Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ebermark skrivet 09 oktober 2014, 22:35:06 PM

Titel: Malta i oktober 2014 [bilder]
Skrivet av: Ebermark skrivet 09 oktober 2014, 22:35:06 PM
Läste i annat inlägg att Bussmicke åker till Malta på lördag. Här kommer en aptitretare från mitt nyss avslutade besök på nämnda ö. Syftet med resan var inte bussfotografering utan avkoppling och semester med flickvännen, så jag lade inte ner många minuter på att fota bussar, men några stycken fastnade på minneskortet.

Huvuddelen av busstrafiken på ön körs av det statliga Malta Public Transport sedan årsskiftet. Innan dess hade Arriva hand om trafiken, men hoppade av uppdraget efter bristande lönsamhet samt andra problem. Bland annat förbjöd staten ledbussar som användes på ett antal av linjerna på ön. Man kan säga att dessa bussar skulle behövas på åtminstone några av linjerna där det var konstant fullsatt. Bland annat på linjerna från Sliema och Valletta mot det nordvästra hörnet av ön där färjan till grannön Gozo lägger till samt flera stora badstränder ligger (1 timmes färd). Bussarna från Sliema där vi bodde fylldes på förmiddagen efter bara tre hållplatser och lämnade sedan resenärer på samtliga hållplatser därefter vilket säkert var 150-200 personer. Turtätheten var endast 30-minuterstrafik och några extrabussar såg jag aldrig till. På eftermiddagen var det motsvarande problem åt andra hållet. Bussen fylldes nästan helt redan vid första hållplatsen och lämnade sedan mängder av folk på hållplatserna utmed vägen. Även linjerna på sträckan Valletta-Sliema-San Giljan var konstant överfulla. Tilläggas kan att man tillämpar samma korkade princip som stora delar av Storbritannien gör med endast en dubbeldörr framme hos föraren, vilket får till följd att det är tar tid och är krångligt att ta sig av bussen för de som placerat sig långt bak och mittgången är fylld med stående.

Nåväl, trafiken utförs främst med kinesiska King Long-bussar i två olika längder som Arriva införskaffade när man tog över trafiken 2011.

Första bilden visar en kort King Long i San Giljan (St. Julian's) på linje 233
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2014/MPT_001_San_Giljan_141005.jpg)

Ytterligare en kort King Long på badbusslinje 37A på nordvästra Malta
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2014/MPT_026_Cirkewwa_141007.jpg)

En normallängds King Long (12m) vid färjeterminalen i Cirkewwa (där färjan till Gozo lägger till) på linje X1 till flygplatsen via halva Malta.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2014/MPT_173_Cirkewwa_141006.jpg)

En liten Bluebird på VW-chassi som användes på linje 133 som snurrade runt centrala Valletta på smala gator.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2014/MPT_291_Valletta_141004.jpg)

Nya bussar fanns också, bland annat några mindre bussar tillverkade av Optare. Denna fotad vid Vallettas busstation.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2014/MPT_351_Valletta_141004.jpg)

Även ett antal nya Volvo/Wright-bussar fanns ute i trafiken. Dessa användes vad jag kunde se enbart på linje 12 och 13 från Valletta mot Sliema och San Giljan.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2014/MPT_364_San_Giljan_141005.jpg)

Ännu en Volvobuss, denna gång i  i Sliema, i ett rejält åskväder som hastigt drog in
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2014/MPT_370_Sliema_141005.jpg)

Efter att staten förbjöd ledbussarna uppstod bussbrist, vilket delvis har avhjälpts med de nya Volvobussarna. Ett antal underentreprenörer anlitas också fortfarande, bland annat på linje X2 och X5.
Ett av bolagen som kör på linje X5 är Peppin Transport som använder bland annat denna OmniCity
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2014/Peppin_1_Valletta_141004.jpg)

En annan underentreprenör som anlitades var detta bolag, Spiteri & Sons, som körde med en Volvobuss i de klassiska Maltafärgerna. Bussen rullade senare på linje 91 från Valletta.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2014/Spiteri_CPY741_Valletta_141004.jpg)

Supreme Coaches körde med denna buss på linje 71 från Valletta
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2014/Supreme_APY039_Valletta_141004.jpg)

Slutligen en översiktsbild på busstationen i Valletta. En backningsterminal som upplevs som lätt kaotisk med bussar och människor i en salig röra.
(http://ebermark.se/Bussar/Bilder/2014/Valletta_Bus_Station_141004.jpg)

Av de klassiska bulliga maltabussarna Bussmicke visat många bilder på syntes inte många spår. Såg en som användes som souveniraffär i Sliema samt en annan som körde turisttrafik i San Giljan.

Slutbetyg, en mycket trevlig ö och ett resmål som rekommenderas varmt.

/Nicklas
Titel: SV: Malta i oktober 2014 [bilder]
Skrivet av: AdmirT skrivet 09 oktober 2014, 22:45:45 PM
Tack för bilderna! Mycket trevligt och nu behöver inte ens Bussmicke lägga upp bilderna efter sin Maltaresa ;)
Titel: SV: Malta i oktober 2014 [bilder]
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 09 oktober 2014, 23:02:21 PM
Så fint du har fått havet fina vackra blå färgen i vattnet  :)
Titel: SV: Malta i oktober 2014 [bilder]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 oktober 2014, 23:47:33 PM
Antagligen för att jag är dålig på att skriva så uteblir nästan kommentarerna. 
Trevliga bilder,  själv har jag inte varit där på 2 1/2 år och det är lång tid. Vet ju hur intensiv kommenterandet var på mina gamla bilder. Då inspirerar det inte direkt till vidare engagemang..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Malta i oktober 2014 [bilder]
Skrivet av: Jacob skrivet 03 november 2014, 02:39:08 AM
Underbart!
Titel: SV: Malta i oktober 2014 [bilder]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 november 2014, 12:02:03 PM
Någon enstaka gång såg jag en Wright på linje 15