En buss har vält på riksväg 27 strax söder om Tranemo i riktning Gislaved. 52 personer skall finnas på bussen. Enligt bild på GP tillhör bussen Gislaveds Trafik AB och var på väg till Köpenhamn. I övrigt är det mesta rätt oklart just nu. Jag antar att länkarna nedan kommer att uppdateras.
http://www.bt.se/nyheter/tranemo/just-nu-buss-med-52-personer-valte%284558138%29.gm
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2565249-buss-valte-efter-olycka
Tråkig olycka det ser inte så bra ut på bilden.. Många ambulanser och andra utrycknings fordon har kört förbi Tranemo nyss..
Citat från: yngrot skrivet 04 december 2014, 08:19:53 AM
Tråkig olycka det ser inte så bra ut på bilden.. Många ambulanser och andra utrycknings fordon har kört förbi Tranemo nyss..
Är tydligen inte så bra heller :-( - flera fastklämda och ett antal allvarligt skadade... håller alla tummar för dem!
Citat från: virtual1 skrivet 04 december 2014, 09:16:35 AM
Är tydligen inte så bra heller :-( - flera fastklämda och ett antal allvarligt skadade... håller alla tummar för dem!
Fast alla tycks ha överlevt åtminstone. Ett 40-tal skadade har förts till vårdcentraler och får antas vara lindrigt skadade. Enligt uppgift hade bussen 57 passagerare så det är alltså ett 15-tal som torde ha förts till sjukhus och får antas vara svårare skadade.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19964248.ab
En död tyvärr. :(
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 december 2014, 09:23:39 AM
Fast alla tycks ha överlevt åtminstone. Ett 40-tal skadade har förts till vårdcentraler och får antas vara lindrigt skadade. Enligt uppgift hade bussen 57 passagerare så det är alltså ett 15-tal som torde ha förts till sjukhus och får antas vara svårare skadade.
Enligt senaste uppgifter har olyckan krävt ett dödsoffer. Radio Sjuhärad uppger nu att nio personer är allvarligt skadade och bland dem skall vara bussföraren. Fem är lindrigt skadade men vårdas på sjukhus.
Bussbolagets ägare Mikael Johansson framträdde i morse i radion och gav ett mycket seriöst och sympatiskt intryck. En av bolagets bussar var för övrigt med om en viltolycka i går men fick bara mindre skador. Jag känner djupt med honom liksom naturligtvis med bussförare och resande på olycksbussen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6036402
Tråkigt med den avlidna jag fick tyvärr en känsla av att det är föraren som omkommit.. Prata lite med föraren som körde linje 510 han fick köra ca 22 skadade till Boda vård central i Borås och de fick invänta ambulans som tog 2 skadade till Jönköping
Citat från: yngrot skrivet 04 december 2014, 12:17:14 PM
Tråkigt med den avlidna jag fick tyvärr en känsla av att det är föraren som omkommit.. Prata lite med föraren som körde linje 510 han fick köra ca 22 skadade till Boda vård central i Borås och de fick invänta ambulans som tog 2 skadade till Jönköping
Det var en kvinna i 45-årsåldern som avled direkt vid olyckan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6036402
Något om att det skulle ha varit bussföraren har inte sagts i lokalradion. Polisen uppgav dock att de hade svårt med identifieringen av den avlidna och det tyder ju knappast på att det kan ha varit bussföraren.
Utöver detta har två livshotande skador. En opereras nu på SÄS i Borås och en i på Sahlgrenska i Göteborg.
På olycksplatsen biträdde också Kjellgrens Busstrafik med en buss där de lindrigt skadade kunde vänta i värmen innan de fick transport.
Bussföraren hör till de svårast skadade enligt Dagens Eko..
Citat från: yngrot skrivet 04 december 2014, 17:00:56 PM
Bussföraren hör till de svårast skadade enligt Dagens Eko..
Enligt Radio Sjuhärad är han fortfarande medvetslös och har således inte kunnat höras av polisen.
Vittnesmål under dagen i Radio Sjuhärad från två damer som satt längst fram vittnar om att bussen först kom över på vänster sida och var nära att komma i vägen för en lastbil, men lastbilsföraren blinkade med hela ljusarsenalen och då svängde föraren undan åt höger igen. Sedan fortsatte bussen åter mot vänster och hamnade i vänster dike, där den gled cirka 70 meter innan den välte.
Bussen hade varit inne i Tranemo och hämtat upp resenärer och föraren hade således bara ett par minuter tidigare svängt ut på 27-an igen.
