Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Frippe Fribas skrivet 12 oktober 2014, 09:33:12 AM

Titel: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 12 oktober 2014, 09:33:12 AM
Jag var tillsammans med Marc en runda i Dalarna och hittade då bla denna i Falun:
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/12/5dc986d4eca9cddd6291f9dd1486f240.jpg)
Det visade sig att åtminstone del av bussgodset transporterades framme hos föraren då jag noterade att gods avhämtades hos föraren på flera orter.
Jag hamnade i samtal med en kund i Leksand som inte hade mycket till övers för den nuvarande hanteringen. Han menade att bussgodset aldrig fungerat så dåligt som nu.
//Fredrik
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: 1896 skrivet 12 oktober 2014, 18:08:53 PM
Det är väl det gamla vanliga sättet att avveckla en verksamhet, först försämrar man servicen/kvalitén så att folk tröttnar och väljer andra lösningar, sedan när ingen protesterar, då lägger man ned helt.  ::)
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 13 oktober 2014, 17:35:35 PM
Precis, men jag tror ändå att Bussgodset spelat ut sin roll på många håll i landet där det finns andra entreprenörer som erbjuder samma tjänst till snarlika priser men med bättre service.

Som ett exempel skulle jag skicka ett paket med Bussgods, men när det visade sig att inlämningen i Stockholm City stängt och hänvisade till terminalen i Farsta söder om Stockholm lade jag ned och skickade med posten istället.
Visserligen kunde Bussgods hämta och lämna paket vid dörren hemma, men då blev det så dyrt att jag lika gärna kunde välja något av de utrikiska företagen som sysslar med samma verksamhet.
Jag vet inte om Posten fortfarande lever upp till sitt gamla epitet "Posten når alla överallt" som annonserades på lastbilarna för 20-30 år sedan...
//Fredrik
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: John P skrivet 13 oktober 2014, 20:17:27 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 oktober 2014, 17:35:35 PM
Precis, men jag tror ändå att Bussgodset spelat ut sin roll på många håll i landet där det finns andra entreprenörer som erbjuder samma tjänst till snarlika priser men med bättre service.

Som ett exempel skulle jag skicka ett paket med Bussgods, men när det visade sig att inlämningen i Stockholm City stängt och hänvisade till terminalen i Farsta söder om Stockholm lade jag ned och skickade med posten istället.
Visserligen kunde Bussgods hämta och lämna paket vid dörren hemma, men då blev det så dyrt att jag lika gärna kunde välja något av de utrikiska företagen som sysslar med samma verksamhet.
Jag vet inte om Posten fortfarande lever upp till sitt gamla epitet "Posten når alla överallt" som annonserades på lastbilarna för 20-30 år sedan...
//Fredrik


Så är det säkert men framför allt i glesbygd är det i grunden riktigt smart att med bussgods !
I glesbygd är kanske inte lönsamheten speciellt god för budfirmor, likväl behöver företag och privatpersoner tjänsten, när det gäller linjetrafiken är det samma där, folk behöver kollektivtrafik, men lönsamheten är väl ofta ganska dålig ofta med få passagerare och långa avstånd. Rent miljömässigt är det ju bra att bussen kan ta med paket och ev. pallgods. Tycker nog att de som vill avveckla/försämra bussgodsservicen bör tänka om, vill vi ha en levande landsbygd så är sådan här service viktig. Vi har vänner som driver en Ica affär i St Blåsjön i norra Jämtland  ( Strömsunds Kommmun, norr om Gäddede) och vad jag vet så får de relativt stora volymer med bussgods dels vanligt bussgods som privatpersoner/ företag hämtar hos dem som ombud och även leveranser från Systembolaget och Apoteket då de även är ombud för dem. Det finns säkert andra som vet mer men visst fanns det förr även godsbussar som hämtade mjölk ute på bondgårdarna ? Att man skall hämta mjölk med buss är nog inget som kommer att komma tillbaka men nuvarnde  service som finns i Norrland och Dalarna /Värmland bör man absolut se till och ha kvar och utveckla !  I Värmland kommer väl bussgodset i princip att försvinna när det nya avtalet träder i kraft vilket är jättedåligt, majoriteten hade nog uppskattat bussar som kan hantera bussgods och har bra bagageutrymme och håller hög komfort jämfört med lågentrébussar som har sämre bageeutrymme ( om de alls har något) och som regel rejält sämre komfort...
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 oktober 2014, 21:12:00 PM
Citat från: John P skrivet 13 oktober 2014, 20:17:27 PM

