåg när det hus byggdes där snedhissens ingång nu ligger i och linje 131 skulle läggas om då man skulle jobba med "ingångsportalen" från Nybohovsbacken. Linje 131 lades då först om att gå Nybohovsgränd (v) och sedan Nybohovsgränd lokalgatan (h) och därefter som man då kunde köra jämnsmed
det nuvarande huset till vändslingan. Detta gick på tok, H21:an fick en elak repa i lacken när den skulle böka sig in svängande genom lokalgatans portal. Försöket avblåstes och 131:an fick vända fortsättningsvis i Nybohovsbacken före portalen. Det var en kämpig dag för Olofsson allt medan infödingarna gapande betittade och kommenterade SS-försöket!

Det sägs att Nybohovsbacken är så bred därför att bussen skulle ha möjlighet att vända genom "rundpall" i olika nivåer på backen efter byggandets behov. Någon som vet om det ligger någon sanning i det? Sedan återstår den eviga frågan varför linje 131 som heldagslinje fick sitt nummer redan år 1960 då linje 13 som anslutningen annonserades till endast var en högtrafiklinje? Linje 162 kanske den borde ha hetat eller kanske ännu hellre linje 141 så hade man sluppit att byta linjenummer vid omläggningen till t-banan.

Mr H
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 10 december 2014, 16:57:41 PM
Citat från: HJP skrivet 10 december 2014, 16:32:09 PM
****
Ja, det ligger nog mycket i detta.
På 131:an slapp han åtminstone komma ihåg linjesträckningen. Uppför backen, nedför backen. Inte mycket att ta miste på  ;)
Sedan hade han ju rasterna vid Liljeholmen, och träffade, på så vis, kollegorna lite oftare. Det har också ett värde.

Hm jag ser framför mig slingan vid Årstadal och på den tiden så fanns väl tx i Brännkyrkahallen? Men visst det var ju ändå gångavstånd om man jämför med en mer isolerad rast i Mälarhöjden. Klart att den kollegiala delen  antagligen spelade stor roll!

Mr H

Mr H
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Gunnar D skrivet 10 december 2014, 17:00:00 PM
Citat från: HJP skrivet 10 december 2014, 11:56:55 AM
****
Jisses vilka minne som väcks i denna tråd!  :)
Jag bodde i andra änden av linjen, och minns när den kom - vi skulle få en egen busslinje!
Min syster och jag, fick åka ett varv på linjen, bara för att prova den. Vilket äventyr! Jag tror att det var ett "höghus", vi åkte med. Vilket år kan det ha varit?
Senare, när jag gick i folkskolans klass 8, praktiska linjen, och var ute på praktik, åkte jag Gillegatan-Mälarhöjden, varannan vecka, och vidare med spårvagn 16.
Höstterminen 1960, var det så dags att börja i yrkesskolan, då åktes linjen varje dag, för inte orkade man gå 8-10 minuter till spårvagnen....
Jag såg att ingen betalade, eller visade upp något kort. De hälsade bara "God morgon", och satte sig. En morgon tog jag mod till mig, och gjorde likadant. Det kändes jättekonstigt, och jag hade en känsla av att föraren tänkte: "Vad nu?!", men han sade ingenting. Så fortsatte det en tid, tills han sa att jag måste visa kortet.
Många år senare, körde jag själv linjen med H32 Büssing. Jag gillade det, men förstår inte riktigt varför Olofsson gillade dessa korta linjer så mycket, att han t.o.m. valde 131:an, som jag också kört. Men smaken är väl olika.

Busslinje 16A/161 ska ha startat 1952.
En annan fördel med att vara placerad på linje 161 var väl att man alltid var ledig SoH!