Detta är de fakta jag fått fram. Spekulationer får andra svara för.
Enligt Radio Sjuhärad kommer SHK att undersöka olyckan.
Tragiskt med olyckan.. :-\
Bussen är för övrigt CTP493.
Citat från: Fredde skrivet 04 december 2014, 18:19:23 PM
Tragiskt med olyckan.. :-\
Bussen är för övrigt CTP493.
En Starliner från 2011, tidigare tillhörig Sundspärlans Buss i Helsingborg.
Det är märkligt vad svårt det är för busspassagerare att använda bältet. Man är ju inte osårbar bara för att bussen är stor och bekväm.
Rent generellt är det ju bältesplikt även i bussar men ytterst få bryr sig.
Det är tråkigt att bältena så sällan används. Kanske behöver det gå ytterligare något decennium innan vanan sitter i ryggmärgen hos de flesta. Dagen efter en bussolycka kan ju folk idag sitta obältade i en buss på motorvägen och läsa om gårdagens olycka i tidningen...
Citat från: pegee skrivet 04 december 2014, 19:02:52 PM
Det är märkligt vad svårt det är för busspassagerare att använda bältet. Man är ju inte osårbar bara för att bussen är stor och bekväm.
Rent generellt är det ju bältesplikt även i bussar men ytterst få bryr sig.
Enligt mediauppgifter i dag var det många - om än inte alla - som använde bältet. Många av dem som satt fast hade fastnat just i bältet och dels en privatbilist, som var först på platsen, dels räddningspersonalen fick börja med att skära loss dem. Troligtvis hade de antagligen fått värre skador om de inte varit bältade dock. Det är ju trots allt bättre att sitta fast med kanske en stukad handled i en halvtimme än att flyga omkring i bussen.
På ett annat forum rapporteras detta ha skrivits på Facebook om olyckan, så det är ju verkligen andrahandsuppgifter men låter ju inte heller otroligt:
CitatHan som körde va min farbror Han fick en massiv propp hjärnblödning och ligger i respirator och mest troligt inväntar att få somna in. ;( olyckligt att de skulle hända just när han körde. Tänker på alla som va med å anhöriga till hon som gick bort. Är så ledsen ♡
(https://www.flashback.org/sp51355527)
Föraren avliden en man i 70årsålder så det kan väl mycket väl stämma med det du länka till
Citat från: yngrot skrivet 06 december 2014, 08:32:30 AM
Föraren avliden en man i 70årsålder så det kan väl mycket väl stämma med det du länka till
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6038680
Nu vill hans syster berätta för att få slut på spekulationer.
– Min bror fick en massiv blödning i hjärnan. Det var därför olyckan inträffade
http://www.expressen.se/gt/forarens-syster-berattar-om-olyckan-1/
Statens Haverikommission kommer att utreda olyckan.
http://www.bt.se/nyheter/tranemo/haverikommissionen-utreder-bussolyckan%284563680%29.gm
De må finnas många 70 åringar som är hur pigga som helst och som säkert skulle kunna kör tung trafik tills de fyller 95, men jag tycker ändå att de finns fler anledningar att man borde sluta köra innan 70 och njuta av livet.
Vad tycker ni andra? känner ni er lika säkra om ni uppmärksammar att föraren ni åker med har passerat 70 eller snart ska göra de?. Visst 25 åringar kan också få hjärtattack eller stroke, är de väl någon som säger men man kommer inte ifrån att även om man varit på läkarundersökning veckan innan är chansen större att något slutar fungerar när man är så här gammal än om man är under 50
Jag funderar. Tänker på inträffade händelser. Håller inte med. Jag vågar påstå att man skall ta det mycket försiktigt med att dra slutsatser om ålder och sjukdom.
Man kan dra den slutsats som någon gjorde att man skall avhålla sig från körning när man passerar en viss ålder.Men vid vilken ålder skall man då sluta köra ?
Jag minns själv mycket väl en sommardag då jag såg ett tåg mot Varberg. Det gick 17.23 från Borås. Det skulle sedan återgå senare till Borås med "Kö-kupor" som skulle kopplas till ett annat godståg där. Tåget skulle backa. Växlaren får ingen som helst respons och går till loket för att finna föraren medvetslös. Den avlidne emellan 50-60.
Föraren på 300 bussen som körde rakt när vägen svängde var född 1956. Hjärtstopp.
Jag minns en bussförare som jag pratade med 1989. Han blev av med körkort några år innan pga sjukdom. Han avled på 90-talet. Han var då inte fyllda 60-år och han skötte resgods den sista tiden.
