Jag tog lite bilder i Borås på torsdagen - mest s k vardagsbilder.
(http://i57.tinypic.com/v3zuhw.jpg)
Veolia 0230 vid resecentrum - det var denna som Holms i Herrljunga hade tidigare.
(http://i58.tinypic.com/1q6dk2.jpg)
Nobina 7928 vid resecentrum som Ronden 10 från Skövde till bl a Sahlgrenska och Östra sjukhuset i Göteborg.
(http://i62.tinypic.com/dpjyn5.jpg)
BL 087 på Lilla Brogatan.
(http://i57.tinypic.com/2wbuf76.jpg)
Veolia 3768 på Södra torget på väg till sin hållplats för att gå som linje 47 till Ekås, en linje som snart läggs ner.
(http://i62.tinypic.com/ie2vde.jpg)
Veolia 0229 på Södra torget som linje 150 till Fristad. Denna linje ska sluta gå genom centrum och istället gå via Krokshallstorget, d v s ganska nära resecentrum. Jag har en känsla av att den då kommer att få ett annat hållplatsläge på Södra torget.
(http://i62.tinypic.com/m7z96h.jpg)
Samma buss på Allégatan.
(http://i58.tinypic.com/35bvvpx.jpg)
På linje 1 ska det snart bli nya boggibussar. Här kommer en av de som rullat på 1:an sedan 2004, BL 070, på Allégatan - lägg märke till den nya BL-dekalen.
(http://i61.tinypic.com/v6jm1k.jpg)
Häromsistens visade jag lite bilder på BL:s Neoplan-bussar. Då kom inte 725 med men här kommer en bild på denna, som alltså också fått sig en uppfräschning. Bilden togs på Lilla Brogatan.
(http://i57.tinypic.com/1zd9mw.jpg)
BL 052 på Lilla Brogatan vid Pallashuset - en byggnad där stora förändringar planeras framöver. Påbyggnad med ett par våningar bostäder och nybygge av ett höghus på 30-talet våningar i bortre änden vid Viskan är på gång.
Fina bilder Bernt Borås skulle jag vilja åka till nån gång fota bussar framtiden haft det i huvudet några gånger.
Ronden 10 var faktiskt en som fråga efter häromdagen :o den är tom de gånger jag sett den .. Vilken tid var du där och fota Bernt?? Tänker på 0230 som vi kör 11.50 fr Borås så min gissning blir den tiden ;)
Citat från: yngrot skrivet 30 november 2014, 15:22:49 PM
Ronden 10 var faktiskt en som fråga efter häromdagen :o den är tom de gånger jag sett den .. Vilken tid var du där och fota Bernt?? Tänker på 0230 som vi kör 11.50 fr Borås så min gissning blir den tiden ;)
Precis till vänster om bussen på Ronden står en klocka som visar 12.04.
Får passa på att tacka Bernt för de fina bilderna.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 29 november 2014, 00:42:30 AM
Jag tog lite bilder i Borås på to(http://i57.tinypic.com/2wbuf76.jpg)
Veolia 3768 på Södra torget på väg till sin hållplats för att gå som linje 47 till Ekås, en linje som snart läggs ner.
Jag får inte riktigt ihop det här! :-\
Ser ut som att bussen kör in mot enkelriktat med tanke på vägmärkena i bakgrunden?
Det bör väl dock vara så att gatan är enkelriktad från korsningen bortåt och att någon lustigkurre vänt på stannaförbudsvägmärket?
Citat från: Taunusch skrivet 30 november 2014, 23:32:11 PM
Jag får inte riktigt ihop det här! :-\
Ser ut som att bussen kör in mot enkelriktat med tanke på vägmärkena i bakgrunden?
Det bör väl dock vara så att gatan är enkelriktad från korsningen bortåt och att någon lustigkurre vänt på stannaförbudsvägmärket?
Den här delen av Österlånggatan tillhör Södra torgets terminalområde och här tillåts endast bussar och fordon med särskilt tillstånd. Så bussföraren kör helt rätt.
Däremot har jag svårare att förklara "förbud mot att stanna"-skylten. Det kan vara så att någon vänt den åt fel håll, eftersom bussarna numera inte får stanna på Österlånggatan. Förut brukade ett par bussar stå uppställda här för att tidsreglera, men det gillade inte en affärsinnehavare i närheten. Den används dock som hållplats för de bussar, som går när Elfsborg har hemmamatch på Borås Arena. Dock är det väl så att en hållplatsskylt upphäver förbjudet att stanna så länge det rör sig om att hållplatsen verkligen används.
