Veolia Eskilstuna får i veckan som kommer eller ev. veckan efter det en ny Scania Citywide LF ledbuss med gasdrift.
Bussen är en fältprovsbuss från Scania.
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A62926.jpg)
Nästa år ska det komma någon elhybridbuss på prov under ett par veckor också - vet du något om den?
Häftigt men jag kan inte säga att den var så snygg. Ser lite ut som en best. :)
Hur länge ska den rulla i Eskilstuna?
Finns det några City Wide som inte är fältprov idag, har för mig att Norrorts och Ekerös är det?
Svarar lite i en klump på det som frågats om bussen / modellen.
Vet tyvärr inget om kommande testbussar.
Vet ej heller hur länge den skall rulla i Eskilstuna
Ca 300 Citywide-bussar har byggts och levererats till kund, varav de allra flesta är direktbeställda av kund, och inte fältprov eller testbussar.
Dock vet jag inte riktigt vad Scania gör för fel eftersom man lyckas sälja in bussen på många marknader i många länder....förutom Sverige...
Norge och Danmark liksom Finland och Tyskland är de länder som har flest bussar idag i trafik. Till och med Belgien har ett 30-tal efter en order från Veolia De Liljn.
Till Sverige har det tyvärr bara levererats ett fåtal, varav de allra flesta är just fältprov och/eller testbussar....
Citat från: igel skrivet 25 oktober 2014, 17:43:17 PM
Finns det några City Wide som inte är fältprov idag, har för mig att Norrorts och Ekerös är det?
Kristian Larsson utanför Uppsala har 2 st dieseldrivna som rullat i ca ett år samt så har Nobina ett gäng gasbussar.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 oktober 2014, 22:33:14 PM
Kristian Larsson utanför Uppsala har 2 st dieseldrivna som rullat i ca ett år samt så har Nobina ett gäng gasbussar.
//Niclas
hum....var finns dom gasbussarna - får du gärna upplysa mig om så jag kan fota dom :)
Eller har dom byggt om de OmniLink-gasbussar man har till Citywide på sistone? :P
Däremot har man ju EN gasdriven Citywide i Helsingborg - 7050 - men några fler har man inte vad jag vet.
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 25 oktober 2014, 22:45:38 PM
hum....var finns dom gasbussarna - får du gärna upplysa mig om så jag kan fota dom :)
Eller har dom byggt om de OmniLink-gasbussar man har till Citywide på sistone? :P
Däremot har man ju EN gasdriven Citywide i Helsingborg - 7050 - men några fler har man inte vad jag vet.
Nobina 7053 rullar i Uppland och anges som CNG i SBH.
Citat från: Walter skrivet 25 oktober 2014, 23:11:57 PM
Nobina 7053 rullar i Uppland och anges som CNG i SBH.
Det är väl den som ersatte en som brann upp..?
Citat från: Fredde skrivet 25 oktober 2014, 23:27:02 PM
Det är väl den som ersatte en som brann upp..?
Ja det stämmer! Det var 7539 (en OmniLink) som brann upp och en ny buss fick köpas in som ersättning och det blev en Citywide LE gasbuss som så långt det var möjligt skulle likna de vanliga OmniLink gasbussar som redan finns.
Men som bland annat Ulf säger så tycks det i Sverige mest röra sig om just den här sortens enstaka leveranser. En ersatte en uppbränd OmniLink, andra är prototyper och liknande. De som Kristian Larsson kör med är ju bara 2 bussar som delvis varit lite av prov. Men det som alltså saknas i Sverige är större leveranser av Citywide vilket man bland annat har i Tyskland.
Men vad som är orsak till att Citywide blivit ovanlig i Sverige men desto vanligare i t ex Tyskland vågar jag inte säga.
Finns det inte en Citywide i Skåne också?
Citat från: Walter skrivet 25 oktober 2014, 23:11:57 PM
Nobina 7053 rullar i Uppland och anges som CNG i SBH.
