Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niklas Bygdestam skrivet 04 oktober 2014, 16:58:31 PM

Titel: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 04 oktober 2014, 16:58:31 PM
Volvo har i flera år haft en instrumentbräda med den lösning som man kallat för två satelliter. Alltså en fast instrumentbräda framtill och på var sin sida om ratten de två rörliga panelerna med knappar som flyttar på sig när man ställer om ratten.

Men på nya Volvobussar som motsvarar de som haft den lösningen har jag nu sett en ny instrumentbräda. En lösning där hela instrumentbrädan följer med ratten istället. Den nya instrumentbrädan känns tysk och liknar bland annat Mercedes och MAN.

Jag har tittat på Nobina 7942 som har just den här nya instrumentbrädan. Jag tycker att den verkar mycket bättre än den förra.

Har Volvo nu till slut övergivit helt lösningen med två satelliter och nu gått in helt för den här tyskliknande instrumentbrädan istället?
Titel: SV: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: Ersa skrivet 04 oktober 2014, 19:53:00 PM
Bräda som följde med ratten var ju något som Volvo introducerade redan 2001, och blev standard i och med modellåret 2002.

Den "tyska" standarden är väl mer eller mindre europeisk normbuss sedan drygt tio år tillbaka, då inte bara alla de tyska tillverkarna utan även Solaris, VDL och VanHool mer eller mindre följt efter. Att lilla norden anpassar oss till övriga Europa är ju bara logiskt, om vi vill fortsätta försöka bussar söder om havet framöver.
Titel: SV: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: igel skrivet 04 oktober 2014, 21:28:41 PM
Den äldre panelen i B9S för exempel. Kunde fås som rörlig (dvs att hela instrumentbrädan följde med ratten. Men vad jag har hört var att den skakade för mycket så att det valdes att få den fast monterad på trängselförsöksbussarna och de övriga som går och har gått i SL trafiken.

(http://i78.photobucket.com/albums/j106/Acela1/VolvoB9S.jpg)
Bilden är stulen från detta forum.

Även VDL bussarnas instrumentbräda går att få rörlig (monterad på ratten). I Norrort har Arriva dock valt den fasta varianten.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/VDL_Citea_SLF_120-310_-_Transexpo_2011_%285%29.jpg)
Titel: SV: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 04 oktober 2014, 22:09:47 PM
Jag tyckte att den äldre instrumentbrädan för B9S eller B12 var helt ok, oavsett om den var fast eller rörlig. Däremot har jag aldrig gillat den instrumentbrädan som Volvo senare kom med som har två satelliter. Jag vill antingen ha en helt fast instrumentbräda eller hela instrumentbrädan rörlig. Men varianten som Volvo kört med i flera år med två satelliter är ju bara delvis rörlig och delvis fast. Dessutom ogillar jag panelerna med knappar som i mitt tycke sitter för nära ratten. Om jag gör en svepande rörelse riskerar jag att av misstag trycka på en eller flera knappar. Om jag sedan ställer in ratten på det sätt som är bra för mig får jag dessutom ratten i vägen för hastighetsmätaren så att jag får svårt att se den. Så jag gillar alltså inte alls de två satelliterna.

Men har nu alltså Volvo slutat helt med den lösningen idag?
Titel: SV: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: Ersa skrivet 05 oktober 2014, 00:11:39 AM
Jo, företag som bedrev SL-trafik skruvade mer än gärna fast Volvopanelen av modell "M/02" då det skakade för mycket.
Utanför Stockholms län och i övriga Europa kunde man dock behålla panelen i originalskick...

Jag har alltid uppskattat "satelliterna" då de gör att man slipper luta sig fram för att nå strömbrytare. Dvs precis som i en personbil kan jag bekvämt sitta kvar med ryggen mot ryggstödet och ändå öppna/stänga dörrar och ställa in backspeglarna. Utan att behöva ligga ner framåtstupad som om jag vore magsjuk.
På samma vis uppskattar jag att så många strömbrytare som möjligt placeras på vänster panel. T.ex återställningen för Volvos bedrövliga larmsignal för t.ex förargrind och växel+parkeringsbroms. Den man får mardrömmar om efter några månaders SL-trafik. Faktum är att jag efter att ha kört buss i Jämtland som första branschjobb tyckte att placeringen av summeråterställningen i taket på bussar utanför Jämtland var en väldigt udda (och snarare avvikande) plats för knappen.
Titel: SV: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: Krille skrivet 05 oktober 2014, 11:42:00 AM
Märkligast måste väl ändå vara att så många nya bussar levereras med dörrknapparna på panelen till höger om ratten. VEM har kommit på det? och VARFÖR?

/K
Titel: SV: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: Robert Brink skrivet 05 oktober 2014, 13:16:48 PM
Citat från: Krille skrivet 05 oktober 2014, 11:42:00 AM
Märkligast måste väl ändå vara att så många nya bussar levereras med dörrknapparna på panelen till höger om ratten. VEM har kommit på det? och VARFÖR?

