Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Wetjo skrivet 18 oktober 2014, 12:32:43 PM

Titel: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Wetjo skrivet 18 oktober 2014, 12:32:43 PM
Mötte fem etanolledbussar i går eftermiddag.
Dom var på väg från Falun...
Enligt mina källor är bussarna sålda till ett tyskt företag som restaurerar etanolmotorer.
Resten blir skrot. Tydligen brist på såna utbytesmotorer...
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 18 oktober 2014, 12:36:47 PM
Ja, det är ont om renoverade utbytesmotorer, Keolis håller på med ett omfattande utbytesprogram i Nyboda just nu, men det är ju fler operatörer som kör med etanolbussar och eftersom de flesta är levererade ungefär samtidigt börjar det väl bli dags att byta dessa nu.
//Fredrik
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 oktober 2014, 18:34:34 PM
Trodde att en motor höll hela bussens livslängd.

Efter hur länge byter man motor på en etalnol resp. Dieselbuss?
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: igel skrivet 18 oktober 2014, 18:35:53 PM
Är det inte möjligt att byta etanolmotorerna mot motorer avsedda att gå på Diesel/RME. Det verkar i SL området vara ganska få nyanskaffningar av etanolbussar.
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 oktober 2014, 18:55:20 PM
Citat från: igel skrivet 18 oktober 2014, 18:35:53 PM
Är det inte möjligt att byta etanolmotorerna mot motorer avsedda att gå på Diesel/RME. Det verkar i SL området vara ganska få nyanskaffningar av etanolbussar.

Givetvis kan man det, dock blir det ju problem om man har avtal om etanolbussar
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Ersa skrivet 18 oktober 2014, 20:21:50 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 18 oktober 2014, 18:34:34 PM
Trodde att en motor höll hela bussens livslängd.

Efter hur länge byter man motor på en etalnol resp. Dieselbuss?

Om jag inte hade tappat räkningen, hade jag kunnat tala om hur många motorer som bytts ut i vissa röda bussar de senaste tre-fyra åren.

Motorer som går på det bränsle den är avsedd för brukar vanligtvis hålla längre än övriga bussens livslängd, i varje fall när det gäller dieselmotorer. Men när man experimenterar med alternativa bränslen blir det tyvärr ständiga driftstörningar och även större haverier.
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 oktober 2014, 20:48:45 PM
Detta gäller i stor utsträckning dieselbussar som körs på RME utan att dessa är certifierade för detta.

Bussar som körs på Etamax D (etanol) har inga vanliga dieselmotorer, däremot är livslängden kortare av andra skäl än att man använder ett icke anpassat bränsle, dessutom är bränsleförbrukningen ofantligt mycket högre än för en dieselbuss.
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 19 oktober 2014, 13:17:06 PM
Scania räknar med att en normal livslängd för etanolmotorerna i 4-seriebussarna (2006) i SL-trafiken är ca 50-60000 mil. De flesta av etanolbussarna i SL-trafiken har nu kommit ungefär dit vilket gör att det blivit stor efterfrågan på renoverade utbytesmotorer. De motorer som byts ut renoveras och återanvänds i senare byten. Frågan är väl dock hur länge till det är rimligt att använda detta bränsle med tanke på kostnaderna. Det finns rimligen en anledning till att etanolen inte används i någon större utsträckning utanför Stockholms län...
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 oktober 2014, 14:47:18 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 oktober 2014, 13:17:06 PM
Scania räknar med att en normal livslängd för etanolmotorerna i 4-seriebussarna (2006) i SL-trafiken är ca 50-60000 mil. De flesta av etanolbussarna i SL-trafiken har nu kommit ungefär dit vilket gör att det blivit stor efterfrågan på renoverade utbytesmotorer. De motorer som byts ut renoveras och återanvänds i senare byten. Frågan är väl dock hur länge till det är rimligt att använda detta bränsle med tanke på kostnaderna. Det finns rimligen en anledning till att etanolen inte används i någon större utsträckning utanför Stockholms län...

