OM någon av en händelse är intresserad av att fotografera bussar finns möjligheter på lördag.
Vad jag vet finns fyra hotspots: Cityterminalen, Knivsta, Uppsala och Sundbyberg.
Lycka till!
Vad är det för arbete denna gång?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Signal, och broarbeten om jag minns rätt.
/Peter
Jag hittade den här tidtabellen på SJ:s hemsida: http://www.sj.se/content/sj/remarks/batch/remark29/attachments/Tillfallig%20tidtabell.pdf (http://www.sj.se/content/sj/remarks/batch/remark29/attachments/Tillfallig%20tidtabell.pdf) Enligt den är det bara en avgång i timmen från Stockholm, men det kanske är fler än en buss per avgång?
Ersättningsbussarna för SL-pendeltåg kommer att utgå från Akalla på lördag, så det kan också vara ett tänkbart fotoställe.
Finns det några uppgifter om vilka bussar som ska gå i ersättningstrafiken för fjärrtåg respektive pendeltåg?
Ändring: Korrigerade felskrivning.
För fjärrtågen lär det väl bli som vanligt, dvs. de företag som Björks Buss anlitar. Företrädesvis turistbussar med andra ord :)
Citat från: Tommy E skrivet 27 augusti 2014, 09:36:40 AM
Finns det några uppgifter om vilka bussar som ska gå i ersättningstrafiken för fjärrtåg respektive pendeltåg?
Förfrågan till en mängd företag gick ut redan för två veckor sedan, men vilka av dem som kan köra återstår att se. Vilka fordonsindivider som ska rulla visar sig nog först på lördagsmorgonen.
Citat från: Carl Eric skrivet 27 augusti 2014, 16:34:00 PM
För fjärrtågen lär det väl bli som vanligt, dvs. de företag som Björks Buss anlitar. Företrädesvis turistbussar med andra ord :)
Björks Buss anlitar inga företag. Det är de företag som har avtal med 24-7.
Björks Buss lägger bud på körningarna som alla andra företag.
Funderade på det sist det var stor ersättning, men ungefär hur många fordon går det åt till en sådan här apparat?
Björks 24-7 kontra 24-7, vad är skillnaden? Förr om åren var det Bussakuten (Veolia)
Citat från: Wetjo skrivet 27 augusti 2014, 16:52:13 PM
Björks Buss anlitar inga företag. Det är de företag som har avtal med 24-7.
Björks Buss lägger bud på körningarna som alla andra företag.
Du blandar inte ihop Björks Buss (http://www.bjorksbuss.se/) och Björcks Buss (http://www.bjorcks.se/) nu? För som jag har förstått det är det Björks Buss (i Västerås) som är ansvariga för ersättningstrafiken hos SJ (både planerad och akut).
Men jag kan givetvis ha missförstått allting! :)
Citat från: Carl Eric skrivet 27 augusti 2014, 21:58:17 PM
Du blandar inte ihop Björks Buss (http://www.bjorksbuss.se/) och Björcks Buss (http://www.bjorcks.se/) nu? För som jag har förstått det är det Björks Buss (i Västerås) som är ansvariga för ersättningstrafiken hos SJ (både planerad och akut).
Men jag kan givetvis ha missförstått allting! :)
Buss & Taxilogistik i Sverige AB (24-7) är ett systerföretag till Björks Buss AB
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 augusti 2014, 22:15:01 PM
Buss & Taxilogistik i Sverige AB (24-7) är ett systerföretag till Björks Buss AB
Har alltså SJ AB:s avtal med Björks Busstrafik i Västerås om ersättningstrafik vid inställda tåg flyttats över till dem? När skedde detta i så fall? Enligt allabolag.se är företaget bildat 2010, men hösten 2012 i varje fall var det moderbolaget som skötte ersättningstrafiken gentemot SJ (och Västtrafik).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 augusti 2014, 22:28:52 PM
Har alltså SJ AB:s avtal med Björks Busstrafik i Västerås om ersättningstrafik vid inställda tåg flyttats över till dem? När skedde detta i så fall? Enligt allabolag.se är företaget bildat 2010, men hösten 2012 i varje fall var det moderbolaget som skötte ersättningstrafiken gentemot SJ (och Västtrafik).
Det tror jag knappast skett, trafikledning o liknande för ersättningstrafiken har bedrivits i systerbolaget redan från början medans det utåt varit Björks Buss som skött det hela.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 augusti 2014, 22:39:33 PM
Det tror jag knappast skett, trafikledning o liknande för ersättningstrafiken har bedrivits i systerbolaget redan från början medans det utåt varit Björks Buss som skött det hela.
Det är alltså utåt sett precis som jag skrev. Det är med Björks Buss som SJ och Västtrafik (via Buss i Väst) tecknar avtal om ersättningstrafik.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 augusti 2014, 22:52:35 PM
Det är alltså utåt sett precis som jag skrev. Det är med Björks Buss som SJ och Västtrafik (via Buss i Väst) tecknar avtal om ersättningstrafik.
Ja, och såvitt jag kan se är det utåt också
Björks Buss som beställer uppdrag av resp åkare
Rättar mig själv, det är moderbolaget som står som beställare.
Om pendeltågsersättningen utgår från Akalla tunnelbanestation så lär det inte bli med turistbussar,
den bussterminalen är inte byggd för turistbussar då den bara är 3,50 hög.
/Lennart
Om någon har möjlighet att rapportera vad som går på pendeltågsersättningen idag vore det intressant att få veta! :)
Imorgon Lördag kommer några bussar från Nobina kallhäll iaf, då jag ska köra en av dem ;)
Enligt säker källa körde igår morse Junior & Company med fem ledvagnar. Fd Veolia 4956, 0831, 0833 - samt två Omnilinkar - fd Busslink 3162, och 3165.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 30 augusti 2014, 07:28:34 AM
samt två Omnilinkar - fd Busslink 3162, och 3165.
/Peter
Har Junior tagit över dessa också eller bara lånat in?
Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2014, 16:43:36 PM
Har Junior tagit över dessa också eller bara lånat in?
De är leasade från bus trade center, enligt transportstyrelsen. De tre Säffle-ledvagnarna ägs däremot av Junior.