Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2014, 09:35:30 AM

Titel: Mälaröbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2014, 09:35:30 AM
(http://savenfjord.se/resources/images/6.blandat/malaro.jpg)

En tidigare kollega och fortfarande god vän skickade mig fem bilder på gamla Mälaröbussar. För den som vill se de andra fyra hänvisar jag till min blogg.

http://savenfjord.blogspot.se/2014/10/gamla-malarobussar.html

Tar tacksamt emot hjälp med identifiering av bussarna. Antingen här eller också som kommentar till bloggen.
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: HJP skrivet 17 oktober 2014, 11:42:49 AM
****
Tack för dessa bilder!
Hade MOAB samma ljusblå färg på bussarna från början, som de hade på senare tid?
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 oktober 2014, 11:49:13 AM
Några av bilderna är leveransbilder. Även de övriga har förekommit i andra sammanhang. BF62:an är förlängd i efterhand, bussen hade dåliga vägegenskaper med sitt ursprungliga korta överhäng bak och hela serien förlängdes för att få bättre balans.
MOAB hade den vackra ljusblå färgen redan på 30-talet och var de första med Scania-Vabis bulldogbussar.
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: BengaB40 skrivet 17 oktober 2014, 12:09:13 PM
Hej! Alltid lika kul att se vackra leveransfoton av gamla bussar! Nummer 3 och 5 i bloggen måste vara tidiga i B20-serien ca. 1946, medan nr. 4  från andra hälften av 30-talet!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Mr H skrivet 17 oktober 2014, 13:41:32 PM
På Staffans blogg ses en av MOABs ASJ-vagnar. När förlängde MOAB dem (vilket inte BSS och BSBV med samma ägare gjorde) och märkligt att det bara var MOAB som gjorde det (de hade ju samma ägare).

Mr H
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Railmaster skrivet 17 oktober 2014, 13:55:12 PM
Förlängdes de fram, bak eller mitt på?
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Tommy E skrivet 17 oktober 2014, 21:34:20 PM
Vilka trevliga bilder, fredagskvällen är räddad!! :D Jag tackar så jättemycket för berömmet om MOAB-hemsidan, fast den som förtjänar mest beröm är sidans skapare Dan Arleborg. :) Det är bara uppdateringarna fr.o.m. 15 juni 2013 som har gjorts av mig, men jag tycker verkligen det är roligt att förvalta en så trevlig historisk hemsida!

Bussen på bild 2 är MOAB 51, registreringsnummer B165 (länk till SBH (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=35821)). Bussarna på övriga bilder är nog inte lika lätta att identifiera. Bild 1 finns med på MOAB-hemsidan, men bussen betecknas där som okänd.

Citat från: Mr H skrivet 17 oktober 2014, 13:41:32 PM
På Staffans blogg ses en av MOABs ASJ-vagnar. När förlängde MOAB dem (vilket inte BSS och BSBV med samma ägare gjorde) och märkligt att det bara var MOAB som gjorde det (de hade ju samma ägare).

1959 enligt MOAB-sidan (http://tommy.enefalk.se/bussar/moab/busstyper/bf61/index.shtml).
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2014, 22:05:09 PM
Citat från: Tommy E skrivet 17 oktober 2014, 21:34:20 PM
Vilka trevliga bilder, fredagskvällen är räddad!! :D Jag tackar så jättemycket för berömmet om MOAB-hemsidan, fast den som förtjänar mest beröm är sidans skapare Dan Arleborg. :) Det är bara uppdateringarna fr.o.m. 15 juni 2013 som har gjorts av mig, men jag tycker verkligen det är roligt att förvalta en så trevlig historisk hemsida!

Du skall ändå ha en hel del credits för att du håller sidan vid liv och uppdaterar den så berömmet var välkänt. Men Dan Arleborg skall naturligtvis också ha sin del av äran. Jag har därför justerat detta i bloggen nu. Tack för påpekandet!

Vill du ha bilderna på sidan kan jag förmedla kontakten med den som jag fick bilderna av.
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Tommy E skrivet 17 oktober 2014, 22:09:28 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2014, 22:05:09 PM
Du skall ändå ha en hel del credits för att du håller sidan vid liv och uppdaterar den så berömmet var välkänt. Men Dan Arleborg skall naturligtvis också ha sin del av äran. Jag har därför justerat detta i bloggen nu. Tack för påpekandet!

