(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H24KaSVaringr63Web_zps7785d62a.jpg)
H15 är försvunna från linje 33 sedan några månader och bl.a. H24 tar över som här vid Karolinska våren 1963.
Mvh Gunnar
****
Kul med en H24 i vänstertrafik.
Visst är det en annan stad, men det ser ut som ute i skogen ;)
Citat från: HJP skrivet 11 november 2014, 22:36:04 PM
****
Kul med en H24 i vänstertrafik.
Visst är det en annan stad, men det ser ut som ute i skogen ;)
Solna? Det är ju stan där jag föddes i det förra årtusendet. Faktiskt intill den aktuella hållplatsen men på den tiden gick det inga H24 i trafik där. Inte ens H15. :)
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 november 2014, 03:03:56 AM
Solna? Det är ju stan där jag föddes i det förra årtusendet. Faktiskt intill den aktuella hållplatsen men på den tiden gick det inga H24 i trafik där. Inte ens H15. :)
****
Förra årtusendet!
Hur många - historiskt sett - kan säga; "jag föddes i förra årtusendet"? ;)
Vad trafikerade Karolinska, när du kom till världen? Hur kom du hem?
Hej! Vi kanske sågs på bussen hem i det förra årtusendet, Ingwar! För min egen del såg jag dagens ljus i omgivningarna cirka dagen "D" under senaste världskriget, ScV 84/85 eller Volvo B50 och gengas kan man tänka! Hälsn. BengaB40
Bilden är ju lite oskarp (25 kronorskameran!) men det ska väl vara H24 5467.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 12 november 2014, 16:12:02 PM
Bilden är ju lite oskarp (25 kronorskameran!) men det ska väl vara H24 5467.
/Gunnar
****
Tack för vagnsnumret.
Inte farligt oskarp. Viktigare är att en 25-kronorskamera kunde åstadkomma värdefulla tidsdokument.
Jag hade också en 25-kronors, men den valde inte så här trevliga motiv.... ;)
Citat från: Gunnar D skrivet 12 november 2014, 16:12:02 PM
Bilden är ju lite oskarp (25 kronorskameran!) men det ska väl vara H24 5467.
/Gunnar
Slutade sina dagar på övningsfältet i Rosersberg.
Delar av den lever dock vidare i 5453!
Mr H
Citat från: HJP skrivet 12 november 2014, 09:20:24 AM
****
Förra årtusendet!
Hur många - historiskt sett - kan säga; "jag föddes i förra årtusendet"? ;)
Vad trafikerade Karolinska, när du kom till världen? Hur kom du hem?
Vad som trafikerade Karolinska när jag kom till världen? Tyvärr är minnet lite diffust av resan hem. Kommer inte ihåg om det var buss eller taxi som gällde. Och inte har jag någon jag kan fråga heller.
Citat från: BengaB40 skrivet 12 november 2014, 14:05:15 PM
Hej! Vi kanske sågs på bussen hem i det förra årtusendet, Ingwar! För min egen del såg jag dagens ljus i omgivningarna cirka dagen "D" under senaste världskriget, ScV 84/85 eller Volvo B50 och gengas kan man tänka! Hälsn. BengaB40
Nja, jag tog en tidigare buss än den du åkte med. Jag såg nattens ljus (född en kvart före midnatt) ett par veckor innan slaget om Stalingrad slutade med tyskt nederlag. Någonstans har jag en SS linjekarta från 1943, jag skall leta reda på den och kolla vilken linje som trafikerade aktuell hållplats de där åren. Det kan ju ha varit H8, de kom ju 1937. Eller kanske nedanstående vagntyp från Leyland. Kommer inte ihåg beteckningen på den.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/Oldie_zps043435cd.jpg)
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 november 2014, 17:02:21 PM
Eller kanske nedanstående vagntyp från Leyland. Kommer inte ihåg beteckningen på den.