/K

Är väl en EU anpassning säkerligen. Tyska bussar har ju haft dörrknapparna där hur länge som helst.

//R
Titel: SV: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: Ersa skrivet 05 oktober 2014, 13:41:29 PM
Citat från: Krille skrivet 05 oktober 2014, 11:42:00 AM
Märkligast måste väl ändå vara att så många nya bussar levereras med dörrknapparna på panelen till höger om ratten. VEM har kommit på det? och VARFÖR?

I inlägg nr 2 i denna tråd försökte jag lägga fram ett svar på denna fråga. Visst kan man skylla på enbart Tyskland eller EU, men helhetsbilden är nog ännu större än så. I princip var det väl bara här i Skandinavien som vi hade dörrvred, till skillnad från övriga världen?

Volvo övergav helt dörrvredet på vänster panel för c:a tio år sedan, mitt under 00-talet, medan Scania behöll vredet som ett "avvikande alternativ" några år till. Har för mig att LLT var en av de sista kunderna som specade denna "avvikelse" i en beställning. Kan ha varit omkring 2009 om jag inte minns fel. Därefter är det nu enbart dörrknappar på höger panel som gäller för alla nya Volvo och Scania.
Titel: SV: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: Krille skrivet 05 oktober 2014, 19:55:20 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 05 oktober 2014, 13:16:48 PM
Är väl en EU anpassning säkerligen. Tyska bussar har ju haft dörrknapparna där hur länge som helst.

Säkert. Är man van vred och knapp till vänster är det iaf en klar försämring att måsta sträcka sig varje gång.
Tråkigt att det inte ens går att specialbeställa längre (annat än på Solaris?)

K
Titel: SV: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: Ersa skrivet 05 oktober 2014, 20:48:13 PM
Dörrknappar på höger panel har dock förekommit i många decennier även på många Volvo och Scania landsbygdsbussar här i Skandinavien. Främst de som byggts för Norge och Finland.

Vredet till vänster känns i grunden mest som något som härstammar från SL (eller rättare sagt SS), och som därefter spridits ut på vissa håll i landet, främst på automatlådeförsedda bussar för tätorts- och förortstrafik.
Titel: SV: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 oktober 2014, 22:21:03 PM
Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2014, 20:48:13 PM
Dörrknappar på höger panel har dock förekommit i många decennier även på många Volvo och Scania landsbygdsbussar här i Skandinavien. Främst de som byggts för Norge och Finland.

Vredet till vänster känns i grunden mest som något som härstammar från SL (eller rättare sagt SS), och som därefter spridits ut på vissa håll i landet, främst på automatlådeförsedda bussar för tätorts- och förortstrafik.

Deltabyggen till  Svenska privatåkare hade ju dörrknapparna till höger redan på -80 talet :-)  Sådana som SJ o sedermera Swebus köpte fick dock knappar under sidorutan.

Titel: SV: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: Ersa skrivet 05 oktober 2014, 23:17:12 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 oktober 2014, 22:21:03 PM
Deltabyggen till Svenska privatåkare hade ju dörrknapparna till höger redan på -80 talet :-)  Sådana som SJ o sedermera Swebus köpte fick dock knappar under sidorutan.

Precis så, och högerknapparna följde dessutom med till Deltornas efterföljare som privatåkarna sedermera köpte. Att många privatåkare hade ett gäng Carrus Star med knappar till höger samt några Carrus Vega med vred på vänstersidan, trots att alla var av i stort sett samma årsmodeller, var inga större konstigheter.
Titel: SV: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 06 oktober 2014, 22:34:49 PM
Placeringen av dörrknappar och -vred på vänstra sidopanelen var väl reglerat i SLTF:s normbussföreskrifter. Och SLTF = Svenska Lokaltrafikföreningen, dvs där var i stort sett inga privatåkare anslutna och kunde välja tillverkarens egna placering av knappar och reglage.
Däremot var och Scanias CR/CN-generationer och samtida Säfflebyggen konstruerande efter normbussföreskrifterna tack vare(eller på grund av..) att dessa hade sin största kundkrets bland SLTF:s medlemsföretag.
Så småningom blev ju de här föreskrifterna allt mer urvattnade och nu finns ju inte längre något motsvarande utan det är upp till varje enskild köpare och tillverkare att utforma förarplatsen.
Titel: SV: Instrumentbrädor på Volvo
Skrivet av: yngrot skrivet 06 oktober 2014, 23:38:35 PM
Jag uppskattar Volvos satelliter  man når ju väldigt enkelt dörrknapp och de flesta övriga knappar utan att behöva luta sig framåt..  Visst skymmer ratten i vissa lägen  men jag tycker det är viktigt kunna nå dörrknapp lätt ..