Vill du ha bilderna på sidan kan jag förmedla kontakten med den som jag fick bilderna av.

Tack igen! ;) Ja, det vore verkligen roligt med fler historiska bilder på hemsidan, så det får du väldigt gärna göra! :)
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2014, 22:31:10 PM
Citat från: Tommy E skrivet 17 oktober 2014, 22:09:28 PM
Tack igen! ;) Ja, det vore verkligen roligt med fler historiska bilder på hemsidan, så det får du väldigt gärna göra! :)

Du har PM - och får förhoppningsvis ett till på måndag.
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Railmaster skrivet 17 oktober 2014, 23:52:40 PM
Men hur var det med förlängningen? ??? :)
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Tommy E skrivet 18 oktober 2014, 00:12:56 AM
Citat från: Railmaster skrivet 17 oktober 2014, 23:52:40 PM
Men hur var det med förlängningen? ??? :)

Tyvärr vet jag inte vilken del av bussarna som förlängdes, men eftersom överhänget bak ser ganska långt ut skulle jag gissa att det var där. Av bilden (http://4.bp.blogspot.com/-UEzHhaAy9gs/VEDCCwNgFzI/AAAAAAAAG5k/4Vlg9FK-0go/s1600/%28101%29.jpg) att döma kan det knappast ha varit fram i alla fall.
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 18 oktober 2014, 10:50:26 AM
Citat från: Railmaster skrivet 17 oktober 2014, 23:52:40 PM
Men hur var det med förlängningen? ??? :)

De förlängdes bakom bakaxeln för att balansera motorns vikt trodde jag först men när jag ser bilden ser det ut som de förlängdes framför bakaxeln,  därav bakdörrens placering. Alltså längre axelavstånd. De korta BF var inte så lyckade med den tunga motorn framför framaxeln. Ska kolla de bilder jag har på originalutförandet.
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Mr H skrivet 18 oktober 2014, 10:56:18 AM
Varför gjordes inte det på BSBV och BSS?

Mr H
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 18 oktober 2014, 11:02:23 AM
Citat från: Mr H skrivet 18 oktober 2014, 10:56:18 AM
Varför gjordes inte det på BSBV och BSS?

Mr H

De enda bussarna av den typen BSS och BSBV hade var "småskorporna" 140-vagnarna som var mycket lika MOAB-vagnarna, samt de fyra condorturisterna. Dessa var inte populära bland förarna. I övrigt hade man bara de långa BF63 , 150 o 160 serierna.
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 19 oktober 2014, 10:40:58 AM
Efter studium av mina MOAB-bilder kan jag säga att förlängningen skett mellan bakdörren och bakaxeln, där ett fönster tillkommit. I original satt bakdörren alldeles framför bakaxeln.
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Tommy E skrivet 19 oktober 2014, 12:47:54 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 oktober 2014, 10:40:58 AM
Efter studium av mina MOAB-bilder kan jag säga att förlängningen skett mellan bakdörren och bakaxeln, där ett fönster tillkommit. I original satt bakdörren alldeles framför bakaxeln.

Intressant, tack för att du tog dig tid att undersöka saken! :)
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 20 oktober 2014, 14:55:48 PM
Staffan nämner interimsskyltar på bloggen. ASJ-bussarna ser ut att ha E-skyltar vilket var vanligt på bussar med ASJ-tillverkade karosser, men det förekom även det kommande hemlänets bokstav och t.ex. tidaholmare med R-skyltar. Vad avgjorde detta? Bilder finns på Samlingsportalen.

M.v.h.
Ola
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 oktober 2014, 15:09:25 PM
Citat från: Ola Almquist skrivet 20 oktober 2014, 14:55:48 PM
Staffan nämner interimsskyltar på bloggen. ASJ-bussarna ser ut att ha E-skyltar vilket var vanligt på bussar med ASJ-tillverkade karosser, men det förekom även det kommande hemlänets bokstav och t.ex. tidaholmare med R-skyltar. Vad avgjorde detta?

M.v.h.
Ola

Så vitt jag vet så var det platsen där första registreringsbesiktning (det kanske hette något annat på den tiden) gjordes som var avgörande. Alltså så som det är i Norge fortfarande. Eller i varje fall var så länge det byggdes bussar i Norge: bussar från Vest i Stryn fick ofta U som första bokstav på nummerplåten och de som kom från Arna utanför Bergen fick S.