/Gunnar
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 10 december 2014, 17:58:26 PM
Citat från: Mr H skrivet 10 december 2014, 16:37:32 PM

Det sägs att Nybohovsbacken är så bred därför att bussen skulle ha möjlighet att vända genom "rundpall" i olika nivåer på backen efter byggandets behov. Någon som vet om det ligger någon sanning i det? Sedan återstår den eviga frågan varför linje 131 som heldagslinje fick sitt nummer redan år 1960 då linje 13 som anslutningen annonserades till endast var en högtrafiklinje? Linje 162 kanske den borde ha hetat eller kanske ännu hellre linje 141 så hade man sluppit att byta linjenummer vid omläggningen till t-banan...

Mr H
"Redan"1960 var väl tankarna så långt gångna inför T-banans numrering m m och därför ansågs väl detta vara ett lämpligt linjenummer för denna sträcka(för att slippa omnumrering 4 år senare?)?/Ulf
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 10 december 2014, 18:13:13 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 10 december 2014, 17:00:00 PM
Busslinje 16A/161 ska ha startat 1952.
En annan fördel med att vara placerad på linje 161 var väl att man alltid var ledig SoH!

/Gunnar

Olofsson hade jobbat så pass länge vid spårvägen så jag tror att han slapp helgtjänst ändå vid den här tidpunkten.
Vad hette det förresten när man hade stadiga M-F tjänster? Har jag glömt.

Mr H
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 10 december 2014, 18:21:55 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 december 2014, 17:58:26 PM
"Redan"1960 var väl tankarna så långt gångna inför T-banans numrering m m och därför ansågs väl detta vara ett lämpligt linjenummer för denna sträcka(för att slippa omnumrering 4 år senare?)?/Ulf

Ja och då borde ju linjen hetat 141. Linje 131 var ju fel redan från början. Olikt SS kan man tycka.
I och för sig fanns väl linje 141 provisoriskt redan 1960 i och med avstängningen av tunneln i Hägerstensåsen.
Kanske det spelade roll. Finns i och för sig annat som förvånar också vad gäller linjenumreringen. Varför linje 66
blev linje 143 och inte 146 och varför linje 68 inte kom att heta 148 ex.vis.

Mr H
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Gunnar D skrivet 10 december 2014, 18:29:21 PM
Citat från: Mr H skrivet 10 december 2014, 18:21:55 PM
Ja och då borde ju linjen hetat 141. Linje 131 var ju fel redan från början. Olikt SS kan man tycka.
I och för sig fanns väl linje 141 provisoriskt redan 1960 i och med avstängningen av tunneln i Hägerstensåsen.
Kanske det spelade roll.

Eller varför inte 140 som var oanvänt och där nollan kunde indikera att det var en ersättningslinje när hissen väl hade öppnat.  Vi hade nog skött linjenumreringen bättre!  ;)

/Gunnar
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 10 december 2014, 19:01:02 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 10 december 2014, 18:29:21 PM
Eller varför inte 140 som var oanvänt och där nollan kunde indikera att det var en ersättningslinje när hissen väl hade öppnat.  Vi hade nog skött linjenumreringen bättre!  ;)

/Gunnar

Absolut hade vi gjort det  ;D!
Där kunde ju nollan dessutom anspela på linje 200 tom!

Men jag har lite svårt för just siffran 0 om det ska ses som
sista numret i den tidigare tiotalsserien eller som första tal
i nästa tiotalsserie. Löjligt men detta sedan en annan "professionell"
linjenumrerare satte "myror i huvudet" på mig en gång!
Men visst vi firade ju milleniumskiftet år 2000 så....

Mr H
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Gunnar D skrivet 10 december 2014, 19:24:23 PM
Citat från: Mr H skrivet 10 december 2014, 19:01:02 PM
Men jag har lite svårt för just siffran 0 om det ska ses som
sista numret i den tidigare tiotalsserien eller som första tal
i nästa tiotalsserie. Löjligt men detta sedan en annan "professionell"
linjenumrerare satte "myror i huvudet" på mig en gång!
Men visst vi firade ju milleniumskiftet år 2000 så....

