Det har visst ryktats att nya bussar är beställda, och isåfall; vilka ersätter dessa?
Kan de vara dom äldsta 24- meterna?
Knappast, dessa körs avtalstiden ut
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 november 2014, 17:41:54 PM
Knappast, dessa körs avtalstiden ut
Borde, om jag inte har fel; falla för ålderskraven i miljözonen inom kort. Kanske ersätts 3874-3881, eller måhända hela ledbussflottan?
Citat från: Calle skrivet 11 november 2014, 21:21:12 PM
Borde, om jag inte har fel; falla för ålderskraven i miljözonen inom kort. Kanske ersätts 3874-3881, eller måhända hela ledbussflottan?
Nej dem faller inte för zonen, det har vi debatterat förut :-)
De får gå till 2020/Euro 5
Har svårt och tänka mig att hela ledbussflottan byts ut.. Skulle det kunna vara nya Expressbussar på ingång tro? För att kunna flytta över Solaris till andra linjer (iom utökning av trafiken på en del håll)
De tunga linjerna Rosa, 50 och 99 får alla ökad turtäthet i nästa tidtabell. Har inte sett några större neddragningar på andra Veolialinjer (att östra delen av 186:an försvinner sparar inte så många fordon), så det lär behövas fler fordon än man har nu?
//Jonas G
Skulle nog kunna vara så att det blir nya expressbussar i och med att Rosa kommer gå från Majorna och Frihamnen fr.o.m. tidtabellsskiftet.
Nu går Rosa endast från Frihamnen.
Kan det innebära fler Volvoboggis på Rosa-X? För de flesta (bortsett från Expresserna vs) står väl på Majorna?
Alla turer på Rosa förlängs till Snipen, ny linje 180 (Skintebo-Järntorget), och rätt kraftig utökning på både 50 och 99. Sen står det något om (en för mig oklar) ökning på linje 16 mellan Lindholmen och Nordstan. Men bortsett från att östra delen av 186 kapas av, så kortas linje 158 ner till Skintebo, vilket inte lär spara så många fordon.
Citat från: PauPut skrivet 16 november 2014, 22:45:08 PM
Skulle nog kunna vara så att det blir nya expressbussar i och med att Rosa kommer gå från Majorna och Frihamnen fr.o.m. tidtabellsskiftet.
Nu går Rosa endast från Frihamnen.
Även andra expressbusslinjer får nya turer. En sådan är Röd express som skall få flera tursatta fordon.
Troligen kommer bussar från 300/330 att gå endast till NE platsen och inte forsätta som röd express till Hisingen.
Körs av Nettbuss. Det är möjligt att även grön express (Nobina)ökar i turer eftersom alla exprssbusslinjer ökar.
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/6201-20141214-20150613-A6L.pdf röd
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/5213-20141214-20151212-A6L.pdf rosa
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/6205-20141214-20151212-A6L.pdf grön
Dessa utökningar gör väl dock ingen skillnad för antalet bussar hos Veolia? Det är ju varken Nettbuss eller Nobina som kör Rosa.
Något som vet något mer om detta?
Så här ligger det till för Veolias del i Göteborg när den nya tabellen går igång idag. Den trafikökning som blev nu i.o.m. den nya tidtabellen kommer inte att dra mer bussar än tidigare. Det är så att i den tidigare tabellen har det gått ett antal förstärkningsbussar (som inte har setts i tabellerna) på i första hand linjerna 50 och Rosa, men även liten del på linje 58 och 99. Denna trafik kommer att läggas in i den ordinarie trafiken, som ju utökas kraftigt, men slutresultatet blir att det tursätts samma antal bussar som innan.
Dock med ett stort men, nämligen att Norra Hamngatan inte blev klar (vilket kom besked om väldigt sent) vilket gör att det måste köras en separat linje 50X under denna tid för att få ihop det hela tidtabellsmässigt. Detta kommer att kräva ytterligare bussar, men dessa kommer att hyras in under den tid denna skall trafikeras, eftersom det inte finns behov av dessa bussar efter denna "nödlösning" inte trafikeras längre.
Tack för förklarande. Tråkigt att höra att det inte blev något nytt då
Citat från: Gunnar skrivet 14 december 2014, 18:04:17 PM
Så här ligger det till för Veolias del i Göteborg när den nya tabellen går igång idag. Den trafikökning som blev nu i.o.m. den nya tidtabellen kommer inte att dra mer bussar än tidigare. Det är så att i den tidigare tabellen har det gått ett antal förstärkningsbussar (som inte har setts i tabellerna) på i första hand linjerna 50 och Rosa, men även liten del på linje 58 och 99. Denna trafik kommer att läggas in i den ordinarie trafiken, som ju utökas kraftigt, men slutresultatet blir att det tursätts samma antal bussar som innan.
Dock med ett stort men, nämligen att Norra Hamngatan inte blev klar (vilket kom besked om väldigt sent) vilket gör att det måste köras en separat linje 50X under denna tid för att få ihop det hela tidtabellsmässigt. Detta kommer att kräva ytterligare bussar, men dessa kommer att hyras in under den tid denna skall trafikeras, eftersom det inte finns behov av dessa bussar efter denna "nödlösning" inte trafikeras längre.
Vet du möjligtvis vad man kommer hyra in?
Möjligt att jag kanske verkar dum, men varför måste man köra 50X för att få ihop tidtabellen bara för att Norra Hamngatan inte kan trafikeras?
Vad jag har hört så har Nettbuss fått fler bussar till/på röd express. Några (två st) har ställts av.(70338/355) eftersom dessa gått på röd express.Men bussar utifrån skall inte köra på röd express.
Såg senast idag att dom gamla grön express bussarna 700xrullar på röd!
Skulle tro terminal g bussar
Citat från: AdmirT skrivet 14 december 2014, 23:24:09 PM
Vet du möjligtvis vad man kommer hyra in?
Bussarna som hyrs in är från Terminal G. Vill minnas att de är åtta till antalet. Tar och kollar vilka bussar det är.