Så är det säkert men framför allt i glesbygd är det i grunden riktigt smart att med bussgods !
I glesbygd är kanske inte lönsamheten speciellt god för budfirmor, likväl behöver företag och privatpersoner tjänsten, när det gäller linjetrafiken är det samma där, folk behöver kollektivtrafik, men lönsamheten är väl ofta ganska dålig ofta med få passagerare och långa avstånd. Rent miljömässigt är det ju bra att bussen kan ta med paket och ev. pallgods. Tycker nog att de som vill avveckla/försämra bussgodsservicen bör tänka om, vill vi ha en levande landsbygd så är sådan här service viktig. Vi har vänner som driver en Ica affär i St Blåsjön i norra Jämtland  ( Strömsunds Kommmun, norr om Gäddede) och vad jag vet så får de relativt stora volymer med bussgods dels vanligt bussgods som privatpersoner/ företag hämtar hos dem som ombud och även leveranser från Systembolaget och Apoteket då de även är ombud för dem. Det finns säkert andra som vet mer men visst fanns det förr även godsbussar som hämtade mjölk ute på bondgårdarna ? Att man skall hämta mjölk med buss är nog inget som kommer att komma tillbaka men nuvarnde  service som finns i Norrland och Dalarna /Värmland bör man absolut se till och ha kvar och utveckla !  I Värmland kommer väl bussgodset i princip att försvinna när det nya avtalet träder i kraft vilket är jättedåligt, majoriteten hade nog uppskattat bussar som kan hantera bussgods och har bra bagageutrymme och håller hög komfort jämfört med lågentrébussar som har sämre bageeutrymme ( om de alls har något) och som regel rejält sämre komfort...

Tidspressen på många håll innebär att man inte anser sig ha tid med godshantering, i ett av våra län beslutade man i somras att upphöra med godshantering på operatörens önskemål och så skedde också. Efter att någon månad av vintertidtabellen gått och otal näringsidkare klagat över att servicen försämrats har man nu beslutat att delvis återuppta godshanteringen med ett antal restriktioner vad gäller farligt gods och livsmedel i väntan på en utredning över framtiden. Lite ovanligt att det var operatören som tog det första steget mot att få slippa godset.

Fördelen med bussgods är att många näringsidkare ute på landet som bilverkstäder, rörmockare, elfirmor mm kan få delar man behöver utskickade flera ggr dagligen, de turbilar som DHL, Schenker, DSV mfl har kör en tur om dagen i bästa fall och för att få med något där måste det beställas hos grossisten etc. senast 15:00 dagen innan, med bussgods räcker det med typ en timme innan bussen ska gå
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 13 oktober 2014, 23:20:00 PM
Det fanns dock några "riktiga" godsrumsbussar kvar i Mora:

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/SAM_0604_zps6238f892.jpg)
Sälen buss RDT694 still going strong men sannolikt inte så länge till med tanke på sina 14år.

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/SAM_0584_zps26606134.jpg)
Som kontrast körde KR med denna blott ettåriga (fd?) Norrbottning.

Bussgodset är sålunda inte helt utdött...
//Fredrik
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: Mussebuss skrivet 14 oktober 2014, 10:51:27 AM
Lite intressant med denna bussgodsdiskussion...
Bussgods har jag kört under mina 16 år i trafiken i Dalarna och märkt av en allt mer tynande tillvaro. Varför? Som jag ser det är det en god kombination av samtliga inblandade aktörer/faktorer. Bussgodset är i grunden en oerhört smart produkt som borde ligga helt rätt i tiden med god tillgänglighet och snabba leveranser, ofta flera gånger om dagen. Vad har då satt käppar i hjulen?

1. Chaufförerna själva - Är man något sen på en linje blir det ofta godset (flagga, lampa, etc) som "man inte såg". Sista turen glömdes gods kvar i bussarna och tog ett extra varv dagen därpå medans ombuden spårade paket. Vanligt eller ej så förekom det då och då.

2. Entreprenörerna hade sina riktlinjer men hade inte hur många godsbussar som helst och kunde utan förvarning byta omloppet till en lågentrébuss (verkstadsdags) varpå samtliga pallgods (vilket var relativt vanligt förr) blev kvar ett extra dygn i bästa fall.  :o

3. Bussgods själva hade lite mysko egenheter. T ex så var "terminalerna", dvs de stora omlastningsställena, stängda på kundvänliga tider och är det fortfarande. kan vara öppet endast vardagar mellan 8:00-16-30 med lunch mellan 12:00-13:00. Då måste ev kund ta ledigt för att hämta/lämna paket om man inte utförde det åt arbetsgivaren. Ombuden hade däremot öppet "nästan jämt" med tanke på att det faktiskt var en kiosk, matvarubutik, pizzeria eller motsv. Däremot togs inte mycket paket av bussarna på dessa "OB-tider" då terminalerna ändå var stängda. Långt in på 2000-talet fanns heller inte möjlighet att betala med kort som kund (åtgärdat nu). Ur egen synvinkel så anser jag att man tog rätt så bra betalt också, men det är en högst personlig och egen uppfattning... Ett litet paket på ca 5 kg kostade mer att skicka med bussgods mellan ex vis Djurås - Borlänge än att sätta sig själv på bussen med paketet. Ok, kanske inte en relevant reflektion, men bussgods betalar inga löner till dom som hanterar godset (det kommer ju från entreprenören), så kostnaderna måste vara relativt låga.

