Detta har brutits ut av admin från den ursprungliga tråden http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,63666.msg447731.html#msg447731 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,63666.msg447731.html#msg447731) eftersom rubriken där är totalt intetsägande.
Nu är Västtrafiks upphandling av busstrafiken i Orust, Alingsås och Lerum klar.
De nya avtalen bygger på ett fördjupat samarbete mellan Västtrafik och trafikföretagen och ställer höga miljökrav. Avtalsstart är juni 2015.
Upphandlingen är indelad i tre olika trafikavtal: Orust, Alingsås och Lerum. De företag som tilldelats trafikåtagandena är följande:
• Buss i Väst har tilldelats avtalet för Orust.
• Buss i Väst har tilldelats avtalet för Alingsås.
• Nettbuss har tilldelats avtalet för Lerum.
(Detta ur pressmeddelande från Västtrafik) http://www.mynewsdesk.com/se/vasttrafik/pressreleases/nya-avtal-foer-busstrafik-klara-1046086?utm_source=realtime&utm_medium=email&utm_campaign=Subscription&utm_content= (http://www.mynewsdesk.com/se/vasttrafik/pressreleases/nya-avtal-foer-busstrafik-klara-1046086?utm_source=realtime&utm_medium=email&utm_campaign=Subscription&utm_content=)
Är det operatörsbyte på G?
I stora drag innebär det att Buss i Väst fortsätter i Alingsås samtidigt som man byter område med Nettbuss.
Övriga delar ?
Tjörn avtalet och "färg" expresserna när är de klara ?
Citat från: S Svensson skrivet 29 augusti 2014, 18:23:39 PM
Övriga delar ?
Tjörn avtalet och "färg" expresserna när är de klara ?
Tjörn skall göras om (det blev för dyrt). Färgglada expressbussar är inte ens påbörjad...
Område Tjörn handlar om ett "missförstånd" mellan kommunen och regionen - uppskjutet ett år, d v s trafikstart juni 2016. Missförståndet ligger nog på skollinjedelen, inte ordinarie linjer?
Expressbussar norra Bohuslän samt tvärgående också uppskjutna ett år (vet inte anledning), d v s trafikstart juni 2016. ???
Färgglada expressbussar trafikerar mest närområdet kring Göteborg och är knappast aktuella i ovanstående med ev undantag för "gamla" avtal, t ex "Röd" (omändrad) som numera heter StenungsundsExpressen.
Tråkigt att Söne Buss tappar i Lerum, Nettbuss har ju en depå i Sjövik som förmodligen utnyttjas till den nya trafiken.
Vet någon hur det blir med trafiken på Blå Express som Söne har idag, kommer Sandarna att ta över deras omlopp, eller blir Nettbuss underentreprenör till Sandarna/Keolis?
I Alingsås bör väl Vårgårdabuss fortsätta.
På Orust finns det flera BiV-företag i närheten, ex. Jörlanda Buss, LEBU, Uddevalla OB och Lysekils Busstrafik.
Tror också att Vårgårdabuss fortsätter i Alingsås.
Nettbuss får nog söka sig närmre Lerum eftersom en del av trafiken är anropsstyrd på kvällar och utgår från Lerum. Det är ca 2,5 mil från Sjövik till Lerum. Möjligt med en mindre uppställningsplatser.
Tittar man på tidtabellerna för Orust utgår i stort sett alla turer från ön varför en etablering troligen är valet. Då kan alla BiV-företag komma ifråga, dock inte Uddevalla Omnibuss eftersom trafiken på Orust knappast kan gynna Uddevalla kommun. Senaste ryktet är att Ellös Buss gått med i BiV så frågan är ifall de kan "återgå" till Orust?
Citat från: mittlinje skrivet 29 augusti 2014, 19:44:56 PM
Nettbuss får nog söka sig närmre Lerum eftersom en del av trafiken är anropsstyrd på kvällar och utgår från Lerum. Det är ca 2,5 mil från Sjövik till Lerum. Möjligt med en mindre uppställningsplatser.
Tittar man på tidtabellerna för Orust utgår i stort sett alla turer från ön varför en etablering troligen är valet. Då kan alla BiV-företag komma ifråga, dock inte Uddevalla Omnibuss eftersom trafiken på Orust knappast kan gynna Uddevalla kommun. Senaste ryktet är att Ellös Buss gått med i BiV så frågan är ifall de kan "återgå" till Orust?
