Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jocke Selling skrivet 03 december 2014, 06:54:22 AM

Titel: JoSes Julkalender Lucka 3
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 03 december 2014, 06:54:22 AM
Lucka 3

I dagens lucka tar vi oss tillbaka till mina år som skolbusschaufför i Ramsta trakterna. 1917 var initialt min "personliga" vagn.
Dessa Mercor anlände Sverige hösten 2002 och emanerade från Schöyens Bilsentraler A/S i Norge. 1910-1914 hamnade i Gävle medans Uppland fick 1915-1921.
Några år senare flyttades hela syskonskaran ihop i Uppland. Bussarna var illa sedda av verkstad och de flesta förarna, men hade fantastiska vägegenskaper som gjorde dem utmärkta på de lite mindre vägarna.

(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/1JoSes%20Julkalender%202014/3dec/1917-44_zpsbdb1cf43.jpg)

(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/1JoSes%20Julkalender%202014/3dec/1914-19_zpsb0e1a44f.jpg)

Länk till föregående lucka
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,64487.0.html (http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,64487.0.html)

Länk till nästa lucka:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,64497.0.html (http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,64497.0.html)
Titel: SV: JoSes Julkalender Lucka 3
Skrivet av: Mikey skrivet 03 december 2014, 11:10:22 AM
Trevliga bilder! :)

Jag är lite nyfiken på vad det var som gjorde att dessa inte gillades så mycket i Sverige, det är nämligen inte första gången jag hör det om O405/O407 här. I Tyskland finns de fortfarande kvar i rätt stora mängder, och jag har inte hört mycket annat än positivt om dem där nere, så har det möjligen att göra med vinteregenskaper eller liknande?
Titel: SV: JoSes Julkalender Lucka 3
Skrivet av: CW66 skrivet 03 december 2014, 11:56:12 AM
hum....lite nyfiken på om datumen har blivit fel på bilderna.
Jag tror inte att man målade gult till den gamla färgen, utan det borde vara tvärtom...?!
Titel: SV: JoSes Julkalender Lucka 3
Skrivet av: Ersa skrivet 03 december 2014, 12:28:38 PM
1917 fick väl aldrig gul lack?
Titel: SV: JoSes Julkalender Lucka 3
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 03 december 2014, 12:37:03 PM
Citat från: Mikey skrivet 03 december 2014, 11:10:22 AM
Trevliga bilder! :)

Jag är lite nyfiken på vad det var som gjorde att dessa inte gillades så mycket i Sverige, det är nämligen inte första gången jag hör det om O405/O407 här. I Tyskland finns de fortfarande kvar i rätt stora mängder, och jag har inte hört mycket annat än positivt om dem där nere, så har det möjligen att göra med vinteregenskaper eller liknande?

Det är alltid svårt med ett "uddamärke" på depåer som sedan urminnes tider varit vana vid Säffle:s standardbussar, du skulle få samma resultat om man skeppade ner ett antal 8500 till depåer med enbart MB/Setra sedan 10 tals år.
Titel: SV: JoSes Julkalender Lucka 3
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 03 december 2014, 12:43:31 PM
Trevligt med landsbygdsbilder.
"Emanerade"är ett udda uttryck man aldrig ser numera och kan väl uttydas"har sitt ursprung ur/från" ;)/Ulf
Titel: SV: JoSes Julkalender Lucka 3
Skrivet av: Björn Ax skrivet 03 december 2014, 13:42:03 PM
Citat från: Mikey skrivet 03 december 2014, 11:10:22 AM
Trevliga bilder! :)

Jag är lite nyfiken på vad det var som gjorde att dessa inte gillades så mycket i Sverige, det är nämligen inte första gången jag hör det om O405/O407 här. I Tyskland finns de fortfarande kvar i rätt stora mängder, och jag har inte hört mycket annat än positivt om dem där nere, så har det möjligen att göra med vinteregenskaper eller liknande?

Körde dessa när jag jobbade där och kan väl säga att bland många fel så var dom största för mig iaf att instrumentpanelen's layout var helt fel, dom var alldeles för mjuka i fjädringen och jag iaf kunde inte få någon bra sittposition i dom.

Dom var säkert inte fel på småvägar där man körde sakta men när man körde på 90-vägar och det kom ett litet gupp så gungade man fram i en timme efteråt. Lite överdrift men ändå. :P

Sista gången jag körde en utav dessa bussar så körde jag 90 och det kom ett litet gupp då dog hela bussen. :D
Gick att stanna och starta om men det var inte roligt när servon och allt dog. :(
Titel: SV: JoSes Julkalender Lucka 3
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 december 2014, 13:54:09 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 03 december 2014, 11:56:12 AM
hum....lite nyfiken på om datumen har blivit fel på bilderna.
Jag tror inte att man målade gult till den gamla färgen, utan det borde vara tvärtom...?!

Olika individer.. ;)
Titel: SV: JoSes Julkalender Lucka 3
Skrivet av: Ersa skrivet 03 december 2014, 13:55:13 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 december 2014, 12:37:03 PM
Det är alltid svårt med ett "uddamärke" på depåer som sedan urminnes tider varit vana vid Säffle:s standardbussar, du skulle få samma resultat om man skeppade ner ett antal 8500 till depåer med enbart MB/Setra sedan 10 tals år.

Ja, det kan jag intyga direkt! ;)

I Enköpingsdepån var ju Setra och Mercedes länge "normalmärket", medan Volvo och Scania betraktades som lite "udda".
Titel: SV: JoSes Julkalender Lucka 3
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 03 december 2014, 19:27:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 03 december 2014, 13:55:13 PM
Ja, det kan jag intyga direkt! ;)

I Enköpingsdepån var ju Setra och Mercedes länge "normalmärket", medan Volvo och Scania betraktades som lite "udda".

Nåja. Enköping hade sedan 2004 och fram till tabellskiftet juni 2012 en hel del Setra. Först 2 st till 2008, och sedan alla som kom via Kalmar det året, som mest 12 stycken samt mercan 5903. Dock får nog Volvo ändå betraktas som "normalmärket". Ett par Scanior har också genom åren varit stationerade i Enköping, dock bara två vad jag minns och inte samtidigt så dessa sågs nog som uddafåglar. Att välja ut en verkstadsdepå att hantera "udda varianterna" kan vara en klok väg att gå, både genom bättre reservdelslogistik men också att mekarna fick möjlighet att lära sig hur de skulle hanteras ( något som för all del torde gälla även på förarsidan).

Beträffande 19-serien hade dessa en utväxling som inte lämpade sig för landsvägskörning, och blev mot slutet spärrade på 77 km/h för att spara på motorerna. Detta ledde i sin tur till att de blev småknepiga att tursätta. Själv tyckte jag väldigt bra om bussarna under förutsättning att de mindre lyckade luftfjädrade förarstolarna blivit ersatta. Dock kunde konstateras att det var många småfel av återkommande natur.

De som blev gula var 1910-1914 som kom från Gävle efter att gult blivit grejen. Dessutom 1916 som blev rustad efter någon skada. 1918-1919 hade väl egentligen behövt en uppfräschning med omlackering, men istället fräschade man upp genom avyttra hela högen :).