Mr H

Men är det egentligen så svårt? Talserien börjar ju vid noll. Vi är ju t.ex. noll år när vi föds och inte ett år! SS har ju också haft en linje 0 även om det inte var så länge. Minns från Blommens att entalen var 0-9, tiotalen 10-19 o.s.v.

/Gunnar
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Ted Selander skrivet 10 december 2014, 21:02:18 PM
Citat från: Mr H skrivet 10 december 2014, 18:13:13 PM
---
Vad hette det förresten när man hade stadiga M-F tjänster? Har jag glömt.

Mr H
Man var/är väl 'ess-etta', efter fridagsgruppen S1. Kalla(de)s också söndagsledig, även sedan det blivit ledigt alla lördagar också.
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 10 december 2014, 22:04:32 PM
Citat från: Ted S skrivet 10 december 2014, 21:02:18 PM
Man var/är väl 'ess-etta', efter fridagsgruppen S1. Kalla(de)s också söndagsledig, även sedan det blivit ledigt alla lördagar också.

Fint, tack Ted!
S1 var det jag tänkte på!

Mvh
Mr H
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Gunnar D skrivet 11 december 2014, 09:45:10 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21Gig21mars64Web_zps2a2713cb.jpg)

Citat från: HJP skrivet 10 december 2014, 11:56:55 AM
Repriserar min bild på H10 6620, i vändslingan vid Gillegatan. Det är den enda bild jag har från denna linje. Den är från 1980-talet.
Man kan se, till vänster, att bussen inte står intill kantstenen, Slingan är byggd för vänstertrafik, och passade aldrig för högertrafiken. Numera är den borttagen.

Här ovan står H21 5253 i samma vändslinga vid Gillegatan 21 mars 1964 redo att avgå mot Klubbacken. Några veckor återstår för linje 161.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 december 2014, 10:00:49 AM
Citat från: HJP skrivet 10 december 2014, 11:56:55 AM
****

Repriserar min bild på H10 6620, i vändslingan vid Gillegatan. Det är den enda bild jag har från denna linje. Den är från 1980-talet.
Man kan se, till vänster, att bussen inte står intill kantstenen, Slingan är byggd för vänstertrafik, och passade aldrig för högertrafiken. Numera är den borttagen.

Ja den slingan med tillhörande björkar blev mer o mer olämplig i högertrafiken när bussarnas axelavstånd ökade, hade man tagit ner björken som syns vid framdörren på din bild hade man kommit intill kanstenen bättre.
Tror det var här jag hade en incident med en barnvagn i bakdörren också :-(
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr G skrivet 11 december 2014, 21:30:21 PM
Citat från: Mr H skrivet 09 december 2014, 19:28:08 PM
Otroligt, din historia kan lika bra vara min!
Frågan är om du åkte linje 16A, 161, 136 och/eller linje 135? Ja Büssingen kan du väl bara ha åkt på linje 135. Min historia är linje 161 där vi glatt "kappkörde" med Capitolen på linje 161 nerför Klubbacken med våra cyklar och trampbilar. Den vänlige Olofsson som körde lät oss alltid vinna förmodligen mest av säkerhetsskäl! Olofsson älskade f.ö korta linjer så han flyttade i början av 60-talet över till linje 131 vilket ju var det kortaste man kunde hitta!

Du säger att motorn satt fram. Vad är det för typ av buss som du kommer ihåg? En "Dogg" kanske rentav ett "Höghus"? Bilden nedan är tagen vid hpl Selmedalsvägen år 1958 efter en väl utförd kappkörning med linje 161 nerför Klubbacken. Observera den solida hållplatsen, den kraftiga tavlan och papperskorgen av stål! Den som försökte göra åverkan på dessa ting fick nog mest skylla sig själv. Vanligtvis slutade dock inte kappkörningen med 161:an vid hpl Selmedalsvägen utan nedanför branten vid den blivande "Sätta-snigel-på-ögat-parken!" Vilka minnen!

