Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Calle skrivet 16 september 2014, 22:42:56 PM

Titel: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Calle skrivet 16 september 2014, 22:42:56 PM
Är måhända de äldsta dubbellederna 41xx på väg bort, eller när beräknas dessa försvinna; och vad ersätts dom med i såfall. Har inte någon koll på om Veolia har gjort några nybeställningar för trafiken i Göteborg, det senaste man fick in var tre gasleder; 3685-3687.
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: danneh skrivet 16 september 2014, 23:19:56 PM
Fick man inte 6600-6616 (Rosas expressbussar) efter gasledarna?
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Walter skrivet 17 september 2014, 06:02:29 AM
Dubbellederna vill väl behållas hela avtalstiden. 
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 17 september 2014, 07:45:01 AM
Citat från: Walter skrivet 17 september 2014, 06:02:29 AM
Dubbellederna vill väl behållas hela avtalstiden.

De fyra äldsta faller åldersmässigt för miljözonen vid nyår vill jag minnas (4100-4103)
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Calle skrivet 17 september 2014, 18:23:39 PM
Citat från: danneh skrivet 16 september 2014, 23:19:56 PM
Fick man inte 6600-6616 (Rosas expressbussar) efter gasledarna?

Det är korrekt, samtliga 8900 Euro 5.
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Calle skrivet 17 september 2014, 18:24:35 PM
Citat från: Erling.L skrivet 17 september 2014, 07:45:01 AM
De fyra äldsta faller åldersmässigt för miljözonen vid nyår vill jag minnas (4100-4103)

Också vad jag misstänkte, men inte var säker på. Frågan är om det ligger någon ny order, och isåfall vad blir det för bussar?  ???
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: CD skrivet 17 september 2014, 19:18:54 PM
Citat från: Erling.L skrivet 17 september 2014, 07:45:01 AM
De fyra äldsta faller åldersmässigt för miljözonen vid nyår vill jag minnas (4100-4103)

Bussarna har fått filter installerat och når utsläppsnivåer för Euro 5 fordon. De får framföras i miljözonen till 2020.
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Calle skrivet 17 september 2014, 21:28:23 PM
Citat från: CD skrivet 17 september 2014, 19:18:54 PM
Bussarna har fått filter installerat och når utsläppsnivåer för Euro 5 fordon. De får framföras i miljözonen till 2020.

Västtrafik Göteborgsområdet har en maxålder på 10 år. Så var det med Den Oudsten som hade filter, men dessa bussar slopades när dessa nått 10-årsgränsen. Dessa dubbelleder som tråden handlar om, d.v.s. fyra stycken är nog ganska trötta efter lång tid hos GS, och sen fick Veolia Transport ta över dessa. Har för mig, att dessa "första" ägs av Västtrafik?

Eftersom produktionen av B9S lagts ner, p.g.a. bristande lönsamhet, så kan man ställa frågan om det blir 18-meters leder som ersätter dessa? Veolia har också några äldre "icke stombuss" i serie 3874-3882, dessa togs inte bort vid avtalets början. Självklart har även dessa gått många mil, dock har dom väl ett par år till i miljözonen?
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 17 september 2014, 21:32:29 PM
Pratade med en kollega på Veolia idag o det lät som att det finns bussar beställda
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Calle skrivet 17 september 2014, 21:44:32 PM
Citat från: Erling.L skrivet 17 september 2014, 21:32:29 PM
Pratade med en kollega på Veolia idag o det lät som att det finns bussar beställda

Då kanske man kan hoppas på att slitna, lappade och lagade 3874-3882 ställs av. Pratades det något om vilken fordonstyp som är aktuell i nybeställningen? Veolia har ju gått enbart på Volvo och Solaris. Om jag får gissa, d.v.s. om det blir ledbussar, så kanske Veolia tänkt om, och satsar på MAN istället. Dock, så verkar inte Veolia vilja överlåta servicen av sina bussar till auktoriserad verkstad. MAN har som krav att deras bussar får enbart servas av Neoplan's verkstad. Eftersom 3685-3687 är väl skötta för att vara gasbussar, så skulle det inte förvåna mig om det blir gasleder á 7900.
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2014, 21:54:06 PM
Citat från: Calle skrivet 17 september 2014, 21:44:32 PM
Då kanske man kan hoppas på att slitna, lappade och lagade 3874-3882 ställs av. Pratades det något om vilken fordonstyp som är aktuell i nybeställningen? Veolia har ju gått enbart på Volvo och Solaris. Om jag får gissa, d.v.s. om det blir ledbussar, så kanske Veolia tänkt om, och satsar på MAN istället. Dock, så verkar inte Veolia vilja överlåta servicen av sina bussar till auktoriserad verkstad. MAN har som krav att deras bussar får enbart servas av Neoplan's verkstad. Eftersom 3685-3687 är väl skötta för att vara gasbussar, så skulle det inte förvåna mig om det blir gaseller á 7900.

