Stämmer det att Västtrafik Göteborgsområdet har en maxålder på 10 år för alla fordon? Nu är detta ingen kritik, men om så är fallet, så undrar jag hur Nettbuss får köra med ett antal Volvo B12BLE 8500, som är från 2003? Dom är ju m a o 11 år nu...?
Citat från: Calle skrivet 08 oktober 2014, 20:50:20 PM
Stämmer det att Västtrafik Göteborgsområdet har en maxålder på 10 år för alla fordon? Nu är detta ingen kritik, men om så är fallet, så undrar jag hur Nettbuss får köra med ett antal Volvo B12BLE 8500, som är från 2003? Dom är ju m a o 11 år nu...?
Det är olika för olika avtal. Du kan nog lita på att Västtrafik håller reda på sina entreprenörer och att ingen skulle våga köra med bussar som inte uppfyller de krav som finns i avtalet.
Som vanligt: har du synpunkter på hur Västtrafiks entreprenörer sköter sina uppdrag skall du vända dig till Västtrafik och inte Bussnack. Detta är ingen allmän klagomur.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2014, 20:59:41 PM
Det är olika för olika avtal. Du kan nog lita på att Västtrafik håller reda på sina entreprenörer och att ingen skulle våga köra med bussar som inte uppfyller de krav som finns i avtalet.
Som vanligt: har du synpunkter på hur Västtrafiks entreprenörer sköter sina uppdrag skall du vända dig till Västtrafik och inte Bussnack. Detta är ingen allmän klagomur.
Det var absolut inte menat som ett "klagomål". Har försökt få svar från Nettbuss, som inte svarar, så det är inte så lätt att få svar på den specifika frågan. Jag har ingen koll på hur avtalet avseende "Röd Express" ser ut, men jag vet så mycket som att 10 års ålder borde vara gränsen i miljözonen.
Citat från: Calle skrivet 08 oktober 2014, 21:09:34 PM
Det var absolut inte menat som ett "klagomål". Har försökt få svar från Nettbuss, som inte svarar, så det är inte så lätt att få svar på den specifika frågan. Jag har ingen koll på hur avtalet avseende "Röd Express" ser ut, men jag vet så mycket som att 10 års ålder borde vara gränsen i miljözonen.
Om bussarna uppfyller kraven för Euro 4 och är registrerade 2004 får de rulla till och med 2016. Om de bara uppfyller Euro 3-kraven fick de bara rulla till 2012.
http://goteborg.se/wps/portal/foretag/tillstand-och-regler/trafik-och-transporter/miljozon/!ut/p/b1/04_Sj9Q1NDSzMDSxNDQ114_Qj8pLLMtMTyzJzM9LzAHxo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fUxMLIyBCiKBCgxwAEcDQvr9PPJzU_Vzo3IsAG5sBOc!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#htoc-1
Du behöver inte svar från Nettbuss för att vända dig till Västtrafik med dina synpunkter. Men de kan knappast svara om du framför dessa anonymt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2014, 22:08:01 PM
Om bussarna uppfyller kraven för Euro 4 och är registrerade 2004 får de rulla till och med 2016. Om de bara uppfyller Euro 3-kraven fick de bara rulla till 2012.
http://goteborg.se/wps/portal/foretag/tillstand-och-regler/trafik-och-transporter/miljozon/!ut/p/b1/04_Sj9Q1NDSzMDSxNDQ114_Qj8pLLMtMTyzJzM9LzAHxo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fUxMLIyBCiKBCgxwAEcDQvr9PPJzU_Vzo3IsAG5sBOc!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#htoc-1
Du behöver inte svar från Nettbuss för att vända dig till Västtrafik med dina synpunkter. Men de kan knappast svara om du framför dessa anonymt.
Man behöver väl inte uppge namn eller syfte för att få ut allmänna handlingar. En mailadress som de kan svara på torde vara tillräckligt.
2009 års upphandlade lila express har t.ex 13 års maxålder + dispensår. Nu har jag inte koll på när röd upphandlades men gissningsvis är det samma ålderskrav.
Avtalskraven brukar väl vara 13 år i regiontrafik, och 10 år i stadstrafiken tror jag.
