Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Walter skrivet 06 november 2014, 14:08:24 PM

Titel: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Walter skrivet 06 november 2014, 14:08:24 PM
http://www.sydsvenskan.se/malmo/sprickor-stoppar-malmobussar/ (http://www.sydsvenskan.se/malmo/sprickor-stoppar-malmobussar/)
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: AdmirT skrivet 06 november 2014, 14:12:15 PM
Bergkvaras Mercedesbussar som tidigare rullat i Lund rullar för tillfället i Malmö med Nobinanummer i 01xx-serien
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Walter skrivet 06 november 2014, 14:24:23 PM
Citat från: AdmirT skrivet 06 november 2014, 14:12:15 PM
Bergkvaras Mercedesbussar som tidigare rullat i Lund rullar för tillfället i Malmö med Nobinanummer i 01xx-serien

Och bilder och nummerförteckning kommer? 😉 mest förvånad över att det är just 7 st. Nobina köpte ju närmare 40 ledbussar inför trafikstarten och övertog några av samma modell från Veolia tidigare i år. På L34 brukar vagnarna från 2011 rulla. Kanske just dessa 7 har någon del spm härrör från samma leverans.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: AdmirT skrivet 06 november 2014, 14:50:29 PM
Citat från: Walter skrivet 06 november 2014, 14:24:23 PM
Och bilder och nummerförteckning kommer? 😉

Sjävklart! Så fort jag fått ordning på det :)
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Sundås skrivet 06 november 2014, 15:11:27 PM
Bergkvara måste ha tjänat lite på en del av de där bussarna. :) Först Lund, nu Malmö. Kanonläge för dem!
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Lars skrivet 14 november 2014, 23:55:03 PM
Kan detta ha något samband?
Sprickor på Volvobussar i Wroklaw Polen. Staden där Volvobussarna numera tillverkas.
Artikel på Polska
http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/3355763,kierowca-alarmuje-wroclawskie-autobusy-volvo-pekaja,id,t.html (http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/3355763,kierowca-alarmuje-wroclawskie-autobusy-volvo-pekaja,id,t.html)
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 november 2014, 11:30:24 AM
Blir väl så där när man skickar all tillverkning till låglöneländer, det får ju inte kosta något nuförtiden...
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Nico skrivet 15 november 2014, 11:44:47 AM
Mja, nu var väl inte heller de svensktillverkade bussarna på senare år (det var inte heller perfekt ens förr om åren) något under av kvalité eller tillförlitlighet. Att det ska vara så billigt som möjligt avgörs ju i sig inte egentligen av var något är tillverkat utan av hur en beställare väljer att göra. Det handlar ofta mer om att man får det man betalar för.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: mittlinje skrivet 15 november 2014, 11:51:29 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2014, 11:30:24 AM
Blir väl så där när man skickar all tillverkning till låglöneländer, det får ju inte kosta något nuförtiden...

Håller inte med, finns mycket som kommer från låglöneländer som är minst lika bra som "höglöneländer". Det handlar mer om kvalitet på material och yrkeskunskap. I detta ingår också kontrollformen av parametrarna där i vissa fall korruption är en farlig ingrediens.

För inte kan det väl vara så att de som arbetar är Norge är duktigare än oss svenskar? Deras lön är ju högre.  ??? ??? ???
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 15 november 2014, 20:10:25 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2014, 11:30:24 AM
Blir väl så där när man skickar all tillverkning till låglöneländer, det får ju inte kosta något nuförtiden...

Hur var kvaliteten på Volvos Säfflemodeller tillverkade i ett "höglöneland" under 80-, 90- och 00-talen då? Hur bra var OmniCityn? Nej, kvalitet går inte alltid hand i hand med löner och länder. Plus att vi svenskar absolut inte är bättre på allt, jämfört med invånarna i våra grannländer.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Jo skrivet 15 november 2014, 20:21:28 PM
Sen vet vi väl ännu inte ifall det är ett tillverknings eller konstruktionsfel. Om nu en hel modellserie är drabbad kanske det snarast är ett konstruktionsfel.