Tjörns Omnibus AB är kanske inte mer än löst ansluten till Buss i Väst AB (styrelsepost i BiV)
Vag gäller Ellös Buss AB står det inget om detta på BiV hemsida.
Depå i Lerum är väl i dag Stenkullen ,vad gäller Söne i G AB och Sjövik (Nettbuss,tidigare BiV och även Swebus och SJ) Det går väl att fördela trafiken emellan Stenkullen och Sjövik. Men en fråga. Även Nettbuss arbetar med underentreprenörer. Kommer de att ha sådana ?
Beträffande Buss i Väst AB så är Taxi Väst AB anslutet . Men märk att nästan alla taxiföretag från Göteborg till Strömstad är anslutna till Taxi Väst AB. Möjligt är att ett företag, står för bussarna och ett annat står för förare. Dvs en vriant av bemanningsföretag. Trafiken på Orust är numera inte så står.
På Orust har Nettbuss (och föregångare) haft depå vid Vräland,Henån, och några ställen ytterligare.
Citat från: S Svensson skrivet 29 augusti 2014, 21:18:45 PM
Tjörns Omnibus AB är kanske inte mer än löst ansluten till Buss i Väst AB (styrelsepost i BiV)
Vag gäller Ellös Buss AB står det inget om detta på BiV hemsida.
Depå i Lerum är väl i dag Stenkullen ,vad gäller Söne i G AB och Sjövik (Nettbuss,tidigare BiV och även Swebus och SJ) Det går väl att fördela trafiken emellan Stenkullen och Sjövik. Men en fråga. Även Nettbuss arbetar med underentreprenörer. Kommer de att ha sådana ?
Beträffande Buss i Väst AB så är Taxi Väst AB anslutet . Men märk att nästan alla taxiföretag från Göteborg till Strömstad är anslutna till Taxi Väst AB. Möjligt är att ett företag, står för bussarna och ett annat står för förare. Dvs en vriant av bemanningsföretag. Trafiken på Orust är numera inte så står.
På Orust har Nettbuss (och föregångare) haft depå vid Vräland,Henån, och några ställen ytterligare.
Är det bekräftat att Tjörns Omnibuss AB är medlem BiV? Ser att Robert Hansson har en suppleantplats. Vad menar du med "löst ansluten" - antingen är man väl medlem eller inte? Tjörns Omnibuss är inte nämnd som medlem på hemsidan, så inte Ellös Buss. Men det kan vara ett sidoskott p g a rykte.
Citat från: Mats B skrivet 29 augusti 2014, 19:13:51 PM
Tråkigt att Söne Buss tappar i Lerum, Nettbuss har ju en depå i Sjövik som förmodligen utnyttjas till den nya trafiken.
Vet någon hur det blir med trafiken på Blå Express som Söne har idag, kommer Sandarna att ta över deras omlopp, eller blir Nettbuss underentreprenör till Sandarna/Keolis?
I Alingsås bör väl Vårgårdabuss fortsätta.
På Orust finns det flera BiV-företag i närheten, ex. Jörlanda Buss, LEBU, Uddevalla OB och Lysekils Busstrafik.
Lilla Edets Taxi (ett av delägarföretagen i LEBU) och Lysekils Busstrafik torde ligga för långt från Orust för att komma i fråga. Men Jörlanda Buss och Uddevalla Buss lär få trafik där. Ellös Buss kommer säkert också att få trafik, i synnerhet om ryktet att de blivit delägare i Buss i Väst är sant. Bergkvarabuss har en ganska stor etablering på Orust för främst skoltrafik men de lär knappast få köra åt Buss i Väst, som på sin tid stoppade att Bergkvara köpte Vänersborgs Linjetrafik eftersom de inte ville ha in dem i regionen. (Berkgvarabuss köpte sedan VL:s beställningsbussar men bussarna i linjetrafik fick de inte köpa.)
Det kommunalägda Uddevalla Omnibus AB har haft svårt för att hålla sig till verksamhet bara i den egna kommunen så det lär inte bli något hinder för att de börjar köra på Orust. Det har de väl för övrigt gjort förut.
