har suttit och drägglat en stund efter att ha hittat en sida med väldigt speciella bussar..
håll till godo;)
http://www.jumbocruiser.com/ (http://www.jumbocruiser.com/)
om man bara hade haft några miljoner så hade jag köpt en på direkten
Under "history" finns det mycket intressant.
Det är väl bara Neoplan som kommer på tanken att att bygga en pusherledbuss av den där digniteten.
När ekipaget inte helt oväntat kraschade och på myndigheternas påstående om att Neoplan hade byggt en farlig buss bemöttes kritiken med att bussen hade testkörts på Nürburgring och var helt stabil i hastigheter upp till 140 km/h :o...
Citat från: Lulebjörnen skrivet 16 november 2007, 22:48:28 PM
Under "history" finns det mycket intressant.
Det är väl bara Neoplan som kommer på tanken att att bygga en pusherledbuss av den där digniteten.
När ekipaget inte helt oväntat kraschade och på myndigheternas påstående om att Neoplan hade byggt en farlig buss bemöttes kritiken med att bussen hade testkörts på Nürburgring och var helt stabil i hastigheter upp till 140 km/h :o...
Hej!
Det byggdes bara en av Jumbocruiser som pusherledbuss, dom andra 11 sitter motorn precis framför leden.
//Niclas
Citat från: Lulebjörnen skrivet 16 november 2007, 22:48:28 PM
Under "history" finns det mycket intressant.
Det är väl bara Neoplan som kommer på tanken att att bygga en pusherledbuss av den där digniteten.
När ekipaget inte helt oväntat kraschade och på myndigheternas påstående om att Neoplan hade byggt en farlig buss bemöttes kritiken med att bussen hade testkörts på Nürburgring och var helt stabil i hastigheter upp till 140 km/h :o...
140 km/h är nog en ganska vanlig topphastighet för neoplans bussar. känner en som kom upp i 146 km/h med en Cityliner på Volvos ovalbana.
och även den var väldigt stabil..
Citat från: Cityliner skrivet 17 november 2007, 08:16:10 AM
140 km/h är nog en ganska vanlig topphastighet för neoplans bussar. känner en som kom upp i 146 km/h med en Cityliner på Volvos ovalbana.
och även den var väldigt stabil..
Vet att Megalinern var teoretiskt växlad för ca 150 km/h, men var spärrad på ca 103 km/h.
//Niclas
På http://jumbocruiser.mysite.wanadoo-members.co.uk/ finns det lite mer runt Jumbocruiser och företrädesvis då mittmotorvagnarna fram till 1986.
På www.galerie-autobusu.cz/Neoplan~Jumbocruiser_N138-4/ finns det lite mer bilder...
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 17 november 2007, 09:41:18 AM
Vet att Megalinern var teoretiskt växlad för ca 150 km/h, men var spärrad på ca 103 km/h.
//Niclas
Hurdant skulle varvtalet vara i de hastigheterna?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 18 november 2007, 00:27:48 AM
Hurdant skulle varvtalet vara i de hastigheterna?
Räkna bakifrån.
Rullningsomkretsen på ett däck i dimensionen 315/80.22,5 är 3282 mm. Det förflyttar sig alltså drygt 3,2 meter på ett hjulvarv.
Bakaxelutväxlingen är till exempel 3,07:1. Om du snurrar hjulet ett varv så har kardanaxeln snurrat drygt 3 varv.
Utväxlingen på växellådan kan vara 0,85:1 på högsta växeln. Snurra mellanaxeln 0,85 varv så har motorn gått ett varv runt.
Hur mycket varvar motorn i 150km/h ?