(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/6460471Slu-B_zps0d50fb17.jpg)
DWZ 445 - Keolis 7095 från blå till röd och XDC 777 Keolis 6460 från röd till blå.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/3842474Slu-B_zpse51597b3.jpg)
WXE 086 - Keolis 3842. Första B9S i 38xx-serien i blått.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_6433_Slussen_20141115_zps28ca61c0.jpg)
Tack för dessa trevliga bilder och för uppgifterna! Aha, så 38xx-vagnarna i Björknäs ska bli stomlinjeblå. Såg 3837 och 3840 igår och de var mycket riktigt fortfarande röda.
Bifogar en bild på Keolis 6433 som verkar vara nylackerad i stomlinjeblått. Eller så har den varit blå hela tiden och bara blivit rekonditionerad. Har du uppgifter om vilka Björknäsvagnar som ska växla färgsättning?
6433 var redan tidigare blå. Det verkar vara vagnarna 3842, 6454, 6457, 6458, 6460, 6462 och 6463 som blivit blå (eller är det någon av dessa som var blå redan tidigare?) som ersättning för 7091-7093, 7095-7098 som blivit röda.
Citat från: Måns Johannesson skrivet 16 november 2014, 18:44:51 PM
6433 var redan tidigare blå. Det verkar vara vagnarna 3842, 6454, 6457, 6458, 6460, 6462 och 6463 som blivit blå (eller är det någon av dessa som var blå redan tidigare?) som ersättning för 7091-7093, 7095-7098 som blivit röda.
De uppräknade Volvobussarna var tidigare röda. Sålunda har sju MAN bytt färg med sju Volvo. Och fler vagnar verkar inte komma i fråga.
Citat från: Hobgoblin skrivet 16 november 2014, 19:06:48 PM
De uppräknade Volvobussarna var tidigare röda. Sålunda har sju MAN bytt färg med sju Volvo. Och fler vagnar verkar inte komma i fråga.
Varför detta pengaslöseri?
Citat från: Buss-busen skrivet 16 november 2014, 21:16:45 PM
Varför detta pengaslöseri?
Har väl med medelåldern att göra antar jag, det är ju operatörens kostnad, alternativet kan ju istället vara nyinvesteringar
Har för mig att Fredrik Gelin skrev något om gasåttagandekrav men kan minnas fel.
Citat från: Måns Johannesson skrivet 16 november 2014, 18:44:51 PM
6433 var redan tidigare blå. Det verkar vara vagnarna 3842, 6454, 6457, 6458, 6460, 6462 och 6463 som blivit blå (eller är det någon av dessa som var blå redan tidigare?) som ersättning för 7091-7093, 7095-7098 som blivit röda.
Tack för uppgifterna!
Citat från: Hobgoblin skrivet 16 november 2014, 19:06:48 PM
De uppräknade Volvobussarna var tidigare röda. Sålunda har sju MAN bytt färg med sju Volvo. Och fler vagnar verkar inte komma i fråga.
Tack!
Citat från: Buss-busen skrivet 16 november 2014, 21:16:45 PM
Varför detta pengaslöseri?
"Pengaslöseriet" beror som Micke skriver på ändrade gasförbrukningskrav.
Någon nyinvestering kan knappast bli aktuell då både B9:orna och MAN-bussarna i Nacka/Värmdös trafikavtal inte kan flyttas utan SLs medgivande och inte avyttras eftersom de finansieras av SL.
Lösningen för Keolis del blev således att lacka om ett antal bussar för att få rätt busstyp på rätt linjer i förhållande till behovet samt rusta upp B9:orna så de håller avtalsperioden ut.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 november 2014, 11:43:33 AM
"Pengaslöseriet" beror som Micke skriver på ändrade gasförbrukningskrav.
Någon nyinvestering kan knappast bli aktuell då både B9:orna och MAN-bussarna i Nacka/Värmdös trafikavtal inte kan flyttas utan SLs medgivande och inte avyttras eftersom de finansieras av SL.
Lösningen för Keolis del blev således att lacka om ett antal bussar för att få rätt busstyp på rätt linjer i förhållande till behovet samt rusta upp B9:orna så de håller avtalsperioden ut.
//Fredrik
Ändrade förbrukningskrav under pågående avtal torde i a f innebära att SLL får ta kostnaderna genom ett tilläggsavtal antar jag.
SL borde ha tagit efter Berlin och lagt till ett M framför linjenumret (M för Metro, d.v.s. kör buss tänk tunnelbana). Berlin har även spårvagnar med ett M framför linjenumret.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 november 2014, 12:06:32 PM
Ändrade förbrukningskrav under pågående avtal torde i a f innebära att SLL får ta kostnaderna genom ett tilläggsavtal antar jag.
