(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/christian/1534.jpg)
SJ 1534 mot Ljungdalen och 1732 mot Funäsdalen i Åsarna 87-11-24.
Tack igen för en trevlig SJ-bild, är det den främre som är 1732?
Mvh zjbus
Citat från: zjbus skrivet 24 november 2014, 22:31:25 PM
Tack igen för en trevlig SJ-bild, är det den främre som är 1732?
Mvh zjbus
Det bör vara tvärtom 1534 och sedan 1732.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 november 2014, 22:37:05 PM
Det bör vara tvärtom 1534 och sedan 1732.
Ok så 1534 närmast kameran.
En mycket fin bild.. Sj buss med godutrymme.. Glada 80-talet :)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 november 2014, 22:37:05 PM
Det bör vara tvärtom 1534 och sedan 1732.
Ja, 1534 främst t h avg kl 09.30 o 1732 bakom t v avg kl 09.40.
Med vänlig hälsning
Christian
Nostalgi! Godsbuss med sidodörr var det man oftast fick åka till skolan vid denna tidpunkt. Men åkaren jag och mina klasskamrater åkte med, ett fåtal mil utanför denna bild, föredrog Scania Ajokki med frontmotor som godsbuss istället för Säffle. :)
Och jag antar att det är fotografens såsmåningom så berömda ryggsäck som syns i förgrunden? eller kanske en föregångare :-)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 november 2014, 23:07:53 PM
Och jag antar att det är fotografens såsmåningom så berömda ryggsäck som syns i förgrunden? eller kanske en föregångare :-)
Ha ha! Jo nog är det så allt!
/Christian
Samma ryggsäck som gick till dom sälla jaktmarkerna under en boggibuss i Åsarna ungefär 15 år senare? /Henrik/
Mycket trevligt. Det var intressantare förr, både vad gäller bussar och bolag. Småbolag som dominerar i norr idag känns inte lioka spännande,
Jag vet inte om jag tycker att storbolag med en likriktad enahanda busspark uppmärkta med fyrsiffriga invnr är direkt roligare än smååkare som har ett lapptäcke av olika slags fordon med alla möjliga karosser, samt är uppkallade efter kvinnliga förnamn eller hårdrockartister.
Plus att Together AB knappast kan räknas som en mindre verksamhet idag. ;)
Citat från: HB skrivet 25 november 2014, 05:54:39 AM
Samma ryggsäck som gick till dom sälla jaktmarkerna under en boggibuss i Åsarna ungefär 15 år senare? /Henrik/
Nej, det var inte den, utan en efterföljare. Det var nog en till mellan också.
De nöttes ju ut, då de var med på alla möjliga resor och även i arbetet.
He he, händelsen du nämner minns man ju väl, men den gången körde jag inte själv.
Men det vet ju en del redan!
Med vänlig hälsning
Christian
Varför har 1534 bladdörrar och 1551 som då rimligtvis är senare levererad vikdörrar ? ??? Är dörrarna på 1534 utbytta ? ???
www.svenskbusshistoria.se/go?id=18607
Citat från: Kung Vasa skrivet 25 november 2014, 13:29:10 PM
Varför har 1534 bladdörrar och 1551 som då rimligtvis är senare levererad vikdörrar ? ??? Är dörrarna på 1534 utbytta ? ???
www.svenskbusshistoria.se/go?id=18607
Ja det syns f.ö att 1534:s bladdörrar är av en senare modell än de som 1732 hade som ny, så dörrarna är bytta vid renovering, något som krävdes på Säfflebussar.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 november 2014, 14:58:45 PM
Ja det syns f.ö att 1534:s bladdörrar är av en senare modell än de som 1732 hade som ny, så dörrarna är bytta vid renovering, något som krävdes på Säfflebussar.
Dåvarande SJ Buss Gävle-region renoverade ett flertal, om inte alla bussar i 15-serien och försåg dem med bladdörrar.
1557 som också tillhörde Svegs Busstrafikområde fick nya bladdörrar vid renovering 1988/89.
Det stora problemet där var förutom de s k puckelpistvägarna och att det dammade in, då en hel del grusvägskörning
fortfarande ägde rum. T ex Åsarna-Ljungdalen total vägsträcka då 11 mil, varav ca hälften grusväg.
Ombyggnader och ombyggnader ägde rum under ett flertal år och nu är sträckan 10,6 mil.
Med vänlig hälsning
Christian