(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/6770340GrandHotell-B_zpse273905a.jpg)
PTW 035 - Scania CN113 1994 - SL Buss AB H16 6770.
SLs hemligaste linje ::)
Gällde vanlig SL taxa på den egentligen?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 december 2014, 21:46:48 PM
SLs hemligaste linje ::)
Gällde vanlig SL taxa på den egentligen?/Ulf
Nej, specialtaxa
Supertrevligt!! :D Om du råkar ha fler bilder på linje 340 får du väldigt gärna visa dem! :)
Var väl en "paranteslinje"... I linjeuppgiften stod linjenumret så här: (340). Tyvärr fick jag inte detta på bild själv. Båten till Tappström hette (350). Vet inte om den finns kvar idag.
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Linjen kördes väl av SL Buss Råsta i alla fall när bilden togs? För 6770 kom väl till Råsta som ny om jag inte minns helt galet, var väl i serien H16 6770 till 6774. Senare kom även 6767-6769 till Råsta.
//R
Annonserades väl i tidtabellen för Mälaröarna under ett par somrar dock utan tider.
Mest förvånande att den hade ett"vanligt"linjenummer och inte t ex 975 såsom Muskö och Arlandatrafiken.../Ulf
Tyvärr är det den enda bilden jag har på denna linje. Råsta körde förstås vid fototillfället - minns inte att jag någonsin därefter observerade någon 340.
/Hasse
Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 december 2014, 16:57:44 PM
Annonserades väl i tidtabellen för Mälaröarna under ett par somrar dock utan tider.
Mest förvånande att den hade ett"vanligt"linjenummer och inte t ex 975 såsom Muskö och Arlandatrafiken.../Ulf
Men SL valde att göra detta för några linjer - trots specialtaxa. Måste ha varit i slutet av 1970-talet och framåt till 1990-talets slut. Gällde väl bussen till Stadsgården från Slussen, bussen från Abrahamsberg till Solvalla/ Solna Stn och Drottningholmsbussen. Alla dessa användes ju i marknadsföringen av beställaren (om än inte av SL) och det var väl inte minst praktiskt att kunna hänvisa till ett specifikt linjenummer. Noterbart är väl att alla också ingick i Centrala distriktets busstrafik.
Orsaken var nog också att dessa linjer trafikerades med vanliga linjebussar. Musköbussarna riktade sig ju till vaneresenärer - flyg- och båtbussarna var så speciella att de väl särskildes ändå och hade väl tidigt också destinationsskylt i fronten.
Linjerna till Vikingterminalen i Stadsgården, linje 45 och 480 hanterades av Östra trafikdistriktet. /Henrik/
Det har varit olika. När jag åkte linje 45 1975 var det Söderhallen som körde (H34). 1978, 1979 o 1981 var det Björknäs (H81, H65A respektive H54).
/Christer