Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ersa skrivet 28 november 2014, 19:21:18 PM

Titel: Berlins Scania CityWide-dubbeldäckare
Skrivet av: Ersa skrivet 28 november 2014, 19:21:18 PM
http://www.morgenpost.de/berlin/article130402870/Neue-Berliner-Doppeldecker-haben-sogar-USB-Anschluss.html

När jag ser bilder på dessa kan jag aldrig sluta fundera över hur dessa skulle se ut i SL-rött resp SL-blått för trafikering på vissa specifika linjer i Stockholms innerstad. :)
Titel: SV: Berlins Scania CityWide-dubbeldäckare
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 28 november 2014, 21:58:47 PM
Testat att leka med datorprogram?  :-X
/J
Titel: SV: Berlins Scania CityWide-dubbeldäckare
Skrivet av: Jo skrivet 28 november 2014, 21:58:58 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 november 2014, 19:21:18 PM
http://www.morgenpost.de/berlin/article130402870/Neue-Berliner-Doppeldecker-haben-sogar-USB-Anschluss.html

När jag ser bilder på dessa kan jag aldrig sluta fundera över hur dessa skulle se ut i SL-rött resp SL-blått för trafikering på vissa specifika linjer i Stockholms innerstad. :)

Ja eller hur mycket längre körtiden skulle bli.
Titel: SV: Berlins Scania CityWide-dubbeldäckare
Skrivet av: Ersa skrivet 29 november 2014, 01:12:41 AM
Citat från: Jo skrivet 28 november 2014, 21:58:58 PM
Ja eller hur mycket längre körtiden skulle bli.

Blev körtiden märkbart kortare i London och Berlin under tiden då de körde envåningsbussar på de linjer, jämfört med idag då de fått/återfått dubbeldäckarna?
Titel: SV: Berlins Scania CityWide-dubbeldäckare
Skrivet av: LYR skrivet 29 november 2014, 01:36:08 AM
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/2-plans-Scania_SL_zps48dee78a.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/2-plans-Scania_SL_zps48dee78a.jpg.html)

Jag kunde inte låta bli att testa de tankegångar  som framkommit här tidigare om en eventuell SL-målning....
/LYR
Titel: SV: Berlins Scania CityWide-dubbeldäckare
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 november 2014, 10:59:26 AM
Vid den förra upphandlingen av Sthlms innerstad hade en av anbudsinlämnarna ett förslag på just dubbeldäckare.
Titel: SV: Berlins Scania CityWide-dubbeldäckare
Skrivet av: Ersa skrivet 29 november 2014, 11:35:04 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 november 2014, 10:59:26 AM
Vid den förra upphandlingen av Sthlms innerstad hade en av anbudsinlämnarna ett förslag på just dubbeldäckare.

Jag kan nog gissa vilken av dem. Kul ändå att idén inte är helt utdömd trots allt. :) Nu när vi har en "väldigt svensk" modern dubbeldäckare på marknaden är det ju lite trist att den kan få rulla i Berlin (och i framtiden kanske även London), medan inga planer finns för att introducera den i någon svensk stad.
Titel: SV: Berlins Scania CityWide-dubbeldäckare
Skrivet av: Helsingfosh skrivet 02 december 2014, 21:33:22 PM
Prototyp är byggt i Lahtis, Finland
Titel: SV: Berlins Scania CityWide-dubbeldäckare
Skrivet av: Skånebussen skrivet 02 december 2014, 22:03:35 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 november 2014, 19:21:18 PM
http://www.morgenpost.de/berlin/article130402870/Neue-Berliner-Doppeldecker-haben-sogar-USB-Anschluss.html

När jag ser bilder på dessa kan jag aldrig sluta fundera över hur dessa skulle se ut i SL-rött resp SL-blått för trafikering på vissa specifika linjer i Stockholms innerstad. :)

Berlin har ju haft dubbeldäckare sedan... busstrafikens införande (i princip) - nämligen då det hette ABOAG (Allgemeine Berliner Omnibus Aktien Gesellschaft). Minst en sådan ABOAG-dubbeldäckare med öppet övre däck rullar som rundtursbuss (har sett den live) - mycket fin buss och mycket klassisk.

Sedan dessa ur-dubbeldäckare kom i trafik har det varit standard mer eller mindre oavbrutet, i.a.f hos BVG (BVB körde mycket Ikarus ett tag, kan inte minnas att jag såg dubbeldäckare hos dem när jag var i Berlin första gången kort efter murens fall och återföreningen - har gamla biljetter från båda företagen som ännu inte var sammanslagna). Så att de köper in Scania är mycket trevligt, bussen är ju dessutom riktigt stilig.

När det gäller dubbeldäckare i Sverige är min uppfattning att det skulle kunna fungera men då får man nog även se över andra aspekter såsom framkomlighet, d.v.s att de sätts in på uppgraderade linjer (BRT med dubbeldäckare vore kanske något, under förutsättning att de då angör färre hållplatser och används för längre tätortsresor). Det fungerar i ett flertal städer, det har ju även körts dubbeldäckat på regionala linjer som t.ex Travemünde-Lübeck där jag åkt Mercedes normbuss-DD några gånger) och skulle naturligtvis fungera i Sverige.

Möjligen skulle man kanske kunna tänka sig en längre dubbeldäckare med extra bred och rak trappa istället för spiralvarianten för snabbare hantering av det övre däcket.

Förövrigt måste jag säga att min favorit i segmentet stadsbuss-DD är "Borismaster" som jag anser vara en ypperlig kombination av modern design och klassisk Routemaster.
Titel: SV: Berlins Scania CityWide-dubbeldäckare
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 december 2014, 22:07:02 PM
En 2 axlig dubbeldäckare skulle dock knappast bli aktuell i Sverige.
Titel: SV: Berlins Scania CityWide-dubbeldäckare
Skrivet av: Skånebussen skrivet 03 december 2014, 01:13:30 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 december 2014, 22:07:02 PM
En 2 axlig dubbeldäckare skulle dock knappast bli aktuell i Sverige.

Då kör vi på 15-metersboggi så löser det sig.;)

Ser förresten fram emot att det kommer lite dubbeldäckare till Skåne då jag haft nöjet att resa med Länstrafiken Malmöhus Neoplan när dessa gick på 146an. För stadstrafik är det nog Göteborg jag skulle tro kan vara redo för dubbeldäckare på vissa linjer eftersom de har prioriteten på plats (stomlinjerna).
Titel: SV: Berlins Scania CityWide-dubbeldäckare
Skrivet av: bussexperte skrivet 03 december 2014, 13:16:06 PM
Jag undrar mej att denna bussen ska har endast 1 trappa. Aktuellt har dubbeldäckare i Berlin 2 stycken trappa och dessutom stannar de flesta passagerare pa nedre plan. Det är i första hand turister som väljer övre plan men denna nya busserna ska insattas untanfor centrum pa linjer med mindre antal passagerare och nästan ej turister. I centrum finns ocksa i framtiden 15m MAN Lions DD som har 128 platser.