Mr H

(http://i58.tinypic.com/2q322ww.jpg)

K374? Den ska ju gå i trafik i Karlskrona. Försöker du bluffa med oss?
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Peter Rost skrivet 11 december 2014, 22:46:48 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 december 2014, 16:33:38 PM
131:an var en fasa att bli utlånad till och innan man "gjort sig ett namn" var det ju där man hamnade, om jag minns rätt hann man med 30-32 varv på en tjänst där. 165:an var vad man hoppades på vid utlåning till Nyboda

Med Büssing upp på Nybohovsberget Huh. ;)
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 december 2014, 22:52:12 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 11 december 2014, 22:46:48 PM
Med Büssing upp på Nybohovsberget Huh. ;)

Ja H32 har jag tillbringat några dagar bakom ratten på i den trafiken, sista gången jag hamnade där var det dock H10 (CR112)
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 12 december 2014, 19:51:43 PM
En kompis körde en H32 på linje 19 under t-avstängningen Högdalen-Hagsätra.
Bussen var fullsatt. På den branta rampen uppför vid cirka Magelungsvägen orkade
inte bussen upp så det var bara att utrymma den på den trånga rampen vilket inte
gjordes utan visst besvär!

Mr H

(http://i58.tinypic.com/2n73vh0.jpg)
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 december 2014, 21:25:56 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/MaumlhSelmedalsvWeb_zpsc26bce35.jpg)

Vykortsbilden är väl tagen några år innan linje 161 började gå här men själv minns jag denna vägsträcka som oändligt lång från Mälarhöjdens spårvägshpl fram till Brådstupsvägen 25 (huset bredvid Sagatun) där min farmor bodde. Aldrig fick jag åka 161:an heller, det gjorde jag först på egen hand i början av 60-talet.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: HJP skrivet 13 december 2014, 13:29:57 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 11 december 2014, 09:45:10 AM
Här ovan står H21 5253 i samma vändslinga vid Gillegatan 21 mars 1964 redo att avgå mot Klubbacken. Några veckor återstår för linje 161.
****
Wow! Tackar&Bockar!  :)
Det var en riktig höjdarbild, för mina nostalgiska minnen.

Jag skrev tidigare att H10:an i vändslingan, är den enda bilden jag har från linjen, men menade vändslingan. Repriserar därför ett par bilder till. Inte lika diggabla som Capitolerna, men ändå historiska idag.

(http://i61.tinypic.com/x0sg05.jpg)
H10 5854 vid Mälarhöjden, augusti 1991.

(http://i59.tinypic.com/2d8qt85.png)

(http://i60.tinypic.com/2504epl.png)
SL 5028. Hjulbyte, efter förmodad punktering. Mälarhöjden, 28 mars 1996.
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Nisse Bökelund skrivet 13 december 2014, 14:37:33 PM
Passande bild på 5028 då (h)julen står för dörren.
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 december 2014, 15:59:35 PM
Citat från: HJP skrivet 13 december 2014, 13:29:57 PM
Jag skrev tidigare att H10:an i vändslingan, är den enda bilden jag har från linjen, men menade vändslingan. Repriserar därför ett par bilder till. Inte lika diggabla som Capitolerna, men ändå historiska idag.


Tack för dem, har själv inte tagit en enda bild på linje 135 under de snart 50 år linjen funnits. Nästan brottsligt!
Har inte heller sett någon bild på 135:an med H21 men tror jag sett en bild på linjen med H24 vid Mälarhöjden. Skulle vara tacksam om bilder på 135:an med Capitol kunde visas.

/Gunnar
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 13 december 2014, 20:15:53 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 13 december 2014, 15:59:35 PM
Tack för dem, har själv inte tagit en enda bild på linje 135 under de snart 50 år linjen funnits. Nästan brottsligt!
Har inte heller sett någon bild på 135:an med H21 men tror jag sett en bild på linjen med H24 vid Mälarhöjden. Skulle vara tacksam om bilder på 135:an med Capitol kunde visas.

