Iofs. är väl detta en icke-fråga, men jag kan inte låta bli att undra lite över både jippot i sig (vad kostade det osv.) men även om man verkligen ska ha en linje med bara tre stationer? Likaså är det frågan om vilka tåg som ska grena av... eller ska linjen verkligen vända vid Odenplan eller är den någon av de kvarvarande gröna som ska gå vidare?!
http://www.dn.se/sthlm/har-ar-nya-tunnelbanefargen/
Att ha olika färger för att beteckna olika linjer är ju inte fel i sig då det blir enklare att överblicka, men ibland så känns det lite som man försatt en bra chans till förbättring och förenkling här. Stockholms T-banenät har väl egentligen sju linjer fördelade på tre grenar som ju då är grön, röd och blå. Det har väl även sagts att bara en av de blå ska vidare mot Nacka medan den andra ska knytas ihop med den gröna linjen mot Hagsätra.
Då blir det egentligen bara sex linjer kvar. Här hade det kanske varit smartare att låta 10 och 11 bli blå respektive gul (vi är ju trots allt i Sverige och lite kul kan man alltid ha) medan sannolikt en grön kan vara kvar medan den andra kanske kunde bli orange. Den röda grenen kunde ju då delas upp i säg en röd och en lila linje. Kalla sedan linjerna för T1 till T6 så frigör man även numren för annat bruk om så behövs i framtiden.
Just my two eurocents apropå dagens lilla I-landsnyhet... :P
Med tanke på hur väl färgnamnen är inarbetare känns det bara dumt att fördubbla antalet färger.
Med denna nya färglogik, borde då inte även linjen Östermalmstorg - Ropsten få en helt egen färg? ;)
Tycker också att det är ett onödigt och kostsamt jippo. Den nya linjen hänger väl ihop med "gröna linjen" och borde väl också vara grön, inte märkvärdigare än att 17,18 och 19 har samma färg. Eller är det meningen att "gula linjen" ska trafikeras helt avskilt?
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 september 2014, 10:14:55 AM
Tycker också att det är ett onödigt och kostsamt jippo. Den nya linjen hänger väl ihop med "gröna linjen" och borde väl också vara grön, inte märkvärdigare än att 17,18 och 19 har samma färg. Eller är det meningen att "gula linjen" ska trafikeras helt avskilt?
Det är så vitt jag förstått det meningen att den ska trafikeras helt avskilt, dvs - även om spåren sen finns så ska tågen inte går förbi Odenplan på väg söderut.
Citat från: virtual1 skrivet 02 september 2014, 13:35:00 PM
Det är så vitt jag förstått det meningen att den ska trafikeras helt avskilt, dvs - även om spåren sen finns så ska tågen inte går förbi Odenplan på väg söderut.
Och jag som trodde linjen skulle integreras med resten av gröna nätet. Det blir alltså en relativt kort stump typ Nockebybanan med omstigning. Verkar osmidigt....
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 september 2014, 15:49:23 PM
Och jag som trodde linjen skulle integreras med resten av gröna nätet. Det blir alltså en relativt kort stump typ Nockebybanan med omstigning. Verkar osmidigt....
Värre än Nockebybanan blir det, i norrgående riktning måste man byta perrong.
Som sagt så känns det alltså lite som att SL här försuttit ett bra tillfälle att förenkla och förtydliga vissa saker... :-\
Det hela kan ju innebära att man kanske tänker satsa på ett system som inte är kompatibelt med det övriga? Kanske en automatbana eller så?
Jo, det är möjligt. Tycker bara att det känns lite märkligt att då prata om ny T-bana. Ska alla vara tvungna att stiga om vid Odenplan så lär det nog även bli lite gny överlag då det inte känns direkt smidigt.
Citat från: Nico skrivet 02 september 2014, 18:20:48 PM
Jo, det är möjligt. Tycker bara att det känns lite märkligt att då prata om ny T-bana. Ska alla vara tvungna att stiga om vid Odenplan så lär det nog även bli lite gny överlag då det inte känns direkt smidigt.
Ja, det hade ju definitivt varit smidigare om man dragit denna linje till genom stan åtminstone. Då hade man fått direktbyte till övriga t-banenätet och tvärbanan. Om det nu blir så att Hagsätra-linjen kopplas ihop med Blå linjen borde det ju innebära att det finns kapacitet?
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 september 2014, 19:28:36 PM
Ja, det hade ju definitivt varit smidigare om man dragit denna linje till genom stan åtminstone. Då hade man fått direktbyte till övriga t-banenätet och tvärbanan. Om det nu blir så att Hagsätra-linjen kopplas ihop med Blå linjen borde det ju innebära att det finns kapacitet?
Det är många som tänker som du, men det är helt fel. Hagsätragrenen har inget med saken att göra, det är Hässelbygrenen som konkurrerar med Karolinskagrenen om tågen. I nuvarande tidtabell kör man cirka 4 tåg/10 min från Hässelbygrenen i morgonrusningen, men det kommer att behövas mer i framtiden och då får tågen från Karolinska inte plats (mer än 5 tåg/10 min är omöjligt med dagens signalsystem, det gamla klarade av något mer).
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 september 2014, 15:49:23 PM
Och jag som trodde linjen skulle integreras med resten av gröna nätet. Det blir alltså en relativt kort stump typ Nockebybanan med omstigning. Verkar osmidigt....
Ja, men tanken är väl inte nödvändigtvis att linjen ska ta slut i framtiden vid Arenastaden.
Det blir Gula linjen till Arenstaden.
Mer information här:
https://www.linjefarg.se/
Citat från: Nico skrivet 02 september 2014, 17:26:44 PM
Som sagt så känns det alltså lite som att SL här försuttit ett bra tillfälle att förenkla och förtydliga vissa saker... :-
SL ska alltid uppfinna hjulet på nytt..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
ska det inte bli en pendelstation på odenplan också
Jo, när den nya sträckningen genom Citybanans pendeltågstunnel blir klar så kommer Karlberg att upphöra som pendeltågsstation och istället blir det två bergrumsstationer vid Odenplan samt vid City/T-centralen. Dessa stationer kommer då ligga väldigt djupt (speciellt City) och hamna under de befintliga tunnelbanestationerna.
Att gula linjen ska bli helt egen och inte ha någon sammankoppling med gröna verkar märkligt, det innebär ju också att man måste ha egen depå och verkstad.
Fortfarande används Hammarby som "Centralverkstad" men då kommer man inte dit heller alltså.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 november 2014, 09:34:20 AM
Att gula linjen ska bli helt egen och inte ha någon sammankoppling med gröna verkar märkligt, det innebär ju också att man måste ha egen depå och verkstad.
Fortfarande används Hammarby som "Centralverkstad" men då kommer man inte dit heller alltså.
Förbindelsespår kommer väl att finnas så vagnar kan transporteras till depå/verkstad vid behov?
Såvida det nu inte blir något annat system som inte är kompatibelt, men det vore väl märkligt.