Sedan kan en Euro3 få gå längre än 2012? Grundregeln var 8 år från registreringsår, sedan kunde man tom 2007 ansöka om 5 extraår om du hade godkänd reningsutrustning. Som exempel är våra 2005or godkända tom 2017 (2005+8+5), mao ett år längre än Euro4. From Euro4 finns det ingen koppling till årsmodell, alla Euro4 är godkända till 2016, alla Euro5 till 2020, och för Euro6 finns idag inget slutår satt.
MVH Ingemar
Citat från: Ingemar skrivet 09 oktober 2014, 10:22:00 AM
Avtalskraven brukar väl vara 13 år i regiontrafik, och 10 år i stadstrafiken tror jag.
Sedan kan en Euro3 få gå längre än 2012? Grundregeln var 8 år från registreringsår, sedan kunde man tom 2007 ansöka om 5 extraår om du hade godkänd reningsutrustning. Som exempel är våra 2005or godkända tom 2017 (2005+8+5), mao ett år längre än Euro4. From Euro4 finns det ingen koppling till årsmodell, alla Euro4 är godkända till 2016, alla Euro5 till 2020, och för Euro6 finns idag inget slutår satt.
MVH Ingemar
En liten komplettering ur senaste regelverk.
Fordon som tillhör euro 4 får färdas i miljözon till och med 2016
eller 8* år från
första registrering oavsett registreringsland. Fordon som anpassats till euro 4 får
färdas till och med 2016**. /Detta innebär att Euro 4 reggade 2009 och 2010 får färdas till 2017 resp 2018/
• Fordon som tillhör euro 5 får färdas i miljözon till och med 2020
eller 8* år från
första registrering oavsett registreringsland. Fordon som anpassats till euro 5 får
färdas till och med 2020**. /Detta innebär att Euro 5 reggade 2013 och 2014 får färdas till 2021 resp 2022
Citat från: Jo skrivet 09 oktober 2014, 09:39:58 AM
Man behöver väl inte uppge namn eller syfte för att få ut allmänna handlingar. En mailadress som de kan svara på torde vara tillräckligt.
Nettbuss är ett aktiebolag och står alltså inte under lagen om utlämnande av allmänna handlingar. Om någon anklagar dem för avtalsbrott så kanske de inte är så villiga att gå i svaromål om de inte vet vem som frågar. Men det avgör de förstås själva om de vill göra.
Med 13 års maxålder så innebär det 2001 och äldre bussar än så oavsett dispensmöjlighet tror jag knappast används, det är alltså ett icke problem.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2014, 11:42:13 AM
Nettbuss är ett aktiebolag och står alltså inte under lagen om utlämnande av allmänna handlingar. Om någon anklagar dem för avtalsbrott så kanske de inte är så villiga att gå i svaromål om de inte vet vem som frågar. Men det avgör de förstås själva om de vill göra.
Men nu var det väl Västtrafik han skulle begära handlingarna ifrån.
Hursomhelst har ju TS fått svar av Lars och Ingemar att det är 13 år som gäller i många avtal för regionbusstrafik.
Citat från: Jo skrivet 09 oktober 2014, 13:11:20 PM
Men nu var det väl Västtrafik han skulle begära handlingarna ifrån.
Nej, det var det inte. Han skrev själv att han frågat Nettbuss utan att få svar och det var Nettbuss jag skrev i svaret. Fast jag håller med om att det kanske varit mer framgångsrikt att vända sig till Västtrafik i sådant fall. Eller kanske själv googla lite grann om ämnet innan man skriver "men jag vet så mycket som att...". Även om det dokument jag hittade om miljözonerna tydligen inte uppdaterats så gav det i alla fall svar på den ursprungliga frågan: bussar som är från 2004
får köra i miljözon under förutsättning att vissa krav är uppfyllda.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2014, 13:56:43 PM
Nej, det var det inte. Han skrev själv att han frågat Nettbuss utan att få svar och det var Nettbuss jag skrev i svaret. Fast jag håller med om att det kanske varit mer framgångsrikt att vända sig till Västtrafik i sådant fall. Eller kanske själv googla lite grann om ämnet innan man skriver "men jag vet så mycket som att...". Även om det dokument jag hittade om miljözonerna tydligen inte uppdaterats så gav det i alla fall svar på den ursprungliga frågan: bussar som är från 2004 får köra i miljözon under förutsättning att vissa krav är uppfyllda.
