Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 25 september 2014, 16:27:02 PM

Titel: Capitol i Södertälje 1979
Skrivet av: Hasse L skrivet 25 september 2014, 16:27:02 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/5597756Soumldertaumllje-Bs_zpsa47e89fe.jpg)
CHA 187 - Scania-Vabis C76 1963 - SL H30 5597.
Titel: SV: Capitol i Södertälje 1979
Skrivet av: Gunnar D skrivet 27 september 2014, 08:31:59 AM
Alltid intressant att se "utlokaliserade" SL-capitoler, något jag själv till stor del missade att dokumentera.
Under vilka år fanns H30 i Södertälje?

/Gunnar
Titel: SV: Capitol i Södertälje 1979
Skrivet av: Hasse L skrivet 27 september 2014, 19:41:27 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 27 september 2014, 08:31:59 AM
Alltid intressant att se "utlokaliserade" SL-capitoler, något jag själv till stor del missade att dokumentera.
Under vilka år fanns H30 i Södertälje?

/Gunnar
Dåligt med anteckningar om H30, tyvärr. Intresset avtog när H23-24 försvann. Tog tre bilder med H30 i Södertälje i början av 1979, de andra som kom med var 592 och 611.

597 var en de 8 vagnar som sedan 1970(?) funnits i Handen. Övriga 17 fanns bevisligen 1970 i Råsta, men byttes under 1972 mot H23 från Lidingö.
Noterade 597 (med 589 och 609) som "avreggade" i Hornsberg i juni 1977.

/Hasse
Titel: SV: Capitol i Södertälje 1979
Skrivet av: Gunnar D skrivet 28 september 2014, 10:15:13 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 27 september 2014, 19:41:27 PM
Dåligt med anteckningar om H30, tyvärr. Intresset avtog när H23-24 försvann. Tog tre bilder med H30 i Södertälje i början av 1979, de andra som kom med var 592 och 611.

597 var en de 8 vagnar som sedan 1970(?) funnits i Handen. Övriga 17 fanns bevisligen 1970 i Råsta, men byttes under 1972 mot H23 från Lidingö.
Noterade 597 (med 589 och 609) som "avreggade" i Hornsberg i juni 1977.

/Hasse

Tack för info!
Var själv i Hornsberg i juli 1977 och kunde då notera att H30 5587, 5590 och 5609 verkade avreggade.

/Gunnar
Titel: SV: Capitol i Södertälje 1979
Skrivet av: christian berg skrivet 29 september 2014, 21:21:45 PM
Hej,

i juni 1978 fanns 5587, 5590, 5592, 5597, 5609 och 5611 i Södertälje samtidigt som 5606 och 5610 fanns i Hornsberg (vet ej om de senare var i trafik eller avställda). 5609 försvann från Södertälje senare samma år och ersattes av 5593 som var avställd efter att ha gått på Lidingö. H30-orna i Södertälje slopades sommaren 1980 förutom 5587 som skrotades på hösten och 5590 som fanns kvar en bit in på 1981. Om de gick i trafik efter sommaren 1980 är dock tveksamt, kanske någon vet mer.

Hälsningar

Christian B
Titel: SV: Capitol i Södertälje 1979
Skrivet av: Peter Rost skrivet 30 september 2014, 00:33:25 AM
Var det någon/några av de ovannämnda H30 som återfanns i tunnelbanans depåområde i Vällingby? Det stod en del Capitolbussar avställda där på höstkanten 1980.

/Peter
Titel: SV: Capitol i Södertälje 1979
Skrivet av: Jan-Peter skrivet 30 september 2014, 10:11:38 AM
Hej.
Ytterligare en toppenbild av Hasse.
Man väntar var dag på flera bilder,de står sig bra mot alla digitalbilder med sin skärpa ,färger och ljusättning.
Fd 8612 Eriksson Hornsberg 1964-1976.
Titel: SV: Capitol i Södertälje 1979
Skrivet av: Hasse L skrivet 30 september 2014, 20:56:51 PM
Kan tillägga att 588, 592 och 607 under hösten -74 flyttades från Lidingö till Hornsbergshallen, så fördelningen av H30 stabiliserades under några år till: Lidingö 14, Handen 8 och Hbh 3 st.