Den slutsats jag drar är att man kan bli sjuk genom hjärnblödning/-infark/stroke resp hjärtstopp redan vid ung ålder. Det kan komma tidigt. Vet sådana som var 35 år. Alltså är det mycket svårt att dra en ålder.
Hur skall man identifiera riskerna ? Vet inte. Jag fick själv det beskedet att man inte kunde se om jag hade riskfaktorer eller inte. En morgon fick jag lite-lite ont. Men jag tog tiden de kändes och det hade gått 15 min. Ringde ambulans och det kom en. Körde till sjukhus och tog ekg. Sedan gick det på ca 40 min till Göteborg med blåljus. Jag känner mig bra nu.
Citat från: homer skrivet 08 december 2014, 21:54:38 PM
De må finnas många 70 åringar som är hur pigga som helst och som säkert skulle kunna kör tung trafik tills de fyller 95, men jag tycker ändå att de finns fler anledningar att man borde sluta köra innan 70 och njuta av livet.
****
Vet inte din ålder, men troligen har du långt kvar till 70 år. Om så är fallet, så vet du ingenting om, hur du tänker och känner när du blir 70.
Vad är "njuta av livet"? Det tror jag är högst individuellt, och det finns många som vill fortsätta att jobba. Man kan inte uttala sig för alla andra.
Jag jobbade som lokförare, tills jag var 66½ ungefär. Jag trivdes utmärkt, och kunde gärna ha fortsatt en tid till. Andra orsaker gjorde att jag slutade.
Citat från: homer skrivet 08 december 2014, 21:54:38 PMVad tycker ni andra? känner ni er lika säkra om ni uppmärksammar att föraren ni åker med har passerat 70 eller snart ska göra de?. Visst 25 åringar kan också få hjärtattack eller stroke, är de väl någon som säger men man kommer inte ifrån att även om man varit på läkarundersökning veckan innan är chansen större att något slutar fungerar när man är så här gammal än om man är under 50
****
Självklart, känner jag mig trygg med en sådan förare. Han/hon har troligen lång yrkeserfarenhet, och är trygg i jobbet.
Igår sades det på SVT Rapport, att en 70-åring idag, är som en 50-åring på 1970-talet.
Jag tror att man ska vara försiktig i uttalande som dina. Det finns lämpliga/olämpliga förare i alla åldrar.
Citat från: HJP skrivet 09 december 2014, 12:13:55 PM
****
Vet inte din ålder, men troligen har du långt kvar till 70 år. Om så är fallet, så vet du ingenting om, hur du tänker och känner när du blir 70.
Vad är "njuta av livet"? Det tror jag är högst individuellt, och det finns många som vill fortsätta att jobba. Man kan inte uttala sig för alla andra.
Jag jobbade som lokförare, tills jag var 66½ ungefär. Jag trivdes utmärkt, och kunde gärna ha fortsatt en tid till. Andra orsaker gjorde att jag slutade.
****
Självklart, känner jag mig trygg med en sådan förare. Han/hon har troligen lång yrkeserfarenhet, och är trygg i jobbet.
Igår sades det på SVT Rapport, att en 70-åring idag, är som en 50-åring på 1970-talet.
Jag tror att man ska vara försiktig i uttalande som dina. Det finns lämpliga/olämpliga förare i alla åldrar.
Varför ska man vara försiktig med uttalanden? för att man kränker gamla gubbar som ser som sin medborgerliga rättighet att köra buss eller lastbil bara för att dem har gjort de i 50 år?
Lång yrkesefrarenhet visst... men all forskning säger att man blir en sämre förare när man kommer upp så här långt i åren och när man kommer upp mot 70 är reaktionstider och hörsel inte vad de var för kanske bara 5 år sedan.
säg att man går på regelbundna hälsokontroller och får godkänt ändå tills man är över 80 år, är de ändå OK att fortsätta köra buss med passagerare?
Citat från: homer skrivet 09 december 2014, 13:14:03 PM
Varför ska man vara försiktig med uttalanden? för att man kränker gamla gubbar som ser som sin medborgerliga rättighet att köra buss eller lastbil bara för att dem har gjort de i 50 år?
Lång yrkesefrarenhet visst... men all forskning säger att man blir en sämre förare när man kommer upp så här långt i åren och när man kommer upp mot 70 är reaktionstider och hörsel inte vad de var för kanske bara 5 år sedan.
säg att man går på regelbundna hälsokontroller och får godkänt ändå tills man är över 80 år, är de ändå OK att fortsätta köra buss med passagerare?
