Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Basen skrivet 28 november 2014, 10:43:57 AM

Titel: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Basen skrivet 28 november 2014, 10:43:57 AM
Har en fundering. Kör inte buss själv. Har dock hört bussförare prata om "har tjänst 254 idag" " 165 " mm mm . Har sett en pärm på Jämtlandsbuss tid där det fanns grupp 100, 200, 300 osv. Hur funkar detta? Är det olika tjänst nummer för olika delar av passet. Ex första passet 251, andra 252 osv?
Nyfiken på olgiken i detta. Kan någon scanna en sådan lista eller förklara?
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 november 2014, 11:10:09 AM
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/spec_revs.jpg)

På tal om Jämtlandsbuss :-)

Tjänstespec för 5571 Hunge 1988-89
Tjänsten hette just 5571 och fanns i 4 varianter M-To, Fred, Lörd o Sönd. Den fast placerade föraren körde M-Lörd v1 och M-Fred v2 osv.
överskjutande dagar kördes av timanställda förare (sönd v1 och lörd-sönd v2)

Med reservation för att det kan fungera på andra sätt på en del håll :-) så kan man antingen ha en och samma tjänst (nummer) för alla dagar som i fallet ovan eller så har man ett antal olika tjänster som man cirkulerar på (tillsammans med andra) Då kan tjänstegruppen heta typ 100 och tjänsterna 101-109.
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Basen skrivet 28 november 2014, 13:48:45 PM
Okej. Kul att se. Jag har växt upp med Litstrafiken. Tror vagnen hette 385  ?
Finns det inskannat från Lit. Eller från stadstrafiken?
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: JH skrivet 28 november 2014, 17:21:16 PM
Borås, från minnet, detaljer kan vara fel:

Varje buss har ett vagnsnummer (t.ex. 25077). Varje vagn tilldelas ett omlopp för dagen då den används (t.ex. 437). Förste chaufför i bussen lägger dagens omloppsschema ("körspec") i bussen.
Varje chaufför får ett tjänstenummer för dagen då vederbörande arbetar (t.ex. 5501). Varje tjänst innehåller runt 2-4 omlopp. I tjänsteboken står vad varje tjänst innehåller.
Det kan se ut så:

5101
512 7 05:13-10:01
537 2 11:27-14:04 Tu

Du har tjänst 5101.
Understruken tid betyder att den börjar på garaget. Där finns en skärm som visar vilka vagnar har vilka omlopp.
Du kör först på omlopp 512 på linje 7. Var på linjen du börjar står i tvivelsfall i fordonsdatorn ("realtiden"). Vagnen har samma omlopp och oftast samma linje hela dagen men körs av flera chaufförer på olika tjänster.
Du fortsätter på omlopp 537 på linje 2 i riktning mot Tullen.

Jag har inte kvar min tjänstebok så jag inte visa exakt hur det ser ut. Det är väldigt kompakt information. Fler detaljer som färger och förstasiffra beroende på veckodag finns.
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Basen skrivet 28 november 2014, 18:00:56 PM
Avser "vagn" det nummer som står på bussen (individ?) I Lit fanns vad jag vet en buss som hette 250 och hade vagn nummer 385. Det inskannade exemplet verkar vara  269 men även 471
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 november 2014, 18:47:36 PM
Citat från: Basen skrivet 28 november 2014, 18:00:56 PM
Avser "vagn" det nummer som står på bussen (individ?) I Lit fanns vad jag vet en buss som hette 250 och hade vagn nummer 385. Det inskannade exemplet verkar vara  269 men även 471

Fordonsnumren är 269 (Hunge) och 250 (Lit)  385 och 471 är vad vi idag kallar "omlopp" eller "tur" Bräcke hette t.ex först 421-423 (senare 451-453) = 3 bussar som kördes av 4 chaufförer en vanlig vardag, fritt ur minnet så kördes 451 av en förare 0520-0845, sedan kom nästa förare som körde den 0845-1930, 452 kördes av en förare 0530-1430 sedan tog föraren som körde 451 på morgonen över 1445-1830. 453 kördes av en förare 0600-1030 och 1300-1730, nu minns jag inte exakt vad tjänsterna hette men sannolikt 5551-5554.