Sen vet jag inte vilka länder man har spridit ut utvecklingsverksamheten angående bussarna?


Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Cyklisten skrivet 15 november 2014, 22:03:20 PM
Jag har väl något att säga till här ;) Låglöneländer har inte mycket att göra med detta, då ingenjörer som har designat fordonen sitter knappast på fabriken i Wrocław och själva byggkvaliteten beror troligen inte på att lönen är lägre då det ändå inte är "vem som helst" som får komma in på fabriken och jobba, det behövs faktiskt en hel del kunskaper och erfarenhet för att bara börja där som en "hjälpande hand". Den sista svenska bussfabriken som stängdes häromåret hade ju också en del större och minde missar när det gäller byggkvaliteten. Men det är förstås inte bra för ekonomin att Volvo och Scania monteras utanför Sverige.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 november 2014, 22:15:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 15 november 2014, 20:10:25 PM
Hur var kvaliteten på Volvos Säfflemodeller tillverkade i ett "höglöneland" under 80-, 90- och 00-talen då? Hur bra var OmniCityn? Nej, kvalitet går inte alltid hand i hand med löner och länder. Plus att vi svenskar absolut inte är bättre på allt, jämfört med invånarna i våra grannländer.

Sprickor var ju en följetong med Säffle från 1970 och tiotals år framåt, 100 tals bussar fick förstärkningsplåtar fastnitade för att inte falla isär
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Leif D skrivet 16 november 2014, 19:30:53 PM
Ja detta handlar ju inte om dålig kvalité under tillverkningen, de skulle troligen ha hänt oavsett var bussarna är tillverkade.
Får man utmattningssprickor i konstruktionen, så finns det i princip två möjligheter.
- En för klen konstruktion, antingen genom beräkningsfel, eller felaktigt val av material.
- Ständigt och stor överbelastning under driften.
Vilket som är den mest troliga orsaken kan man ju inte alltid veta, men konstruktionsfel är nog det som ligger närmast till.

Kanske ska vi också påminna om den sk. "Combinoskandalen" inom spårvägsvärden, där ett stort antal Siemenstillverkade Combinovagnar , sprack sönder i tak och dörrbågar. Det konstaterades snart att konstruktionen hade brister och var för svag.
Detta blev en dyr historia för tillverkaren, som fick bygga om och förstärka flera hundra vagnar under ett antal år.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 november 2014, 19:44:37 PM
Citat från: Leif D skrivet 16 november 2014, 19:30:53 PM
Ja detta handlar ju inte om dålig kvalité under tillverkningen, de skulle troligen ha hänt oavsett var bussarna är tillverkade.
Får man utmattningssprickor i konstruktionen, så finns det i princip två möjligheter.
- En för klen konstruktion, antingen genom beräkningsfel, eller felaktigt val av material.
- Ständigt och stor överbelastning under driften.
Vilket som är den mest troliga orsaken kan man ju inte alltid veta, men konstruktionsfel är nog det som ligger närmast till.

Kanske ska vi också påminna om den sk. "Combinoskandalen" inom spårvägsvärden, där ett stort antal Siemenstillverkade Combinovagnar , sprack sönder i tak och dörrbågar. Det konstaterades snart att konstruktionen hade brister och var för svag.
Detta blev en dyr historia för tillverkaren, som fick bygga om och förstärka flera hundra vagnar under ett antal år.

Vad gäller Säfflekonstruktionerna under -70 o-80 talet var det en kombination av klen konstruktion (material) och långvarig överbelastning som ledde till problemen.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: danneh skrivet 16 november 2014, 22:55:54 PM
Om jag förstått det rätt så har väl både Veolia och GS Buss samma modell i Göteborg (och om jag minns rätt även i Eskilstuna (Veolia))? Har inte hört om något liknande här, så vad kan det vara isf?
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Walter skrivet 17 november 2014, 13:59:54 PM
Citat från: danneh skrivet 16 november 2014, 22:55:54 PM
Om jag förstått det rätt så har väl både Veolia och GS Buss samma modell i Göteborg (och om jag minns rätt även i Eskilstuna (Veolia))? Har inte hört om något liknande här, så vad kan det vara isf?