****
Bussen på bilden, ville jag ha till H1, men det stämmer inte med vagnsnumret. H1 har vagnsnummer: A16069-16088, enligt vagnförteckningen ???
Citat från: Mr H skrivet 12 november 2014, 16:43:57 PM
Slutade sina dagar på övningsfältet i Rosersberg.
Delar av den lever dock vidare i 5453!
Mr H
Den första placeringen för 5467 var ju i Hornsberg men vilken var den sista?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 13 november 2014, 14:21:38 PM
Den första placeringen för 5467 var ju i Hornsberg men vilken var den sista?
/Gunnar
Lidingö länge men ev Hornsberg på slutet. Hamnade på Lidingö Hersbyholm från Nyboda i samband med nedläggningen av linje 20.
Mr H
Citat från: HJP skrivet 13 november 2014, 13:43:19 PM
****
Bussen på bilden, ville jag ha till H1, men det stämmer inte med vagnsnumret. H1 har vagnsnummer: A16069-16088, enligt vagnförteckningen ???
Den bussen var den första halvhyttaren i Stockholm och den försvann ur trafik innan "H"-beteckningarna kom i slutet av 40-talet.
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 november 2014, 15:30:31 PM
Den bussen var den första halvhyttaren i Stockholm och den försvann ur trafik innan "H"-beteckningarna kom i slutet av 40-talet.
****
Tack, det förklarar saken.
Citat från: Mr H skrivet 13 november 2014, 14:53:01 PM
Lidingö länge men ev Hornsberg på slutet. Hamnade på Lidingö Hersbyholm från Nyboda i samband med nedläggningen av linje 20.
Mr H
Ok, men jag är lite tveksam till tidpunkten när H24 lämnade Nyboda för annan placering. Inför att jag blev klar med bussförarutbildningen i mars 1971 så valde jag Nyboda mycket för att få köra Capitol. Men den enda H24 jag sedan såg där var 5485 som stod avställd utom när jag såg den i trafik i juli 1971. Sedan gick den visst sönder igen och försvann. Jag var med och transporterade Capitoler från Nyboda till Lidingö i juni 1971 men såg bara till H23 i flytten. H24 fick jag köra först i Huddinge sommaren 1972.
/Gunnar
Ja 5485 var väl sista H24 i Nyboda även om vagnmästarens vagntavla förhoppningsfullt visade att alla H24 var utlånade under en lång tid!
5485 kom väl dessutom tillbaka i en ytterligare omgång för trafik i Nyboda. På bilden har den dock klappat ihop totalt och ställts upp bakom verkstaden i Huddingegaraget.
Mr H
(http://i62.tinypic.com/ieou48.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 13 november 2014, 20:58:44 PM
5485 kom väl dessutom tillbaka i en ytterligare omgång för trafik i Nyboda. På bilden har den dock klappat ihop totalt och ställts upp bakom verkstaden i Huddingegaraget.
Mr H
5485 i Huga!! Som "tidpunktsnörd" undrar jag då när?? År 1973 är det knappast, placeringen av regplåten indikerar inte Huddinge, dessutom körde jag där t.o.m. augusti detta år och bilden andas vår/försommar.
Kan Mr H säga årtal?
Hmm...ser att detta är mitt inlägg nr 2000...
Mvh Gunnar
Har ingen datering av bilden men bussen var skrotfärdig när bilden togs. Motorn hade skurit.
Kanske den bärgats in till Huga för bedömning/reparation, kanske den stod där för att de skulle
plocka reservdelar till sina många andra H24. Den behöver ju inte ha gått i trafik i Huga. Även fast
det är ett klent indicium så bär ju inte frontskylten något spår av 700-skyltning.
Mr H
Bussgaraget.se har detta långa PDF-dokument på samtliga öden för H24, kanske det hjälper till med datering?
http://bussgaraget.se/pdf/H024-1.pdf
F ö tycker jag det mer ser ut som om 5485 står avställd i Handen på mr Hs bild, och då felar ju inte linjenumret?