Citat från: mittlinje skrivet 29 augusti 2014, 21:43:40 PM
Är det bekräftat att Tjörns Omnibuss AB är medlem BiV? Ser att Robert Hansson har en suppleantplats. Vad menar du med "löst ansluten" - antingen är man väl medlem eller inte? Tjörns Omnibuss är inte nämnd som medlem på hemsidan, så inte Ellös Buss. Men det kan vara ett sidoskott p g a rykte.
Man är inte medlem i Buss i Väst AB utan aktieägare. Vad jag menar kanske låter diffust. Kan man vara styrelseledamot i ett AB utan att äga aktier. Jodå det kan man säkert. Men tanken är väl att det är aktieägare som utser styrelsen. Vilket företag har utsett Tjörns ägare ?
Företagen på hemsidan är från maj 2014. Dvs denna ändrades då ett antal företag upphörde vara delägare. Då tillkom Hellbergs i Skövde. Som fö körde åt BiV tidigare. Samt att ett antal företag kör åt BiV utan att vara andelsägare. Detta kan säkert ske även i fortsättningen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 augusti 2014, 21:48:13 PM
Lilla Edets Taxi (ett av delägarföretagen i LEBU) och Lysekils Busstrafik torde ligga för långt från Orust för att komma i fråga. Men Jörlanda Buss och Uddevalla Buss lär få trafik där. Ellös Buss kommer säkert också att få trafik, i synnerhet om ryktet att de blivit delägare i Buss i Väst är sant. Bergkvarabuss har en ganska stor etablering på Orust för främst skoltrafik men de lär knappast få köra åt Buss i Väst, som på sin tid stoppade att Bergkvara köpte Vänersborgs Linjetrafik eftersom de inte ville ha in dem i regionen. (Berkgvarabuss köpte sedan VL:s beställningsbussar men bussarna i linjetrafik fick de inte köpa.)
Det kommunalägda Uddevalla Omnibus AB har haft svårt för att hålla sig till verksamhet bara i den egna kommunen så det lär inte bli något hinder för att de börjar köra på Orust. Det har de väl för övrigt gjort förut.
Den gamla linjen Orustexpressen gick tidigare Henån-Göteborg men ändrades omloppet till att bussarna går Uddevalla-Henån-Stenungsund . Så UOAB kan säkert köra på Orust också.
UOAB 354,355,357-362 är ännu ej satta i trafik för övrigt. Men dessa kanske skall användas för andra BiV företag ?
Inga problem för Uddevalla Omnibuss att köra Uddevalla-Henån-Stenungsund - det gynnar Uddevalla. Men förklara för mig att linjen Henån-Göksäter-Varekil eller Svanesund-Vräland- Torps kyrka-Henån skall gynna Uddevalla kommun? På dessa linjer finns inte tillräckligt med underlag för att försvara en sådan "Uddevallakommunal" trafik.
Trafikåtagande 10 - Orust
1) Buss i Väst AB - 33,4 milj
2) Bergkvarabuss AB - 33,6 milj (0,5%)
3) Nettbuss AB - 34,0 milj (2,0%)
4) Ucklums Buss AB - 35,3 milj (5,7%)
Trafikåtagande 30 - Alingsås
1) Buss i Väst AB - 45,5 milj
2) Nettbuss AB - 45,8 milj ( 0,6%)
3) Veolia Transport AB - 51,7 milj (13,6%)
4) Nobina Sverige AB - 54,2 milj (19,1%)
Trafikåtagande 40 - Lerum
1) Nettbuss AB - 54,9 milj
2) Bergkvarabuss AB - 58,6 milj ( 6,8%)
3) Buss i Väst AB - 62,2 milj (13,3%)
4) Nobina Sverige AB - 66,0 milj (20,4%)
Det innebär att Buss i Väst behåller Alingsås, Nettbuss förlorar Orust och Buss i Väst förlorar Lerum
Tilldelningsbeslutet i Lerum överklagat av Bergkvarabuss. Vet inte på vilka grunder, eller hur det är med de andra avtalen...
Vilka linjer tappar Orusttrafiken på Orust?
www.bussmagasinet.se/2014/09/bergkvarabuss-overklagar-vastsvensk-upphandling/
Citat från: Bussmicke skrivet 10 september 2014, 23:44:09 PM
Vilka linjer tappar Nettbuss på Orust?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 18 september 2014, 20:57:20 PM
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Linje 371-377, 379 och Orustexpressen. Linje 358, 359, Närbussen och skollinjerna (9xx) är på det avtal Bergkvarabuss vann härom året och berörs ej av denna upphandling.
