(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/10710875_10154632982575012_6342411086771827162_n.jpg?oh=d72c48a821e6a29ffd4709c118cd044f&oe=54F2A9E3)
Denna bussen kommer fortsätta sitt liv som dansbandsbuss orkestern Bengt Hennings.
Dom har nyss övergett denna bussen till förnån för den ovan
(http://www.danslogen.se/images/gallery/864/864_6bfd6d17c6a1b3c4543c2df91e70ce95.jpg)
SGC034 alltså. Den kommer således att bli registrerad på Golden String HB i Vara även om bandet hör hemma i Länghem.
Den kommer kanske också bli lastbilsreggad? Har för mig att många dansband lastbilsreggar sina bussar
Citat från: mackanz skrivet 17 oktober 2014, 10:23:01 AM
Den kommer kanske också bli lastbilsreggad? Har för mig att många dansband lastbilsreggar sina bussar
Det är väl troligt eftersom den hittillsvarande bussen var det.
Varför registrerar dansbanden så ofta sina bussar som lastbilar? Har det att göra med att det är fler som har C-behörighet än D-behörighet och därmed kan köra bussen? Det finns också dansband som har sin buss registrerad som personbil klass II.
Jag tror det är för att fler skall kunna köra den. Dom bedriver ju ingen persontrafik.
Men det sägs finns regler för hur många personer som får åka i "bussen".
För att kunna regga som personbil klassII krävs att man har bodel så gott som ända bak, dock rådde det lite förvirring när reglerna var nya så några slank igenom med lastutrymme/garage bak, med det kravet försvinner ju lite av fördelarna med att bygga på godsbuss om man vill regga den som personbil klassII
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2014, 10:52:37 AM
Varför registrerar dansbanden så ofta sina bussar som lastbilar? Har det att göra med att det är fler som har C-behörighet än D-behörighet och därmed kan köra bussen? Det finns också dansband som har sin buss registrerad som personbil klass II.
Körkortsbehörighet är ett skäl, ja. Utöver detta finns det även flera som valt att behålla färre sittplatser än tio, t.ex bara de två främsta raderna med passagerarstolar, och då blir ju omregistrering från buss till lastbil nödvändig.
Vilka kör oftast dansbandsbussarna? Är det musikerna själva? Eller brukar de anställa speciella förare som kör dessa?
De körs av bandmedlemmarna själva ,blir dyrt i längden att ha en anställd förare,
samt att man slipper tänka på kör och vilotider.
/Lennart
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2014, 02:33:23 AM
Vilka kör oftast dansbandsbussarna? Är det musikerna själva? Eller brukar de anställa speciella förare som kör dessa?
Jag tror en del band har anställda förare...många tror jag kör själva
På långa resor och sammanhängande turnéer har banden oftast chaffisar. Dessa kör inte enbart bussen utan hjälper till med lite av varje.
Packa upp och ner utrustningen, sälja skivor m,m m,m
Det kan tufft att köra långt och sen stå och spela i fyra timmar sen packa ner och köra igen.
Jag vet flera band som saknar chaufför där endast en medlem i bandet har behörighet.
Dom riktigt stora banden gör ju c:a 140-160 jobb per år så det blir en del körande och turnerande.
I bland behövs det dagar bara för att transportera sig från t,ex Helsingborg till Umeå.
Kanske borde göra en ny tråd men spinner vidare i denna?
Så här ser det ut i många turnébussar. Mysiga fotöljer man kan slumra till i. Men hur säkert är detta?
Det verkar ju uppenbart vara tillåtet då (vad jag vet) ingen fått anmärkning på detta.
(http://markuz.se/temp/buss/innesid.jpg)