Får tacka för alla uppgifter och vänliga ord; ett särskilt tack går till christian berg, som bidrog till att räta ut några 35 år gamla frågetecken för undertecknad!

/Hasse
Titel: SV: Capitol i Södertälje 1979
Skrivet av: christian berg skrivet 01 oktober 2014, 21:32:24 PM
Tack själv för alla fina bilder! En fråga vilka var de 8 H30 i Handen? 5587,5590,5597,5606,5609,5610,5611, men det blir bara sju.

När det gäller Lidingös H30 försvann 5601 efter en krock 1975. I början av 1978 ställdes 5588,5593-95,5604 och 5607 upp i Söderhallen varav 5593 senare kom i trafik i Södertälje och 5594 som återkom till Lidingö och 5602 ställdes av istället. Sommaren 1979 slopades 5589,5594,5596,5598-5600,5605 och 5608 och kvar blev bara 5591 och 5603 som gick i trafik ända till oktober 1980 då de som sista SL-capitoler ställdes av.

Hälsningar

Christian B
Titel: SV: Capitol i Södertälje 1979
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 oktober 2014, 21:56:09 PM
Citat från: christian berg skrivet 01 oktober 2014, 21:32:24 PM
Tack själv för alla fina bilder! En fråga vilka var de 8 H30 i Handen? 5587,5590,5597,5606,5609,5610,5611, men det blir bara sju.

När det gäller Lidingös H30 försvann 5601 efter en krock 1975. I början av 1978 ställdes 5588,5593-95,5604 och 5607 upp i Söderhallen varav 5593 senare kom i trafik i Södertälje och 5594 som återkom till Lidingö och 5602 ställdes av istället. Sommaren 1979 slopades 5589,5594,5596,5598-5600,5605 och 5608 och kvar blev bara 5591 och 5603 som gick i trafik ända till oktober 1980 då de som sista SL-capitoler ställdes av.

Hälsningar

Christian B

Trevligt!

1979-80 jobbade jag på Postterminalen vid Hantverkshuset, åkte alltid med första 201:a från Ropsten där det vanligtvis var just H30, alla dessa Lidingövagnar utom 5594 har jag noterat, från hösten 1979 var det extremt ovanligt med H30 på denna tur men 5591 o 5603 förekommer några enstaka gånger, vanligtvis hade H56 ersatt H30 då.
Titel: SV: Capitol i Södertälje 1979
Skrivet av: Hasse L skrivet 01 oktober 2014, 22:42:46 PM
Citat från: christian berg skrivet 01 oktober 2014, 21:32:24 PM
Tack själv för alla fina bilder! En fråga vilka var de 8 H30 i Handen? 5587,5590,5597,5606,5609,5610,5611, men det blir bara sju.

När det gäller Lidingös H30 försvann 5601 efter en krock 1975. I början av 1978 ställdes 5588,5593-95,5604 och 5607 upp i Söderhallen varav 5593 senare kom i trafik i Södertälje och 5594 som återkom till Lidingö och 5602 ställdes av istället. Sommaren 1979 slopades 5589,5594,5596,5598-5600,5605 och 5608 och kvar blev bara 5591 och 5603 som gick i trafik ända till oktober 1980 då de som sista SL-capitoler ställdes av.

Hälsningar

Christian B
Den åttonde skulle ha varit 598 enligt mina anteckningar, första notering 1.1.1972, men vid en förnyad titt i SL:s lista Befintliga Bussar 31.8.1974 så står den under Lidingö, minsann. Jag körde då och då i Råsta när H30 försvann till Lidingö och tror mig aldrig ha sett den där, så tog för givet att den fanns i Handen, som jag inte hade så mycket koll på (inte på Lidingö heller tydligen!)
Min egen lista över flytten från Råsta till Lidingö börjar med 588 och 589 som sågs på Lidingö 25.4.1972, sedan är varje vagn avbockad med 594 som sista vagn kvar i Råsta i början av augusti. Men bara 17 bussar finns med, just 598 saknas. Men jag missade väl den, det var mycket att hålla reda på de här åren (körde ju mera i Enebyberg och CF:arna där var egentligen allra intressantast...)

Kanske rullade 598 i Handen någon period före 1972? Nej det är nog min bokföring som spökar.

Hasse