Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 16 november 2007, 18:08:34 PM

Titel: Busslink 6382 Då & Nu..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 november 2007, 18:08:34 PM
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6300/Busslink_6382_Liljeholmstorget_Liljeholmen_T_021001.jpg)
Busslink 6382 Liljeholmen 1/10 2002

Knappt 5 år senare..

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_6382_AKG166_Sollentuna_070820.jpg)
Titel: SV: Busslink 6382 Då & Nu..
Skrivet av: m.e. skrivet 16 november 2007, 18:55:02 PM
Hva? :o :o

Har man tatt kostnaden med å byte kaross og bygge den om til ledbuss?? ??? ???

;)
Titel: SV: Busslink 6382 Då & Nu..
Skrivet av: Ivo skrivet 16 november 2007, 20:18:00 PM
 ::)  Ungefär som med kungens nya kläder man säger att det är en ny volvo. Sen tror man det är en buss fast det är ett elektroniskt felsökningsprojekt.
Titel: SV: Busslink 6382 Då & Nu..
Skrivet av: Cero skrivet 16 november 2007, 22:10:33 PM
Citat från: Ivo skrivet 16 november 2007, 20:18:00 PM
::)  Ungefär som med kungens nya kläder man säger att det är en ny volvo. Sen tror man det är en buss fast det är ett elektroniskt felsökningsprojekt.

Den var bra! ;D ;D

/Cero
Titel: SV: Busslink 6382 Då & Nu..
Skrivet av: Nico skrivet 16 november 2007, 23:14:23 PM

Tja, det är möjligt. Men i jämförelse med mycket av det övriga som finns på garaget så är nog de flesta av oss på Råsta överlag ändå rätt nöjda med dessa vagnar. Att B9S däremot passar illa på 179:an är en annan femma och även om vagntypen kanske inte är den optimala i halka så är den troligen i alla fall bättre än en pusher-led.  ::)  :-X
Titel: SV: Busslink 6382 Då & Nu..
Skrivet av: Robert Brink skrivet 16 november 2007, 23:33:20 PM
Fast här verkar den rulla på 522... ???!

Men en fördel som bakmotor ledvagnarna har, är att dom har bättre fäste på drivhjulen även om dom sen är vingligare i främre delen..., B9S saknar ju tryck på drivaxeln, vilket gör att den lätt fastnar i halkan...!

//R
Titel: SV: Busslink 6382 Då & Nu..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 november 2007, 23:44:10 PM
Att den rullade på 522 berodde väl på okunskapen om vad som döljde sig bakom de nya vagnsnumren första dagen i råsta
Titel: SV: Busslink 6382 Då & Nu..
Skrivet av: Nico skrivet 17 november 2007, 02:23:08 AM

Citat från: Robert Brink skrivet 16 november 2007, 23:33:20 PMMen en fördel som bakmotor ledvagnarna har, är att dom har bättre fäste på drivhjulen även om dom sen är vingligare i främre delen..., B9S saknar ju tryck på drivaxeln, vilket gör att den lätt fastnar i halkan...!

Medges!  :D

Samtidigt så är dock ändå det högre bakaxeltrycket lite av en chimär då tracsen ju stryper gasen så fort ett drivhjul spinner och då spelar resten liksom ingen roll. Att sedan B9S inte heller är så mycket att hänga i en halkig julgran håller jag med om, men när man ska välja mellan pest och kolera så tja... normalgolv är ju på utdöende. I det här fallet väljer jag nog ändå bussen med släpvagnen istället för den motoriserade sulkyn som skjuter bussen framför sig.  ;)
Titel: SV: Busslink 6382 Då & Nu..
Skrivet av: Kvarne skrivet 17 november 2007, 08:03:38 AM
Fin-Fina bilder..saknar de där B10R vagnarna....enl. uppgift återfinns den i Kazakstan numera...