Modellen i sig är mycket vanlig. Nobina i Malmö har mer än 50st totalt så felet berör inte alla individer utan endast ett fåtal hittills. Endast 7st är ju stoppade i Malmö.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: groenis skrivet 17 november 2014, 18:32:46 PM
Jag jämför detta med Mercedes fabriken som -01 fick problem med en svetsrobot som gjorde fönsterbågen till vänster bakdörr på
E klassen sedaner , svetsen såg normal ut vid kontrollen men hade inte "bränt" igenom som den skulle.

Där lokaliserades första till sista produktionsnumret för åtgärd , troligen gör man samma sak här då det verkar vara en produktionsmiss.

/Lennart
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 november 2014, 18:45:21 PM
Ja är det en produktionsmiss är det enkelt om det bara berör ett litet antal individer, är det ett konstruktionsfel eller materialfel tillsammans med hård användning kan felet mkt väl ni visa sig på ett fåtal individer men i slutänden alla ha samma svaghet.

Att just Malmöbussar skulle drabbas först är inte direkt märkligt isåfall, just Malmös tätortstrafik lär vara en av de värsta miljöer i Europa för bussar, man kan ju redan se slitaget på vanHool:erna till stor del orsakat av hård trafikmiljö
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Esbjörn skrivet 17 november 2014, 20:33:41 PM
Om bilden i Sydsvenskan visar rätt busstyp så handlar det om Volvo B9LA 7500.
Dessa är väl byggda i Säffle?
Enligt Svensk Busshistoria finns 46st i Sverige.
Veolia > Nobina i Malmö, Veolia i Kristianstad. Någon fler stad???
Keolis hade ett antal i Stockholm som nu sålts till Svenska Neoplan.

I Gbg och Eskilstuna finns B9LA med 7700-kaross, dvs Polenbyggda.
I Gbg finns 7500 hos GS och Veolia, men med B9S-chassi.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Walter skrivet 17 november 2014, 20:52:43 PM
Citat från: Esbjörn skrivet 17 november 2014, 20:33:41 PM
Om bilden i Sydsvenskan visar rätt busstyp så handlar det om Volvo B9LA 7500.
Dessa är väl byggda i Säffle?
Enligt Svensk Busshistoria finns 46st i Sverige.
Veolia > Nobina i Malmö, Veolia i Kristianstad. Någon fler stad???
Keolis hade ett antal i Stockholm som nu sålts till Svenska Neoplan.

I Gbg och Eskilstuna finns B9LA med 7700-kaross, dvs Polenbyggda.
I Gbg finns 7500 hos GS och Veolia, men med B9S-chassi.

Jag tolkar det som att det gäller Vo B9LA 7700 och de är byggda i Polen. De B9LA/7500 man övertog från Veolia rullar fortfarande och då Skånetrafiken angav L34 som drabbad så är det de bussar Nobina satte in vid trafikstarten våren 2011. Dessa verkar enligt SBH vara den första leveransen i Sverige av denna modell om det kan ha betydelse.

Enligt SBH finns 95st i Sverige. Nobina Malmö, Veolia Göteborg, Veolia Sörmland, GS Göteborg, 
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Esbjörn skrivet 17 november 2014, 21:01:45 PM
Citat från: Walter skrivet 17 november 2014, 20:52:43 PM
Jag tolkar det som att det gäller Vo B9LA 7700 och de är byggda i Polen. De B9LA/7500 man övertog från Veolia rullar fortfarande och då Skånetrafiken angav L34 som drabbad så är det de bussar Nobina satte in vid trafikstarten våren 2011. Dessa verkar enligt SBH vara den första leveransen i Sverige av denna modell om det kan ha betydelse.

