(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/SL-8901_lastbil-med-slaumlp1_zps4044b528.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/SL-8901_lastbil-med-slaumlp1_zps4044b528.jpg.html)
Gods som skulle ut till öarna utan vägförbindelse och ej fick plats på bussarna skickades med detta ekipage.
Någon som vet mer och finns den verksamheten kvar idag?
/LYR
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/SL-8901_lastbil-med-slaumlp_2_zpsa0e100de.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/SL-8901_lastbil-med-slaumlp_2_zpsa0e100de.jpg.html)
Trevligt tidsdokument. SL har ju knappt någon verksamhet kvar i egen regi utan i stort sett allt utförs av olika underentreprenörer. Ska sedan inte svära på det, men mig veterligt är det ingen av bussentreprenörerna som har någon verksamhet av detta slag utan det här är nog en historisk anomali. Lite ungefär som den Volvo FL6 (var det väl) som Nyboda hade för cykeltransporter till Nynäs vid ungefär samma tid. Den körde tillsammans med en buss direkt till Gotlandsfärjan.
Detta ekipage har jag inte sett tidigare
Citat från: Nico skrivet 02 december 2014, 15:22:46 PM
Trevligt tidsdokument. SL har ju knappt någon verksamhet kvar i egen regi utan i stort sett allt utförs av olika underentreprenörer. Ska sedan inte svära på det, men mig veterligt är det ingen av bussentreprenörerna som har någon verksamhet av detta slag utan det här är nog en historisk anomali. Lite ungefär som den Volvo FL6 (var det väl) som Nyboda hade för cykeltransporter till Nynäs vid ungefär samma tid. Den körde tillsammans med en buss direkt till Gotlandsfärjan.
Det är många år sedan som Västberga åkeri tog över denna trafik till Stavsnäs, tror det var 2000 eller 2001
Den utgick i från Söder Mälarstrand vid Torkel Knutssongatan
Den byggnaden användes efter det ett tag för omlastning av gods in till Gamla stan,
om det är någon verksamhet kvar i den byggnaden låter jag vara osagt.
Vinter tid behövdes inte släpet alla dagar så då stod den uppställd vid byggnaden , tror att
lastbilen nattparkerades vid Björknäs garaget ibland inte ofta.
/Lennart
Tror inte att F7:an rullade till slutet innan SL släppte godstrafiken. Tre nya Volvo FL7 köptes samtidigt till SL. En för Björknäsgodset, en till SL:s gummiverkstad i Söderhallen där den ersatte en utrangerad Volvo F7 och en för interna godstransporter inom SL.
Citat från: Svoca skrivet 03 december 2014, 15:05:33 PM
Tror inte att F7:an rullade till slutet innan SL släppte godstrafiken. Tre nya Volvo FL7 köptes samtidigt till SL. En för Björknäsgodset, en till SL:s gummiverkstad i Söderhallen där den ersatte en utrangerad Volvo F7 och en för interna godstransporter inom SL.
Det är mitt minne också :-)
Citat från: LYR skrivet 02 december 2014, 14:35:18 PM
Gods som skulle ut till öarna utan vägförbindelse och ej fick plats på bussarna skickades med detta ekipage.
Någon som vet mer och finns den verksamheten kvar idag?
Jag vet ingenting om denna trafik vid tiden för bildernas tillblivelse, men idag är det som redan nämnts Västberga åkeri som sköter transporterna till Stavsnäs åt Waxholmsbolaget. Godset samlas i Västberga och går sedan en gång om dagen ut till Stavsnäs, en del gods går sedan vidare med godsfärjor som vid behov kan ta med sig även lastbilen från Stavsnäs ut till öarna i skärgården.
Vilka minnen dom här korten väcker ;D körde den från 1980 - 1990 mellan Stavsnäs o Södermälarstrand, på höst o vinter även ner till Dalarö o Årsta brygga 1 gång i veckan, tror att det var 2004 som Västberga åkeri tog över körningen o med bil o släp :)
Citat från: Bam Bam skrivet 04 december 2014, 09:51:15 AM
Vilka minnen dom här korten väcker ;D körde den från 1980 - 1990 mellan Stavsnäs o Södermälarstrand, på höst o vinter även ner till Dalarö o Årsta brygga 1 gång i veckan, tror att det var 2004 som Västberga åkeri tog över körningen o med bil o släp :)
April 2001 står det i information från WÅAB :-) Trafiken var ju redan borta sedan ett tag när Swebus tog över.