Spännande beslut som är taget
Frågan är varifrån man ska åka Skavsta kanske Västerås
Vad jag förstår har Arlanda något miljökrav på en bana som kanske får stängas
Vart ska resenärerna och planen från Bromma ta vägen då
Citat från: saurer skrivet 15 oktober 2014, 16:01:34 PM
Spännande beslut som är taget
Frågan är varifrån man ska åka Skavsta kanske Västerås
Vad jag förstår har Arlanda något miljökrav på en bana som kanske får stängas
Vart ska resenärerna och planen från Bromma ta vägen då
Än så länge är det bara ett förslag att stänga Bromma flygplats.
så sant
lika spännande som förbifart Stockholm,bara det inte blir för många käppar i hjulen
idag med regskyltsläsare borde man med lätthet kunna kolla hur mycket trafik som passerar stockholm ,en koll vid ex Järva krog och en vid skärholmen och vips så borde man ha svart på vitt ,för alla politiker och tjänstemäm
Citat från: saurer skrivet 15 oktober 2014, 16:44:36 PM
så sant
lika spännande som förbifart Stockholm,bara det inte blir för många käppar i hjulen
idag med regskyltsläsare borde man med lätthet kunna kolla hur mycket trafik som passerar stockholm ,en koll vid ex Järva krog och en vid skärholmen och vips så borde man ha svart på vitt ,för alla politiker och tjänstemäm
****
Svart på vitt, vadå för något?
Citat från: saurer skrivet 15 oktober 2014, 16:01:34 PM
Spännande beslut som är taget
Frågan är varifrån man ska åka Skavsta kanske Västerås
Vad jag förstår har Arlanda något miljökrav på en bana som kanske får stängas
Vart ska resenärerna och planen från Bromma ta vägen då
****
Man talade om ett snabbspår till Skavsta, med restid 30 minuter.
I dag tar det 23 minuter från Stockholm C, till Södertälje syd. Undrar hur man ska klara Södertälje syd-Skavsta på sju minuter, även om man spar någon minut på att inte stanna i Flemmingsberg och kanske får 10 minuter på sig till Skavsta ???
http://www.sj.se/content/dam/SJ/bti/tidtabeller/81A%20140708.pdf
Utan att ta ställning till något av alternativen.
Det Arlanda inte kan ta emot är fler flygrörelser, inte passagerare.
Flera av de destinationer som flyger på Bromma flyger även på Arlanda med samma eller konkurrerande utövare, följden för dessa destinationer är att det blir större plan men färre avgångar (idag går det ju plan samtidigt både till Bromma o Arlanda från många håll ute i landet) och mindre konkurrens på varje enskild destination
Citat från: HJP skrivet 15 oktober 2014, 20:22:08 PM
****
Svart på vitt, vadå för något?
Jo ,hur många fordon som passerar stockholm ,alltså hur många som kommer att använda förbifarten i fall den kommer till
Förbifarten blir nog av. Frågan är hur mycket staten är villig att skjuta till ekonomiskt.
/Peter
En sak när det gäller Bromma är vem ska betala för saneringen av Bromma flyg ?
Pratade med en pensionerad flygplatsanställd för många år sedan som berättade att om man tog ett tvärsnitt av banan
öst / västlig riktning så är den bananformad undertill.
Den dagen om man bestämmer sig för att stänga ner Bromma och påbörjar saneringsarbetet så kommer
Ulvsundasjön att ta tillbaka mark då 60 % är utdikad mark.
Så detta förslag kommer att stötas och blötas i många år till dessutom är det som politiker i övriga Sverige säger
det är av riksintresse och inget lokalt Stockholm.
/Lennart
Citat från: saurer skrivet 15 oktober 2014, 21:16:29 PM
Jo ,hur många fordon som passerar stockholm ,alltså hur många som kommer att använda förbifarten i fall den kommer till
****
Ja, men det vet man väl redan idag, och har vetat länge. Frågan är vad man drar för slutsatser av det. Att förbifarten måste byggas, eller om det finns andra alternativ. Siffran i sig, är ointressant, om man inte vet vad man ska ha den till.
