(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_5395_Nybroplan_20141020_zpsddf53110.jpg)
Här kommer några bilder på de två MAN-ledbussvarianter som trafikerar linje 76 på vardagar. Först Keolis 5395 mot Frihamnen.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_5397_Nybroplan_20141020_zps90b2904b.jpg)
Sedan Keolis 5397 mot Ropsten. Båda dessa tillhör den äldre MAN-varianten i Stockholms innerstad. Båda var tidigare stomlinjeblå, men lackerades om inför höstens trafikstart.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_7148_Nybroplan_20141020_zps287c2c95.jpg)
Slutligen en av de nya röda MAN-ledvagnarna, Keolis 7148 mot Norra Hammarbyhamnen.
Flertalet av MAN-ledvagnarna i 71xx-serien i innerstan är annars stomlinjeblå.
Ska man vara petig så, om jag inte mins fel nu, Fredrik Gelin/Ted S får gärna rätta här, folierades/tejpades en del bussar istf. att lackeras om.
Citat från: Bussmicke skrivet 21 oktober 2014, 09:00:05 AM
Ska man vara petig så, om jag inte mins fel nu, Fredrik Gelin/Ted S får gärna rätta här, folierades/tejpades en del bussar istf. att lackeras om.
Det är helt sant. Låter bara bättre att prata om "omlackering" än "tejpning". ;)
Kunde skrivit "ny färgsättning". Tror att det numera i samtliga fall handlar om tejpning vad gäller bussarna i SL-trafiken.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 oktober 2014, 09:35:23 AM
Det är helt sant. Låter bara bättre att prata om "omlackering" än "tejpning". ;)
Kunde skrivit "ny färgsättning". Tror att det numera i samtliga fall handlar om tejpning vad gäller bussarna i SL-trafiken.
Grejen är om jag fattat det är att några är omlackade, andra tejpade.
Låter lite märkligt att tala om olika "generationer" då dem till det yttre ser i stort sett likadana ut för ett otränat öga. Med undantag för vissa små detaljer.
Citat från: Bussmicke skrivet 21 oktober 2014, 10:11:32 AM
Grejen är om jag fattat det är att några är omlackade, andra tejpade.
Ok. Det är nog som du säger, att Ted har bättre koll på detta.
Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2014, 11:47:41 AM
Låter lite märkligt att tala om olika "generationer" då dem till det yttre ser i stort sett likadana ut för ett otränat öga. Med undantag för vissa små detaljer.
Den ena är efterföljare till den andra och det skiljer tio år mellan just dessa exemplar.
MAN NG313 CNG (5395/5397) och MAN A23 CNG (7148).
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 oktober 2014, 14:11:00 PM
Den ena är efterföljare till den andra och det skiljer tio år mellan just dessa exemplar.
MAN NG313 CNG (5395/5397) och MAN A23 CNG (7148).
Vad är skillnaden mellan de bägge? Nykonstruerad kaross och/eller chassi?
Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2014, 16:25:09 PM
Vad är skillnaden mellan de bägge? Nykonstruerad kaross och/eller chassi?
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_4050_Odengatan_Sveav_20141022_zps518ff10a.jpg)
Hej,
Jag får lämna den förklaringen till någon som har djupare kunskaper om dessa MAN-bussar.
Passar på att visa en bild på en annan variant MAN-buss (samma generation som 7148) i Stockholms innerstadstrafik, Keolis 4050. Det handlar om biodieselvarianten. 7148 har biogas.