Nu så är det beslutat att även 150,240 skall åka den nya förbifart Sjöbo. Men Veolia hade tidigare testkört den sträckan och kommit fram till att man inte sparar så värst många minuter i slutändan, men kan vara en fördel framförallt till Fristad och dem längs vägen att bussen ej åker förbi inne i Sjöbo, dem har ju trots allt Linje 1 och under vardagar vissa tider Linje 11 och 30.. hållplatsläge N blir då 150:s nya utgångspukt från Södra torget..
http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/nyheter/battre-busstrafik-med-forbifart-sjobo-/ (http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/nyheter/battre-busstrafik-med-forbifart-sjobo-/)
Citat från: reseguiden86 skrivet 11 oktober 2014, 12:36:34 PM
Nu så är det beslutat att även 150,240 skall åka den nya förbifart Sjöbo. Men Veolia hade tidigare testkört den sträckan och kommit fram till att man inte sparar så värst många minuter i slutändan, men kan vara en fördel framförallt till Fristad och dem längs vägen att bussen ej åker förbi inne i Sjöbo, dem har ju trots allt Linje 1 och under vardagar vissa tider Linje 11 och 30.. hållplatsläge N blir då 150:s nya utgångspukt från Södra torget..
http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/nyheter/battre-busstrafik-med-forbifart-sjobo-/ (http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/nyheter/battre-busstrafik-med-forbifart-sjobo-/)
Veolia gjorde sin provkörning på förmiddagen då det inte var så mycket trafik strax innan den nya vägen öppnades för allmän trafik. Det var alltså vid en tid då det inte var så mycket trafik. Om man tar hänsyn till att det visa tider kan uppstå köbildning förbi Sjöbo så bör man få snabbare och pålitligare trafik med den nya vägen. Mycket av den besparingen äts dock upp av att bussarna på linje 150 kommer att gå den längre vägen via Krokshallstorget i stället för Allégatan.
Det blir ju också 5 hållplatser färre.
Huvudanledningen till att förbifart Sjöbo byggdes har aldrig varit tidsvinst.
Året var 1990. På ett möte bestämdes att man skulle driva frågan om en väg som gick förbi Sjöbo - för barnens säkerhets skull. Jag var där! Att det nu, när allt är klart, visar sig att det går en minut snabbare att köra den nya vägen är det en bonus för alla, men det viktigaste är att alla barnen får en säkrare och betydligt mindre trafikerad väg att ta sig över för att komma till skolan.
För minnesgoda fanns det vid denna tid (1990, alltså) en linje 3 på Sjöbo som stannade vid Långesten. Resande med denna linje skulle känna sig nöjda när denna linje drogs in - för 150 fanns ju fortfarande. Nu dras denna linje också om - borde inte VT då ta tillbaka gamla linje 3 i ny tappning?
Linje 21 kommer i februari som går till Långesten och Tosseryd.
Citat från: Håkan Borås skrivet 11 oktober 2014, 23:09:14 PM
Linje 21 kommer i februari som går till Långesten och Tosseryd.
Snyggt.
Citat från: Håkan Borås skrivet 11 oktober 2014, 23:09:14 PM
Linje 21 kommer i februari som går till Långesten och Tosseryd.
Som ersättare för linje 30 med samma turtäthet (alltså några turer i timmen morgon och eftermiddag M-F) eller en ökad turtäthet som när linje 20 efterträdde linjerna 48/49?
Citat från: Professorn skrivet 11 oktober 2014, 22:57:25 PM
Huvudanledningen till att förbifart Sjöbo byggdes har aldrig varit tidsvinst.
Året var 1990. På ett möte bestämdes att man skulle driva frågan om en väg som gick förbi Sjöbo - för barnens säkerhets skull. Jag var där! Att det nu, när allt är klart, visar sig att det går en minut snabbare att köra den nya vägen är det en bonus för alla, men det viktigaste är att alla barnen får en säkrare och betydligt mindre trafikerad väg att ta sig över för att komma till skolan.
För minnesgoda fanns det vid denna tid (1990, alltså) en linje 3 på Sjöbo som stannade vid Långesten. Resande med denna linje skulle känna sig nöjda när denna linje drogs in - för 150 fanns ju fortfarande. Nu dras denna linje också om - borde inte VT då ta tillbaka gamla linje 3 i ny tappning?
Jag kommer ofelbart att tänka på en känd västsvensk politiker som höll tal. Han jämförde då två olika åsiker om säkerhet och barn:
Den något äldre åsikten är att barn skyddas bäst i att man talar om för dem att de inte får springa ut på gatan. Man skall tala om för barnen att vissa saker skall man avhålla sig från,t ex att leka på gatorna.
Den andra är som skrivs. Barnen skall skyddas genom att man bygger kringfarter. Man talar inte om för barnen att vägen är farlig utan låter barnen leka på en väg eller gata. Bil föraren (buss-dito) skall köra mycket varsamt.