Interimsskyltar var röda med vit text och alla nya fordon tilldelades sådana under den tid som de riktiga skyltarna tillverkades. Det brukade ta cirka en månad.
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: BengaB40 skrivet 20 oktober 2014, 16:56:34 PM
Hej! Det fanns interimsskyltar som var gröna också, minns man kunde se sådana på nya bilar, osålda sådana, hos bilfirmor förr!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 oktober 2014, 17:25:56 PM
Citat från: BengaB40 skrivet 20 oktober 2014, 16:56:34 PM
Hej! Det fanns interimsskyltar som var gröna också, minns man kunde se sådana på nya bilar, osålda sådana, hos bilfirmor förr!  Hälsn. BengaB40

Kan det vara så att bilhandlarna fick gröna interimsskyltar för just osålda fordon? Alltså ungefär som dagens saluvagnsskyltar även om dessa inte är kopplade till ett visst fordon utan till en viss handlare.

Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 20 oktober 2014, 18:59:33 PM
Ofta förekommer samma nummer på olika bussar. Troligen hade karossören några skyltar typ saluvagn och flytande försäkring för att kunna provköra nya bussar.
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 26 oktober 2014, 20:38:25 PM
Ang skyltarna: Bilhandlarna hade grönskyltar, fanns t o m sådana med läderremmar att lätt spänna på och av (personbilar) Mitt livs enda nya personbil körde jag hem från Mölndal på grönskyltar. Jag fick låna med dem från bilhandlaren i Örebro och åkte tåg ner. Först efter någon vecka levererades bilen till mig officiellt och hade då fått rödskyltar som man fick ha i tre veckor.

Ang vilka bussar det är på bilderna. För min del kan jag bara gissa att de två snarlika borde vara ScV 1939 medan den som visas här ovan synes vara ett till två år äldre. Jag har inte blivit klok på hur man byggde vid ASJ, de två utförandetyperna ser ut att ha förekommit samtidigt. Kanske kan man läsa om det i ASJ-boken som jag ännu inte har sett.

Mvh Jan G
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Tommy E skrivet 27 oktober 2014, 22:16:16 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 26 oktober 2014, 20:38:25 PM
Ang vilka bussar det är på bilderna. För min del kan jag bara gissa att de två snarlika borde vara ScV 1939 medan den som visas här ovan synes vara ett till två år äldre.

Hmm, vilken modell anser du att de två snarlika är av? Jag gissade nämligen på Scania-Vabis B21, men de bussar av denna modell som finns med i listan på MOAB-sidan är av årsmodell 1946 och 1947. Jag ska väl tillägga att jag inte har speciellt bra koll på bussmodeller från första halvan av 1900-talet, så jag är tacksam för hjälp.
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 27 oktober 2014, 22:24:16 PM
Nog fanns det väl två Scanior från 1939 i förteckningen eller är jag alldeles ute och seglar? Karossutförandet motsvarar vad jag vill datera till ca 1939-1943 nånting. Ett kännetecken var den grova stolpen som innehöll körriktningspilen.
Mvh Jan G
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Tommy E skrivet 27 oktober 2014, 22:35:22 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 27 oktober 2014, 22:24:16 PM
Nog fanns det väl två Scanior från 1939 i förteckningen eller är jag alldeles ute och seglar? Karossutförandet motsvarar vad jag vill datera till ca 1939-1943 nånting. Ett kännetecken var den grova stolpen som innehöll körriktningspilen.
Mvh Jan G

