(http://www.phbuss.se/upl/Signvard/buss%20100.jpg)
Hur många Ikarus 250 fanns det hos SJ ?
Finns det någon bättre bild på denna ?
Citat från: Signvard skrivet 18 november 2007, 12:57:16 PM
(http://www.phbuss.se/upl/Signvard/buss%20100.jpg)
Hur många Ikarus 256 fanns det hos SJ ?
Finns det någon bättre bild på denna ?
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_1481_Sthlm_1983.jpg)
Hej,
Tack för alla fina nostalgibilder du publicerar här på Bussnack. Här är en annan bild på en Ikarus av samma typ.
Kommer på 1303,1450-1465,1479-1484,1495.
Skall väl komplettera med att SJ Ikarus på ålderns höst blev renoverade och flera av dem byggdes om från dörr 1-0-0 med toalett till 1-1-0 utan toalett.
Några behöll dörr 1-0-0 och toa såsom 1457 som tillhörde Jönköping sedan leverans och gick 1977 -1985 utmed LV 156 till Göteborg.
Bilden visar 1481 från Borås som är en av de få,kanske den enda som fick dörr 1-1-0 och fick behålla sin toalett. Efter ombyggnaden gick den huvudsakligen en tur först Kinna-Rydal o å och därefter Sätila-Björlanda. Möjlighet att köra veckoslut fanns och den torde gått förstärkningsturer.
En vanlig standard Ikarus som var udda,troligen enda exemplar var en Scania BR 145 med Ikarus. Jag vill minnas denna hade dörr 1-0-0 och toalett från början. Bussen kom att kallas 1496 men var märkt annat nummer då den kom. Den hyrdes in från Vänersborgs Linjetrafik ek för upa och om jag minns rätt alltså toa och nr 1000 som märkning. Den körde mycket på nuv linje 840 Göteborg-Uv-Lysekil- Det var mycket trafik och ofta förstärkning. Och det kördes i Tingstadstunneln. Trafiken där är speciell med långa köer.Ett fenomen som ibland inträffar är att kön kör i 30-50 och sedan står blixt stilla på enbart någon nanosekund. Nu ville det sig att bussen i fråga stannade men inte bussen bakom (1527???) och bakdelen skadades. Sändes till Ungern för att få ny bakdel och denna saknade toalett men hade ny dörr,så det blev 1-1-0.
1495 erhöll SJ som ny. Det var investeringsstopp men SJ tog över veckoslutslinje Stockholm-Ljusdal eftersom de som körde,Engs, inte längre fick köra pga ändrade förhållanden. SJ tog över en troligen Ikarus som fick nr 1497 (ej nämnt ovan). Engs hade en buss som de beställt och denna fick SJ övertaga med nr 1495.
Investeringsstoppet medförde fö att bussar 1491-1497 togs över på annat sätt än normalt men fick anskaffningsdatum i efterhand.1491,1492 se tidigare GDG Kungälvskaross med anskaffningsdatum som när SJ började hyra den. SJ hade tyvärr satt inv på bussar i två olika omgångar. 1493 är en demo Sc Ajokki märkt 1491 till att börja med men senare 1493. 1494 är Sc CR110T fd TGOJ 41 märkt 1493 till att börja med men senare 1494. Exakt när SJ böerjade köra med den vet jag ej. Då jag såg den så var i vart fall färgen inte helt ny (ursp grön). 1495-1497 se ovan.
Efter detta kom SJ att överta busstrafik från Enar Pettersson. SJ anskaffade 1976 1501-1535 från Säffle och 1536-1540 från van Hool. I aug 76 togs GDG bussar över och fick SJ 1541-1548. Bussarna från Pettersson fick nr 1498-1500 och 1549-1550 samt några nummer ytterligare då. Sedan GDG 12548 slopats så kom ytterligare en vH med nr 1548 från E Pettersson. 1498 är lite tveksamt om det anvä ndes eftersom berörd buss slopades när den tagits över,och borde haft annat nr,ett på 4xxx. Hade haft detta på tidigre SJ tid.