Sannolikt har jag kompletta tjänster/vagnbesked/specar för Jb die sista åren på -80 talet och början på -90 (fram till att vi i Bräcke blev statsanställda) en annan fråga är var dessa finns just nu, jag har ju flyttat ett antal ggr sedan dess och just Hungespecarna hade jag i en pärm som hörde samman med en förhandling med arbetsgivaren när jag var fackombud. Jag lovar att leta i gömmorna :-)
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2014, 08:42:37 AM
Citat från: JH skrivet 28 november 2014, 17:21:16 PM
Borås, från minnet, detaljer kan vara fel:

Varje buss har ett vagnsnummer (t.ex. 25077). Varje vagn tilldelas ett omlopp för dagen då den används (t.ex. 437). Förste chaufför i bussen lägger dagens omloppsschema ("körspec") i bussen.
Varje chaufför får ett tjänstenummer för dagen då vederbörande arbetar (t.ex. 5501). Varje tjänst innehåller runt 2-4 omlopp. I tjänsteboken står vad varje tjänst innehåller.
Det kan se ut så:

5101
512 7 05:13-10:01
537 2 11:27-14:04 Tu

Du har tjänst 5101.
Understruken tid betyder att den börjar på garaget. Där finns en skärm som visar vilka vagnar har vilka omlopp.
Du kör först på omlopp 512 på linje 7. Var på linjen du börjar står i tvivelsfall i fordonsdatorn ("realtiden"). Vagnen har samma omlopp och oftast samma linje hela dagen men körs av flera chaufförer på olika tjänster.
Du fortsätter på omlopp 537 på linje 2 i riktning mot Tullen.

Jag har inte kvar min tjänstebok så jag inte visa exakt hur det ser ut. Det är väldigt kompakt information. Fler detaljer som färger och förstasiffra beroende på veckodag finns.

Nästan fem timmar på linje 7? Är det så i verkligheten eller är det bara  ett exempel på hur det kan se ut i tjänsteboken. Linje 7 har en tight tidtabell där det bara är ett par minuters reglertid vid vändningarna. Därtill kommer att denna ofta uteblir på grund av försening. Dessutom finns vad jag vet inte toalett på någon av vändhållplatserna utan bara vid Södra torget. Där är uppehållet dock bara två minuter i bästa fall.
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: JH skrivet 29 november 2014, 13:45:22 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2014, 08:42:37 AMNästan fem timmar på linje 7? Är det så i verkligheten eller är det bara  ett exempel på hur det kan se ut i tjänsteboken. Linje 7 har en tight tidtabell där det bara är ett par minuters reglertid vid vändningarna.

Ursäkta, det var förstås bara slumpmässigt valda tider. Nog för att man fick göra flygande vändningar ibland men åtminstone när jag arbetade där höll man sig till körtidsreglerna.
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2014, 17:35:11 PM
Citat från: JH skrivet 29 november 2014, 13:45:22 PM
Ursäkta, det var förstås bara slumpmässigt valda tider. Nog för att man fick göra flygande vändningar ibland men åtminstone när jag arbetade där höll man sig till körtidsreglerna.

Ja, då är jag lugn. ;)

Så vitt jag märkt både genom iakttagelser och genom att prata med förare så byter man normalt förare hos BL efter senast 2,5 timmar utom på några linjer som har 10 minuter eller mer i reglertid vid ändhållplatser, som är försedda med toalett. Där kan det förekomma längre körpass, givetvis inom lagens ramar.

Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 03 december 2014, 17:03:45 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2014, 08:42:37 AM
Nästan fem timmar på linje 7? Är det så i verkligheten eller är det bara  ett exempel på hur det kan se ut i tjänsteboken. Linje 7 har en tight tidtabell där det bara är ett par minuters reglertid vid vändningarna. Därtill kommer att denna ofta uteblir på grund av försening. Dessutom finns vad jag vet inte toalett på någon av vändhållplatserna utan bara vid Södra torget. Där är uppehållet dock bara två minuter i bästa fall.

Hållplatsen Hedvigsborg hade väl toalett tidigare, var det inte den som flyttades till Skogsfrugatan vid något tillfälle? Varför den behövdes mera där kan man egentligen fråga sig. Det var iofs i ett läge när det var ganska långa reglertider i den änden av linje 1, men det känns som det borde varit möjligt att komma överens med något av hyreshusen på andra sidan gatan istället för att flytta dit en egen toalett.
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2014, 17:37:03 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 december 2014, 17:03:45 PM
Hållplatsen Hedvigsborg hade väl toalett tidigare, var det inte den som flyttades till Skogsfrugatan vid något tillfälle? Varför den behövdes mera där kan man egentligen fråga sig. Det var iofs i ett läge när det var ganska långa reglertider i den änden av linje 1, men det känns som det borde varit möjligt att komma överens med något av hyreshusen på andra sidan gatan istället för att flytta dit en egen toalett.

Jo, det fanns toalett där tidigare men den flyttades väl när reglertiden för linje 7 flyttades till Södra torget. På den tiden hade bussarna på linje 7 enligt tidtabellen drygt 10 minuters reglertid där och då fanns det ju tid för bussföraren att hinna besöka personallokalerna, där det förstås också fanns toalett. Sedan förlängdes linje 7 i båda ändar så nästan all reglertid åts upp. I  dag är reglertiden vid Södra torget och Hedvigsborg 2 minuter (i praktiken ofta mindre) och toaletten låg dessutom i en backe en bit från hållplatsen så om föraren skulle använt den i dag skulle bussen bli sen.