Ja, underhållskostnader och bränsleförbrukning
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Jo skrivet 19 oktober 2014, 16:38:06 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 oktober 2014, 18:55:20 PM
Givetvis kan man det, dock blir det ju problem om man har avtal om etanolbussar

Hur många av SL-avtalen kräver Etanol specifikt idag och inte bara någonting i stil med förnybart bränsle?
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Wetjo skrivet 20 oktober 2014, 09:04:25 AM
Nobina räknade ut att Etanolledbussarna drog 12 - 15 liter milen.
Dom höll inte för ett helt omlopp utan var tvungna att stödtankas.
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 09:23:11 AM
Citat från: Wetjo skrivet 20 oktober 2014, 09:04:25 AM
Nobina räknade ut att Etanolledbussarna drog 12 - 15 liter milen.
Dom höll inte för ett helt omlopp utan var tvungna att stödtankas.

Samma i Umeå tätort där etanolbussarna redan då de var nya under sent 1990-tal behövde stödtankas om de skulle gå på kvällar, samt som nattbussar.
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 09:24:58 AM
Citat från: Jo skrivet 19 oktober 2014, 16:38:06 PM
Hur många av SL-avtalen kräver Etanol specifikt idag och inte bara någonting i stil med förnybart bränsle?

Inget av de nyare avtalen i alla fall. Knappast i något av de äldre avtalen heller, där det ju friskt provats med mer miljövänliga alternativ utöver etanol.
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2014, 09:53:43 AM
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 09:24:58 AM
Inget av de nyare avtalen i alla fall. Knappast i något av de äldre avtalen heller, där det ju friskt provats med mer miljövänliga alternativ utöver etanol.

Det beror på vad som menas med nyare, som exempel kan tas Märsta (E16) där etanol är ett krav i dagens avtal från 2008, i Tyresö finns det nog ett tilläggsavtal på etanol på ett visst antal bussar o.sv

Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 15:13:01 PM
Då lär Märsta bli rätt ensamt om etanolkrav efter trafikstarten på söder om söder.
"Nyare" är lite oprecist. Det jag menade var E19 och framåt. Där specificeras det väl inte mera än något i stil med "fossilfritt"?
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2014, 15:27:02 PM
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 15:13:01 PM
Då lär Märsta bli rätt ensamt om etanolkrav efter trafikstarten på söder om söder.
"Nyare" är lite oprecist. Det jag menade var E19 och framåt. Där specificeras det väl inte mera än något i stil med "fossilfritt"?

Ja räknade med alla avtal som löper och inte är föremål för upphandling, vad gäller Tyresö lär det nog vara övertagandekrav på etanolerna som är ganska nya om inte SLL löser in dem.

Vilka avtal fler förutom tätorten och Tyresö + Märsta kör etanol idag?
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: igel skrivet 20 oktober 2014, 19:12:59 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2014, 15:27:02 PM
Vilka avtal fler förutom tätorten och Tyresö + Märsta kör etanol idag?

Ja E20 Råsta-Norrort kör med etanol idag, men i Norrort är endast en buss* ny efter övertagandet.
*(Det finns en del bättre begagnade bussar från andra områden och det finns en hel del övertagna från Keolis-Norrort).
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 20 oktober 2014, 20:10:50 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2014, 15:27:02 PM
Ja räknade med alla avtal som löper och inte är föremål för upphandling, vad gäller Tyresö lär det nog vara övertagandekrav på etanolerna som är ganska nya om inte SLL löser in dem.

Vilka avtal fler förutom tätorten och Tyresö + Märsta kör etanol idag?
I SL-området är det väl bara Norrtälje och Ösmo som inte kör med etanol i dagsläget? Det kommer att vara övertagandekrav på etanolbussarna i kommande upphandlingar, men det blir sannolikt inget krav på att den som får avtalet måste köra med etanol. Däremot har ju etanolen en viktig fördel över RME då man slipper tänka på miljözonen när man kör på etanol. RME verkar räknas som diesel och får således bara användas en begränsad tid i miljözonen.
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Tommy E skrivet 20 oktober 2014, 20:59:14 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 oktober 2014, 20:10:50 PM
I SL-området är det väl bara Norrtälje och Ösmo som inte kör med etanol i dagsläget?

