Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 18 november 2014, 18:33:45 PM

Titel: Gävle Trafik AB 195
Skrivet av: Peter Öden skrivet 18 november 2014, 18:33:45 PM
(http://i1300.photobucket.com/albums/ag97/Peter19491/ab38b2a1-27fb-47a0-b7b0-289849ef26f3_zps49050d0e.jpg)

Hej !

Visar en bild tagen för ca 18 år sedan på Gävle Trafik buss 195 vid Rådhuset.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Gävle Trafik AB 195
Skrivet av: AO skrivet 18 november 2014, 22:17:37 PM
Det sär var ju både nostalgi i bussmodell, lack och i reklam :)
Riktigt kul att se. Vad fick denna för nummer hos swebus sedan?
Titel: SV: Gävle Trafik AB 195
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2014, 22:48:06 PM
Citat från: AO skrivet 18 november 2014, 22:17:37 PM
Riktigt kul att se. Vad fick denna för nummer hos swebus sedan?

0601.

Titel: SV: Gävle Trafik AB 195
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 19 november 2014, 22:44:11 PM
Detta är från Gävle Trafik's tid dvs när Gävle Kommun skötte trafiken, dåvarande linje1 gick då antingen till "Karskär via Norelund" eller Karskär via Kastet" dvs linjen hade ingen ändhållplats ute vid "Karskär" utan antingen gick den först via Norelund eller Kastet och sedan vidare till Kastet eller Norelund och sedan mot Gävle/Rådhuset.

Idag kör Linje 1 Centrum - Brynäs - Bomhus
Idag kör Linje12 Centrum - Brynäs - Södra Bomhus - Karskär

Dock har både linje 1 och 12  samma ändhållplats vid BillerudKorsnäs fabiken ute i Bomhus/Karskär.
Hållplatsen ligger på BillerudKorsnäs AB's mark men utanför staketet......

Lite som i Göteborg där ena linjen gick till "Torp" och den andra linjen som gick från ett annat håll hade "Kåltorp" som slutdest. Men både vände på samma ställe......
Titel: SV: Gävle Trafik AB 195
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 19 november 2014, 23:02:21 PM
Citat från: AO skrivet 18 november 2014, 22:17:37 PM
Det sär var ju både nostalgi i bussmodell, lack och i reklam :)
Riktigt kul att se. Vad fick denna för nummer hos swebus sedan?

Dessa Scania MaxCi var vidriga på sommaren då dom enbart hade öppningsbar tacklucka i den främre delen och längst bak fanns ingen.
Så 40 grader var en normal temp bak i bussen.

Hade ett långt snack med X-trafik om detta på denna tid att det var ej bra. Det kan vara det att man långt senare hade AC som krav i upphandling.
Jo upphandlingen 2002 hade ej AC som krav men då var det iaf öppningsbara fönster på flera ställen.
AC krav kom 2010 först....