Krav och krav :-)  MAN vill sälja sitt servicepaket tillsammans med bussen, det går ju att höra med olika bussägare om man är nöjda eller ej med denna service och dess tillgänglighet.
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Calle skrivet 17 september 2014, 21:57:55 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2014, 21:54:06 PM
Krav och krav :-)  MAN vill sälja sitt servicepaket tillsammans med bussen, det går ju att höra med olika bussägare om man är nöjda eller ej med denna service och dess tillgänglighet.

Nu är det så att Veolia sköter själva sina Volvobussar (och kanske Solaris?), och bussarna blir därefter. Det finns ganska många brister bland Volvoparken hos Veolia. Hade VTC (Volvo TruckCenter) tagit hand om Veolias Volvobussar, så hade dessa uppnått toppkvalitét, något som dessvärre ej är ett faktum i dagsläget.  :(
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: danneh skrivet 17 september 2014, 22:28:36 PM
Detta märks ju tydligt på 6600-6616, där inredningen skakar sönder utan att något görs åt det. Menar framförallt paneler som lossnat, utan att man sätter upp de igen.
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Ersa skrivet 17 september 2014, 22:36:31 PM
Citat från: Calle skrivet 17 september 2014, 21:44:32 PM
Då kanske man kan hoppas på att slitna, lappade och lagade 3874-3882 ställs av.

Nya bussarna. Ställs av? Tänk,om vi fick såpass nya bussar här, som du vill ställa av!

Tråkigt med vår svenska kapitalförstöring där vi missköter och skrotar ut fordon i förtid, när vi skulle kunna hålla dem i konstant bra skick i över 15 år. Vilket bolagen utan stordrift klarar.
I SL-trafiken har vi ju även B9S av de allra tidigaste årgångarna (omkring 05-06) som idag känns helt nya, tack vare att de renoverats.
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 17 september 2014, 22:55:02 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 september 2014, 22:36:31 PM
Nya bussarna. Ställs av? Tänk,om vi fick såpass nya bussar här, som du vill ställa av!

Tråkigt med vår svenska kapitalförstöring där vi missköter och skrotar ut fordon i förtid, när vi skulle kunna hålla dem i konstant bra skick i över 15 år. Vilket bolagen utan stordrift klarar.
I SL-trafiken har vi ju även B9S av de allra tidigaste årgångarna (omkring 05-06) som idag känns helt nya, tack vare att de renoverats.
Problemet är att Västtrafik inte tillåter bussar äldre än 10 år, att renovera en buss för att gå i trafik i två år är knappast lönsamt.
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2014, 22:56:39 PM
Citat från: Calle skrivet 17 september 2014, 21:57:55 PM
Nu är det så att Veolia sköter själva sina Volvobussar (och kanske Solaris?), och bussarna blir därefter. Det finns ganska många brister bland Volvoparken hos Veolia. Hade VTC (Volvo TruckCenter) tagit hand om Veolias Volvobussar, så hade dessa uppnått toppkvalitét, något som dessvärre ej är ett faktum i dagsläget.  :(

Problemet är sällan vem som gör jobbet utan hur tillgängliga bussarna är för verkstäderna, det är ett stort problem där många verkstäder jobbar M-F 7-17
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Ersa skrivet 18 september 2014, 06:49:38 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 17 september 2014, 22:55:02 PM
Problemet är att Västtrafik inte tillåter bussar äldre än 10 år, att renovera en buss för att gå i trafik i två år är knappast lönsamt.