Det finns inget som visar att en 70-åring skulle vara en sämre bussförare än än 21-åring. Snarare tvärtom. Sedan finns det alltid individuella skillnader. Det finns naturligtvis fler 70-åringar som har dålig syn än 21-åringar. Och betydligt fler som lider av sjukdomar som diabetes eller Alzheimers som gör dem klart olämpliga som fordonsförare. Men det innebär ju inte att alla i 70-årsåldern har dessa sjukdomar.
En bussförare som fyllt 65 år går normalt på läkarkontroll en gång om året. Transportstyrelsen kräver att det görs vart femte år. Det innebär att man har ganska bra kontroll över dessas hälsotillstånd.
Jag har själv fyllt 70. Kör förvisso inte buss men väl bil. Jag har inte märkt att jag skulle vara sämre bilförare nu. I år har jag haft körkort i 50 år och i lika många år har jag kört prickfritt. Om det är någon ändring i mitt körsätt så är det att jag kör försiktigare nu. Jag chansar inte lika mycket.
Det är inte åldern som avgör när man inte längre är lämplig som bussförare. Det är det allmänna hälsotillståndet. Och ingen vet när han eller hon kommer att drabbas av en hjärnblödning. Att döma ut andra människor bara på en uppgift om deras ålder vittnar om en viss inskränkthet.
Citat från: homer skrivet 09 december 2014, 13:14:03 PM
Varför ska man vara försiktig med uttalanden? för att man kränker gamla gubbar som ser som sin medborgerliga rättighet att köra buss eller lastbil bara för att dem har gjort de i 50 år?
Lång yrkesefrarenhet visst... men all forskning säger att man blir en sämre förare när man kommer upp så här långt i åren och när man kommer upp mot 70 är reaktionstider och hörsel inte vad de var för kanske bara 5 år sedan.
säg att man går på regelbundna hälsokontroller och får godkänt ändå tills man är över 80 år, är de ändå OK att fortsätta köra buss med passagerare?
****
Därför att du dömer ut en hel grupp människor, på förhand, utan att veta något om dem. "Gamla gubbar", säger du. Jag är 69 år, och känner mig inte alls som en gammal gubbe. Någon mänsklig rättighet, att köra buss, finns inte. Du visar prov på en fördomsfull uppfattning.
Jag kör bil dagligen, och det går alldeles utmärkt. Jag har också kört buss i många år. Åtskilliga gånger har jag undvikit olyckor när yngre förare chansar och plötsligt svänger ut framför mig, utan blinkers. Jag påstår inte att yngre är farligare än äldre, men vad tjänar det till att ha bättre reaktionsförmåga, hörsel och syn, när man skiter i andra på vägen, och kör som om man var ensam. Man måste bedöma den enskilde individen.
Hur gammal är du homer? Vet du hur det är att vara 70 år? Har du själv kört buss, så att du vet hur det är?
Ingen kan bli bussförare, utan att ha genomgått en hälsokontroll.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2014, 13:56:54 PM
Det är inte åldern som avgör när man inte längre är lämplig som bussförare. Det är det allmänna hälsotillståndet. Och ingen vet när han eller hon kommer att drabbas av en hjärnblödning. Att döma ut andra människor bara på en uppgift om deras ålder vittnar om en viss inskränkthet.
****
Precis så är det. Bra skrivet.
Inga tekniska fel har hittats på olycksbussen.
http://www.bt.se/nyheter/tranemo/tekniska-undersokningens-svar-bussen-hade-inga-fel%284564975%29.gm
Åldern är ju egentligen ointressant eftersom chaufförerna har krav på återkommande läkarundersökningar, dessutom finns det uppdragsgivare som går ännu längre och kräver årliga läkarundersökningar av körkortsmodell from 63 års ålder.
Sedan finns ju också åkare som har en övre åldersgräns, ofta 70 år vilket ju inte alltid är optimalt men någonstans vill man sätta gränsen, Keolis har väl 70 t.ex.?
Att Havkom beslutat att utreda händelsen är lite märkligt, det brukar man bara göra om man räknar med att kunna göra fynd som kan påverka och förhindra kommande liknande händelser.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2014, 18:41:07 PM
Åldern är ju egentligen ointressant eftersom chaufförerna har krav på återkommande läkarundersökningar, dessutom finns det uppdragsgivare som går ännu längre och kräver årliga läkarundersökningar av körkortsmodell from 63 års ålder.
Sedan finns ju också åkare som har en övre åldersgräns, ofta 70 år vilket ju inte alltid är optimalt men någonstans vill man sätta gränsen, Keolis har väl 70 t.ex.?