Mp får gehör för sitt vallöfte att lägga ner Bromma flyg. S får gehör för sitt vallöfte att bygga Förbifart Stockholm då Mp viker sig. Sedan så kommer protesterna att bli så intensiva mot att lägga ner Bromma flyg att det ändå inte blir genomfört. Mp blir dubbellurade och sossarna gör en dubbelseger. Ska vi slå vad?
Mr H
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=5992322
Att häva nuvarande avtal som sträcker sig till 2038 kan bli en svår uppgift. Stockholms stad kan nog knappast ensidigt stoppa nuvarande avtal. Låt säga att borgarna tar över i riksdagsvalet, och Stockholms stad 2018 stoppas möjligen den eventuella nedläggningen av Bromma 2022(?).
/Peter
Avtalet är väl låst genom flera "skall" hänseenden för att kunna hävas?
Alliansen och sossarna jobbade väl hårt för att "låsa" avtalet så att MP inte skulle kunna häva det .
/Lennart
Citat från: Peter Rost skrivet 17 oktober 2014, 00:54:50 AM
Att häva nuvarande avtal som sträcker sig till 2038 kan bli en svår uppgift. Stockholms stad kan nog knappast ensidigt stoppa nuvarande avtal. Låt säga att borgarna tar över i riksdagsvalet, och Stockholms stad 2018 stoppas möjligen den eventuella nedläggningen av Bromma 2022(?).
/Peter
Det torde väl knappast vara Stockholms stad som har det slutliga bestämmandet när det gäller Bromma flygplats, eftersom det är en fråga för kort sagt hela landet. Jag har svårt att tänka mig att man kan få genom ett sådant beslut i riksdagen med dagens sammansättning. Det kräver att S + MP + V blir eniga även på riksplanet och dessutom får stöd av minst ett annat parti. Alternativt att ett parti väljer att lägga ned sina röster. Om nu S på riksplanet vill lägga ner Bromma redan 2022. Troligen vill de inte det. Stefan Löfven har redan antytt något ditåt även om han är i en pressad situation just nu.
Så Bromma flygplats blir nog kvar åtminstone till 2038.
Citat från: groenis skrivet 17 oktober 2014, 01:11:22 AM
Avtalet är väl låst genom flera "skall" hänseenden för att kunna hävas?
Alliansen och sossarna jobbade väl hårt för att "låsa" avtalet så att MP inte skulle kunna häva det .
/Lennart
Ett avtal kan ju alltid brytas men den som bryter det lär få räkna med ett saftigt skadestånd. I det här fallet så stort att det inte är realistiskt att bryta avtalet.
Hade en känsla i ryggraden att det var något åt det hållet.
Har för mig att det var ett mycket högt belopp som sattes.
/Lennart
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2014, 08:37:46 AM
Det torde väl knappast vara Stockholms stad som har det slutliga bestämmandet när det gäller Bromma flygplats, eftersom det är en fråga för kort sagt hela landet. Jag har svårt att tänka mig att man kan få genom ett sådant beslut i riksdagen med dagens sammansättning. Det kräver att S + MP + V blir eniga även på riksplanet och dessutom får stöd av minst ett annat parti. Alternativt att ett parti väljer att lägga ned sina röster. Om nu S på riksplanet vill lägga ner Bromma redan 2022. Troligen vill de inte det. Stefan Löfven har redan antytt något ditåt även om han är i en pressad situation just nu.
Så Bromma flygplats blir nog kvar åtminstone till 2038.
Fem av åtta riksdagspartier vill ju ha kvar Bromma flyget. Ett är oense, endast två vill stänga. Även jag tror att Bromma blir kvar som flygplats.
Citat från: saurer skrivet 15 oktober 2014, 21:16:29 PM
Jo ,hur många fordon som passerar stockholm ,alltså hur många som kommer att använda förbifarten i fall den kommer till
Problemet med förbifarten är att det inte är någon förbifart. En riktig förbifart hade haft ena änden strax norr om Södertälje och den andra änden i Upplands Väsby eller något längre norr ut. Att ha en förbifart som förflyttar bilar från ett av Stockholms värsta köområden till det andra är ett hån.