Jag har personligen kontaktat Nettbuss, men inget svar än, dock. Västtrafik kan säkert svara på frågan om avtalet för "Röd Express" och bussarna som går till Stenungsund. Jag vill passa på och tacka för infon att ålderskraven är annorlunda vad gäller regionbusstrafik.
Citat från: Calle skrivet 08 oktober 2014, 20:50:20 PM
Stämmer det att Västtrafik Göteborgsområdet har en maxålder på 10 år för alla fordon? Nu är detta ingen kritik, men om så är fallet, så undrar jag hur Nettbuss får köra med ett antal Volvo B12BLE 8500, som är från 2003? Dom är ju m a o 11 år nu...?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2014, 20:59:41 PM
Det är olika för olika avtal. Du kan nog lita på att Västtrafik håller reda på sina entreprenörer och att ingen skulle våga köra med bussar som inte uppfyller de krav som finns i avtalet.
Som vanligt: har du synpunkter på hur Västtrafiks entreprenörer sköter sina uppdrag skall du vända dig till Västtrafik och inte Bussnack. Detta är ingen allmän klagomur.
Det kanske skulle vara lämpligt att läsa ordentligt innan man ifrågasätter någons inlägg. Jag tycker att det framgår klart och tydligt att Calle inte ifrågasätter hur Nettbuss sköter sitt uppdrag utan bara undrar varför Västtrafik tillåter Nettbuss att köra med 11 år gamla bussar.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 oktober 2014, 15:55:19 PM
Det kanske skulle vara lämpligt att läsa ordentligt innan man ifrågasätter någons inlägg. Jag tycker att det framgår klart och tydligt att Calle inte ifrågasätter hur Nettbuss sköter sitt uppdrag utan bara undrar varför Västtrafik tillåter Nettbuss att köra med 11 år gamla bussar.
Men det var inte det inlägg som du syftar på som jag svarade på utan Calles nästa inlägg. Där framgår det tydligt att det var Nettbuss han kontaktat utan att få svar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2014, 16:16:42 PM
Men det var inte det inlägg som du syftar på som jag svarade på utan Calles nästa inlägg. Där framgår det tydligt att det var Nettbuss han kontaktat utan att få svar.
Ditt inlägg som jag citerade var det andra inlägget i tråden, då fanns det inte så många olika inlägg att svara på...
Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 oktober 2014, 17:45:13 PM
Ditt inlägg som jag citerade var det andra inlägget i tråden, då fanns det inte så många olika inlägg att svara på...
Men det inlägget svarade jag ju på. Enligt min ringa åsikt faller det på sin egen orimlighet att Nettbuss skulle köra med bussar som inte uppfyller avtalskraven. Det har ju också framgått av senare inlägg att så inte är fallet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2014, 18:18:38 PM
Men det inlägget svarade jag ju på.
Precis, och det var ditt svar jag kritiserade.
Vi får vara glada att äldre bussar inte går i trafik. Själv kan jag konstatera att tiden går fort.
I äldre handlingar så är det ofta så att man rent praktisk kan konstatera att 10 år är lämpligt. Själv minns jag att CR76M hos GS fick slopas tidigare. Själv ifrågasätter jag dock att det är lämpligt att ha en viss ålder. I vissa fall kan 10 år vara för lite och ibland för mycket.Det känns bra att Västtrafik har längre tid än 10 när det gäller "utanför" tätortstrafik. Sedan är det det här med låggolv/-nivå. Måste det alltid vara detta ?
Är man osäker så är det bra att fråga. Men fråga då vänligt om man frågar t ex ett företag. Sedan är det så att Västtrafik kan handla upp bussar som är äldre. Det finns flera exempel på detta då företag kan köra med enstaka bussar som är äldre än 13 år. Sedan är det lite känsligt det här med ålder på bussar. När jag var på Gotland för ett antal år sedan (1996) så såg jag flera fina turistbussar. Ingen skulle ha trott att en Setra 215 kan gå kvar så länge. Likaledes har jag sett MB O 303 bli gamla utan att det märks.
Skolbussar då. Vissa kommuner handlar upp genom Västtrafik och tillåter bussar bli 8-10 år medan andra kommuner har bussar som kör i (snart) 20 år. Är det bälten och bra säten så räcker det. Det är säkert inga krav på bältessträckare. Skall man ha sådana och krockkuddar så är de stämplade med tid. Oftast 10 år.