Citat från: roggek skrivet 14 november 2014, 18:29:33 PM
Bussgaraget.se har detta långa PDF-dokument på samtliga öden för H24, kanske det hjälper till med datering?
http://bussgaraget.se/pdf/H024-1.pdf
Tackar för den länken, har haft dessa listor tidigare men förlorade dem på något sätt!
Om uppgifterna för 5485 stämmer så är det säkert i Huga 1973 som bilden togs. Vi vet ju sedan tidigare att Mr H var där i juni 1973 och plåtade 5451 vid rampen så det var nog vid samma tillfälle.
Mvh Gunnar
Fast det står också med frågetecken att den inte utrangerades utan reparerades och hamnade på Lidingö.
Jag tror faktiskt att jag har en bild på den på Lidingö! Ska kolla!
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 14 november 2014, 20:41:25 PM
Tackar för den länken, har haft dessa listor tidigare men förlorade dem på något sätt!
Om uppgifterna för 5485 stämmer så är det säkert i Huga 1973 som bilden togs. Vi vet ju sedan tidigare att Mr H var där i juni 1973 och plåtade 5451 vid rampen så det var nog vid samma tillfälle.
Mvh Gunnar
Jodå Huga är det och precis i "inryckningskurvan" men bussen står ju på ett inbackat sätt som också skulle kunna tyda på att
den lämnats med bärgare. Var väl ingen som normalt körde runt i den kurvan för egen maskin som gjorde sig den mödan!
Bärgaren har backat upp den där helt enkelt. Fantastiskt vad man kan få ut av en bild!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 15 november 2014, 10:08:06 AM
Jodå Huga är det och precis i "inryckningskurvan" men bussen står ju på ett inbackat sätt som också skulle kunna tyda på att
den lämnats med bärgare. Var väl ingen som normalt körde runt i den kurvan för egen maskin som gjorde sig den mödan!
Bärgaren har backat upp den där helt enkelt. Fantastiskt vad man kan få ut av en bild!
Mr H
Bra, då är det fastslaget! Den vägen gick jag ofta t/fr Tx men jag sov väl, har iaf inget minne av 5485 där. Men det är ju 41 år sedan!
Kul om det finns någon bild på 5485 från Lidingö, dessa listor är ambitiösa men dock inte helt invändningsfria.
Mvh Gunnar
Här är en bild på 5485 på Lidingö/AGA!
Bilden är tagen 9 oktober 1971. Jag har även en placeringslista
för Lidingö från mars 1972 där 5485 finns med.
Att 5485 skulle ha letat sig ut i trafik igen efter haveriet
som föregick besöket i Huga känns inte speciellt sannolikt.
Mekarna sa att en kolv tom hade slagit upp genom baksätet
(är det möjligt/skojade dem?)
Mr H
(http://i62.tinypic.com/2lk915j.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 15 november 2014, 21:14:24 PM
Här är en bild på 5485 på Lidingö/AGA!
Bilden är tagen 9 oktober 1971. Jag har även en placeringslista
för Lidingö från mars 1972 där 5485 finns med.
Att 5485 skulle ha letat sig ut i trafik igen efter haveriet
som föregick besöket i Huga känns inte speciellt sannolikt.
Mekarna sa att en kolv tom hade slagit upp genom baksätet
(är det möjligt/skojade dem?)
Mr H
Stiligt! Det var alltså till Lidingö 5485 kom efter Nyboda!
Enligt mina anteckningar som byggde på egna observationer stod 5485 avställd i Nyboda april-juli 1971. Var i trafik någon vecka i juli bl.a. på linje 130 och 141 (25/7) sedan pajade växellådan och 5485 fördes bort. Min sista chans att få köra H24 försvann då (trodde jag)! Men ett antal H23 fanns kvar i Nyboda ändå.
/Gunnar
Det kan ha varit så att 5485 ersatte 5457 som var den första H24 som gick till skrot. Den tillhörde Lidingö.
Mr H