Japp, denna 7053 är en gasbuss som rullar i Uppland.
//Niclas
Veolia Ystad ska få 9 Scania Citywide vet ej ner dom ska rulla.
http://phototrans.eu/1014,2602,8837.html
3 styck hos Söne Buss i Nossebro (RME), 3 styck hos Söne Trafik i Västervik (CNG) och 6 styck hos Jörlanda Buss och Taxi (trol. RME)
MVH Ingemar
Jag har pekat på detta tidigare, och får lov att göra det igen: Beställarna av nya fordon kanske söker något nytt och mer spännande från Scania? (kaross + interiörsmässigt finner jag det svårt att man missar CityWides extrema likheter med Omni-serien!)
Volvo exempelvis lyckades faktiskt få till något nytt med övergång från 8500 till 8900. Skall man vara kritisk, har Scania inte riktigt lyckats komma bort från OmniCity klass I:s introduktion i slutet av 90-talet... I mina ögon är CityWide = Omni klass III. OmniLink/OmniCity finns det å andra sidan gott om i vårt land, och som redan påpekats, ser man kanske därför inget behov av CityWide.
Så har väl Vartofta Buss några, vet inte om alla kör in till Falköping
Så få är det inte som rullar i Sverige - enl. Uffes egna sida är det 63 stycken reggade i Sverige - det är över en femtedel av alla som producerats och en betydande del sett till att Sverige är ett litet land - javisst, många är test/fätprovsbussar av dessa, men modellen är tämligen ny och det är få avtal i Sverige nu som kräver ett stort antal nybeställningar av bussar där CityWide kan passa in - räkna med att den blir betydligt vanligare då nya avtal ska sättas i kraft. Oroa er inte ;D
http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=citywide&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false
Just tankarna på taket känns det som om man hade kunnat utforma en aning snyggare.
/Merikarhu
Jag håller med Virtual, vi lär nog få se betydligt fler Citywide i framtiden, i de större avtal som upphandlats den senaste tiden har inte Scania kunnat konkurrera eller inte haft rätt produkt att erbjuda.
Just gasdriften har ju varit en avgörande faktor för stadstrafik och som marknaden ser ut idag har tillverkarna i princip delat upp marknaden mellan sig just med drivmedel som utgångspunkt.
Vill man ha gasdrift är det inte så många utom MAN som har en färdig produkt att erbjuda.
Hybriderna är ju väldigt heta i stadstrafik just nu, men i förorts- och/eller regiontrafik är inte dessa så lämpliga med nuvarande teknik, men även här misstänker jag att utvecklingen kommer att driva fram helt nya produkter framöver.
Vad gäller Scania Citywide så kan man givetvis tycka att den känns som en Omni, men mycket har hänt under skalet sedan Omnin introducerades strax före millenieskiftet.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 oktober 2014, 21:05:07 PM
Jag håller med Virtual, vi lär nog få se betydligt fler Citywide i framtiden, i de större avtal som upphandlats den senaste tiden har inte Scania kunnat konkurrera eller inte haft rätt produkt att erbjuda.
Just gasdriften har ju varit en avgörande faktor för stadstrafik och som marknaden ser ut idag har tillverkarna i princip delat upp marknaden mellan sig just med drivmedel som utgångspunkt.
Vill man ha gasdrift är det inte så många utom MAN som har en färdig produkt att erbjuda.
Hybriderna är ju väldigt heta i stadstrafik just nu, men i förorts- och/eller regiontrafik är inte dessa så lämpliga med nuvarande teknik, men även här misstänker jag att utvecklingen kommer att driva fram helt nya produkter framöver.
Vad gäller Scania Citywide så kan man givetvis tycka att den känns som en Omni, men mycket har hänt under skalet sedan Omnin introducerades strax före millenieskiftet.