Enligt SBH finns 95st i Sverige. Nobina Malmö, Veolia Göteborg, Veolia Sörmland, GS Göteborg,

Oki. Tack för info.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 17 november 2014, 23:31:52 PM
Citat från: Esbjörn skrivet 17 november 2014, 20:33:41 PM
I Eskilstuna finns B9LA med 7700-kaross, dvs Polenbyggda.

Där finns också fem stycken Volvo B9LA 7500 som tidigare rullade i Linköping.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 17 november 2014, 23:41:47 PM
Citat från: Esbjörn skrivet 17 november 2014, 20:33:41 PM
I Gbg finns 7500 hos GS och Veolia, men med B9S-chassi.

GS har inga kvar längre men Terminal G har några stycken som köpts in begagnade från just GS.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: AdmirT skrivet 18 november 2014, 02:21:45 AM
Bussarna som det rör sig om är Volvo 7500 och det är följande individer:
2426
2427
2430
2431
2432
2433
2434

Dessa står nu hos Scania i Malmö och vad som skall göras med dessa har jag ingen aning om. Det sades tidigare att det var Volvo 7700 i fråga om och det trodde jag med då det i början handlade om "Linje 34", men nu är det bekräftat att så är INTE fallet utan det handlar om de f.d. Veoliabussarna som rullat alltför ofta med luckor som saknas.

Med vänlig hälsning,
Admir
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Walter skrivet 18 november 2014, 06:09:00 AM
Där ser man.  Ja då hade Esbjörn rätt. Dessa bussar rullar ju inte på L34 ovanliga fall.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 november 2014, 10:08:01 AM
Bussarna når 8 års ålder strax, det skulle jag vilja påstå är en ålder som nog är max för en sådan konstruktion i Malmötrafiken, gissningsvis går bussarna som väl inte ägs av Nobina utan av Skånetrafiken till skrot.

Det lär vara materialutmattning av liknande typ som på tidigare konstruktioner som är orsak till sprickorna, att kosta på en renovering är knappast ekonomiskt försvarbart.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Walter skrivet 18 november 2014, 20:18:50 PM
Dessa 7 beröda har haft Malmö som hemvist hela tiden. Hos Veolia hette den serien 3592-3600, 3618, 3619. De heter 2426-2436 hos Nobina.

Det finns fler vagnar av samma modell och årgång, fd Veolia 3620 och 3636-3639, nuvarande Nobina 2437, 2447-2450 men de började sin bana i Kristianstad men flyttades efter något år till Malmö.

Sedan finns även fd Veolia 3656-3659, Nobina 2438-2441 av samma modell som också rullat i Malmö hela tiden men de är två år yngre.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: AdmirT skrivet 18 november 2014, 20:48:06 PM
Citat från: Walter skrivet 18 november 2014, 20:18:50 PM
Dessa 7 beröda har haft Malmö som hemvist hela tiden. Hos Veolia hette den serien 3592-3600, 3618, 3619. De heter 2426-2436 hos Nobina.

Det finns fler vagnar av samma modell och årgång, fd Veolia 3620 och 3636-3639, nuvarande Nobina 2437, 2447-2450 men de började sin bana i Kristianstad men flyttades efter något år till Malmö.

Sedan finns även fd Veolia 3656-3659, Nobina 2438-2441 av samma modell som också rullat i Malmö hela tiden men de är två år yngre.

Glöm inte 3660 :)
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: AdmirT skrivet 25 november 2014, 00:43:13 AM
Senaste uppdateringen är att 11 bussar har denna typ av sprickor och det rör sig om f.d. Veoliabussarna 3592-3600, 3618 + 3619. Dessa bussar levererades först av alla andra Volvo 7500 i Malmö och då även Kristianstad. På Nobina har man beslutat att 7 av dessa skulles tas ur trafik och det är de bussar jag nämnt tidigare i denna tråd. Bussarna ska nu repareras och beräknas vara klara om 1-2 veckor.

Vad är det för sprickor då? Jo, det handlar om ramen runt dörrhålet som har drabbats. Ramen sitter fast, men har kommit ur position under alla dessa år och har genererat en spricka i taket.

