Hej! Här kommer några bilder som inte är så gamla, som äldst från 2011, men redan är historia (inte i alla fall kanske, har ingen jättekoll på vad som hände med N/V-bussarna) :)
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Sverige/Nobina/18XX/slides/Nobina_1852_Liljeholmen_110210.JPG)
Nobina 1852 vid Liljeholmen som pendeltågsersättning i februari 2011
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Sverige/Keolis/44XX/slides/Keolis_4428_Soderhalls_Trafikplats_110513.JPG)
Busslink 4428 vid Söderhalls Trafikplats i maj 2011
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Sverige/Keolis/42XX/slides/Keolis_4273_Vallentuna_stn_110513.JPG)
Busslink 4273 vid Vallentuna Station samma datum som förra bilden
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Sverige/Arriva/71XX/slides/Arriva_7147_Soderhalls_Trafikplats_110513.JPG)
Arriva 7147, även dessa är väl historia idag? Vad rullar nu för tiden i Vallentuna, om nån vet? :)
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Sverige/Arriva/71XX/slides/Arriva_7167_Vallentuna_stn_110513.JPG)
Och så Arriva 7167, även denna är historia.
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Sverige/Nobina/41XX/slides/Nobina_4109_Nygard_Nykvarn_101203.JPG)
En av dem sista bilderna jag tog med min Canon EOS 1000D. Alla senare bilder är tagna med min Canon EOS 500D. Tydligen firade jag dessutom min födelsedag 2010 med att åka buss! ::)
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Sverige/Nobina/51XX/slides/Nobina_5198_Sodertalje_Syd_110411.JPG)
Nobina 5198 med kompis (osäker, men tror det är 5197) vid Södertälje Syd i mars 2011.
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Sverige/Nobina/52XX/slides/Nobina_5200_Sodertalje_C_110121.JPG)
Nobina 5200 vid Södertälje Centrum i januari 2011.
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Sverige/Nobina/47XX/slides/Nobina_4747_Bjorknas_Centrum_110114.JPG)
Nobina 4747 vid Björknäs Centrum, detta är nog senaste gången jag varit i Nacka/Värmdö, får bli ett återbesök snart!
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Sverige/Nobina/55XX/slides/Nobina_5554_Nygard_Nykvarn_130311.JPG)
Nobina 5554. Några dagar efter bilden togs försvann bussen i en brand...
Det var allt, har lagt upp lite fler bilder på hemsidan, och ska försöka lägga in fler (om typ 30 dagar, så NY-markeringen försvinner ;))
//Jocke
Trevligt med nutidshistoria. Vad menar du med Ny försvinner?
Är sidan helt ny och du använder Jalbum är det bra att vänta tills månaden har gått. Sedan funkar Ny
Vallentuna ligger numera under norrort, så det rullar några korta Scania och Volvo samt ibland nån VDL på 66-linjerna.
Citat från: buskörare skrivet 01 september 2014, 23:21:31 PM
Vallentuna ligger numera under norrort, så det rullar några korta Scania och Volvo samt ibland nån VDL på 66-linjerna.
Rent administrativt vad SL beträffar tillhör 66x-linjerna fortfarande Märsta, medan 610 tillhör Täby. Att Arriva har bägge områdena gör att de nu kan samordna trafiken i en sammanslagen depå, men om något nytt bolag skulle kamma hem Märsta samtidigt som Arriva skulle behålla Täby, så skulle dagens depå i Vallentuna åter behöva delas upp två.
Att Keolis satte upp en underdepå i Vallentuna (under Täby) var ju inget som SL krävde, utan var väl mera ett tillfälle som dök upp då PTS gick omkull och den nya depån därmed blev tillgänglig.
Personligen anser jag att Vallentuna kunde då bli ett eget trafikområde helt oberoende av Norrort och Märsta, och då få alla 524, 610 samt alla 66x. Men SL har dock totalt motsatt åsikt angående hur stora trafikområdena bör vara.
Citat från: Ersa skrivet 01 september 2014, 23:35:36 PM
Rent administrativt vad SL beträffar tillhör 66x-linjerna fortfarande Märsta, medan 610 tillhör Täby. Att Arriva har bägge områdena gör att de nu kan samordna trafiken i en sammanslagen depå, men om något nytt bolag skulle kamma hem Märsta samtidigt som Arriva skulle behålla Täby, så skulle dagens depå i Vallentuna åter behöva delas upp två.
Att Keolis satte upp en underdepå i Vallentuna (under Täby) var ju inget som SL krävde, utan var väl mera ett tillfälle som dök upp då PTS gick omkull och den nya depån därmed blev tillgänglig.
Personligen anser jag att Vallentuna kunde då bli ett eget trafikområde helt oberoende av Norrort och Märsta, och då få alla 524, 610 samt alla 66x. Men SL har dock totalt motsatt åsikt angående hur stora trafikområdena bör vara.
Jag håller med rent principiellt, det känns väldigt ologiskt att Vallentunalinjerna (524 och 66x) skall sortera under Märsta.
Å andra sidan kan det bli tufft att skapa ett eget område för just Vallentuna, så det mest logiska vore ju att "bygga om" området som Arriva nu gjort.
Jag tvivlar på att det går att göra tillräckligt effektiva tjänstepaket enbart byggda på 524, 610, 66x, 687 och 690 även om man bakar in Roslagsbanans ersättningstrafik för Kårstagrenen i det.
Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 01 september 2014, 16:58:15 PM
...Arriva 7147, även dessa är väl historia idag? Vad rullar nu för tiden i Vallentuna, om nån vet? :)
//Jocke
Arriva kör numera mestadels med de Scanior som öronmärktes för området i samband med att Arriva vann Råsta.
Det är alltså en blandning av gamla Märstaetanoler (fd Nobina) och några år yngre fd Keolis 47xx-Scanior som hos Arriva fått nummer i 75xx-serien.
När dessa är på verkstad eller av annan anledning inte är tillgängliga vikarierar det mesta inom Arrivas fordonspark verkar det som.
Jag har sett ledbussar på 524 (inte så vanligt numera dock), VDL boggi i båda längderna och Volvo kortvagnar på övriga lokallinjer.
//Fredrik
Underbara bussar i detta bildsvep, åtminstone de flesta ;) Nobina 4747 rullar väl än, i Tyresö.
Citat från: Ersa skrivet 01 september 2014, 23:35:36 PM
Rent administrativt vad SL beträffar tillhör 66x-linjerna fortfarande Märsta, medan 610 tillhör Täby. Att Arriva har bägge områdena gör att de nu kan samordna trafiken i en sammanslagen depå, men om något nytt bolag skulle kamma hem Märsta samtidigt som Arriva skulle behålla Täby, så skulle dagens depå i Vallentuna åter behöva delas upp två.
Att Keolis satte upp en underdepå i Vallentuna (under Täby) var ju inget som SL krävde, utan var väl mera ett tillfälle som dök upp då PTS gick omkull och den nya depån därmed blev tillgänglig.
Personligen anser jag att Vallentuna kunde då bli ett eget trafikområde helt oberoende av Norrort och Märsta, och då få alla 524, 610 samt alla 66x. Men SL har dock totalt motsatt åsikt angående hur stora trafikområdena bör vara.
Jag tycker att det är bra som det är nu, men hade gärna sett att man lade in "gamla Vallentuna" under vanliga tjänster också. Så vi andra kan få njuta av lite grusvägskörning med.