Boggibuss på linje 47 är klar overkill och det är också besvärligt att vända med sådan vid Ekås. För att klara det måste bussen blockera väg 180 Alingsåsvägen under vändningsproceduren.
Någon som vet när dem nya boogiebussarna anländer och vad som händer med dem nuvarande 070-078? ryktas att dem blir förflyttade till andra linjer. Eller kommer dem försvinna helt och hållet, eller behålls någon för förstärkningstrafik kanske?
Citat från: reseguiden86 skrivet 01 december 2014, 12:38:01 PM
Någon som vet när dem nya boogiebussarna anländer och vad som händer med dem nuvarande 070-078? ryktas att dem blir förflyttade till andra linjer. Eller kommer dem försvinna helt och hållet, eller behålls någon för förstärkningstrafik kanske?
Enligt vad som tidigare sagts i Bussnack skall de nya bussarna komma innevarande månad och sättas i trafik från den 15 december. De gamla boggibussarna 070-078 skall enligt samma källa från 1 februari för att man skall klara av den rejält ökade turtätheten i högtrafik på linjerna 2, 5 och 7. Om det blir just dessa som används där eller man gör en rockad vet jag inte.
Vad blir det för bussar som kommer?
Garanterat MAN-boggi för att göra variationen mindre.
Hur kommer i så fall Boggie-bussarna orka upp för Norrmalms backen om vissa av dem skall gå på linje 7 om dem har så svaga motorer? (070-078)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2014, 08:02:26 AM
Den här delen av Österlånggatan tillhör Södra torgets terminalområde och här tillåts endast bussar och fordon med särskilt tillstånd. Så bussföraren kör helt rätt.
Däremot har jag svårare att förklara "förbud mot att stanna"-skylten. Det kan vara så att någon vänt den åt fel håll, eftersom bussarna numera inte får stanna på Österlånggatan. Förut brukade ett par bussar stå uppställda här för att tidsreglera, men det gillade inte en affärsinnehavare i närheten. Den används dock som hållplats för de bussar, som går när Elfsborg har hemmamatch på Borås Arena. Dock är det väl så att en hållplatsskylt upphäver förbjudet att stanna så länge det rör sig om att hållplatsen verkligen används.
Boggibuss på linje 47 är klar overkill och det är också besvärligt att vända med sådan vid Ekås. För att klara det måste bussen blockera väg 180 Alingsåsvägen under vändningsproceduren.
Skylten om förbud att stanna sitter väl där för att bussarna ska kunna komma runt i korsningen, ungefär som den på bilden, eller åt andra hållet. Om det stod något fordon där blev det nog svårt.
Citat från: danneh skrivet 01 december 2014, 19:00:11 PM
Garanterat MAN-boggi för att göra variationen mindre.
Nio nya MAN boggi skulle det bli ja.
Trist att variationen uteblir.
Citat från: reseguiden86 skrivet 01 december 2014, 19:50:42 PM
Hur kommer i så fall Boggie-bussarna orka upp för Norrmalms backen om vissa av dem skall gå på linje 7 om dem har så svaga motorer? (070-078)
Förstärkningen på linje 7 gäller bara sträckan Hedvigsborg-Södra torget på morgonen och Södra torget-Hedvigsborg på eftermiddagen. Tomkörning Södra torget-Hedvigsborg via Åhaga på morgonen alltså och motsvarande Hedvigsborg-Södra torget på eftermiddagen.
Men det är ju ändå två svåra backar som återstår: Lars Kaggsgatan och Hedvigsborgsbacken (vid tomkörning på morgonen). Så det skall bli intressant att se hur det går.
Men Åsbogatan upp är ingen liten backe det heller ..Lars Kaggsgatan är väl knappast värre iaf som jag minns dem ..
Citat från: yngrot skrivet 02 december 2014, 08:48:15 AM
Men Åsbogatan upp är ingen liten backe det heller ..Lars Kaggsgatan är väl knappast värre iaf som jag minns dem ..
Åsbogatan är lång men den har inga tvära kurvor och är inte så brant. Lars Kaggsgatan är inte fullt så lång men brantare och har två relativt tvära kurvor. Värsta backen i Borås efter Hedvigsborgsbacken var förr annars backen vid Folkets Park på Fristadsvägen. Och här går ju linje 1, där bussarna används i dag. Backen är väl något utplattad i samband med bygget av nya förbifarten.
070-078 har motorer på 310 hk och det är ju inte så dåligt. Det är för övrigt samma som på de MAN boggibussar som köptes för ett par år sedan för att gå till Viared. Vad de nya MAN-bussarna i Borås får för motorer vet jag inte.
Överhuvudtaget är Borås en backig stad och traditionellt har man haft motorstarka bussar i staden av den anledningen.