Särlingen SL H64C 7746 med förflutet på LOB/Lidingötrafiken har hittat en ny roll i Södertörnstrafiken och skall eller har
tagit en tur på TS linje 6 till/från Brandbergen. Foto vid Skanstull juni 1973.
Mr H
(http://i59.tinypic.com/aag9yv.jpg)
Tack för den bilden! 7746 ser ut som en tvilling till 7715 som jag hade som "min" vagn i Ösmo något år mot mitten av 70-talet. Linje 6 till Brandbergen? Bytte man linjenummer, linje 6 var ju tidigare linjen till Smådalarö?
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 26 november 2014, 20:41:10 PM
Tack för den bilden! 7746 ser ut som en tvilling till 7715 som jag hade som "min" vagn i Ösmo något år mot mitten av 70-talet. Linje 6 till Brandbergen? Bytte man linjenummer, linje 6 var ju tidigare linjen till Smådalarö?
M v h
Ingwar
Var inte 7715 en tidigare SOAB-vagn?
Enligt boken "Stockholm från A till Ö Söderort" är det så här med linje 6 på Södertörn:
BSS linje 6 1950-1961.06.11 Ringv.- Dalarö - Smådalarö. Ersatt av linje 5. Varför man lade in den under linje 5 framgår ej.
TS linje 6 1970-07-01 - 1973.06.18 Skanstull - Nynäsv - Brandbergen. Ersatt av linje 828.
Mr H
SOAB-kärrorna hade nr som började med 79xx!
Här är fronten på f d Lidingö Bussbolag vagn 15, sedermera SL 7715.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/Buss15front_zps1ae2d965.jpg)
Bussplan i Ösmo.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 26 november 2014, 23:41:55 PM
Här är fronten på f d Lidingö Bussbolag vagn 15, sedermera SL 7715.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/Buss15front_zps1ae2d965.jpg)
Bussplan i Ösmo.
Vilken härlig bild på en av bussbranschens snyggaste fronter!
7746 som slutsiffran anger måste alltså vara en f.d LOB-vagn, slutsiffra 5 säger LiB! Men vad är då Lidingör Trafik AB (LIT?)?
Och Lidingö Bussbolag på din bild? En sammanslagning mellan LOB och LiB bussdel? Om vi lägger till spårtrafikens tre (?) bolag
på ön så kan man i alla fall konstatera att ön haft en massa trafikbolag och/eller holdingbolag! Någon som åtar sig att reda ut begreppen?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 26 november 2014, 19:12:25 PM
Särlingen SL H64C 7746 med förflutet på LOB/Lidingötrafiken har hittat en ny roll i Södertörnstrafiken och skall eller har
tagit en tur på TS linje 6 till/från Brandbergen. Foto vid Skanstull juni 1973.
Mr H
Fanns inte 7746 i Huddingegaraget en tid?
När försvann CF helt från Lidingö?
/Gunnar
Hej!
Det var sju st Lidingö-CF:ar som överfördes till SL:
H64B 7715, CF6557 årsmodell 1960 2,35 m bredd
H64B 7717, CF6557 årsmodell 1960 2,35 m bredd
H64B 7719, CF6557 årsmodell 1963 2,50 m bredd
H64C 7721, CF6657 årsmodell 1963 2,50 m bredd
H64B 7742, CF6557 årsmodell 1960 2,35 m bredd
H64B 7744, CF6557 årsmodell 1961 2,35 m bredd
H64C 7746, CF6657 årsmodell 1963 2,50 m bredd
Samtliga var alltså av den korta modellen med 5,7 m hjulbas.
Skillnaden i bredd kan ses på de bilder som finns i tråden på 7746 och (77)15:
De smala CF:arna hade en enkel metallribba som delning mellan vindrutorna och grillen går ända ut i kanterna på motorluckan.
Motsvarande på de bredare CF:arna är rundade hörn på de separat gummiinfattade vindrutorna
samt en bredare motorlucka med mer plåt vid sidorna om grillen.