4. Länshuvudmannen (i mitt fall Dalatrafik) är ofta huvudägare till bussgodset i varje län, och utan att överdriva kan man väl påstå att intresset från huvudägaren var väl svalt att få ruljans på en väl fungerande "kassako" om det hade funnits lite vilja och vision. Idag har åtminstone dalarnas bussgods sålts för den symboliska kronan till en av entreprenörerna och man kan väl inte direkt märka ett kraftigt uppsving eller bra idéer för dess fortsatta verksamhet. Det går långt mellan pakethanteringen och det kommer sorgligt nog förmodligen sluta med att man får lämna godset för att man inte får upp luckan då den kärvat fast.

Hur ska man då få fart på en så pass enkel och genial produkt som bussgods ändå borde vara? Min tanke är enkelhet och tillgänglighet. Montera in bagagehyllor på lämplig plats i fordonen (låggolv - ovanpå hjulhusen, normalbuss - ersätt en stolsrad vid bakdörr eller bakom förare med hyllor från golv till tak), och ha ett begränsat utbud av de mycket smarta bussboxarna som kommit på senare år. Ge föraren möjlighet att sälja lådorna lika enkelt som en biljett. Därmed har kunden också betalt för frakten på lådan som denne då sätter in på valfri buss i rätt riktning, väl ifylld fraktsedel (självsanerande) och vips så avgår godset flera ggr per dag. Lite mera "selfservice".

Nu är man inne på lite fel spår när man precis som nämnts har en allt mer liknande produkt som DHL & Schenker m fl, när man tom själva har satt in en "paketbil" som tar ett varv runt dalarna. Har man då lämnat in paketet runt lunch är chansen rätt stor att det inte börjar sin färd förrän dagen därpå och högst sannolikt inte med någon buss. Känns som lite fel produktnamn...
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: saurer skrivet 14 oktober 2014, 13:14:28 PM
Det är konstigt att inte bussgods kan överleva,hur är det i Värmland ,finns det kvar
Det är klart kunderna ställer högre krav och vill ha allt på lastbryggan eller trappen
det kan bussen inte alltid uppfylla
Sen ska man marknadsföra det man är och inte det man vill vara ,konkurent till schenker och DHL
bussgods brukar ändå bli DHL eller schenker längst ut på landsbygden där man inte har råd att köra lastbil för ett paket
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: Ersa skrivet 14 oktober 2014, 13:25:21 PM
Det är klart att man kan få Bussgods att fungera och bli lönsamt. Men det kräver ju engagemang och idéer, istället för att som idag behandla hela verksamheten styvmoderligt.

Personligen tycker jag att chaufförsyrket i linjetrafiken blivit rejält mycket tråkigare under de sista tio åren, sedan roliga bisysslor som godshantering, brevlådetömningar och tidningsleveranser till småbutiker avvecklats alltmer.
Ävem om det ibland känns avlägset, så var det ändå bara sex år sedan SL-förare bl.a körde ut småpaket till Gottröramacken samt tömde gula brevlådor i Rånäs.
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 14 oktober 2014, 16:06:31 PM
Ja, Norrtälje var ju lite av ett hybridområde där det kördes Apotekslådor, tidningar, post och lite av varje.
Idag är det mer som andra Stockholmsområden, man skall köra sin buss och inte ha några ambitioner om service utanför bussen och knappt i densamma heller tycker jag det verkar som.
Innan Busspc:n kom till fick man ibland traska genom hela 18m ledbuss för att ändra linjenummer bak och dessutom ropa ut hållplatserna själv.

Jag vet inte om det är detta som nu drabbat bussgodset, det behandlas ju som sagt lite styvmoderligt på sina håll och anses lite krångligt att hålla på med.
Även jag tycker dock att detta borde vara en klockren produkt för glesbygden där de stora speditionsfirmorna inte kan/vill köra ut små mängder paket till många platser.