Visst är det ett tilläggsavtal, men det är en s.k. win-to-win-överenskommelse. Keolis får dispens från biogaskravet till viss del (bland annat beroende på förseningarna av Charlottendal) och får disponera gasen fritt mellan avtalen. Man slipper köra på etanol och bygger om bussarna på egen bekostnad, Samtidigt har Keolis rekonditionering av B9:s kompenserats av att man får höja medelåldern i Nacka/Värmdö till 10 år, samt att Keolis mot att man får köra på biodiesel istället, är beredd att stå för finansiering av resterande bussar under avtalstiden och att alla ska gå på förnyelsebar energi.
Så även om blåbussomlackeringen kostar, är det en vinst både för Keolis och SLL.
Citat från: Lars_L skrivet 17 november 2014, 13:39:30 PM
Visst är det ett tilläggsavtal, men det är en s.k. win-to-win-överenskommelse. Keolis får dispens från biogaskravet till viss del (bland annat beroende på förseningarna av Charlottendal) och får disponera gasen fritt mellan avtalen. Man slipper köra på etanol och bygger om bussarna på egen bekostnad, Samtidigt har Keolis rekonditionering av B9:s kompenserats av att man får höja medelåldern i Nacka/Värmdö till 10 år, samt att Keolis mot att man får köra på biodiesel istället, är beredd att stå för finansiering av resterande bussar under avtalstiden och att alla ska gå på förnyelsebar energi.
Så även om blåbussomlackeringen kostar, är det en vinst både för Keolis och SLL.
Är det en vinst även ur miljösynpunkt?
Citat från: Walter skrivet 17 november 2014, 13:58:01 PM
Är det en vinst även ur miljösynpunkt?
Det är en direkt miljövinst såtillvida att Keolis därmed går med på att alla bussar kör på förnyelsebart bränsle redan från januari 2015, vilket är en direkt milöjvinst. Men sedan är det ju en oerhört komplex bild att bedöma vilket miljöbränsle som är bäst etc. Etanol försvinner ju - vilket anses mindre effektivt och därmed sämre än biodiesel ur miljösynpunkt. Sedan beror det ju på även hur biodiesel framställs. Man talar både när det gäller etanol och biodiesel om indirekt markanvändning (alltså att det i sig att vi använder odlingsmark till att producera bränslen leder till att mer odlingsmark måste tas i anspråk och därmed att skog som binder koldioxiden försvinner) - men dispensen från biogas här är ju främst för att depåerna och direktgasledningarna försenats. Då är ju alternativet att frakta gasen med lastbil till depåerna och då är nog inte biodiesel så mycket sämre. Så, troligen en miljövinst i slutändan.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 november 2014, 11:43:33 AM
"Pengaslöseriet" beror som Micke skriver på ändrade gasförbrukningskrav.
Någon nyinvestering kan knappast bli aktuell då både B9:orna och MAN-bussarna i Nacka/Värmdös trafikavtal inte kan flyttas utan SLs medgivande och inte avyttras eftersom de finansieras av SL.
Lösningen för Keolis del blev således att lacka om ett antal bussar för att få rätt busstyp på rätt linjer i förhållande till behovet samt rusta upp B9:orna så de håller avtalsperioden ut.
//Fredrik
Trängselbussarna fyller 10 år nästa år, och avtalet på N/V borde vara 7 år till? betyder det att man kommer få köra med 17 år gamla bussar? huga....
Citat från: Lars_L skrivet 17 november 2014, 13:39:30 PM
. Man slipper köra på etanol och bygger om bussarna på egen bekostnad, Samtidigt har Keolis rekonditionering av B9:s kompenserats av att man får höja medelåldern i Nacka/Värmdö till 10 år, samt att Keolis mot att man får köra på biodiesel istället, är beredd att stå för finansiering av resterande bussar under avtalstiden och att alla ska gå på förnyelsebar energi.
Detta har jag missat, ska alla Scanior få nya Biodiesel motorer eller vad menas?
Citat från: homer skrivet 17 november 2014, 20:30:34 PM
Detta har jag missat, ska alla Scanior få nya Biodiesel motorer eller vad menas?
Behövs rimligen inte nya motorer, utan de ska konverteras till biodiesel. Keolis har rimligen gjort bedömningen tillsammans med Scania att det räcker med andra justeringar än att byta ut motorerna - annars skulle det - får jag förmoda - bli alldeles för dyrt.