//Fredrik
Det beror ju även på vilka som kontrakten tecknas med och vilken finansiering som man kan erbjuda, vissa åkare köper hellre Scania än andra. Scania har väl haft problem både med finansiering och bränsleförbrukning och det talar emot en del.
Jag hoppas på betydligt mer Scania framöver för MAN-dominansen idag är inte kul.
Jag tror att en annan sak som är avgörande är att förr var Volvo och Scania de inhemska busstillverkarna. Men så är det ju inte riktigt längre. Köper man Volvo eller Scania så är de tillverkade i Polen. Så därför blir det lika natrurligt att köpa MAN som Scania idag.
När det gäller Scania så var de äldre Omni med gamla fronten tillverkade i Sverige. Men om jag inte minns fel är de nyare Omni med gamla fronten tillverkade i Polen. Alla Omni med den nyare fronten borde alltså vara tillverkade i Polen. Vet i alla fall att samtliga Citywide är tillverkade i Polen.
Ja, men det är just detta som är Scanias problem - "Scania kunde inte erbjuda till den här upphandlingsomgången"
Varför är Scania alltid så hopplöst efter???
Nu hade man stora chanser att kunna sälja en bussmodell nu när det inför 2014 var så stora upphandlingar....av ca 1200 bussar som är nya...vad lyckades man med? ett 20-tal.
Vad gör Scania för fel? Att man inte hade produkten håller inte, för Citywide kan man få i låggolvsversioner och lågentréversioner så det hade räckt och blivit över lång väg.
Har man för dålig finansiering? Har man för dåliga avtal för inbytesbussar? Har man en dålig försäljningsorganisation i Sverige?
Att det finns 63 registrerade bussar i Sverige må vara hänt.
Men man kan knappast räkna test och expereimentbussarna.
Räknar man bort dessa och ser vilka som levererats DIREKT till kund som har beställt dom så blir det följande
2st 6x2 till Kristian Larsson
3st ledbussar till Arriva Stockholm
3st 4x2 gasbussar till Söne, Västervik
1st 4x2 Trelleborgs hamn
6st 6x2 till Jörlanda Buss
3st 6x2 till Söne buss, Stenkullen
1st 4x2 till Söne buss, Stenkullen
1st 6x2 till Nobina Uppland
6st 4x2 till Arriva Halmstad
3st 4x2 till Vartofta buss
1st 6x2 till Blåklintsbuss
1st ledbuss till Nobina Södertälje
= 31 bussar sedan modellen släpptes 2012!!....är det mycket tycker ni? Knappast.
2014 sålde tillverkarna vad jag har fått fram till min sida följande som jämförelse (stadsbussar & linjevagnar, men inte turistbussar medräknade):
Irisbus = 40
MAN = 225
Mercedes = 98
Setra = 1
Solaris = 65
VanHool = 15
VDL = 98
Volvo = 268
Tycker ni då att Scanias försäljning 2014 av sin stads och förorts/landsbygdsbuss på 21 sålda bussar är ett bra resultat för en tillverkare som verkar i Sverige?
Själv tycker jag det är uruselt och att Scania verkligen borde ta sig i kragen och se vad man gjort för fel - kanske försäljningsorganisationen behöver bytas ut?
Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Belgien har fler Citywide i trafik sålda till kund än vad Scania lyckats på sin "hemmamarknad" Sverige....
Ta ett annat exempel på när Scania är "efter".
Bussmässan som startar idag = står inte ett pip på Scanias svenska hemsidesdel - scania.se (inte förrän idag på morgonen kunde man se det på scania.se - när folk redan är på mässan)
Men när man surfar runt på de olika länderna så hittar man plötsligt en launch-sida för samarbetet med VanHool på scanias tyska sida, scania.de.
Och där nergrävt fick man plötsligt en länk till en stor sida om vad som skulle visas på Stockholmsmässan....skandal tycker jag snudd på!
Desssutom är deras marknadsföring av sina modeller urusel på nätet. "Vi har en buss som kan fås i olika längder och olika bränslen som är så bra så..."