/Gunnar

Okey var tacksam!  :D

H24 5469 får rädda äran på en bild från augusti 1969 när den svänger ner på Selmedalsvägen precis där gamla Konsum låg. Kanske du sett denna bild förut, tror att jag har visat den här tidigare.

Mr H

(http://i62.tinypic.com/2lc7gwx.jpg)
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 december 2014, 21:07:39 PM
Citat från: Mr H skrivet 13 december 2014, 20:15:53 PM
Okey var tacksam!  :D

H24 5469 får rädda äran på en bild från augusti 1969 när den svänger ner på Selmedalsvägen precis där gamla Konsum låg. Kanske du sett denna bild förut, tror att jag har visat den här tidigare.

Mr H

Tack, det var nog den bilden jag tänkte på!  :D

/Gunnar
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: HJP skrivet 13 december 2014, 23:13:38 PM
Citat från: Mr H skrivet 13 december 2014, 20:15:53 PM
H24 5469 får rädda äran på en bild från augusti 1969 när den svänger ner på Selmedalsvägen precis där gamla Konsum låg. Kanske du sett denna bild förut, tror att jag har visat den här tidigare.
****
Det här blir bättre och bättre  :)
Men bussen svänger in på Hägerstensvägen, för att efter cirka 25 meter svänga vänster in på Selmedalsvägen. Det är gaveln på Mälarhöjdens kyrka som syns högst upp till höger.
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 14 december 2014, 09:57:45 AM
Citat från: HJP skrivet 13 december 2014, 23:13:38 PM
****
Det här blir bättre och bättre  :)
Men bussen svänger in på Hägerstensvägen, för att efter cirka 25 meter svänga vänster in på Selmedalsvägen. Det är gaveln på Mälarhöjdens kyrka som syns högst upp till höger.

Jag var själv osäker på om den här stumpen framför gamla Konsum skulle kallas Naumannsvägen eller Selmedalsvägen så jag rådfrågade dagens linjespec för linje 135 och där kallas stumpen för Selmedalsvägen. Kartorna på Eniro gav ingen vägledning inte heller gatuvy där man ibland kan se gatuskyltarna. SL:s linjespec säger "Hägerstensv (v) - Selmedalsvägen (h) - Selmedalsvägen (v) för körningen genom Mälarhöjden för linje 135 mot Klubbacken.

Men du menar alltså att Hägerstensvägen viker ner här efter korsningen med Mälarhöjdsvägen och då slutar i korsningen Selmedalsvägen/Naumannsvägen? Naumannsvägen tycker jag känns som naturligt då det är den gatans naturliga fortsättning, men ja jag skulle kunna tänka mig att det faktiskt står Hägerstensvägen på gatskylten man ser i Eniro!
(Man anar en "slinga ner" i tredje bokstaven som ett g ex.vis som ju inte stämmer med de båda andra namnen).
T.h om bussen är i alla fall backen där det tidigare lilla affärscentret på Mälarhöjdsvägen låg som är rivet sedan många år tillbaka. Tror att du har rätt HJP och SL fel men det känns som att jag ska göra ett påplatsenbesök så fort tillfället ges!
Knepig plats!

:D :D :D
Mr H
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Gunnar D skrivet 14 december 2014, 10:27:10 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H24Aringrd5apr64Web_zps01aae945.jpg)

Visar denna bild från en tidigare tråd tagen 5 april 1964 då den kan illustrera några tidigare diskussioner.

5469 har här mist sitt Capitolemblem medan ett emblem är åter på plats i aug 1969 efter högertrafikombyggnaden. En hypotes till att en överväldigande majoritet av H21/H22 förlorade sina emblem vid ombyggnad/revision kan vara att SS ville lägga upp ett reservdelslager av emblem för H23/H24/H30. Ett antal av dessa (bl.a. 5469) hade säkert mist sina emblem i vänstertrafik men kunde komma ut från högerombyggnaden med emblem igen från H21/H22.

