Bland alla "normalstora" bussar fanns det även ett antal lite mindre skapelser som rullade omkring i Dalatrafiken:
I Falun var det flest av dessa och de verkade sysselsatta med skolkörningar.
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/SAM_0562_zps962b02f5.jpg)
Keolis Kutsenits
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/SAM_0514_zps1440dafc.jpg)
Sambus Sprinter på linje 244
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/SAM_0505_zpsc30e7fa8.jpg)
Hedmans Taxi Iveco Aptineo
Resan fortsatte till Mora där följande användes som avlösningsfordon under vårt besök:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/SAM_0625_zpsd7755c87.jpg)
Siljan buss Renault Master
Från Mora åkte vi vidare och hamnade i Leksand där följande dök upp vid Resecentrum:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/SAM_0696_zpsa13e3a6e.jpg)
Siljan buss VDL Midcity
Från Mora fortsatte vi och hamnade så småningom i Borlänge där vi bla hittade följande:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/SAM_0720_zpsdc216cf8.jpg)
Hedmans Taxi Renault Master av något äldre modell än den i Mora.
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/SAM_0706_zps520c8782.jpg)
En relativt anonym Sprinter med Dalatrafiks logotyp som jag skulle behöva hjälp med identiteten på.
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/SAM_0722_zpsb6a84050.jpg)
En Temsa Opalin tillhörande Nocab Trafik i Grycksbo på vad jag förmodar var ett tillfälligt inhopp med tanke på linjeskyltningen.
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/SAM_0717_zpsf52b539b.jpg)
Siljan Buss körde en Optare Solo som enligt Transportstyrelsen står på BK Invest på en linje som enligt Borlänge kommuns hemsida (http://www.borlange.se/templates/BlgPage____73493.aspx) upphörde den 30:e maj i år... ;D
Det var allt för denna gången.
//Fredrik
Jag tycker inte om när man kör med mindre bussar på riktiga busslinjer, man hamnar i en ond cirkel, där man skrämmer iväg resenärer, och till slut lägger man ned hela linjen pga för lågt resande underlag. Det korrekta är att fortsätta att köra med normalstora bussar, men att se till att på olika sätt få folk att utnyttja överkapaciteten istället, med bättre marknadsföring, riktad marknadsföring, man måste ju visa folk praktiskt att man faktiskt vill att de ska åka buss. ::)
Nu är jag inte särskilt insatt i varken geografi eller resmönster i Dalarna, men under de korta stunder jag var i respektive stad verkade småbussarna inte direkt överfulla trots att det var rusningstid när jag var i Falun och Borlänge.
När jag tittar på linjekartorna verkar dock linje 244 gå till väldigt många ställen varav flera skolor, så det kanske var fråga om något slags förstärkning eller så är det inte så många som reser mellan Falun och Aspeboda?
//Fredrik
Just Aspeboda linjen har fått ny linjesträckning och ett rejält utökat turutbud då den ska ersätta lokallinjen Ornäs-Falun samtidigt, så här borde man ju verkligen vilja visa att man vill att folk ska åka buss, känns inte som att man är riktigt seriös med de nya linjerna när man kör med småbussar, känns som man säger: "- visst, vi kör bussar, men vi vill inte ha några resenärer." Och jag hänger upp mig på det där med fördubblingsmålet, därför att de sk företrädarna för branschen säger en sak men gör i praktiken en helt annan, frågan är om de förstår sig på hur vanligt folk tänker och känner överhuvudtaget ? Man måste ju aktivt visa att man vill att folk ska åka buss.