Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 30 september 2014, 19:23:24 PM

Titel: Mercedes-Benz Sprinter
Skrivet av: Peter Öden skrivet 30 september 2014, 19:23:24 PM
Hej !

Det finns ju olika modeller av nämnda typ men ibland när man söker på Transportstyrelsen så anges ibland
den korrekta chasietypen men ibland inte. Går det på något vis att utläsa exakt vilken chassietyp det rör sig om ?
Hur kan man t.ex veta om det är en 515, 516, 518 eller 519 CDI ? Finns väl några beteckningar på 600-serien också.
Kan någon bringa klarhet i detta ?

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Mercedes-Benz Sprinter
Skrivet av: Busstobbe skrivet 30 september 2014, 20:09:18 PM
Vet inte hur överförbart det är, men inom Mercedes lastbilar betyder den första halvan av siffrorna fordonets totalvikt, där en 516 alltså har 5 tons totalvikt. Den andra hälften är antalet hästkrafter, dvs 160 för 516. Men om detta även gäller för Sprinter ska jag låta vara osagt.
Titel: SV: Mercedes-Benz Sprinter
Skrivet av: isaks1 skrivet 30 september 2014, 22:13:56 PM
Det samme gjelder for Sprinter, og for den del også de øvrige Mercedes varebilene.  8)
Titel: SV: Mercedes-Benz Sprinter
Skrivet av: Esbjörn skrivet 01 oktober 2014, 10:20:03 AM
Citat från: Peter Öden skrivet 30 september 2014, 19:23:24 PM
Hej !

Det finns ju olika modeller av nämnda typ men ibland när man söker på Transportstyrelsen så anges ibland
den korrekta chasietypen men ibland inte. Går det på något vis att utläsa exakt vilken chassietyp det rör sig om ?
Hur kan man t.ex veta om det är en 515, 516, 518 eller 519 CDI ? Finns väl några beteckningar på 600-serien också.
Kan någon bringa klarhet i detta ?

Mvh Peter Ö

Sprinter 616 CDI är av förra generationen och var enbart chassier som byggdes på med hela karossen bakom vindrutan. Det finns alltså inga 616 som ser ut som ett Sprinterskåp baktill.
Vanligast i Sverige var väl Omnibustrading Sunset.

Som du redan fått svar på så kollar man enklast på bilregistret totalvikt avrundat till hela ton på första siffran och effekten i tiotal hästkrafter för siffra två och tre.

För att få fram effekten i hk tar du effektsiffran i kW x 1.36
Titel: SV: Mercedes-Benz Sprinter
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 oktober 2014, 10:22:55 AM
Citat från: Esbjörn skrivet 01 oktober 2014, 10:20:03 AM
Sprinter 616 CDI är av förra generationen och var enbart chassier som byggdes på med hela karossen bakom vindrutan. Det finns alltså inga 616 som ser ut som ett Sprinterskåp baktill.
Vanligast i Sverige var väl Omnibustrading Sunset.

Som du redan fått svar på så kollar man enklast på bilregistret totalvikt avrundat till hela ton på första siffran och effekten i tiotal hästkrafter för siffra två och tre.

Ja 515 är 110 kw och 516 120 kw som exempel, 2014 och nyare används inte längre dessa beteckningar på flertalet "helbyggda" Sprintrar utan enbart Transfer 45, Transfer 55 osv.
Titel: SV: Mercedes-Benz Sprinter
Skrivet av: Bergenga skrivet 01 oktober 2014, 12:04:39 PM
Det samme gjelder også på MB Vario, og på Sprinter og Varios forgjengere T1 og T2. En 815D har en totalvekt på ca. 8 tonn og ca. 150 hk. 614D har totalvekt ca. 6 tonn og 136 hk, som altså er avrundet til 140.


Samme system finner man også på for eksempel Iveco Daily. En 45-12 har totalvekt ca. 4,5 tonn og ca. 120 hk. En 50C15 har totalvekt ca. 5 tonn og ca. 150 hk. En 70C17 har totalvekt ca. 7 tonn og ca. 170 hk.