Inget djupare om vilka motoralternativ, inga downloads, inga tekniska specifikationer, inga bilder förutom att man själv måste gräva upp dom ur Scanias imagebank tillsammans med lastbilarna.
Går man däremot in på italienska scania.it så hittar man ett helt koppel med specar för download på Citywide. Snacka om skillnad i försäljningsorganisationens tänk där jämfört med resten av Scania.
Titta på alla andra tillverkare som alla är ett föredöme på nätet jämfört med Scania.
Den som har hand om webbdelen för bussarna borde verkligen ta sig en funderare om sitt jobb tycker jag!
Som ni vet är jag stor Scania-vän, men jag är precis lika besviken på och kritisk till Scanias försäljning och marknadsföring av sina egna produkter som inte är ett dugg sämre än någon annan tillverkares.....
Jag har själv ofta fört fram dom här synpunkterna om marknadsföringen på nätet för de kontakter jag har och har haft på Scania men lyssna är inte Scanias starka sida....kanske inte heller på kunderna?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 oktober 2014, 00:17:36 AM
Jag tror att en annan sak som är avgörande är att förr var Volvo och Scania de inhemska busstillverkarna. Men så är det ju inte riktigt längre. Köper man Volvo eller Scania så är de tillverkade i Polen. Så därför blir det lika natrurligt att köpa MAN som Scania idag.
När det gäller Scania så var de äldre Omni med gamla fronten tillverkade i Sverige. Men om jag inte minns fel är de nyare Omni med gamla fronten tillverkade i Polen. Alla Omni med den nyare fronten borde alltså vara tillverkade i Polen. Vet i alla fall att samtliga Citywide är tillverkade i Polen.
Scanias omnimodell "nr1" är tillverkad blandat i Katrineholm, Silkeborg, Danmark, Angers, Frankrike och Slupsk, Polen.
Scanias omnimodell "nr2" är tillverkad blandat i Slupsk, Polen och St Petersburg, Ryssland
Scania Citywide är uteslutande tillverkad i Slupsk, Polen.
Alla produktionsorterna förutom Slupsk, Polen är nerlagda. Polenproduktionen är halverad ungefär jämfört med full kapacitet.
Kan ju som lite kuriosa klistra in det som står på Scanias hemsida:
Går man in på produkter och stadsbussar kan man kolla på Citywide och läsa följande text:
"Nya Scania Citywide är ett högutvecklat transportmedel – en mångsidig plattform för dagens explosiva urbana tillväxt, tuffa lagstiftning och skiftande förväntningar.
Plattformen Scania Citywide lämpar sig perfekt för allt från innerstadstrafik och förortstrafik till BRT-system. Det är en kostnadseffektiv lösning som ger både hög tillgänglighet och lägsta möjliga miljöpåverkan. Förarna uppskattar förarplatsen, som fått ny ergonomisk design, och passagerarna kan enkelt kliva på och av tack vare det smidiga flödet. Scania Citywide är det självklara valet för transportföretag som förväntar sig ett hundraprocentigt åtagande av en långsiktig partner som erbjuder kompletta lösningar.
Nya Scania Citywide – en lönsam och hållbar transportlösning när du ställs inför stadstrafikens utmaningar."
Sedan kan man kolla på "Lågentré"
Scania Citywide LE (lågentré) är en effektiv lösning, en högkapacitetsbuss som fungerar lika bra i stadstrafik som i förortstrafik. Flexibla layouter ger ett snabbt passagerarflöde med högre komfort och bättre sikt för dem som sitter längst bak.
Eller låggolv
Scania Citywide LF (hellåggolv) är avsedd för hektiska innerstadslinjer och har ett plant, hinderfritt golv genom hela bussen för optimalt passagerarflöde. Flexibla inredningsalternativ erbjuds för maximal kapacitet.
Så...sen var det klart!
Alltså...det är ju skrattretande.
