Volvohybriderna till Kungälvs tätortslinjer 1 (Bohus-Kungälvs busstation - Ytterby, f.d. linje 301) och 2 (Kungälvs busstation - Munkegärde - Rollsbo - Ytterby, f.d. linje 315) skulle ha kommit redan till Buss i Västs trafikstart i juni men började rulla först i månadsskiftet juli-augusti. Irisbus Crossway-bussarna 45052-45061 är ju registrerade på Söne Buss i Göteborg men märkta LEBU AB. Den sista bussen i denna serie, 45062, samt de sju nya Volvohybriderna 45063-45069 är däremot registrerade på LEBU AB.
Fem av Volvohybriderna visas nedan. Registreringsnummer på de två jag ej fotat:
45064=TLR703
45065=TLR871
(http://abload.de/img/lebu_45063_tlr688_bohemsub.jpg) (http://abload.de/image.php?img=lebu_45063_tlr688_bohemsub.jpg)
(http://abload.de/img/lebu_45066_tls235_kunzvsq5.jpg) (http://abload.de/image.php?img=lebu_45066_tls235_kunzvsq5.jpg)
(http://abload.de/img/lebu_45067_tls619_kuno3s62.jpg) (http://abload.de/image.php?img=lebu_45067_tls619_kuno3s62.jpg)
(http://abload.de/img/lebu_45068_tlt460_kun59sxk.jpg) (http://abload.de/image.php?img=lebu_45068_tlt460_kun59sxk.jpg)
(http://abload.de/img/lebu_45069_tlt517_kunx4ska.jpg) (http://abload.de/image.php?img=lebu_45069_tlt517_kunx4ska.jpg)
//Jonas G
Hmm, undrar varför just dessa står på Lebu..
Jag såg dessa bussar på avstånd i Ytterby. Jag satt på tåget.
Varför är ett fordon reg på Lebu. Troligen för att det är AB Lebu som brukar det och dessutom skrivit under papper på att de avbetalar dem.
Sedan är det så att det finns en del begränsningar när det gäller förvärv av fordon. Bl a aktiekapitalets storlek och en del annat.
Vad gäller fordon som är reg på Söne (Söne Buss i Göteborg AB) så fattade jag det hela som att Söne skulle köra själva från början. Se Söne hemsida. Det blir att avvakta framtiden och se om de blir omregistrerade till AB Lebu. Ett hinder för detta är att Söne´s bussar ägs av Swedbank.(de i Kungälv)
Det påstods då jag läste kvällskurs att leasingavtal inte går att bryta utan svårigheter.
Avbetalning är samma som kreditköp och betalas med i stort sett lika delar varje månad och som motsvarar värdet på föremålet. Vid leasing går det att välja att betala oberoende av fordonets värde. Dvs man kan betala en liten del då fordonet är nytt och mycket när fordonet är gammalt.
Detta kan vara problem vid haverier då försäkringsbolag betalar ut ett belopp som motsvarar värdet. Det finns många "historier" om havererade fordon. T ex när en spårvagn krockade (GS 203) så hade Göteborg belånat och leasat tillbaka. Samma var fallet med Swebus 3180 som brandskadades. Y2 motorvagnar som går Linköping-Kalmar och liknande.
Alltså Micke så kan företag själva välja vad som står i bilregister. I princip granskar inte Transportstyrelsen vad företagen sänder in dit. Däremot granskads anmälan till Yrkestrafikregister. Dit skall bussar anmälas så de motsvarar trafiktillståndet.
Några andra kanske har synpunkter ?
Av UOAB s Crossway är 354,355,357-362 fortfarande inte i trafik.