Inte av modellen ScV B21, men det är inte alls säkert att listorna är kompletta. De bussar från 1939 som finns i listorna är av modellen ScV 850, kan det vara sådana som bilderna visar?
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 30 oktober 2014, 21:53:52 PM
De två snarlika bussarna anser jag ha ett äldre utförande än ASJ-vagnar från 1946 och framåt ett par år. Dock har jag aldrig sett några av den typen tillverkade redan 1939, däremot bl a 1942 som jag just nu kommer ihåg. Men man kan aldrig vara för säker när det gäller större bussföretag t ex i Stockholmstrakten där andra som t ex Björknäsbussarna tycks ha haft lite egna ASJ-utföranden.
Mvh Jan G
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 31 oktober 2014, 21:39:25 PM
Nu hittade jag en bild på en buss från SLO som var nästan på pricken lik de två vi diskuterar. En äldre Scania-Vabis med ny ASJ-kaross från 1944. I Buss på Buss, Gert Ekströms bok om Stockholms Läns Omnibus AB, sid. 16.
Mvh Jan G
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Tommy E skrivet 01 november 2014, 14:05:11 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 31 oktober 2014, 21:39:25 PM
Nu hittade jag en bild på en buss från SLO som var nästan på pricken lik de två vi diskuterar. En äldre Scania-Vabis med ny ASJ-kaross från 1944. I Buss på Buss, Gert Ekströms bok om Stockholms Läns Omnibus AB, sid. 16.
Mvh Jan G

Innebär det att du inte tror på min gissning om Scania-Vabis B21 från 1946/47? Det jag baserade gissningen på var likheterna med denna buss (http://tommy.enefalk.se/bussar/moab/busstyper/img/b21.jpg), som enligt fotografen är en B21 från 1946 med reg.nr B120. Den enda skillnaden jag har sett hittills är att körriktningsvisaren är placerad ett steg längre bak jämfört med de två bussarna vi diskuterar.
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 02 november 2014, 17:37:56 PM
Ja bombsäker kan jag inte vara. Min uppfattning grundar sig på ett flertal ASJ-vagnar som var i Knut Oskar Gustavsons ägo men även andra härifrån länet. Nu kollade jag lite närmare på tre av Knut-Oskar-vagnarna. Visserligen är de av årsmodell 1946 men levererade 1947 och det kan förklara de modernare karosserna med mera rundade vindrutor och ett allmänt lite modernare utseende. Jag får nog backa hem här.
Mvh Jan G
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 november 2014, 19:00:42 PM
Bussen med byggnaden i bakgrunden är B363, en 8422 från 1938. De två andra bulldoggarna är B21:or från 1946-47. Alla med ASJ karosser. 1-0-1 vagnen är antingen B120 eller B378. Troligen B120
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Tommy E skrivet 02 november 2014, 21:47:11 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 november 2014, 19:00:42 PM
Bussen med byggnaden i bakgrunden är B363, en 8422 från 1938. De två andra bulldoggarna är B21:or från 1946-47. Alla med ASJ karosser. 1-0-1 vagnen är antingen B120 eller B378. Troligen B120

Oj, det var säkra uppgifter, stort tack för dem! :D Beträffande bussen med dörrställning 1-0-1 är det en sak som talar för att det inte skulle vara B120, och det är placeringen av körriktningsvisaren. På bilden vi diskuterar ser man att det finns en fönsterruta mellan körriktningspilen och framdörren. På MOAB-sidan har jag även den nedersta bilden här under, som föreställer just B120 enligt fotografen Staffan Wolter. Som synes finns körriktningsvisaren här i fönsterstolpen precis intill framdörren.

Nu när jag jämför bilderna ser jag även att bussen på översta bilden verkar ha någon sorts öppningsbara fönster el. dyl. på andra och femte rutan bakom framdörren. Man ser att dessa rutor verkar vara tudelade, vilket inte tycks vara fallet på den nedre bilden. Skulle man mot denna bakgrund kunna gissa att bussen på den övre bilden är B378?

(http://tommy.enefalk.se/bussar/moab/busstyper/img/b21_3.jpg)

(http://tommy.enefalk.se/bussar/moab/busstyper/img/b21.jpg)
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 november 2014, 22:22:56 PM
Jag har en bild på B120 med blinkersen i den första stolpen, så antingen har den byggts om under årens lopp eller så är bussen på din bild en annan. Det fanns dock inte många 0-1-1 att välja på. Det är många år mellan bilderna och de tudelade fönstren har säkerligen ersatts under den tiden.
Titel: SV: Mälaröbussar
Skrivet av: Tommy E skrivet 02 november 2014, 23:07:54 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 november 2014, 22:22:56 PM
Jag har en bild på B120 med blinkersen i den första stolpen, så antingen har den byggts om under årens lopp eller så är bussen på din bild en annan. Det fanns dock inte många 0-1-1 att välja på. Det är många år mellan bilderna och de tudelade fönstren har säkerligen ersatts under den tiden.

Okej, tack igen för hjälpen! :)