Bilden ovan ansluter också till resonemanget kring numreringen av busslinjer i sydväst. SS ville självfallet numrera anslutande busslinjer efter resp tunnelbanelinje dvs 13x och 14x. I den norra delen av området (utefter T-linje 13) fick busslinjerna linjenummer 13x och i den södra delen 14x. Hypotesen är då att därför fick busslinjen Årstadal-Nybohov linjenummer 131 1960 då den planenligt även skulle vara ersättningslinje för den kommande hissbanan. Beroende på den successiva utbyggnaden av linje 13 kom alla nummer i 13x-serien att användas medan så inte blev fallet i 14x-serien.

Det var några tankegångar  :)

/Gunnar
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: HJP skrivet 14 december 2014, 11:40:14 AM
Citat från: Mr H skrivet 14 december 2014, 09:57:45 AM
Jag var själv osäker på om den här stumpen framför gamla Konsum skulle kallas Naumannsvägen eller Selmedalsvägen så jag rådfrågade dagens linjespec för linje 135 och där kallas stumpen för Selmedalsvägen. Kartorna på Eniro gav ingen vägledning inte heller gatuvy där man ibland kan se gatuskyltarna. SL:s linjespec säger "Hägerstensv (v) - Selmedalsvägen (h) - Selmedalsvägen (v) för körningen genom Mälarhöjden för linje 135 mot Klubbacken.

Men du menar alltså att Hägerstensvägen viker ner här efter korsningen med Mälarhöjdsvägen och då slutar i korsningen Selmedalsvägen/Naumannsvägen? Naumannsvägen tycker jag känns som naturligt då det är den gatans naturliga fortsättning, men ja jag skulle kunna tänka mig att det faktiskt står Hägerstensvägen på gatskylten man ser i Eniro!
(Man anar en "slinga ner" i tredje bokstaven som ett g ex.vis som ju inte stämmer med de båda andra namnen).
T.h om bussen är i alla fall backen där det tidigare lilla affärscentret på Mälarhöjdsvägen låg som är rivet sedan många år tillbaka. Tror att du har rätt HJP och SL fel men det känns som att jag ska göra ett påplatsenbesök så fort tillfället ges!
Knepig plats!

:D :D :D
Mr H
****
Jag menar att det heter Hägerstensvägen på båda sidor om gamla spårvagnsbanvallen, från Naumansvägen/Storsvängen.
Det lilla affärscentret, låg vid Sätravägen. Namnändrad till Mälarhöjdsvägen.
Jag tog en skärmdump från Google Maps, däe ritade jag in hela situationen, från ditt foto.

(http://i57.tinypic.com/1zo7sl3.jpg)

COOP nära ligger precis där vändslingan för linje 16 låg. Den gamla banvallen gick till höger i bild. Båda vägarna, vid sidan om banvallen heter Hägerstenasvägen. "Min" kyrka borde ligga lite längre ner i bild, men det blev ont om plats.

HJP
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 14 december 2014, 19:22:18 PM
Citat från: HJP skrivet 14 december 2014, 11:40:14 AM
****
Jag menar att det heter Hägerstensvägen på båda sidor om gamla spårvagnsbanvallen, från Naumansvägen/Storsvängen.
Det lilla affärscentret, låg vid Sätravägen. Namnändrad till Mälarhöjdsvägen.
Jag tog en skärmdump från Google Maps, däe ritade jag in hela situationen, från ditt foto.

(http://i57.tinypic.com/1zo7sl3.jpg)

COOP nära ligger precis där vändslingan för linje 16 låg. Den gamla banvallen gick till höger i bild. Båda vägarna, vid sidan om banvallen heter Hägerstenasvägen. "Min" kyrka borde ligga lite längre ner i bild, men det blev ont om plats.

HJP

Hej!