Att Havkom beslutat att utreda händelsen är lite märkligt, det brukar man bara göra om man räknar med att kunna göra fynd som kan påverka och förhindra kommande liknande händelser.
Jag håller med, men haverikommissionens motivering för att utreda händelsen är att det var så många döda och svårt skadade i olyckan. Men om nu uppgiften om att föraren fått hjärnblödning är riktig (och varför skulle den inte vara det) är det ju lite märkligt att man räknar in föraren bland dem som dödats i olyckan. Men så gör man tydligen även i andra liknande fall.
Enligt uppgift från en kollega som blev stoppad i kontroll utanför Ludvika nyligen, så sa polisen i stil med: "- Ja, du är ju inte 70 iaf". Vederbörande är 61 år. ;D
Tydligen så håller de på att kartlägga åldrarna på bussförare runtom i landet. Säkert för att se hur stor andel pensionärer som är ute och kör. Har säkert blivit extra uppmärksammat med tanke på den här olyckan.
Det där med att låsa fast sig vid en viss ålder är bara meningslöst. Som Staffan så korrekt skriver så handlar det om den enskildes allmänna hälsoläge snarare än om vederbörandes ålder. Att utgå enbart från ålder är ren och skär diskriminering som jag ser det.
Att sålla ut folk på enbart ålder är därför åt h-e fel. De flesta av oss har säkert stött på förare (eller folk i gemen) som är 70+, men som är hur pigga och raska som helst. Minns en kille som hade som hobby att springa olika maror jorden runt. Samtidigt har man ibland suttit och funderat (t.ex. när man satt som driftledare) över förare i 40- till 45-årsåldern som kanske vägt 150-160 kg och som verkat vara i så usel fysisk kondition att man undrat hur de ens orkade ta sig ut på planen och hämta sin buss. En del var (är) ju högröda i ansiktet och flåsade som blåsbälgar bara de skulle ta sig upp för en trappa.
Personligen tycker jag därför att det snarare borde vara lagkrav på en årlig obligatorisk läkar- och synkontroll för alla, oavsett ålder, som jobbar i yrkesmässig trafik. Dels då av de ovan nämnda skälen, men även dels för att det helt enkelt skickar en positiv signal till allmänheten som åker med oss samtidigt som det visar på professionalism. Klarar man inte av den medicinska biten så bör man inte få köra. Klarar man däremot kollen så ska inte åldern betyda något.
Citat från: bowlingjocke skrivet 15 december 2014, 12:09:01 PM
Enligt uppgift från en kollega som blev stoppad i kontroll utanför Ludvika nyligen, så sa polisen i stil med: "- Ja, du är ju inte 70 iaf". Vederbörande är 61 år. ;D
Tydligen så håller de på att kartlägga åldrarna på bussförare runtom i landet. Säkert för att se hur stor andel pensionärer som är ute och kör. Har säkert blivit extra uppmärksammat med tanke på den här olyckan.
Det är väl ändå inte en uppgift för polisen. Det är inte olagligt att köra buss fast man fyllt 70 år om man har D-körkort och yrkeskompetensbevis.
Dessutom har det bara stått i tidningarna att bussföraren i Tranemo var i 70-årsåldern. Jag har inte kunnat kontrollera men jag har fått uppgifter om att han hade fyllt 69 men inte 70.
Om polisen verkligen ägnar sig åt sådant här så är det dags för en JO-anmälan. Åldersdiskriminering så det skriker om det. Bara för att en bussförare i 70-årsåldern av allt att döma drabbades av hjärnblödning så innebär det ju inte per automatik att alla förare i den åldern är en potentiell risk. För övrigt finns det betydligt yngre förare än så som har drabbats av hjärnblödning eller hjärtinfarkt under körning.
Jag antar dock att det rörde sig om en polisman med dåligt sinne för humor som fällde yttrandet och att det inte var någon order om att kartlägga bussförarnas ålder.
Dette kan skje oss alle - Takk til en bussjåfør
http://www.moss-avis.no/Takk_til_en_bussj_f_r-5-67-9692.html
http://www.moss-avis.no/Bussj_f_r_omkom_p__jobb-5-67-9610.html
http://www.sa.no/Bussj_f_r_omkom_p__jobb-5-46-7208.html
Polisen har nu bekräftat.
http://www.bt.se/nyheter/tranemo/polisen-busschaufforen-drabbades-av-hjarnblodning(4576562).gm (http://www.bt.se/nyheter/tranemo/polisen-busschaufforen-drabbades-av-hjarnblodning(4576562).gm)