I min datalista över äldre bussar fick jag ögonen på följande: Chevrolet BG 183 FF årsmodell 1939, chassinummer 530, 25 pass. Registreringsnummer i tidsföljd: Y 5512, O 1164, T 628, H 219 (1943), slopad maj 1951. Bussen torde större delen av tiden ha tillhört SJ med invnr 458. Kom den från privatbolag? Kaross? Eventuella foton? Jag vet mig inte ha sett någon mera Chev av denna chassityp.
Mvh Jan G
Hägglundskaross(nr 1569). Lev till Ånge Omnibus/Jöns Ivar Lövgren 1/3 1939.
Står som "Chevrolet 4.66" i Hägglunds leveranslista som då är en översättning av 183" vilket är axelavståndet i tum. FF torde stå för förstärkt fjädring, kan man anta.
Åtminstone i Y-län fanns ett tiotal av denna chassityp, i AC-län verkar det bara ha funnits två. Bild får jag passa på, åtminstone tills vidare..
Tackar! Mycket intressant! Torpedbuss? Här i Örebro län fanns det flera med beteckningen BT 185", bl a två stycken hos NBJ. En av dessa, med SKV-kaross var under långt framskriden renovering för ett tiotal år sedan utanför Skövde men sedan dess har inget hörts om den. Det var T 1592 med chassinr 1809 och årsmodell 1940. 25 passagerare. Blev efter NBJ-tiden butiksbuss hos Hellefors Brukshandel.
Mvh Jan G
En sådan Chevrolet fanns på 50-talet uppställd på bangårdsområdet vid Borås C (vid stängslet mot Magasinsgatan vid Nybron). Den hade SJ:s blekgula färg. Kommer inte ihåg reg- eller inventarienummer.
I SJ:s inventarieförteckning står den som årsm 1933/39, kan chassit ha återanvänts?
Någon som kan jämföra chassinummer?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 07:51:02 AM
I SJ:s inventarieförteckning står den som årsm 1933/39, kan chassit ha återanvänts?
Någon som kan jämföra chassinummer?
Hur kommer man över SJ:s inventarieförteckning?
Mvh zjbus
Det ska ha varit en bulldog. Får därmed också lämna en reservation för ett tidigare antagande, kan möjligen FF har stått för FramFlyttad(förarplats), dvs just bulldog?
Ingenting i Y-läns register tyder på omkarossering (chassinummer 530, motor TR-453694) men det får kanske ändå lämnas reservation för det.
Någon som vet, förresten, var det här svensktillverkade chassin, eller "svensksammansatta". Bl a med tanke på de ganska "enkla" chassinumren, och vidare om man googlar på beteckningarna så får man oftast träffar bara i Sverige, eller möjligen övriga Norden. Ett senare exempel är de frambyggda Cheva "vaggorna" från 1948 med beteckningen GT152-75 och chassinummer från KRTB-1 till KRTB-23 och som samtliga återfinns/fanns i Norrland!
Hej! By the way, omslagsbilden till FÄRDSKRIVAREN nr. 3-4 1989 visar en bild av en bulldogs-Chevrolet med H&S-kaross från 1939, Y429, för 30 sittande passagerare. Erik Degerman var fotograf. Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 02 september 2014, 12:01:25 PM
Hej! By the way, omslagsbilden till FÄRDSKRIVAREN nr. 3-4 1989 visar en bild av en bulldogs-Chevrolet med H&S-kaross från 1939, Y429, för 30 sittande passagerare. Erik Degerman var fotograf. Hälsn. BengaB40
Ja, det är en av bussarna med samma chassityp, BG183"FF (chassinr 686)
Hej! De här Chevroletbussarna GT152-75 "vaggorna" från 1948 som du nämner, Greger, var de samtliga H&S-karosserade? Finns det någon mer bevarad än skvadern? Vill minnas att jag någon gång sett en bild av en i FÄRDSKRIVAREN förutom skvadern. Hälsn. BengaB40