Många har klagat på att informationen från SL när det gäller trafikstörningar och inställda bussar är gravt bristfällig. Jag valde nu att titta lite på hur det ser ut med icke akuta händelser, sådana man borde kunna informera om på ett vettigt sätt då man i förväg vet om att dessa kommer att inträffa.
Studerade SL.se's störningsinformation om Linje 178 för imorgon (tisdag) för att se vad SL kunde upplysa om. Där fanns 6 störningar:
Citat
-----Störning 1----------------------------------------
Akalla
Indragen hållplats
2014-11-12, 13:54
Blåbuss 178 och buss 155, 197, 517, 518 och 567 stannar inte vid Akalla sedan kl 10:25 på grund av vägarbete.
Detta är bra att veta men information om att 178:an i stället stannar vid Sveaborgsgatan (i Akalla) vore bra att få, då man annars kan tro att den inte alls stannar i Akalla (178:an stannar normalt inte vid Sveaborgsgatan)
Citat
-----Störning 2----------------------------------------
Akalla
Indragen hållplats
2014-11-12, 13:54
Blåbuss 178 och buss 155, 197, 517, 518 och 567 stannar inte vid Akalla sedan kl 10:25 på grund av vägarbete.
Upprepning av Störning 1
Citat
-----Störning 3----------------------------------------
Akalla
Indragna hållplatser
2014-11-12, 12:24
Blåbuss 178 och buss 155, 197, 517, 518 och 567 stannar inte vid Akalla sedan 2014-11-12 kl 12:20 på grund av vägarbete.
Upprepning nummer 2 av störning 1.
Citat
-----Störning 4----------------------------------------
Blåbuss 178
Indragen hållplats
2014-10-29, 10:00
Blåbuss 178 stannar inte vid Veddesta centrum från och med 2014-10-29 på grund av underhållsarbete.
Detta beräknas pågå till och med 2015-02-28.
Bra och saklig men man skulle kunna önska sig att slutdatumet var samma som det som anges på displayerna inne i 178:an nämligen 15-01-31 (ja SL anger datumet på det sättet i bussarna)
Citat
-----Störning 5----------------------------------------
Blåbuss 178
Hållplats Kontovägen flyttad
2014-10-29, 09:58
Hållplats Kontovägen är flyttad till Nettovägen för blåbuss 178 från och med 2014-10-29 på grund av underhållsarbete.
Detta planeras pågå till och med 2015-02-28.
Nu råkar det finnas en hållplats i Veddesta som heter Nettovägen och och ligger på Nettovägen, men vid den hållplatsen stannar inte 178:an utom den stannar vid en egen tillfällig hållplats på Nettovägen som ligger vid korsningen med Viksjöleden ca 300m bort.
Citat
-----Störning 6----------------------------------------
Blåbuss 178
Hållplats Akalla flyttad
2014-09-08, 10:13
Hållplats Akalla är flyttad till hållplats B för blåbuss 178 mot Jakobsbergs station från och med 2014-09-11 på grund av framkomlighetsproblem.
Detta planeras pågå till och med 2014-11-30.
Med tanke på att hållplatsen är indragen är det kanske lite överflödigt att få veta att, om hållplatsen inte vore indragen skulle bussen inte gå från ordinarie hållplats i terminalen utan från hållplats B. Sådan information kan ju få folk att tro att bussen faktiskt stannar vid hållplats B i Akalla-terminalen
Jag tycket det här exemplet ovan belyser ett problem, vad är SL's minimistandard när det gäller att ge relevant och saklig information till sina resenärer. Det här var inga akuta händelser utom sådana som kommer att inträffa och sådana som pågår över lång tid.
Det är väl så numera att entreprenörerna själva anger den information man vill få publicerad? SL själva har knappast något med det att göra längre. Kundtjänsten vidarebefordrar i stort sett bara den information som entreprenörerna redan angivit. Keolis har en hel avdelning som ägnar sig åt sådant här och jag misstänker att det är likadant hos de andra operatörerna.
Här gäller det ju även att lokal info tas omhand. Nu vet jag inte hur rutinerna för störningsinformation hos någon av de tre större SL-bussoperatörerna ser ut, men om en sådan avdelning blir för centraliserad kan det ju finnas risk att viktig info (som i exempeln ovan) inte tas med. Hur det verkligen ser ut på ställen som på Nettovägen, längst ner på Torö, ute på de västra Mälaröarna, uppe i Norrbyggeby, samt uppe på Singö kanske inte alla som arbetar med störningsinformation själva har upplevt.