Med vänlig hälsning,
Admir
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 november 2014, 15:02:16 PM
Citat från: AdmirT skrivet 25 november 2014, 00:43:13 AM
Senaste uppdateringen är att 11 bussar har denna typ av sprickor och det rör sig om f.d. Veoliabussarna 3592-3600, 3618 + 3619. Dessa bussar levererades först av alla andra Volvo 7500 i Malmö och då även Kristianstad. På Nobina har man beslutat att 7 av dessa skulles tas ur trafik och det är de bussar jag nämnt tidigare i denna tråd. Bussarna ska nu repareras och beräknas vara klara om 1-2 veckor.

Vad är det för sprickor då? Jo, det handlar om ramen runt dörrhålet som har drabbats. Ramen sitter fast, men har kommit ur position under alla dessa år och har genererat en spricka i taket.

Med vänlig hälsning,
Admir

Ja det är liknande skador som Säfflekarosser på -70 och -80 talet drabbades av, vilket föranledde förstärkningar i dörrhålen för att bussarna skulle hålla ihop.
Dock tycker jag nog att det är ekonomiskt tveksamt att reparera så passa gamla tätortsbussar, men det är väl Skånetrafiken som har beslutat om detta eller ägs bussarna av Nobina idag?
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 november 2014, 16:46:38 PM
Hur länge blir Citaro kvar??
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 25 november 2014, 16:59:54 PM
Tills bussarna är tillbaks dom som har sprickor ?
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: AdmirT skrivet 25 november 2014, 17:46:08 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 november 2014, 15:02:16 PM
Dock tycker jag nog att det är ekonomiskt tveksamt att reparera så passa gamla tätortsbussar, men det är väl Skånetrafiken som har beslutat om detta eller ägs bussarna av Nobina idag?

Det är Nobina som beslutat detta tillsammans med Volvo Bussar i Göteborg. Mycket märkligt tycker jag med då dessa bussar ska bytas ut om cirka två år.

Citat från: Bussmicke skrivet 25 november 2014, 16:46:38 PM
Hur länge blir Citaro kvar??

Cirka 1-2 veckor till så som läget ser ut idag men dessa kan få rulla på en längre tid
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: AdmirT skrivet 27 november 2014, 14:14:43 PM
Mercedesbussarna som Nobina lånat in är återlämnade till Bergkvarabuss idag 27/11. Tvättades igår och skyltningen plockades ner och de kördes till Bergkvara. Volvobussarna tänker man reparera en efter en och under tiden ska dessa rulla.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 27 november 2014, 17:12:45 PM


Citat från: AdmirT skrivet 25 november 2014, 17:46:08 PM
Det är Nobina som beslutat detta tillsammans med Volvo Bussar i Göteborg. Mycket märkligt tycker jag med då dessa bussar ska bytas ut om cirka två år.

Välkommen till bussbranschen där inget dylikt förvånar mig längre. Visserligen är två år lite väl lite, men jag har genom åren sett andra dyra renoveringar och påkostade omlackeringar av bussar som ska till skroten bara 3-4 år efteråt.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Cyklisten skrivet 27 november 2014, 18:00:53 PM
Vi kan ta Arrivas Malmöbussar som ett exempel. Helrekond 2007-2008, 2011 blev de avställda och slutligen skrotade. Men två år låter lite... kanske hittar dessa ett nytt hem efteråt.
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 27 november 2014, 23:23:13 PM
Tur man han fota dom åka med några Citaro var i Malmö sist då  :)
Titel: SV: Sprickor i Malmös bussar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 november 2014, 23:58:29 PM
Citat från: AdmirT skrivet 27 november 2014, 14:14:43 PM
Mercedesbussarna som Nobina lånat in är återlämnade till Bergkvarabuss idag 27/11. Tvättades igår och skyltningen plockades ner och de kördes till Bergkvara. Volvobussarna tänker man reparera en efter en och under tiden ska dessa rulla.
Det var snabba ryck,  tyvärr

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk