Såg den här bussen på Ersättningsrtrafiken på roslagsbanan http://www.svenskbusshistoria.se/asp/setting/apps/dimacImage/vecimage.asp?omni=&id=43206 (http://www.svenskbusshistoria.se/asp/setting/apps/dimacImage/vecimage.asp?omni=&id=43206). Lade märke till de rätt kraftiga armrörelserna på föraren när han växlade, och noterade att spaken gick ner i golvet. Är växlingen kopplad med länkarmar bak till växellådan på bussen trots att den är från 2001?
Jodå, visst är den helt manuell med lång spak. Mercedes-V8 ska den ha. Mercedes förresten, har ju tillverkat bussar med lång växelspak till den manuella lådan ända tills bara för något år sedan. :)
Samt att Fridströms i Rimbo har en Volvo 8700 som är nyare än VanHoolen på bilden, och den har samma slags långa golvspak.
Citat från: Ersa skrivet 09 september 2014, 18:58:07 PM
Jodå, visst är den helt manuell med lång spak. Mercedes-V8 ska den ha. Mercedes förresten, har ju tillverkat bussar med lång växelspak till den manuella lådan ända tills bara för något år sedan. :)
Samt att Fridströms i Rimbo har en Volvo 8700 som är nyare än VanHoolen på bilden, och den har samma slags långa golvspak.
Att det tillverkas en hel del bussar som i fråga om växligsrörelser är manuella är en sak. Alltså bussar med tre pedaler och har någon spak som man växlar med manuellt. Men idag förväntar man sig ändå att spaken styrs elektroniskt trots allt. Men hur vanligt är det idag med nytillverkade bussar som har äkta manuell låda med en lång växelspak i golvet på traditionellt sätt?
Citat från: Ersa skrivet 09 september 2014, 18:58:07 PM
Jodå, visst är den helt manuell med lång spak. Mercedes-V8 ska den ha. Mercedes förresten, har ju tillverkat bussar med lång växelspak till den manuella lådan ända tills bara för något år sedan. :)
Samt att Fridströms i Rimbo har en Volvo 8700 som är nyare än VanHoolen på bilden, och den har samma slags långa golvspak.
MB OM442LA och 6 växlad ZF
Manuell låda med riktig golvspak bör ha gått ur produktion i MB:s fall i fjol när Tourinon slutade tillverkas
Mercedes erbjuder än idag helt manuella lådor, helt utan pneumatik osv. Även nya Setra 500-serien finns med konventionell manuell växellåda.
Däremot försvann dem långa golvspaken från koncernen som sagt häromåret. Tyvärr! :(
Även Scania levererar manuell växellåda på beställning, dock enbart med den (numera klassiska) pneumatiska lådan.
Volvo erbjuder inga manuella lådor idag, vad jag vet.
Citat från: Ersa skrivet 09 september 2014, 20:40:51 PM
Mercedes erbjuder än idag helt manuella lådor, helt utan pneumatik osv. Även nya Setra 500-serien finns med konventionell manuell växellåda.
Däremot försvann dem långa golvspaken från koncernen som sagt häromåret. Tyvärr! :(
Även Scania levererar manuell växellåda på beställning, dock enbart med den (numera klassiska) pneumatiska lådan.
Volvo erbjuder inga manuella lådor idag, vad jag vet.
Ja tack o lov, den manuella 6 växlade lådan är väldigt trevlig.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 september 2014, 20:51:13 PM
Ja tack o lov, den manuella 6 växlade lådan är väldigt trevlig.
Jag väntar fortfarande på en Scania lågentrébuss med gammal hederlig 7-växlad pneumatisk växellåda. Karossmodell är inte så noga, men det skulle vara riktigt behagligt att sitta och förvälja växlar i en OmniExpress lågentré. Då kan man återigen köra linjetrafik och njuta samtidigt! ;)
Att få "äkta" 6-växlad manuell låda med spak på panelen i en Mercedes eller Setra med lågentré lär bli en gnutta krångligare att bygga, med tanke på vajerdragningen. Tyvärr!
Har kjørt MAN lavgulv med lang spak på manuell i Oslo trafikken. Gikk greit så lenge vajer var vel smurt
Citat från: Knut skrivet 10 september 2014, 09:42:44 AM
Har kjørt MAN lavgulv med lang spak på manuell i Oslo trafikken. Gikk greit så lenge vajer var vel smurt
Så det går alltså att bygga så? Kul! :D
Kan ju inte säga att jag saknar manuell vxl-låda dock är jag inte helt förtjust i Volvos I-shift tacka vet jag Wilson halvaut det var en bra låda .. :)