Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Dyna skrivet 26 oktober 2014, 15:51:22 PM

Titel: Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964
Skrivet av: Dyna skrivet 26 oktober 2014, 15:51:22 PM
Hej

Vi har en gammal (1964) Volvo B655 med D96 pannkaka motor (horisontellt orienterad motor). Det är en gammal Kållereds buss och i ganska ok projekttillstånd förutom motorn. För att vara uppriktig har vi inte ens testat att starta/dra runt motorn. Från vad som berättas för oss fick bussen läggas upp eftersom den andra ägaren inte använt tillräckligt frostskyddsvätska och därefter frös och sprack topplocken.

Vi har tre alternativ:
Mer om bussen om du vill läsa :). Det är en 1964 B655 med Hägglund & Söner kaross. Den användes med Kållereds Bussarna, som togs den i bruk 1964 och från vad jag kan räkna ut användes fram till och med 1978 eller så. Det var en stadsbuss i huvudsak, på sträckan Kållered till Göteborg (Heden).

Här är en av Kållereds buss körandes söder ut på Sten Sture Gatan där är korsar med Bohus Gatan. (Bilden är inte vår, men "Bengt H"  ). Vad jag ville visa är det ursprungliga färgen schemat med (uppifrån och ner) Silver, vinröd , orange, vinröd.

(http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/G27r.jpg) (http://s201.photobucket.com/user/dyona25/media/B655/B655small/G27r.jpg.html)


Här är en bild på våran buss när det fortfarande var i trafik (även här  "Bengt H" bild). Bilden måste tagits någon gång runt mitten av 70-talet på "Heden" bussterminalen - det har den nya typen av registrerings skylt och inte mycket kvar av den ursprungliga vinröda färgen längst ner.

(http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/ours2.jpg) (http://s201.photobucket.com/user/dyona25/media/B655/B655small/ours2.jpg.html)

Här är hur vi hittade henne, ser ganska hemskt ut, men är värre än det ser ut. Om hon inte skulle stå så här, ganska avskärmad från väder och vind tror jag att hon skulle varit ännu värre. Däcken fortfarande pumpade och vi har inte pumpa upp dem - vi var dock tvungna att gräva ut henne.

(http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140803_164536_small.jpg) (http://s201.photobucket.com/user/dyona25/media/B655/B655small/20140803_164536_small.jpg.html)

Bromsarna var fria tror det eller inte, och hon rullade väl på vägen hem,  styrhydraulcylinder behöver dock renoveras-bytas  eftersom det är rost på den del som är utsättas för väder och vind.  Detta begränsade hur skarp vänstersväng vi kunde ta;-). Visst kommer det att finnas massor av arbete och massor av skelettet måste nog bytas/lagas när nedre kaross plåten kommit av .

(http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140803_163336_small.jpg) (http://s201.photobucket.com/user/dyona25/media/B655/B655small/20140803_163336_small.jpg.html)




Här är två bilder efter massor av rengöring .

(http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140927_162021_small.jpg) (http://s201.photobucket.com/user/dyona25/media/B655/B655small/20140927_162021_small.jpg.html)

(http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140927_162042_small.jpg) (http://s201.photobucket.com/user/dyona25/media/B655/B655small/20140927_162042_small.jpg.html)


Här är interiören och förutom sätena är interiören relativt komplett. Det intressanta är att det är H&S höga ryggstöd turiststolar med integrerade nackstöd. Vi skulle dö för någon som kan tipsa oss var vi kan få tag på några fler säten av samma typ. Vi behöver inte nödvändigtvis en fullständig uppsättning  även om det vore trevligt, men åtminstone några fler så åtminstone främre delen av bussen kan bli en buss igen så att säga.

(http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140927_162110_small.jpg) (http://s201.photobucket.com/user/dyona25/media/B655/B655small/20140927_162110_small.jpg.html)

Några saker berättar för oss att bussbolaget använde detta som ett slags turistbuss. De självklara är de mer lyxiga stolar och att rullen har "TuristBuss" som en av destinationerna. Men det finns också  myggnäts typ rullgardiner på alla fönster (några av persienner är borta, men resterna finns där). Likaså finns det tre skjutbara takfönster och de har alla myggnäts typ rullgardiner. Det finns också ett extra bagageutrymme framför huvudbagageutrymmet. Detta bagageutrymme  är inte närvarande på någon av de andra H&S bussar som de hade från vad jag kan se.

Förutom sätena finns det några andra saker som saknas:
MVH Dyna
Titel: SV: Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 27 oktober 2014, 23:13:02 PM
Strongt jobbat så långt.
Men att byta till en modernare motor som THD100 kan bli knepigt. Den passar inte in utan vidare, det krävs en del ombyggnad, bl a annat för att den nyare motorn tar mera plats. En bekant till mig gjorde en sådan konversion och det var inte utan problem.
Titel: SV: Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964
Skrivet av: Bussmicke skrivet 31 oktober 2014, 12:01:26 PM
Oj,  Wow.  Är detta samma buss som bolaget hade som museibuss 1992?
I så fall såg den inte kul ut
Titel: SV: Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964
Skrivet av: Peter Öden skrivet 31 oktober 2014, 17:10:32 PM
Hej !

Den museibuss som Kålleredsbussarna hade var JHA 613 Volvo B 513 Skenninge från 1951.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964
Skrivet av: Dyna skrivet 10 november 2014, 12:25:29 PM
Hej

Fått tag i emblem or hatt hyllor, så nu kan främre delen bli buss lik. Gubben är från Göteborg så det är lite kul med en buss som har Göteborgs anknytning. Kylar på fyllning saknas fortfarande. Vi funderar fortfarade om att byta motorn en D100 är nyare och det är enklare att skaffa delar till.

MVH Dyna

Titel: SV: Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964
Skrivet av: yngrot skrivet 30 november 2014, 15:41:48 PM
Roligt att en Kålleredvagn blir kvar i livet även om den ser rätt bedrövligt ut ,, nr 4  fanns inte kvar när jag börja där 1977 .  Den påminner en del om nr 6  som oxå hade dessa höga ryggstöd.. 1977   fanns  9+14 som lite "finare" som användes på beställning.. Kommer oxå ihåg att 6 hade ett starkhornstuta på taket den var rätt kul använda  :D
Titel: SV: Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 november 2014, 20:57:23 PM
Vilket nummer hade museibussen som fanns kvar 1992?
Titel: SV: Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964
Skrivet av: yngrot skrivet 30 november 2014, 21:27:34 PM
Någon museibuss hörde jag inte talas om ..
Titel: SV: Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 december 2014, 19:02:50 PM
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/K/K%C3%A5lleredsbussarna/Museibuss/K%C3%A5lleredsbussarna+JHA613+K%C3%A5llered+920814.jpg/_img900.jpg)
Titel: SV: Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2014, 08:04:39 AM
JHA613 finns kvar och skall vara i gott skick hos en privatperson i Lindome.
Titel: SV: Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964
Skrivet av: yngrot skrivet 02 december 2014, 16:43:19 PM
Trevligt få se den på bild .. men Micke du får ändra bildtexten  detta garage är väl det de byggde i Rävekärr..
Titel: SV: Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 december 2014, 16:46:16 PM
Jag kanske inte visste att detta hette något annat på den tiden.
Tack för påpekandet.
Titel: SV: Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 06 januari 2015, 00:19:58 AM
Garaget som nu är inne på sin tredje användare (Keolis) efter Kålleredsbussarna och Göteborgs Spårvägar.
//Jonas