Citat från: BSB101 skrivet 21 oktober 2014, 09:11:54 AM
Problemet med förbifarten är att det inte är någon förbifart. En riktig förbifart hade haft ena änden strax norr om Södertälje och den andra änden i Upplands Väsby eller något längre norr ut. Att ha en förbifart som förflyttar bilar från ett av Stockholms värsta köområden till det andra är ett hån.
Det finns ju en riktigt bra "äkta" förbifart, som tyvärr inte alls prioriteras att byggas ut: Riksväg 55. Den är ju så tilltagen att den inte ens går igenom Stockholms län. :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 oktober 2014, 16:10:34 PM
Än så länge är det bara ett förslag att stänga Bromma flygplats.
Det bör i en framtid också att använda flygplatsen i Uppsala. Alltså den militära.
Det här med att spara miljö kan ibland kännas svårt. Lägger man ned en central flygplats och flygplanen är miljövänliga så finns det personer som störs.Jämför järnvägsstationer som inte kan användas som bostäder därför att de ligger nära en järnväg. Trots detta har många bott i stationshuset. Vad gäller användning av flygfält i Uppsala och Nyköping så måste folk åka därifrån och länge på landsväg. Detta torde också ge miljöeffekter.
Mja, flygplatsen i Ärna har väl i sig en ganska osäker framtid. Sedan kan den med sitt läge knappast utgöra en ersättning för Bromma. Visserligen ligger Uppsala nära Stockholm, men det är ändå en annan stad och att den ligger dryga 70 km från Stockholms innerstad lär knappast locka inrikes affärsresenärer.
Citat från: Nico skrivet 01 november 2014, 21:23:04 PM
Mja, flygplatsen i Ärna har väl i sig en ganska osäker framtid. Sedan kan den med sitt läge knappast utgöra en ersättning för Bromma. Visserligen ligger Uppsala nära Stockholm, men det är ändå en annan stad och att den ligger dryga 70 km från Stockholms innerstad lär knappast locka inrikes affärsresenärer.
Definitivt. Det som motiverar Bromma är det centrala läget i Stockholm, knappast något annat.
Militären släpper inte Ärna. Speciellt inte nu efter skogsbranden, helikopterrånet och andra händelser som påvisat de stora luckor och brister som idag finns hos bl.a försvaret, civilförsvaret och polisens helikopterverksamhet. Att lämna Ärna vore att kraftigt utöka dagens brister och luckor, samt försämra regionens räddningstjänst och civilförsvar ytterligare.
Då Arlanda redan finns i norr skulle ett eventuellt nybygge hellre behöva ligga i södra halvan av länet. Men norr om Skavsta. Kanske Nykvarn, Södertälje, Vårsta eller något liknande?
Helst bör det gå tåg dit, som man kan åka på SL-kortet. Med flygbussar och gott om bilar (istället för tåg) lär en ny flygplats aldrig uppnå några av dagens miljömål.
Det fanns tidigare planer på en ny flygplats på Södertörn, men det var många år sedan.
Byggs inte 55an ut?? Nyligen öppnade man den nya 2+1 vägen Malmköping - en bit innan Flen(smedstorp kanske det hette?), och även 2+1 uppgraderingen Flen - Katrineholm (och dessutom förbifarten runt Katrineholm)
Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 02 november 2014, 00:59:54 AM
Byggs inte 55an ut?? Nyligen öppnade man den nya 2+1 vägen Malmköping - en bit innan Flen(smedstorp kanske det hette?), och även 2+1 uppgraderingen Flen - Katrineholm (och dessutom förbifarten runt Katrineholm)
Kanske jag har för höga krav som inte blir ett dugg imponerad av en vajer på befintlig körbanebredd och några förbifarter, men när mötesfri 2+2-väg är klar från Uppsala till Norrköping lovar jag att vara helt nöjd! ;)
http://www.dn.se/sthlm/arlanda-vi-kan-inte-ta-over-brommas-flygtrafik/