(http://www.bussmicke.se/TEMP/X40_3705_som_Upptaget_Upplands_Vasby_071115.jpg)
..var idag en tur ersatt med X40 varpå man Äntligen fick åka ett riktigt bekvämt tåg.
Synd bara att Reginorna inte pajade oftare..
Är den inte felskyltad? ;)
Citat från: Oskar A skrivet 15 november 2007, 22:45:50 PM
Är den inte felskyltad? ;)
Förmodligen är det tågsättsnumret som syns i displayen. 3705 har sällskap av 3305 och man benämner tågsättet efter det lägsta numret, alltså 33xx i X40-fallet.
Jag gissar att denna skyltning görs för att föraren lättare skall hitta rätt fordon. För att se de små nuffrorna i fronten måste man ju gå ganska nära.
Bemanning av SJ..
Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2007, 22:42:59 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/X40_3705_som_Upptaget_Upplands_Vasby_071115.jpg)
..var idag en tur ersatt med X40 varpå man Äntligen fick åka ett riktigt bekvämt tåg.
Synd bara att Reginorna inte pajade oftare..
Det är inte allt för ovanligt att de pajar, men då brukar man ersätta dem med en... Regina! av SJ-blå. Om man nu har slut på UL-röda.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 november 2007, 22:59:35 PM
Förmodligen är det tågsättsnumret som syns i displayen. 3705 har sällskap av 3305 och man benämner tågsättet efter det lägsta numret, alltså 33xx i X40-fallet.
Jag gissar att denna skyltning görs för att föraren lättare skall hitta rätt fordon. För att se de små nuffrorna i fronten måste man ju gå ganska nära.
Har inte t.ex. amerikanska godståg ofta något liknande? Vill minnas mig ha hört/läst något om att det där är det främsta lokets nummer som sedan i sin tur ger tåget dess nummer. Typ om loket heter 5108 så blir kanske hela tåget därmed ett 'Extra West 5108' osv?
Det kan vara sant men är inte troligt.
I Sverige benämns tågen med individuella nummer.Som ibland sätts ut i lokfönstret,såsom på malmbanan (Svartön-Narvik). Däremot finns det en motsvarighet i Sverige. För ett B-fordon finns det ett individuellt nummer. Detta anges som nummer vid tågmöten och liknande. Därav att dressiner och arbetsfordon har nummer med mycket stora siffror.
Tänk om X2:orna åkte runt med Hästsiffror, så lätt det skulle vara då..
Citat från: S Svensson skrivet 15 november 2007, 23:45:22 PM
Det kan vara sant men är inte troligt.
I Sverige benämns tågen med individuella nummer.Som ibland sätts ut i lokfönstret,såsom på malmbanan (Svartön-Narvik). Däremot finns det en motsvarighet i Sverige. För ett B-fordon finns det ett individuellt nummer. Detta anges som nummer vid tågmöten och liknande. Därav att dressiner och arbetsfordon har nummer med mycket stora siffror.
Nu blandar du ihop tåg och fordon så det blir helt förvirrat. Siffrorna på X40:s skylt stämmer inte med något tågnummer på Upptåget. Däremot stämmer det med parhästen till fordon 3705, som är just 3305.
Det där om B-fordon får du förklara närmare. Om de framförs som tåg för de ett speciellt tågnummer och det är detta som kollas vid tågmöten, inte fordonsnumret. Om de framförs som vagnuttagning gäller speciella regler, men inte heller där används fordonsnumren i säkerhetsarbetet.
/Staffan, som jobbat vid järnvägen sedan 1968
Citat från: Nico skrivet 15 november 2007, 23:15:55 PM
Har inte t.ex. amerikanska godståg ofta något liknande? Vill minnas mig ha hört/läst något om att det där är det främsta lokets nummer som sedan i sin tur ger tåget dess nummer. Typ om loket heter 5108 så blir kanske hela tåget därmed ett 'Extra West 5108' osv?