Oj tack för en rejäl beskrivning!
Så Naumannsvägen går inte ända fram till Selmedalsvägen? Ja det här var ju en rejäl tankenöt men du
beskriver ju det rejält på skisserna. Då har alltså även SL fel i sin linjebeskrivning (villket i och för sig
kanske inte är helt ovanligt). Måste ta en promenad på platsen snart!

Tittar man på Eniros karta och drar upp den så mycket det går så finns inte Hägerstensvägen namngett
någonstans norr om gamla banvallen. Man ser på numreringarna av fastigheterna att det borde vara så.
Kanske tom Eniro har undrat!


Mvh
Mr H
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 14 december 2014, 22:24:23 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 14 december 2014, 10:27:10 AM

Bilden ovan ansluter också till resonemanget kring numreringen av busslinjer i sydväst. SS ville självfallet numrera anslutande busslinjer efter resp tunnelbanelinje dvs 13x och 14x. I den norra delen av området (utefter T-linje 13) fick busslinjerna linjenummer 13x och i den södra delen 14x. Hypotesen är då att därför fick busslinjen Årstadal-Nybohov linjenummer 131 1960 då den planenligt även skulle vara ersättningslinje för den kommande hissbanan. Beroende på den successiva utbyggnaden av linje 13 kom alla nummer i 13x-serien att användas medan så inte blev fallet i 14x-serien.

Det var några tankegångar  :)

/Gunnar

Kanske linje 131 fick linjenumret som arbetsnamn redan när spårvagnslinje 13 var heldagslinje?
Nej det lönar sig nog inte att gissa här!

Nedan en bild på 5469 i nästa epok efter väl förrättat värv på väg till Huddingegaraget/Huga.
Foto på Kommunalvägen men tyvärr så har jag ingen datering.Finns inte 5469 med också
på en gammal reklambild för Storno?

Mr H

(http://i60.tinypic.com/16783e1.jpg)
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: HJP skrivet 14 december 2014, 22:52:46 PM
Citat från: Mr H skrivet 14 december 2014, 19:22:18 PM
Hej!

Oj tack för en rejäl beskrivning!
Så Naumannsvägen går inte ända fram till Selmedalsvägen? Ja det här var ju en rejäl tankenöt men du
beskriver ju det rejält på skisserna. Då har alltså även SL fel i sin linjebeskrivning (villket i och för sig
kanske inte är helt ovanligt). Måste ta en promenad på platsen snart!

Tittar man på Eniros karta och drar upp den så mycket det går så finns inte Hägerstensvägen namngett
någonstans norr om gamla banvallen. Man ser på numreringarna av fastigheterna att det borde vara så.
Kanske tom Eniro har undrat!


Mvh
Mr H
****
Just precis. Naumannsvägen slutar vid Storsvängen. Kanske det vore logiskt att den fortsatte ända fram till platsen där du fotograferade bussen. Jag vet inte hur man tänkte. Här nedan ses sträckan mellan Storsvängen och Mälarhöjdsvägen, uppdelat på två bilder, för att vägnamnen ska synas. Vissa av dem försvinner när man zoomar ut.
Ser att jag placerat COOP nära lite för långt åt vänster, men det ändrar ingenting i sak.

(http://i60.tinypic.com/rk09zq.jpg)

(http://i61.tinypic.com/2myn6a8.jpg)

HJP
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 december 2014, 09:07:53 AM
Citat från: Mr H skrivet 14 december 2014, 22:24:23 PM
Nedan en bild på 5469 i nästa epok efter väl förrättat värv på väg till Huddingegaraget/Huga.
Foto på Kommunalvägen men tyvärr så har jag ingen datering.Finns inte 5469 med också
på en gammal reklambild för Storno?

Mr H

Bilden på 5469 i Huddinge är från 1973-74.
Det var 5473 som var modell i Storno-reklamen bl.a. i Svensk Lokaltrafik 5/63. Men det var väl en H24 i en reklam för SS där kapaciteten mellan buss och bil jämfördes? Kanske 5469 där.