Det ställs ju idag allt högre krav på att företag skall tänka "klimatsmart" när de väljer sina transporter och då borde ju Bussgodset vara relativt klimatneutralt eftersom turen ändå "måste" gå för resenärernas skull och således inte belastar miljön ytterligare för att man kör ut paket med samma fordon som passagerarna åker med.
Produkten borde av samma skäl inte behöva vara så kostsam så länge det inte påverkar körtiderna negativt så man behöver fler turer/omlopp som i sin tur kräver fler fordon för den trafik man redan kör.
Som Mussebuss skriver finns det flera goda skäl att behålla och kanske till och med utöka Bussgodset om intresset finns.
//Fredrik
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: Ersa skrivet 14 oktober 2014, 16:44:55 PM
Förr kom bussen till samhället med skolbarn, vuxna resenärer, post, paket, tidningar och vissa varor till lanthandeln.
Idag kommer linjebussen, skolbussen, gula postbilen, gröna postbilen, DHL-lastbilen, Schenker-lastbilen och tidningsbilen, ibland i en liten karavan efter varandra.
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 20 oktober 2014, 22:22:09 PM
Intressant tråd....

Och om det nu gick en lastbil så begrep oftast speditörerna att det inte lönade sig att skicka flera bilar utan man samlastade (se signatur)
de går nog inte lika bra idag.........

/Kalle
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2014, 22:34:26 PM
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 20 oktober 2014, 22:22:09 PM
Intressant tråd....

Och om det nu gick en lastbil så begrep oftast speditörerna att det inte lönade sig att skicka flera bilar utan man samlastade (se signatur)
de går nog inte lika bra idag.........

/Kalle

Samlastning kanske används i riktiga glesbygder men annars så stämmer beskrivningen bra, jag skulle dock vilja lägga till Bring (förutom postbilen), Påkab, DSV och Jetpac
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 20 oktober 2014, 22:44:13 PM
När åkeriet köptes 1974 så bestod det av två lastbilar som bägge gick för Bilspedition, ASG samt Linjegods
+ att övriga speditörer som inte hade någon bil på linjen men gods då ringde till åkarn för att det även skulle hämtas hos dem

/Kalle
Titel: SV: Med Bussgods i Dalarna
Skrivet av: MrH skrivet 23 oktober 2014, 22:55:59 PM
Själv tog jag busskort en gång i tiden för att köra BUSS och ge service till människor, hade jag velat köra gods hade jag tagit körkort för lastbil vilket intresserar mig NOLL  ;D
Nåväl, när jag började köra buss i Hälsingland fick jag gilla läget och köra en och annan godstur med stora klumpiga schabrak (menar godsbuss). Att ta med småpaket och annat med vanlig linjebuss var däremot helt okej men nu är det nästan slut med det också. Den linje jag huvudsakligen kör (100 Edsbyn-Bollnäs-Söderhamn) fick ändrad linjesträckning genom Edsbyn för snart ett år sedan. Innan så passerade vi godsombudet på väg till/från start/sluthållplatsen men efter förändringen (som i sig är mycket bra då bussen nu går i närheten av där folk bor och jobbar) så ville ingen betala för tiden det skulle ta att köra till godsombudet före/efter turerna, utan vi skulle behöva avvika några hundra meter från rutten, svänga runt och angöra ombudet, gå in och hämta/lämna godset, många gånger ganska mycket gods. Detta med passagerarna ombord som suckade och stönade över tidsutdräkten för någon tid för godshantering fanns ju inte i tidtabellen. Vi förare blev alltmer stressade eftersom bussarna blev sena och vi inte hann in till depån för att hinna ha lagstadgad rast osv osv...
Till slut fick vi bort godset från Edsbyn (även här på operatörens initiativ) så just nu går godset därifrån med lastbil från ägarna till Bussgods.

I Bollnäs och Söderhamn finns viss hantering, då är det överenskommet att Bussgods personal möter upp och själva lastar/lossar utmed linjen så vi förare behöver inte precis överanstränga oss. Men volymerna har kraftigt minskat sista tiden, det mesta går nog med lastbil ändå. Visst kan jag tycka att det är synd på ett sätt; bussen ska ju ändå gå. Men vi är ju ändå till för passagerarna i första hand, dessa pendlar till/från skolor och jobb och betalar bland de dyraste månadskorten i landet. Nu har vi fått det lite lugnare på vissa avgångar när vi "slipper" mecka med godset. Dessutom var det olustigt att lämna förarplatsen med kassa och privata tillhörigheter när vi hanterade mycket gods, för man samlar ju knappast ihop jacka, privat väska, mobil/er, plånbok m.m ut för att fixa med godset, upplagt för att glömma prylarna därute då....

/MrH