Det var väl i samma veva som linje 1 fick toalett också vid Ängsgården. I Sörbo fanns det väl redan sedan tidigare. Så varför man också behövde en toalett i linje 1:s andra ände är lite mystiskt. Slutligen har toalett också anlagts vid nuvarande vändhållplats Brämhults Idrottsplats (Hässleholmen) så nu lämpar sig linjen att köra även för den som har överaktiv blåsa.
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Basen skrivet 04 december 2014, 18:30:42 PM
Åkte Postdiligens som liten. Bussen hette 6652  (början 80 tal) Utgick från Hammerdal, byar runt Lit och sedan till Östersund. Tror det en. hette Vakt nånting??? Någon som vet mer om busslinjen (141) och om begreppen Vakt
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 december 2014, 18:43:59 PM
Citat från: Basen skrivet 04 december 2014, 18:30:42 PM
Åkte Postdiligens som liten. Bussen hette 6652  (början 80 tal) Utgick från Hammerdal, byar runt Lit och sedan till Östersund. Tror det en. hette Vakt nånting??? Någon som vet mer om busslinjen (141) och om begreppen Vakt

Posten använde "vakt" istf "tjänst"
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Basen skrivet 04 december 2014, 20:08:44 PM
Vakt...ologiskt :)
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 december 2014, 20:25:09 PM
Citat från: Basen skrivet 04 december 2014, 20:08:44 PM
Vakt...ologiskt :)

Ja det kan man tycka, det härstammar från den Postala verksamheten.

Jag hade i min ungdom ett jobb som "Bryggvakt" vid dåvarande Stockholm 5 på Östermalm.
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Basen skrivet 04 december 2014, 22:11:58 PM
Man lär sig nya saker jämt.
Hade man en vakt så hade man alltså ett speciellt pass med andra ord
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 december 2014, 10:08:46 AM
Citat från: Basen skrivet 04 december 2014, 22:11:58 PM
Man lär sig nya saker jämt.
Hade man en vakt så hade man alltså ett speciellt pass med andra ord

Exakt
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Basen skrivet 13 december 2014, 16:48:06 PM
Är det vanligt idag med delade tjänster? Hur många linjer i stadstrafik ärdet vanligtvis i en tjänst?
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Lars_L skrivet 13 december 2014, 21:38:01 PM
Citat från: Basen skrivet 13 december 2014, 16:48:06 PM
Är det vanligt idag med delade tjänster? Hur många linjer i stadstrafik ärdet vanligtvis i en tjänst?

Det är så stor skillnad mellan olika städer att det knappt går att besvara frågan. Det är ju också stor skillnad på stadstrafik jämfört med förortstrafik i det avseendet. I bland kan ju tjänster också innehålla två raster - då kan de blir rätt långa tjänster även om det formellt inte är en delad tjänst (dock inte tillåtet i avtalet för Stockholm).

En bra tumregel är dock att om trafikutbudet i mellantrafiktid inte är mindre än ca 75 procent av utbudet i högtrafik, så är det i regel ingen vinst med delade tjänster. Sedan beror det lite på när neddragning till kvällstrafiken börjar hur bra tjänster det går att skapa utifrån det och förstås vilka andra lokala avtalsförhållanden och förutsättningar som finns m.m.

Det där med antalet linjer i en tjänst varierar också väldigt mycket. Ofta väljer man att inte ha avösning för paus - då blir det i regel en eller två med skifte vid rasten. Men i exempelvis Stockholms innerstad där man även avlöser för paus, kan det lätt bli fyra linjer. Ibland väljer man också att ha fordonsomlopp som inkluderar flera linjer. I mindre städer har det exempelvis varit väldigt vanligt med att man haft 2-3 ringlinjer som utförts med samma fordon/tjänst och som varit sammanlänkade med varandra vid resecentrum


Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Basen skrivet 15 december 2014, 22:16:45 PM
Bidra gärna med fler inskannade vagnbeskd från Jämtlandsbuss. Är kul att se hur det fungerade
Titel: SV: Tjänster busstrafik
Skrivet av: Basen skrivet 18 december 2014, 21:17:32 PM
Här är de noteringar jag hittat kring Jämtlandsbuss radionummer. Gamla återfunna anteckningar skrivna i början av 1990.

Rätta gärna, eller fyll på:

002 ?
005 Tankhall
151-157 Färdtjänst
172 ?
181-189 Färdtjänst
191-198 ?
222 ?
251-255 ??
351-358 Krokom
371-372 Kaxås  ??
379 ?
381-386 Lit
451-454 Bräcke
481-484 Brunflo
851 ?
856 Personaltransport  ???
865 =Servicelinjen
891 Flygbuss