/Gunnar
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: HJP skrivet 15 december 2014, 09:57:03 AM
Citat från: Mr H skrivet 13 december 2014, 20:15:53 PM
(http://i62.tinypic.com/2lc7gwx.jpg)
****
Har varit upptagen av annat några dagar, men i dag på morgonen, tog jag ett par bilder på platsen. Detta är resultatet:

(http://i58.tinypic.com/263tz0w.jpg)
Ungefär din fotovinkel, Mr H, men nu 15 december 2014. Kyrkans gavel syns högt upp till höger, bakom granen.

(http://i62.tinypic.com/2uqznup.jpg)
På andra sidan gatan stod du och fotograferade. Det rosa huset står på gamla Konsums plats. Räcket framför, är den enda resten från den tiden.
Gatuskylten visar detta:


(http://i61.tinypic.com/2wg8w9x.jpg)
Hägerstensvägen.

HJP
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 december 2014, 09:59:01 AM
Så hållplatsen mot Klubbacken vid Mälarhöäjen (T) är flyttat till mitt för den andra. Förr var hpl vid gula huset.
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: Mr H skrivet 15 december 2014, 10:35:55 AM
Citat från: HJP skrivet 15 december 2014, 09:57:03 AM
****
Har varit upptagen av annat några dagar, men i dag på morgonen, tog jag ett par bilder på platsen. Detta är resultatet:

(http://i58.tinypic.com/263tz0w.jpg)
Ungefär din fotovinkel, Mr H, men nu 15 december 2014. Kyrkans gavel syns högt upp till höger, bakom granen.

(http://i62.tinypic.com/2uqznup.jpg)
På andra sidan gatan stod du och fotograferade. Det rosa huset står på gamla Konsums plats. Räcket framför, är den enda resten från den tiden.
Gatuskylten visar detta:


(http://i61.tinypic.com/2wg8w9x.jpg)
Hägerstensvägen.

HJP

Oj igen, tack för det!
Ja växtligheten vid gamla slingan är lite mer spartansk nu än den var på min bild från 1969!
Tycker att det var tråkigt när det lilla centrat på Mälarhöjdsvägen försvann men det kanske
var i avsaknad av hyresgäster. Lokalerna var väl ganska så små vill jag minnas. Är väl ganska
så länge sedan som det försvann nu? Roligt ändå att gula huset vid Slättgårdsvägen fortfarande
har butiker! Än en gång tack för att du tog dig tid att dokumentera!

:D
Mr H
Titel: SV: Klubbacken-bussen
Skrivet av: HJP skrivet 15 december 2014, 23:12:55 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2014, 09:59:01 AM
Så hållplatsen mot Klubbacken vid Mälarhöäjen (T) är flyttat till mitt för den andra. Förr var hpl vid gula huset.
****
Ja, det stämmer. Vid den gula affärslängan är det en P-plats numera. Men ännu tidigare var hållplatsen där den är nu, så ordningen är återställd, så att säga.

Citat från: Mr H skrivet 15 december 2014, 10:35:55 AM
Oj igen, tack för det!
Ja växtligheten vid gamla slingan är lite mer spartansk nu än den var på min bild från 1969!
Tycker att det var tråkigt när det lilla centrat på Mälarhöjdsvägen försvann men det kanske
var i avsaknad av hyresgäster. Lokalerna var väl ganska så små vill jag minnas. Är väl ganska
så länge sedan som det försvann nu? Roligt ändå att gula huset vid Slättgårdsvägen fortfarande
har butiker! Än en gång tack för att du tog dig tid att dokumentera!

:D
Mr H
****
Ja, men det är december och avlövat nu, så det märks mer.
Det centret fick ge plats åt ett dagis. Där fanns herr-, och damfrisering och pappershandel bl.a. Där fanns också en telegrafstation, som jag cyklade med telegram åt, som skolgrabb.
Inget besvär. Jag bor cirka en kilometer från platsen, så det var bara kul. Kan man räta ut ett frågetecken, så bör man göra det  ;)

HJP