Ja, huvudmännen har ju det största ansvaret för att dagens kapitalförstöring uppstått.
Tänk om man skulle tillämpa ett tioårskrav på alla privatägda personbilar, och tvinga bilägarna att skrota ut när de fyllt tio år, pga miljökrav. Men samtidigt inte ha några undantag för de som monterar nya motorer och modern avgasrening. Svårt för mångas privatekonomi, men storbankerna skulle jubla.
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: yngrot skrivet 18 september 2014, 11:59:07 AM
Citat från: danneh skrivet 17 september 2014, 22:28:36 PM
Detta märks ju tydligt på 6600-6616, där inredningen skakar sönder utan att något görs åt det. Menar framförallt paneler som lossnat, utan att man sätter upp de igen.




Jag skulle vilja påstå att dessa vagnar är byggda enligt gammal Säfflesed  :P dvs hälften löst ..
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Calle skrivet 18 september 2014, 15:53:47 PM
Citat från: danneh skrivet 17 september 2014, 22:28:36 PM
Detta märks ju tydligt på 6600-6616, där inredningen skakar sönder utan att något görs åt det. Menar framförallt paneler som lossnat, utan att man sätter upp de igen.

Ajdå, det låter inte bra. Har ej åkt dem, men till det yttre så är dom ju välskötta. Det är dock bara och hoppas att underhållet blir bättre, annars skulle jag inte bli förvånad om Veolia får ännu en varning av Västtrafik.
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: danneh skrivet 18 september 2014, 20:59:00 PM
Bussar av samma ålder med i stort sett samma interiör (de som Västtrafik (?) anskaffade för ändringarna 2012) hos t.ex. Nettbuss och Nobina håller ju desto bättre standard och är i bättre skick än Veolias. Så något måste ju Veolia göra?
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Calle skrivet 18 september 2014, 22:38:01 PM
Citat från: danneh skrivet 18 september 2014, 20:59:00 PM
Bussar av samma ålder med i stort sett samma interiör (de som Västtrafik (?) anskaffade för ändringarna 2012) hos t.ex. Nettbuss och Nobina håller ju desto bättre standard och är i bättre skick än Veolias. Så något måste ju Veolia göra?

Det skulle jag inte vilja påstå. Både Nettbus och Nobina har bussar som är både föråldrade och saknar t.ex. plåtar under motorrummet, avsaknad av lock till "Ad-Blue" och RME. Om jag inte minns fel, så stoppades flera av Nobinas bussar av trafikpolisen, där man hittade en hel del fel, bl.a. det jag nämnt.

Veolia erhöll vid trafikstart en varning från Västtrafik, gällande kvalitétsbrister på bussarna och den upphandlade trafiken. Enligt Västtrafik "gjorde Veolia snabba åtgärder", och Västtrafik var nöjda.

Jag har sett följande på Veolias bussar; tanklucka saknas, motorplåtar under motorrummet saknas, mjölkiga fönster etc.
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: Walter skrivet 19 september 2014, 06:22:49 AM
Citat från: Calle skrivet 18 september 2014, 22:38:01 PM
Det skulle jag inte vilja påstå. Både Nettbus och Nobina har bussar som är både föråldrade och saknar t.ex. plåtar under motorrummet, avsaknad av lock till "Ad-Blue" och RME. Om jag inte minns fel, så stoppades flera av Nobinas bussar av trafikpolisen, där man hittade en hel del fel, bl.a. det jag nämnt.

Veolia erhöll vid trafikstart en varning från Västtrafik, gällande kvalitétsbrister på bussarna och den upphandlade trafiken. Enligt Västtrafik "gjorde Veolia snabba åtgärder", och Västtrafik var nöjda.

Jag har sett följande på Veolias bussar; tanklucka saknas, motorplåtar under motorrummet saknas, mjölkiga fönster etc.

Då får du anmäla detta till Västtrafik. De är de enda som kan agera mot Veolia, något som inte händer hur många trådar man än startar på detta forum.
Titel: SV: Status Veolia Transport Göteborg
Skrivet av: admin skrivet 19 september 2014, 11:41:46 AM
Citat från: Walter skrivet 19 september 2014, 06:22:49 AM
Då får du anmäla detta till Västtrafik. De är de enda som kan agera mot Veolia, något som inte händer hur många trådar man än startar på detta forum.

Ovanstående inlägg får sätta punkt för debatten, och tråden låses härmed.
Åsikter om ålder, skick eller buller på bussar som går i Västtrafiks regi hänvisas härmed till Västtrafiks kundtjänst, och pga flertalet anmälningar tolkar vi det som att skapandet av nya trådar i samma återkommande ämne är inte särskilt önskvärda i detta forum i framtiden.

Administratorerna