Inga bilder, inga specar, inget om bränslen, inte ett dugg.
Visst - det finns en launch-site för Citywide som inte uppdaterats eller något sedan 2012 när modellen presenterades, men korta texter om dom olika alternativen knappast mer än vad som står ovan.
Men inga specar, inga motoralternativ, inga invändiga planer, inga downloads.
nja...
Tillägg Uffes inlägg 1: 1st till Nobina Skåne
Citat från: Bussmicke skrivet 28 oktober 2014, 10:36:01 AM
Tillägg Uffes inlägg 1: 1st till Nobina Skåne
7050? Men den är ju en provbuss och ingen kundbeställd
Okej, trodde det var kundbeställd
Citat från: Andreas91 skrivet 26 oktober 2014, 10:21:43 AM
Jag har pekat på detta tidigare, och får lov att göra det igen: Beställarna av nya fordon kanske söker något nytt och mer spännande från Scania? (kaross + interiörsmässigt finner jag det svårt att man missar CityWides extrema likheter med Omni-serien!)
Volvo exempelvis lyckades faktiskt få till något nytt med övergång från 8500 till 8900. Skall man vara kritisk, har Scania inte riktigt lyckats komma bort från OmniCity klass I:s introduktion i slutet av 90-talet... I mina ögon är CityWide = Omni klass III. OmniLink/OmniCity finns det å andra sidan gott om i vårt land, och som redan påpekats, ser man kanske därför inget behov av CityWide.
Jag tror inte att Volvos siffror beror på att de kommit med "något nytt", utan mestadels för att de har en duktig säljorganisation och kanske bl.a lyckats övertyga ekonomiansvariga hos bussbolagen att 8900 är den bra affär. För någon kvalitetsprodukt är den verkligen inte. :(
CityWide är väl i grunden samma konstruktion som OmniCity/Link? Dvs tredje versionen. På samma vis som att dagens Volvo 9700 i grunden fortfarande består av en Delta Star? Om än rejält modifierad och förändrad genom åren.
Jag använder ordet 'version' då jag inte vill använda ordet 'generation'. Detta då jag ser ett generationsskifte först när en helt ny modell tagits fram. Ungefär som att Setra finns i fem generationer: 100-500.
Hur ser det ut på löpande bandet numera? Har den sista OmniCityn/Linken tillverkats nu, eller tillverkas de ännu parallellt med CityWide? Om tillverkningen av OmniCity/Link lagts ner helt, så är det väl bara CityWide som finns kvar som alternativ? På samma vis som att Volvo 8500 är historia, och det är 8900 man nu får lov att köpa.
Eller spökar fortfarande Scanias gamla problem att den svenska försäljarorganisationen försöker pådyvla de svenska bussföretagen sin egen kaross framom de externa alternativen? Det har länge funnits viss irritation bland flera åkare att Scania i många år försökt "hålla tillbaka" (eller låta bli att marknadsföra) Lahti Scala, Irizar i4LE och OmniExpress LE m.fl för den svenska branschen, då de hellre verkat velat sälja enbart OmniLinkar.
Scania OmniLink och OmniCity går fortfarande att beställa till engelska marknaden.
Annars är den helt borta och ersatt av Citywide.
Visst är det en utvecklad Omni - men man behöver inte bara haka upp sig på att den är lik och "egentligen en Omni" som så många här gör.
Citywide har helt nya sidor med annan hållfasthet, en ny front, även om aktern är densamma.
Där det har hänt något är invändigt då det är en helt annan buss i ljusare material och rymligare än Omni var med sina mörkgrå paneler.
I mina inlägg ovan menar jag som slutsats att jag tycker det är oerhört synd att Scania inte kunnat hänga med och möta de utländska tillverkarna som varit storsäljare på svenska marknaden, när man nu har en buss som det inte är något som helst fel på.
Angående pådyvla. Nja...alltså - det är väl ingen som pådyvlar någon en buss vad jag vet. Man kan ju beställa det man vill ha, men då får man ju också betala för det.