Helt rätt. Tidigare satte man även ett X i skyltskåpet framför nummret.
Det nummer som syns i skylten på detta X40-tågsätt, är tågsättets individnummer, inget annat.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/X40_3705_som_Upptaget_Upplands_Vasby_071115.jpg)
Hos SJ AB har motortvagnssätt (av nyare typer) ett individnummer per vagnsenhet.
För X40, som på bilden, har X40-Z1 (ändvagn med strömavtagare) nummer i 33xx-serien och X40-Z5 (ändvagn utan strömavtagare) nummer i 37xx-serien. I X40-3 som även består av mellanvagn Z3, har dessa nummer i 35xx-serien).
Nu är det ju så, att det är ganska opraktiskt att hantera en fast kopplad motorvagnsenhet, med två eller tre individnummer, därför är det bestämt att det nummer som X40-Z1-vagnarna har, gäller som motorvagnsenhetens nummer, t.ex. för hantering i fordonsdatasystemet SIFO.
I senaste mjukvaran för X40:s informationssystem är det så att då tågnummer inte är inmatat i informationssystemet, så visar frontskyltarna default motorvagnsenhetens individnummer. Varför det visas på detta tåg, är okänt, men troligen så är inte något tågnummer inmatat i informationssystemet, främst beroende på att UL-tågens tågnummer och tågdata inte finns programmerat i X40.
Rent praktiskt borde då informationssytemets skyltar släckts helt istället för att visa default-texten.
Att visa individnummer i frontskytarna på oaktiva fordon börjar bli mer och mer vanligt, nedan ses sen bild från "Betribshof berlin Lichtenberg"
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Berlin/Betribshof%20Lichtenberg%2020061010a.jpg)
BVG 2025+6001 vid Betribshof Berlin Lichtenberg 2006-10-10. Foto Leif D.
Citat från: Leif D skrivet 16 november 2007, 17:51:12 PM
I senaste mjukvaran för X40:s informationssystem är det så att då tågnummer inte är inmatat i informationssystemet, så visar frontskyltarna default motorvagnsenhetens individnummer. Varför det visas på detta tåg, är okänt, men troligen så är inte något tågnummer inmatat i informationssystemet, främst beroende på att UL-tågens tågnummer och tågdata inte finns programmerat i X40.
Rent praktiskt borde då informationssytemets skyltar släckts helt istället för att visa default-texten.
Enligt Postvagnen förhåller det sig precis så att Upptågets tågnummer inte finns inmatade i X40:s info-system.
Bilden är tagen vid Upplands Väsby. Togs den just som tågsättet togs ur trafik och när det var på väg som tjänstetåg till Hagalund så är det ju inte nödvändigtvis så att det var skyltat 3305 när det gick på Upptåget.
Nu har vi i alla fall fått två likalydande svar på varför tågsättet var skyltat 3305. I Postvagnen behövdes tre likalydande svar innan debatten om denna stora världshändelse lugnade ner sig.
Citat från: Kenny S Ericson skrivet 16 november 2007, 14:06:01 PM
Helt rätt. Tidigare satte man även ett X i skyltskåpet framför nummret.
Bockar & bugar för det Kenny... då var inte mitt minne riktigt så rostigt som det befarats. :D
Citat från: Leif D skrivet 16 november 2007, 11:07:50 AM
Ja, precis som alla andra UL-tåg.
Jag var helt hundra på att det var TKAB...
Citat från: Bussmicke skrivet 17 november 2007, 16:22:00 PM
Jag var helt hundra på att det var TKAB...
SJ kör Upptåget sedan augusti 2006, dvs i samband med utökningen till Arlanda och Gävle. Dessförinnan var det mycket riktigt Tågkompaniet.
Tågkompaniet hade dock planer på att köra trafiken med X40 - eller i varje fall ett slags modifierad variant från Alstom av X40 om de hade fått trafiken. Så då hade nog inte den här bilden varit lika unik.