Jag kan väl säga som så att förbifart Sjöbo tittade jag på genom ett bussfönster. Dvs bussen åkte gamla vägen och vi tittade lystet. Det är krångligare att köra över Sjöbo. Vissa bilförare gör säkerligen tidsvinster. Speciellt om de kör vissa bilmärken. Så tänker jag på att Borås inte tycker om kringfarter. Jag minns mycket väl när motorvägen byggdes. En gång 1966 innan den påbörjades hölls ett anförande på skolan av ett antal inblandade personer. Joda,statsbidrag spelar en mycket stor del i Borås trafikplanering då det gäller landsvägar. En väg som det taldes om redan 1966 och på mötet var tvärförbindelsen Aplared-Viared. Denna byggs färdigt fn. Alltså Aplared-nya RV41 var klar för några år sedan. Men RV41 (nya) till Viared byggs klart under 2015. Kanske det byggs en fortsättning (nya) RV40-Aplared . Så frågan: Hur skall bussarna gå på RV27/40 Aplared-Viared-fortsättning ?
Citat från: S Svensson skrivet 12 oktober 2014, 10:33:49 AM
Jag kommer ofelbart att tänka på en känd västsvensk politiker som höll tal. Han jämförde då två olika åsiker om säkerhet och barn:
Den något äldre åsikten är att barn skyddas bäst i att man talar om för dem att de inte får springa ut på gatan. Man skall tala om för barnen att vissa saker skall man avhålla sig från,t ex att leka på gatorna.
Den andra är som skrivs. Barnen skall skyddas genom att man bygger kringfarter. Man talar inte om för barnen att vägen är farlig utan låter barnen leka på en väg eller gata. Bil föraren (buss-dito) skall köra mycket varsamt.
Men bäst effekt får man nog ändå genom att kombinera fördelarna av båda varianterna. Dvs, lära barnen att vägar är farliga och dessutom flytta ut den tunga trafiken till förbifarter.
Citat från: S Svensson skrivet 12 oktober 2014, 10:33:49 AM
Jag kan väl säga som så att förbifart Sjöbo tittade jag på genom ett bussfönster. Dvs bussen åkte gamla vägen och vi tittade lystet. Det är krångligare att köra över Sjöbo. Vissa bilförare gör säkerligen tidsvinster. Speciellt om de kör vissa bilmärken. Så tänker jag på att Borås inte tycker om kringfarter. Jag minns mycket väl när motorvägen byggdes. En gång 1966 innan den påbörjades hölls ett anförande på skolan av ett antal inblandade personer. Joda,statsbidrag spelar en mycket stor del i Borås trafikplanering då det gäller landsvägar. En väg som det taldes om redan 1966 och på mötet var tvärförbindelsen Aplared-Viared. Denna byggs färdigt fn. Alltså Aplared-nya RV41 var klar för några år sedan. Men RV41 (nya) till Viared byggs klart under 2015. Kanske det byggs en fortsättning (nya) RV40-Aplared .
Nja, men det har dykt upp en del idéer emellanåt från politiskt håll om en led i ungefär sträckningen Kyllaredsmotet-Kransmossen och över till RV 27 någonstans strax öster om Kråkered. Men det har väl aldrig gjorts några konkreta utredningar om detta så vitt jag vet.
Citat från: S Svensson skrivet 12 oktober 2014, 10:33:49 AM
Så frågan: Hur skall bussarna gå på RV27/40 Aplared-Viared-fortsättning ?
Det är en intressant frågeställning. Det verkar ha dykt upp något förslag, troligtvis från Svenljunga eller Tranemo, om att någon av bussarna från Svenljunga eller Tranemo bör köra Lockryd-Kråkered och nya vägen direkt till Viared på morgonen och motsvarande tillbaka på eftermiddagen. Men hur det blir med den saken är nog inte klart ännu. Det som är intressant är i alla fall att busspendling från Svenljunga eller Tranemo (Aplared också för den delen) till Viared utan direktlinje kommer att få ett problem jämfört med bilpendling - tiden genom centrala Borås.
Citat från: S Svensson skrivet 12 oktober 2014, 10:33:49 AM
Så frågan: Hur skall bussarna gå på RV27/40 Aplared-Viared-fortsättning ?
För cirka tio år sedan gick bussar direkt till Viared från Ulricehamn och flera av kommun- och stadsdelarna direkt till Viared. Alla dessa linjer är nu borta på grund av dåligt utnyttjande. Så jag betvivlar att det finns större underlag för att köra Tranemo/Svenljunga-Viared.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2014, 10:58:27 AM
För cirka tio år sedan gick bussar direkt till Viared från Ulricehamn och flera av kommun- och stadsdelarna direkt till Viared. Alla dessa linjer är nu borta på grund av dåligt utnyttjande. Så jag betvivlar att det finns större underlag för att köra Tranemo/Svenljunga-Viared.
Javisst, det är väl inte så realistiskt. Men det förvånade mig inte att de här idéerna dök upp just med tanke på tidsskillnaden det skulle innebära.