Det är ju naturligt att man främst vill sälja sin egen produkt oavsett vilken tillverkare det än är, och skall man tvunget ha någon annan kaross av någon obegriplig anledning så blir det ju "enstakatillverkning" och därmed ett naturligt högre pris.
Scania har nog fortfarande ett väldigt bra rykte gällande chassin och drivlinor, men flexibiliteten bland olika karosser är det inte lika bra med. Att ett så starkt varumärke som Scania ligger såpass långt efter Volvo här i Sverige är ju underligt. Jag tror dock att du är inne på något när det gäller den svenska marknadsföringen. Eller snarare att marknadsföringen mer eller mindre går på sparlåga på hemmamarknaden. Kanske bl.a Volvo och MAN kan erbjuda bättre finansieringslösningar än Scania?
Jag tycker det är bra att man inte har så många karosseringsmöjligheter.
Du kanske missade att jag skrev att mer duttande med små karossörer blir ju priset dyrare för kunden oundvikligt.
Scania har ju på senare tid i hela sin bussverksamhet, inte bara i Sverige, begränsat och minskat ner antalet karossörer, och samarbetar numera med några få på varje marknad = land.
Det finns knappast någon anledning att erbjuda karosser som kanske bara säljs i några fåtal exemplar, utan bättre att koncentrera sig på att få ner priset till kund....
Jag förstår hur du menar, men externa karosser på Scaniachassin tillverkas/tillverkades ju redan för marknaderna i andra EU-länder. Bl.a Irizar, VanHool och dåvarande Lahti. De finns/fanns således redan, men togs inte gärna hit till Sverige.
Här är en trevlig i4 på Scaniachassi, som jag absolut skulle föredra framför en OmniExpress.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/09/Jacksons_Coaches_YN08MPO_%288805081466%29.jpg/800px-Jacksons_Coaches_YN08MPO_%288805081466%29.jpg)
Från: http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Irizar_i4 (http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Irizar_i4)
Och här är t.ex en i4LE med Volvochassi som jag helt klart skulle föredra framför en 8900.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/27/Irizar_i4.jpg/800px-Irizar_i4.jpg)
Från: http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Irizar_i4LE (http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Irizar_i4LE)
I4:an har jag för mig såldes av Rex Knorr (!) när han introducerade Beulas till Sverige eftersom Beulas då inte hade någon passande modell i det segmentet (Skol- och linjetrafik).
När det gäller Van Hool var det väl som Uffe sade, man ville sälja sina egna produkter till bättre priser och eftersom Van Hool var en tuff konkurrent till Irizar PB och Omni Express var det väl inte så konstigt att man inte vill gynna konkurrenten?
Dock har Scania levererat chassin till tillverkare som kompletterat Scanias egna sortiment, t ex dubbeldäckare, så helt oresonliga kan de ju inte ha varit.
Irritationen var ganska stor i Norge minns jag när Volvo stängde dörren för andra chassitillverkare att erbjuda Carrus karosser.
Under sena 90-talet sålde både Scania och Mercedes en hel del Carrus, men när Volvo uteslöt andra chassitillverkare fick Scania hitta något nytt att erbjuda och eftersom man då inte hade någon egen turistbuss att erbjuda försökte Scania sälja in Irizars Century som ersättare för Carrus 502 och 602 men det gick inte så bra.
Mercedes hade ju Travegon och Tourismon att erbjuda men inte heller dessa verkade duga åt Norrmännen till en början, men sålde bättre än Scania då de enligt Norrmännen hade bättre drivlina och pålitligare bussar än Scania och Irizar.
Detta är ett sådant exempel som Uffe nämner, här hade Scania en väl etablerad marknad, men lyckades sabotera den då man inte hade någon bra produkt att erbjuda vid rätt tidpunkt.