Här på Mälaröarna körs det inte heller på etanol, utan det är diesel som gäller.
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 20 oktober 2014, 21:08:11 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 oktober 2014, 20:10:50 PM
I SL-området är det väl bara Norrtälje och Ösmo som inte kör med etanol i dagsläget? Det kommer att vara övertagandekrav på etanolbussarna i kommande upphandlingar, men det blir sannolikt inget krav på att den som får avtalet måste köra med etanol.

Nej, även Kallhäll, Mälaröarna och Lidingö är etanolfritt. Lidingö har haft etanol förr men det försvann för ett antal år sedan i samband med övergången till biogas.  I innerstan finns fortfarande etanolbussar men bara en handfull vagnar i Hornsberg, resten försvann vid avtalsskiftet efter sommaren.

/Måns
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 21 oktober 2014, 07:25:46 AM
Aha, jag trodde absolut att det fanns etanolare i Tappström.
Som sagt så minskar etanolens grepp om länets trafik i takt med att trafikområdena upphandlas på nytt.
//Fredrik
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 21 oktober 2014, 07:58:54 AM
Citat från: Måns Johannesson skrivet 20 oktober 2014, 21:08:11 PM
Nej, även Kallhäll, Mälaröarna och Lidingö är etanolfritt. Lidingö har haft etanol förr men det försvann för ett antal år sedan i samband med övergången till biogas.  I innerstan finns fortfarande etanolbussar men bara en handfull vagnar i Hornsberg, resten försvann vid avtalsskiftet efter sommaren.

/Måns

Etanolbussar fanns på Lidingö fram till sommaren-14.

// Niclas
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Bussmicke skrivet 21 oktober 2014, 08:57:49 AM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 21 oktober 2014, 07:58:54 AM
Etanolbussar fanns på Lidingö fram till sommaren-14.

// Niclas

Vilka individer blev de sista?
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 21 oktober 2014, 11:47:10 AM
3701 samt kampanjbussarna i 47xx-serien.

// Niclas
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 22 oktober 2014, 13:52:36 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 21 oktober 2014, 08:57:49 AM
Vilka individer blev de sista?
4789-90 flyttade från Lidingö till Eriksberg i slutet av juli/början av augusti har jag för mig, så de bör ha varit bland de sista etanolbussarna på ön.
//Fredrik
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 22 oktober 2014, 21:01:52 PM
Jo, jag glömde att det kom tillbaka några vagnar efter att Lidingövagnarna flyttade till Frihamnen (förutom de tidigare nämnda rullade även 3640 samt Scanias lånevagn 9903 på ön). Det var dock ett etanolfritt ett eller ett par år efter att 6110-6115 flyttat till stan och 4705, 4706 flyttat till söderort.

/Måns
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 22 oktober 2014, 21:05:16 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 oktober 2014, 07:25:46 AM
Aha, jag trodde absolut att det fanns etanolare i Tappström.
Som sagt så minskar etanolens grepp om länets trafik i takt med att trafikområdena upphandlas på nytt.
//Fredrik

Om inget har ändrats nyligen har Tappström endast vanlig diesel, alltså inte ens biodiesel. Tror detta är unikt i Stockholm (hur är det med Kallhäll?) och man kan ju misstänka att det förblir så fram tills nya depån på Mälaröarna står klar.

/Måns
Titel: SV: Etanolbussarna i Falun
Skrivet av: Tommy E skrivet 22 oktober 2014, 22:51:55 PM
Citat från: Måns Johannesson skrivet 22 oktober 2014, 21:05:16 PM
Om inget har ändrats nyligen har Tappström endast vanlig diesel, alltså inte ens biodiesel. Tror detta är unikt i Stockholm (hur är det med Kallhäll?) och man kan ju misstänka att det förblir så fram tills nya depån på Mälaröarna står klar.

/Måns

Arriva 7916 var märkt "Biodieselbuss" när den levererades, men jag är inte säker på att den texten finns kvar på bussen. Som du säger lär det knappast bli några nya bränslen innan den planerade depån öppnas.