Utöver detta hade dessa breda CF65/66:or smalare spårvidd än de senare från 1964 levererade vänsterstyrda CF76:orna.
mvh K R
Citat från: K R skrivet 27 november 2014, 19:09:48 PM
Hej!
Det var sju st Lidingö-CF:ar som överfördes till SL:
7715, CF6557 årsmodell 1960 2,35 m bredd
7717, CF6557 årsmodell 1960 2,35 m bredd
7719, CF6557 prsmodell 1963 2,50 m bredd
7721, CF6657 årsmodell 1963 2,50 m bredd
7742, CF6557 årsmodell 1960 2,35 m bredd
7744, CF6557 årsmodell 1961 2,35 m bredd
7746, CF6657 årsmodell 1963 2,50 m bredd
Tack för listan! Man kanske helt enkelt bytte ut CF mot Capitol runt 1970?
/Gunnar
Hej!
Högst troligt att detta skedde runt 1970, som sagt.
CF:arna spreds ut i periferin i SL-området och samtliga utom en slopades från SL under åren 1974-77.
Översta bildens 7746 kom dock att överleva i SL-tjänst några år till.
H64C 7746 anges som körklar i en lista över SL:s bussar från 1/7 -82 och uppges sedan i C-H Ankarbergs bok Södra Lidingöbanan
som avregistrerad den 31/1 -83. (Bussarnas litterabeteckning hos SL är nu även inskriven i listan strax ovanför).
En annan detalj att nämna som utmärkte Lidingös CF:ar var f ö destinationsskyltskåpet på sidan över framhjulet.
Observera även de varierande takmålningarna på trådens bilder på 7746 och (77)15.
mvh K R
Citat från: K R skrivet 28 november 2014, 17:53:36 PM
En annan detalj att nämna som utmärkte Lidingös CF:ar var f ö destinationsskyltskåpet på sidan över framhjulet.
Observera även de varierande takmålningarna på trådens bilder på 7746 och (77)15.
mvh K R
Ja, skyltskåpet ovanför framhjulet var "fjärrmanövrerat" från förarplatsen med hjälp av en vajer. Vajern var försedd med en ögla i änden som man hakade fast i en av flera krokar ovanför varandra bakom förarens rygg. En krok för varje destination. Fungerade ypperligt.
M v h
Ingwar
Jag passar väl på och ger några fler detaljer om vagn (77)15. Den var, som sagt, 1960 års modell. Hade en fyrväxlad låda vilket gjorde den ganska surrig inuti när man kom upp i 70 km/h. Den var utrustad med dubbla bränsletankar, en på varje sida bakom bakaxeln. De var förbundna med varandra så bränslepåfyllning kunde ske från valfri sida. Vagnen var även försedd med en klocka för de resande placerad i mitten ovanför vindrutorna.
En murrig bild av vagn 15 från sidan.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/Buss152_zps4e01c2e1.jpg)
Utrustad med en Hico färdskrivare.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/Buss15copy_zps78308e33.jpg)
Vy bakifrån.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/Lidingouml15_zps16797914.jpg)
Klockan syns ovanför backspegeln.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/Lidingo15f_zpsbb872b3d.jpg)
Bakre delen.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/Lidingo15e_zps6bdfa8a5.jpg)
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 28 november 2014, 17:59:34 PM
Ja, skyltskåpet ovanför framhjulet var "fjärrmanövrerat" från förarplatsen med hjälp av en vajer. Vajern var försedd med en ögla i änden som man hakade fast i en av flera krokar ovanför varandra bakom förarens rygg. En krok för varje destination. Fungerade ypperligt.
M v h
Ingwar
Hej!
Kul detaljinfo, Ingwar! Det var annat förr...
Vad gäller målningen av Lidingös CF:ar kan även påtalas det ovanliga greppet
att inte låta midjelinjens gula färg gå vidare runt främre delen av bussen.
mvh K R