Idag verkar Norrmännen ha anpassat sig till Centuryn och köper denna i en "Nordisk version" vad jag förstår, men att Volvo skulle stänga ute andra från Carrus kom väl knappast som någon nyhet...
//Fredrik
Nej, självklart är det inga nyheter eller konstigheter att tillverkarna vill främja sina helt egna produkter. Men det är tråkigt när dessa företag istället tappar marknadsandelar till konkurrenter pga att åkarna reagerar kraftigt negativt då man tar bort chassi/karosskombinationer som de länge köpt, och gillat.
När åkarna hellre köper t.ex VDL eller Mercedes pga att det t.ex inte går att få en Carrus- eller Irizarkaross på en Scaniaplatta, då har man tyvärr misslyckas.
Men Erik, du är helt fel ute i ditt resonemang.
Det där är ett gammalt tänk som inte alls finns längre.
Det har inte ett dugg med att göra att man inte kan få saker på vissa chassier eller inte idag varför man köper en helt annan produkt som exempelvis VDL.
Verkar som att man måste förtydliga ännu mer hur marknaden fungerar för dig tyvärr...
Alltså...när man köper en buss idag är det flera faktorer som spelar in.
Främst är det såklart priset, men i priset ingår även en helhetsbild som bränsleförbrukning, serviceåtagande, verkstädernas placering i förhållande till bussföretagets placering.
Även saker som hur bra finansieringsavtal leverantören har, eller hur bra leverantören kan uppfylla länsbolagets krav som ibland kan vara ganska smala och nästan ämnade för en särskild busstyp.
Även hur bra inbytesmöjligheter och återtagande av bussar man måste göra sig av med spelar väldigt stor roll, ibland nästan uteslutande för att inte stå med en jättekostnad för bussar man inte kan bli av med till vettiga villkor.
Dessutom numera är ju vissa bolag delägare i generalagenter, varför man av naturliga skäl köper dessa, som tex Sambus ägande i VDL-importören.
Nostalgi och vilja att köpa en speciell kaross är något som fungerade på det glada 80 och 90-talet men inget som finns kvar idag.
De större företagen tex har ju utländskt ägande, och är inte ett dugg nostalgiska utan tittar på priser och helheltslösningar.
Så fungerar det alla gånger även ner i de mindre bolagen, man måste ju trots allt ha bra villkor även för dom.
Nu pratar jag om linjetrafikbussar. För enstaka turistbussar så kan det mycket väl vara nostalgi och att man kör på med beprövade märken som man haft innan såklart.
Men absolut inte med busstyper som Scania Citywide etc.
Jodå, det tänket finns visst kvar på flera håll, framför allt på mindre företag. Men jag ser det inte som min uppgift att framföra dina argument till dem som än idag resonerar så. Hur de största koncernerna resonerar är jag inte särskilt intresserad av.
Scania skryter att man när man får kontrakt att man är bränslesnålast och bästa servicen m.m. och billigast, men det gäller tydligen inte i Sverige.
Jag undrar. Scania sade upp en några externa karrostillverkare för att de hade dåliga erfarenheter dom.
Jag undrar vilka som är kvar som karosstillverkare?
Hur är det med Belaus? finns dom kvar hos Scania? För alla Belaus som har sålts på senare tid har MANs motor m.m.
Staffan S skrev att Scania inte kunde frångå sina karosstillverkare (vanHool m.m.) ifråga om Belaus skrev han att dom stod för hög kvallite.
Men MAN kan tydligen det när man har Neoman.
Jag tror att Sune Larsson gillar Scania eftersom han köper Scania mest, men nu har han köpt MAN är det för att Scania inte vill lverera?
Detta är mina tankar hit och dit jag hoppas på svar av någon, kanske Uffe
Hälsn. Lasse
Lasse i Bdn:
Du har ju redan fått svar på dina frågor här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,63299.msg446258.html#msg446258
Där återfinns också det du citerar från mig i sitt rätta sammanhang.