//Jonas G
Trodde att det var flera vanliga linjer för Bergkvarabuss
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Det innebär att det nu finns fyra kommande avtal för Västtrafik som är under överprövning/överklagade: Borås (BL/Nobina), Flex Göteborg/Mölndal (Sandarna/Majvallen), Lerum (Nettbuss/Bergkvarabuss) och Orust (BiV/Bergkvarabuss).
Dessutom ett antal trafikpaket vars upphandlingar är framskjutna ett år (start 2016): BohusExpresserna och Tjörn. Vad jag kan se finns ingen annan trafikstart för buss 2016 utan kommande är Kungsbacka 2017.
Har någon hört hur det går med överklagandena på Orust samt i Lerum?
Lite juridik: Är det tänkbart vid ett överklagande att följande scenario inträffar.
Företaget A som varit med i upphandlingen och förlorat överklagar beslutet.
Upphandlingen görs om och nytt beslut efter omvärdering av anbuden blir att
företaget B vinner upphandlingen i stället.
Citat från: pegee skrivet 15 oktober 2014, 20:10:00 PM
Lite juridik: Är det tänkbart vid ett överklagande att följande scenario inträffar.
Företaget A som varit med i upphandlingen och förlorat överklagar beslutet.
Upphandlingen görs om och nytt beslut efter omvärdering av anbuden blir att
företaget B vinner upphandlingen i stället.
Svar Nej !
Citat från: S Svensson skrivet 15 oktober 2014, 20:33:56 PM
Svar Nej !
Varför skulle inte det gå? Det finns ju flera exempel på att upphandlingar har fått göras om och då har naturligtvis alla haft lika chans att ta hem avtalet även om de inte varit med i första upphandlingsomgången (den som överklagas). Görs upphandlingen om blir det ju detsamma som en helt ny upphandling.
Säg så här i stället. Är det sannolikt att det har gjorts fel ? Om det är så att upphandling skall göras om så är det naturligtvis så att vem som helst kan få trafiken. Men jag har på känn att det hela handlar om hur kvalitetsredovisning skall göras. Gör Västtrafik om upphandlingen så måste de också ändra sin kvalite redovisning. Sedan har jag inte läst akterna i domstolen. Men det finns ett antal överklagande som har avslagits när det gäller hur kvaliten skall beräknas.
Kanske någon kan skriva om hur kvalite bör mätas i en upphandling. Hur skall en huvudman mäta ett företag.
Citat från: S Svensson skrivet 15 oktober 2014, 20:52:28 PM
Säg så här i stället. Är det sannolikt att det har gjorts fel ? Om det är så att upphandling skall göras om så är det naturligtvis så att vem som helst kan få trafiken. Men jag har på känn att det hela handlar om hur kvalitetsredovisning skall göras. Gör Västtrafik om upphandlingen så måste de också ändra sin kvalite redovisning. Sedan har jag inte läst akterna i domstolen. Men det finns ett antal överklagande som har avslagits när det gäller hur kvaliten skall beräknas.
Domstolarna har möjlighet att förkasta ett bud (och då blir det tvåan som får trafiken) eller att begära att upphandlingen görs om (och då blir det en helt ny upphandling). Domstolarna kan naturligtvis också avvisa klagomålet och då gäller ju tidigare upphandling.
Citat från: S Svensson skrivet 15 oktober 2014, 20:52:28 PM
Kanske någon kan skriva om hur kvalite bör mätas i en upphandling. Hur skall en huvudman mäta ett företag.
Lite förenklat kan man ju säga att man inte ska mäta kvalitén på något företag utan man ska mäta kvalitén på de handlingar och bilagor som skickats in i upphandlingen. Sen kan det vara så att att de finns krav på referensobjekt och då är det ju de referensobjekt som företaget valt att lämna in man kollar.
Citat från: Mats B skrivet 15 oktober 2014, 19:19:24 PM
Har någon hört hur det går med överklagandena på Orust samt i Lerum?
Ligger väl hos Förvaltningsrätten i Jönköping, säkert många ärende före. Så nu blir det väl dags att fråga nuvarande operatörer ifall de kan förlänga sina avtal?
Vet någon vad som händer överklagandet av flexlinjen i Göteborg (Sandarna/Majvallen)?