Dessa bussar dök upp på Valhallavägen i Stockholm i torsdags. Det är nog första gången jag ser bussar med "saftblandare" på taket, och 560 (övre bilden) hade dessutom ett cylindriskt varningsljus längre bak. Förarna i båda bussarna hade varselväst och en hjälm liggande framme vid vindrutan. Vad används de här bussarna till?
(http://tommy.enefalk.se/ovrigt/560.jpg)
(http://tommy.enefalk.se/ovrigt/561.jpg)
Undrar om det inte är dessa som kör arbetare och dylikt i tunnlarna vid bygget av Citybanan?
Inget svar på frågan, men det var roligt att (äntligen) få se Ombergs Buss gamla Integro i sin nya skrud.
Så här såg det ut när slutet var nära i trafiken Ödeshög/Gränna: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,62794.msg442675.html#msg442675
Lyllo, de där vill jag också ha på bild.
Integron rullar på ersättningen mot Österskär nästan varenda dag. Du får väl försöka hinna med ett besök vid Galoppfältet eller på Åkersberga station, Micke.
Hinner inte innan min resa till Malta tror jag. Vill ha båda, speciellt den lilla.
Bussar med varningsljus hör ju inte till vanligheterna... :D
Sen kan man ju med all enkelhet konstatera att man inte lagt en endaste krona på estetiken! 8)
Tack för alla svar! Även jag tycker det vore roligt att hinna med ett till besök vid Galoppfältet, men vi får se hur det blir med det. Kan Strömma ha fler bussar med varningsljus än dessa två?
Citat från: Mikey skrivet 13 september 2014, 22:00:25 PM
Undrar om det inte är dessa som kör arbetare och dylikt i tunnlarna vid bygget av Citybanan?
Låter inte bara tänkbart, utan även riktigt troligt. Nere i tunnlarna är det krav på påslagna takramper, varselkläder samt även hjälm om man vistas utanför fordonet. I varje fall senast jag var nere i en av tunnlarna med lastbil.
Helt klart troligt att just dessa används vid Trafikverkets arbeten.
Buss med orange varningsljus fram å bak på taket är även användbar inom Luftfartsverkets avlysta områden, ex.vis flygplatser. Då ordinarie bussar mellan terminal och flygplan inte räcker till finns ju möjlighet att hyra in turistare med orange-ljus på taket. Som kuriosa kan nämnas att fordonskrav vid flygplatser måste ha minst ett av rotationsljusens prismor/linser riktade 45 grader uppåt för synlighet uppåt.
Dessa används som personalbussar för tunnelbygget.
Tunnlarna är inte optimala för personalen att gå i så då finns dessa bussar.
/Lennart
Första buss åker ner i tunneln 6.45, sista buss åker upp ur tunneln 16.45.
Däremellan åker en buss ner, den andra står och väntar däruppe tills buss nr 1 kommer upp igen, då åker den andra bussen ner osv.
Detta tar allt från 10min till 45min beroende på trafiken i tunneln med lastbilar etc.
Platsen är Nora Stationsgatans tunnelnerfart.
/Uffe
Då var arbetet precis slut för dagen när jag såg bussarna, för klockan var strax efter 17.
Ändring: Felstavning korrigerad.
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 17 september 2014, 05:47:07 AM
Första buss åker ner i tunneln 6.45, sista buss åker upp ur tunneln 16.45.
Däremellan åker en buss ner, den andra står och väntar däruppe tills buss nr 1 kommer upp igen, då åker den andra bussen ner osv.
Detta tar allt från 10min till 45min beroende på trafiken i tunneln med lastbilar etc.
Platsen är Nora Stationsgatans tunnelnerfart.
/Uffe
Kör bussarna i skytteltrafik hela dagen eller?
Sedan jag tog bilderna har jag sett bussarna passera utanför Tekniska högskolan strax efter kl 17 ytterligare ett par gånger. Idag var det uniformsklädda förare utan varselväst som körde.
Citat från: Bussmicke skrivet 17 september 2014, 10:07:41 AM
Kör bussarna i skytteltrafik hela dagen eller?
ööhh...du glömde läsa inlägget jag skrev - där framgår det tydligt hur dom gör hela dagen :)
Jag läste dåligt ja. De lär väl köra hela nästa år med. Minns inte när det ska vara klart
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 17 september 2014, 05:47:07 AM
Första buss åker ner i tunneln 6.45, sista buss åker upp ur tunneln 16.45.
Däremellan åker en buss ner, den andra står och väntar däruppe tills buss nr 1 kommer upp igen, då åker den andra bussen ner osv.
Detta tar allt från 10min till 45min beroende på trafiken i tunneln med lastbilar etc.
Platsen är Nora Stationsgatans tunnelnerfart.
/Uffe
Ska ta mig dit på fredag förmiddag. Är nedfarten nära Torsplan/Solnabron där Blåbusslinje 3 kör?
Eller vilken gata närmast leder ner till tunneln?
Gatan är lång, därför undrar jag.
Ingen som vet? Tänkte åka på fredag
//Bussmicke
www.bussmicke.se